Het lijkt er sterk op dat Mechelen na het inovatieve parkeerbeleid nu zwaar inzet op de promotie van nieuwe brandstoffen. Binnenkort ontzegt Mechelen immers als eerste stad ter wereld alle vervoersmiddelen op fossiele brandstoffen de toegang tot het centrum.
Ons stadbestuur, bekend om zijn vooruitstrevende groene beleid, vraagt op de volgende gemeenteraad aan de verkozenen om alleen nog voertuigen toe te laten die rijden op gras. De eerste offertes om van de Grote Markt een weiland te maken zijn al uitgeschreven. Ook de Mechelse middenstand, zoals steeds progressief en milieubewust, heeft al beloofd om zijn steentje bij te dragen door de plastieken zak voorgoed op te bergen en een alternatief in stro te voorzien.
Verder wordt gevraagd aan de bevolking om mee te denken welke initiatieven men nog kan nemen om van dit bescheiden lokaal initiatief een overweldigend succes te maken. Ideeën kunnen o.a. aangereikt worden via MechelenBlogt, waarmee de Stad expliciet de grote waarde van dit medium erkent.
Enfin, dit alleen maar om U nederig mede te delen dat the one and only Grasmobiel nog tot 30 juni in onze bibliotheek te bewonderen is. (Zie ook hier.) ;-)
Rijden (of voortbewegen) dmv afstoting van Magneten en dmv water (Geen waterstof).
Ik zal ons Bartje nog eens moeten mailen...
:-D
Een grote speelweide op de grote markt!
Maar dan zouden we dezelfde miserie gaan kennen als nu met de biobrandstoffen.
Een auto op politiekers zou handig zijn, die zijn er met hopen in dit landje lol
En moet men die auto's dan voederen of zullen ze bij een lege "tank" gewoon uit zichzelf gaan grazen?
Merodestraat wordt dan terug Koeistraat allicht ?
verbôôjeu oep mijne blauk te sch...ten, meunen otto graast hie!
Bio, nee bedankt, vindt liever een alternatief in Magnetisme of Water (Geen waterstof)
laat ons gewoon meer fietsen!
en de daardoor vrijgekomen energie opslaan ...
Hoe onpopulair het ook moge klinken: de toekomst ligt bij electrisch aangedreven voertuigen, eerst te land, daarna ook te water en in de lucht, om deze hoeveelheid electriciteit op te wekken zullen we er niet komen met windmolentjes, dat is duidelijk, dus kerncentrales zijn de toekomst.
gymicko, jong, we wachten nog altijd op dat werkend model van jouw magnetic power engine ...
't Is niet waar, hé. Gymicko heeft een ideetje. Guy, ge doet me stilaan denken aan Wessel di Wesseli, die prettig gestoorde uitvinder-artiest-ideeënspuier :-)
Het MPE-ID heb ik op Wikia gezet.
Nu nog wachten op een Professor Gobelijn, Barabas, Kumulus of anderen...
Dus, de aanzet is gegeven !
(Heb al rondgemaild naar MIT, TUdelft, Planck-instituut, enz.)
Laat dit gebeuren in een "Iron Maiden" en vang alzo de elektriciteit op, die dan kan gebruikt worden om een elektrische auto aan te drijven.
Veel milieuvriendelijker dan de Grasmobiel van Jommeke.
:-)
Het principe van het afschieten van water heb ik van een oud bezoek aan Flanders Technology in Gent in de Jaren 80-90, waarbij water, onder druk, werd gebruikt om dingen... te versnijden.
Vandaag worden ondermeer staalplaten of zelfs inoxplaten gesneden met een waterstraal, maar vergis u niet, deze machines zijn enorm energieverslindend (understatement).
Ik moet ook altijd eens goed lachen als ze op TV een auto met waterstofmotor laten zien en dan toveren ze een professor te voorschijn in een witte jas die een glas vult aan de uitlaat van die wagen, de inhoud opdrinkt en vervolgens durft verklaren dat 'deze auto nul komma nul vervuilt' hahaha, Beste Mensen, weet dat, om waterstof te maken heb je zeer zeer zeer veel energie nodig, en die energie wordt niet bepaald opgewekt met een windmolentje (lacht)
En wat energie uit bliksems halen betreft.. och ja, laat maar..
Vandaag al in Nederland, morgen in Mechelen ?
De Sint heeft gelijk als hij vraagtekens plaatst bij auto's die op een of andere manier gebruik makan van elektrische stroom.
Een liter benzine geeft je ongeveer 32 MJ aan energie. Dat is ongeveer 9 kWh.
Als we er naïef even van uit gaan dat een auto met elektrische motor even veel energie verbruikt als een benzinemotor komen we tot het volgende. (Naief want ik hou geen rekening met massaverschillen, noch met energieverliezen als je waterstof als energiedrager inzet.)
Aan 7 liter per 100 km en 15000 km per jaar komen we dus op 9450 kWh dat dat autootje jaarlijks uit mijn stopcontact trekt.
Ik zie mijn elektriciteitsverbruik dus verviervoudigen en met mij wellicht de rest van de Belgische gezinnen.
Waar gaat die stroom (liefst milieuvriendelijk) worden opgewekt?
Wat, hoe en waar zal de toekomst verder uitwijzen, maar we zijn nog maar in het begin van een nieuwe eeuw en we hebben nog geen idee wat er morgen zal uitgevonden worden.
Maar hele regenwouden neerleggen en hele weiden met graan en koren ombouwen voor bloemmekes die ons morgen zullen voorzien van biobrandstof is niet direct het meest briljante idee.
Misschien heb jij wel een idee voor groene stroom of een andere mogelijkheid om mensen en dingen te laten voortbewegen. Want wees eerlijk, transport blijft nodig zolang iedereen bananen wil eten en die groeien, tot nu toe, nog steeds niet aan de bomen in de bossen rond Mechelen...
Nope. Ik weet het ook niet.
Een baanbrekende ontwikkeling in de bouw van kernFUSIEreactoren, dat is wat we momenteel nodig hebben.
verder doorlezen in het artikel: windmolenparken, gelijk ze nu willen aanleggen in de Noordzee.
Enige probleem met oa windmolenparken :
Het belemmert het uitzicht een beetje en af en toe krijgt een vogeltje ne serieuze slag... van de molen.
het uitzicht belemmeren is relatief he. Die molens komen niet pál aan de kust.
In de Flevopolder (NL) staat het ook vol met windmolens, naar mijn mening is dat niet storend om te zien.
Nederland is nu eenmaal het land van de wind-en watermolens. Het is een onderdeel van hun cultuur en geschiedenis. Maar ook in Vlaanderen stond het er vol mee.
In die 2 koude winderige en natte kikkerlandjes, dat eigenlijk 1 groot Deltagebied is van verschillende stromen, is het een natuurlijk gegeven dat onze voorouders deze technologie gebruikten voor vanalles en nog wat (Van graan malen tot het vollen van wol en laken).
De Nederlanders gebruikten de molens oa ook om nat gebied droog te krijgen dmv de Schroef van Archimedes (correct me if I'm wrong) door water weg te pompen en nu deze oude technologie wat in onbruik is geraakt, gaan de Nederlanders (ze zijn weer eerst - LOL) deze technologie opnieuw gebruiken voor het opwekken van stroom.
Goe bezig, die Ollanders !
Maar hier gaan ze weer eens knorren omdat al die windmolens... het uitzicht gaan belemmeren. Vermoedelijk zijn dat ook mensen die, eenmaal op hun appartement aan zee met uitzicht op het water, klagen over... spelende kinderen.
Maar je moet wel toegeven dat als je zo een mastodont achter je tuintje hebt staan, dat natuurlijk niet iedereen gelukkig is.
bwof, ik wil al lang een windmolen(tje) achter in m'n hofke, maar helaas heb ik van elentriek geen kaas gegeten ... ;-)
Was het niet de bedoeling die molens voor onze kust op minstens 300m afstand van de kust zelf te plaatsen? of was het zelfs meer?
Energie winnen op plaatsen waar zoet en zout water zich mengt kan ook:
http://www.senternovem.nl/watertechnologie/projectengalerij/blauwe_energ...
Zelfs ergens iets gelezen over winning van petrolium uit de uitwerpselen van ééncelligen of zoiets. Weet er het fijne niet meer van, gelezen in een krant die niet de mijne was, maar door middel van DNA-aanpassing krijgen ze zo petrol
...en wat als de oplossing nu niet direct een technische maar eerder een filosofische zou zijn ?
Een mentaliteitswijziging, een andere kijk op het geheel ?
Driewielerke gaf het al aan: laat ons gewoon op een andere manier mobiel zijn.
Moet zoveel mobiliteit wel ? (in deze tijdens van wereldomvattende communicatie ..;-)
En maak de stad "alternatieve-mobiliteit-vriendelijk" :
Een -politiek- gedurfd plan misschien, maar is niet elke metaliteitswijziging gedufd en risico-vol ?
Ik denk het wel.
Ik denk meteen aan halfoverdekte pleinen en straten, aan vlakke fietspaden, aan rolstoelvriendelijke voetpaden, aan meer groen (ten koste van de parkeerplaatsen).
Een 'landelijke' stad...een intellectuele kluif voor elke urbanist, ingenieur, architect én burger.
Denkt u éven mee... ;-)
@ Leyander :
Rolstoelvriendelijke voetpaden... Ja, maar dan moet je ook die Jungle van Verkeersborden effe verplaatsen.
En eens kijken wat de Gebroeders Das hierover gefilosofeerd hebben bij een Landelijke Stad...
@Gimycko;
ik las al eerder de gebroeders Das (en ben het niet altijd met ze eens)..
en wat die verkeersborden betreft....als er een ander mobiliteitsstelsel zou komen, dan was het merendeel van die borden nutteloos en kan verwijderd worden...
misschien met een beetje boutade: laten we de jungle verwijderen om het landelijke binnen te halen...
;-)
@ Leyander :
Je weet toch dat er rond 1900 in Parijs bewegende voetpaden waren...
Een soort van houten rolsysteem rond groene pleintjes (geen Ronde Punten zoals vandaag).
Maar dat bleek niet echt rendabel of interessant, dus is het enkele jaren later verdwenen maar er zouden prenten of tekeningen van bestaan.
Niet direct een idee voor Mechelen. Een Gimmick, dus...
:-)