Mechelen Station...







Zo was het vroeger. En zo wordt het in de toekomst...


Mechelen Station 2018 (Filmpje)

Ik dacht aan dat YouTube filpje ook een post te wijden, maar gimycko 'schijft sneller dan zijn schaduw' :-) was me voor...

Hierbij mijn poging:

Tegen 2018 heeft Mechelen volgens de planning  een gloednieuw NMBS station.

Zoals het de moderne stedelijke communicatie betaamt, zullen we tegen die datum nog wel meerder infobrochures, websites en meldingen ontvangen...

Maar als voorproefje kun je nu al een promotiefilmpje op Youtube bekijken: 'Mechelen stationsomgeving'.

In tegenstelling tot de krantenartikels van september vorig jaar zie je geen ontwerpen van gebouwen, maar je krijgt wel een beeld van hoe een en ander ruimtelijk zal aangepakt worden.

En het belooft op zijn minst een uniek station te worden... Ter herinnering:

  • Het station krijgt beter zicht op de vaart, en er komt een speciaal 'waterplein' aan de oever
  • De ruimte onder de sporen is helemaal open met o.a. een fietsenparking; het station zelf hangt boven de sporen
  • Een tunnel onder het spoor vervangt de autobrug over de vaart
  • De mijlpaal krijgt terug zijn originele plaats achter het station, op een nieuwe rotonde
  • De parking verdwijnt volledig onder de grond

 

Zou de parking dan, zoals nu, gratis blijven, of wordt deze dan ook betalend?

Zie bv Grote markt, Veemarkt,...

Die voorbouw was toch een stuk mooier dan het huidige lijkt me.

@ Wim: de vraag stellen is ze beantwoorden denk ik.

De parking is al lang  betalend, het is alleen gratis in het weekend!

Trouwens, sinds kort staan er  nu parkeermeters en het is zelfs niet meer mogelijk te betalen aan het loket!  Bij een meerdaagse reis is parkeren bijgevolg uitgesloten. Ik heb het onlangs mogen ondervinden, de parking  wordt nu gerund door een privéfirma !

@ Wim, de parking van het station/NMBS, dus gelegen achter het stationsgebouw richting Leuven, is altijd betaalparking geweest. Per maand of per dag, naargelang de gebruiker!

Of bedoelt ge de parking  onder de brug?

 

 

Het filmpje laat eigenlijk niks zien van wat er echt voorzien is, alleen wat concepten

@ lieven, inderdaad, de computermodel-foto's die eerder in de krant verschenen waren gedetailleerder...  Waarschijnlijk liggen de ontwerpen nog niet helemaal vast?

vroeger (tot zo'n maand geleden), betaalde je voor een dag parkeren €3.5 op de stationsparking. Dit is plots veranderd naar €24!!!  Ik begrijp niet dat men kan toelaten om plots de prijs maal 7 te doen... is er daar nergens een controle-orgaan?

Hoe sneller die draak van een rond punt wordt verwijderd hoe beter.

De 'verkeersdeskundige' die busparkings maakt op een rond punt mogen ze voor mijn part enkele dagen vastbinden aan de 'mijlpaal'. Ik ken een verkeersdeskundige (één van de zeldzame die zijn job wel kent) die altijd lacht met de kromme bussen van Mechelen, omdat ze op banaan-vormige parkeerplaatsen dienen te parkeren. Het geeft alleszins een absurde situatie waar verkeer op een rotonde voorrang heeft, maar de bus die zijn stelplaats binnen de bebouwde kom verlaat en zijn richtingsaanwijzer gebruikt ook voorrang heeft.

Elke dag dien ik de file op de postzegellaan te ondergaan (veroorzaakt door het ronde punt). Gezien de enkelrichtingsregeling in de stationsstraat (vanaf de nieuwe kantoorgebouwen) moet ik hierna nog eens gaan aanschuiven op het overdrukke karinaal mercierplein. Vroeger kon ik onmiddellijk de stationsstraat in, wat me toch wat tijd en brandstof uitspaarde.

Ik vrees echter - Mechelen kennende - dat het weer zo'n halfslachtige oplossing wordt. Men zal wel een gedeelte niet implementeren en een gedeelte met lapmiddelen aan elkaar breien. We hebben van die werkwijze de laatste tijd meerdere voorbeelden gekend. Kijk maar naar o.a.:

- Dijlepad
- Rond punt station
- aanplanting stationsstraat
- paaltjes op de ijzerenleen
- ...

 

@JC: waarom parkeer je niet je auto op de Postzegellaan en stap je te voet tot aan je werk in/aan de Stationsstraat.

Je zal zien dat je veel sneller ter plaatse bent en je moet er niet betalen op de Postzegellaan om te parkeren.

@Filip:

Waar heb ik gesteld dat ik in de Stationsstraat werk ? Ik woon daar en heb er een afgesloten parkeerplaats. Ik opteer deze te gebruiken omdat het parkeren in de stationsstraat of omgeving gegarandeerd een inbraak opleverd. Meerdere van mijn buren en ikzelf zijn hier al het slachtoffer van geworden.

@JC: uit interesse: om hoe laat passeer je dan door de postzegelaan en hoe lang (+duur) is die file daar dan.  ik passeer er heel af en toe (eerder rond 18à19u) en ondervind er eigenlijk nooit file

oeps 2 x bert op de blog

@JC: sorry, ik had de indruk dat je daar werkte.

Als je in de stationsstraat werkt is het aan te raden om met de bus of met de trein te komen. Daarvoor is die locatie perfect. De stationsstraat staat regelmatig dicht geparkeerd met lijnbussen die niet op hun stelplaats kunnen staan (omdat er al een andere bus staat) en met dubbel en driedubbel parkeerders. Tegen beide doet de politie echter niets, ze staan erbij en keken ernaar. Blauw op straat is immers nooit een probleem aan het ronde punt voor het station.

Aan de postzegellaan kunnen hardnekkige files staan, meestal tussen 17:00 en 18:00. Meestal begint de file tussen de spoorwegbrug en de kanaalbrug. Het is een trage file waardoor je hier al snel 10 min. tijd verliest. Deze situatie zou voor een stukverbeteren als de mensen correct gebruik maken van een rond punt. Er zijn nog altijd 'idioten' die een volledig rondje buitenste rijstrook maken. Hierdoor verhinderen ze ondertussen  dat er nog extra bestuurders op het ronde punt rijden, dit resulteert in een lagere capaciteit.

Als ik de "wegverbeteringen" van de laatste jaren zie heb ik toch de indruk dat de planners als kind nooit met de autootjes of de legos gespeeld hebben (lacht)

En hoe zou jij de stationsomgeving inrichten, Sint ?

We verwachten nu van jou een foto waar jij jouw visie, met de legoblokjes van uwe kleine, visueel voorstelt. Graag voorzien van enkele Matchbox-autootjes en Marklin-treintjes.

:-D

Awel, volledig in de geest van mijn oude speelgoed had ik graag op de lijn A'pen-Bxl ter hoogte van Mechelen voor de TGV een looping zien komen, move over manneken pis en atomium, ziedaar de Looping van Mechelen! (lacht)

Bij de weg: wat wil dubbelpunt-streepje-hoofdletter D eigenlijk zeggen, is dat uw handtekening?

(___(__________((()

@ sint netels : :-D = grijnslach

@sint:

:-) = lachen

;-) = knipoog

:-D = luide lach

:-x = kusje

:-p = tong uitsteken

 

en zo zijn er nog wel een paar

 

Vroeger, in mijn jeugd (pfoe nu voel ik me oud ...) zeiden de ouderen dat wij "turbotaal" spraken, tegenwoordig is het "sms-taal" of "internettaal" met al die tekens .... hou het maar bij zenne .... ;-)

Hopelijk voert Florisla geen Smiley-gifjes in, want dan wordt het hier wel echt te gek.

Sommige forums verzuipen in die idiote lachende, huilende of gekkebekketrekkende gezichtjes...

Geen probleem hoor ... op verzoek ... geen smileys ...

weer er maar zeker van dat ook deze parking betalend zal worden !

Al eens gedacht aan de fiets te gebruiken? Onmiddellijk uw file- en parkeerprobleem opgelost!

En wat is er mis met het huidige stationsgebouw?

Weer een prestigeproject van den dikken bart dat de belastingsbetaler veel geld gaat kosten!