oei, oei, veel verder kan je der niet af zijn...
(dus helemaal aan de andere kant van de stad ...)
Geplaatst door St Netels (niet gecontroleerd) op do, 10/04/2008 - 20:56.
Ja, dat ken ik, ergens langs het spoor tussen Muizen en Mechelen ter hoogte van de rangeersite, niet?
Als je op Google-earth die omgeving bekijkt zie je nog heel duidelijk de ronde vijvertjes die het gevolg zijn van vliegtuigbomexplosies uit WO2, vooral het Mechels Broek heeft het goed zitten gehad (goed gemikt moet ik zeggen).
Destijds zal men dit de perfecte locatie gevonden hebben voor oorlogsrisicoverzekeringsreclameschilderingen* zeker.
De naam van de straat weet ik helaas niet.
(*langste woord op mechelen.blogt?)
Geplaatst door Jan Smets op do, 10/04/2008 - 21:00.
PS.:
bijna zo lang als 'stoomstrijkijzerprijsvraag' uit het 'Mechels liedje' van Mark Uytterhoeven en Gunter Neefs...
(maar kom, da's naast de kwestie)
Geplaatst door St Netels (niet gecontroleerd) op do, 10/04/2008 - 21:09.
En in een van mijn boeken over WO2 staat er zelfs een foto van dat huis met de oorlogsrisicoverzekeringsreclameschildering nog in goede staat. GVD.. welk boek? welke pagina? ai ai ai, dat wordt iets voor wanneer ik wat meer tijd heb zenne mannen.
Allez, efkes gokken: Tenderstraat of Locomotiefstraat?
Miljaarde he, morgen eens 2 treinen later pakken (lacht)
Trouwens dat is een ideale gevel om aan City Marketing te doen ! Zet daar eens een 'welkom in Mechelen' op ?! Iedereen heeft het gezien. Het moet niet duur zijn, een beetje verf volstaat.
Geplaatst door mr (niet gecontroleerd) op vr, 11/04/2008 - 10:17.
Die gevel zie ik elke dag vanuit de trein, dus ik had hem ook direct herkend!
Geplaatst door jokke oep zeun blokke (niet gecontroleerd) op vr, 11/04/2008 - 10:26.
@Peter, overschilderen? Beter ware de kleurtjes op te frissen (maar wie kan dat nog?) als cynische herinnering aan al het oorlogsleed dat deze wijk doorstaan heeft gedurende WO II.
Hoeveel huizen stonden daar nog recht en ongeschonden in 1945?
Ben ook voorstander van het opfrissen, maar wie zal dat willen betalen ? De bewoner zelf heeft er weinig deugd aan ...
Misschien .... een ideetje voor reklame voor nieuwe Holocaustmuseum ?
Misschien een grafitti erover met frisse kleuren. Je moet toch niet alles bewaren omdat het naar nostalgie ruikt, je bewaart toch enkel datgene wat je waardevol vindt voor het nageslacht? Waar is er anders nog plaats voor nieuwe ideëen?
Ja, en toch heeft dit wel iets het bewaren waard. Mensen werden aangespoord om zich te gaan verzekeren tegen oorlogsrisico's.
Moest ik kunnen, ik probeerde dit te bewaren ...
Maar je kan natuurlijk niet alles bewaren, dat klopt !
Geplaatst door Sintnetels (niet gecontroleerd) op vr, 11/04/2008 - 11:20.
Moest het mijn gevel zijn waar zo'n oude reclame op stond ik schilderde het gelijk terug erop zoals het was.
Sommigge van die oude reclameschilderingen -zoals deze d'ailleur- vind ik echt wel knap.
Maar soit, dat zal wat liggen aan het feit dat ik ooit nog reclameschilder/beletteraar geweest ben.. lang geleden
Geplaatst door Jan Goovaerts op vr, 11/04/2008 - 11:38.
Spijtig genoeg ben ik niet vertrouwd met Photoshop, anders restaureerde ik de foto wel :-)
Allez Roger, va ton corridor :-)
Geplaatst door Roger Kokken op vr, 11/04/2008 - 11:39.
Voor de geïnteresseerden: op zondag 13 april om 10:30 vindt aan het station van Boortmeerbeek de herdenking plaats van het XXe konvooi (de trein die joden naar de uitroeiingskampen bracht, maar die door partizanen werd tegengehouden zodat een deel van de potentiële slachtoffers kon ontsnappen).
Geplaatst door Roger Kokken op vr, 11/04/2008 - 11:42.
Jan, met een foto in hoge resolutie is het wel het proberen waard. Ik moet seffens toch naar Leuven, 'k zal er eens passeren.
Geplaatst door driewielerke op vr, 11/04/2008 - 16:52.
Ja het restaureren waard .De gruwel der oorlogen moet in het geheugen blijven voor het nageslacht!
Geplaatst door Eddy Luyten (niet gecontroleerd) op vr, 11/04/2008 - 20:07.
Maar het zijn wel 'bevrijdersbommen' die
daar het boeltje platgooiden. Het echte doelwit, zijnde het arsenaal, werd practisch niet geraakt en zeker niet buiten werking gesteld.
Geplaatst door Roger Kokken op vr, 11/04/2008 - 20:52.
Heb jouw foto hierboven bij gezet Roger. Ge hebt talent ! Al met het atomium geprobeerd ?
Geplaatst door Jan Smets op vr, 11/04/2008 - 21:38.
Inderdaad: bravo Roger...
Geplaatst door jokke oep zeun blokke (niet gecontroleerd) op vr, 11/04/2008 - 22:11.
Roger is een knappe
oorlogsrisicoverzekeringsreclameschilderingsrestaurateur!
Geplaatst door Jef Van Ransbeeck (niet gecontroleerd) op vr, 11/04/2008 - 23:25.
@ Eddy Luyten
Een tiental jaar geleden liep er een tentoonstelling in het museum 'De Pijl' van het Arsenaal. Daar hingen toen plattegronden van het ganse oppervlak van datzelfde Arsenaal. Op die kaarten stonden al de bominslagen met cirkels genoteerd. Ik kan je zeggen dat de geallieerden er niet zo vreselijk naast zaten. De foto's die naast de kaarten hingen lieten de schade zien die de raid had aangebracht en die was volgens mijn bescheiden mening niet op een paar weken te herstellen. Natuurlijk heb je bij zo'n interventie steeds de afdwalers uit het pak. En als je een target moet treffen waarvan in de buurt een woonwijk ligt dan ben je vlug bezig met collateral damage. Voor je het dus in het vervolg opneemt voor de toenmalige bezetters zou je je best wat informeren, kwestie van de geschiedenis niet teveel geweld aan te doen. Mijn medeleven met de slachtoffers van de wijk Leuvensesteenweg zal ik bij elke gelegenheid uiten. Ik zat die dag met gans mijn familie ook midden in dat inferno. Wij woonden in de Stationstraat. Dus ik heb het niet van horen zeggen door iemand die de zaken een draai naar zijn ideologie heeft menen te moeten geven. Oorlog blijft natuurlijk van welke kant men hem bekijkt steeds verwerpelijk. Maar nog verwerpelijker waren zij die hem meenden te moeten voeren in naam van hun heilig vaderland.
Geplaatst door Jan Goovaerts op vr, 11/04/2008 - 23:54.
Prachtig gedaan Roger :-)
Als mijne gevel ne keer moet herschilderd worden, breng ik hem naar u.
Geplaatst door Roger Kokken op za, 12/04/2008 - 01:32.
Bedankt heren!
JanG, da's goed, leg hem dan maar in mijnen hof.
Geplaatst door Eddy Luyten (niet gecontroleerd) op za, 12/04/2008 - 17:51.
@ Meneer Van Ransbeeck:waar staat er in mijn commentaarke dat ik het opnam voor de bezetters? Ik heb alleen de waarheid gezegd dacht ik!De impact van het bombardement op hetnoga arsenaal was nogal laag<;
En tussen haakjes, de oorlog is nu toch
al 63 jaar voorbij; alhoewel voor "sommigen" blijkbaar niet...
Geplaatst door Roger Kokken op za, 12/04/2008 - 18:06.
Elk zijn ideologie, maar het is een feit dat tijdens W.O II de meeste slachtoffers in Mechelen gemaakt werden door de bombardementen van de geallieerden in mei 1944.
Geplaatst door Jef Van Ransbeeck (niet gecontroleerd) op za, 12/04/2008 - 22:00.
@ Eddy Luyten
Ik weet niet waar jij je inlichtingen haalt om te beweren dat het bombardement van 19 april 1944 de geallieerden geen strategisch voordeel heeft opgeleverd in de maanden voorafgaande aan de bevrijding van België. Indien je die 'gefundeerde inlichtingen' al zou hebben dan mag je mij die op mijn mail-adres doorsturen. Hier de polemiek verder voortzetten zou de andere bloggers 'na 63 jaar' kunnen vervelen.
Collateral damage zeker die bombardementen. Maar werd Mechelen ook niet gebombardeerd met Duitse brandbommen in 1940? Ik meende zoiets gehoord te hebben van mijn ouders, ik kan mis zijn. En vielen er geen Duitse raketten, weliswaar voor Antwerpen bestemd, iets te kort op Mechelen?
Uit sommige foto's meen ik toch te mogen opmaken dat er ook heel wat treffers waren op het Arsenaal zelf. Maar als je komt bombarderen met een bommentapijt op een relatief beperkt doelwit, dan mag je er donder op zeggen dat er ook een deel naast zit. Leve de cruise missile? Maar zelfs met die systemen zit men er soms naast.
Pech natuurlijk dat ook de bevriende geallieerden niet zo nauwkeurig konden zijn.
Ik hoop allen dat Eddy Luyten nu niet meent dat deze missers gewild of gedoogd waren om "collaborerende" Vlamingen te straffen, zoals ik onlangs als sarcastische opmerking las in een krantenartikel over het tragische bombardement van Mortsel door de geallieerden. Serieus blijven mannen.
Geplaatst door St Netels (niet gecontroleerd) op zo, 13/04/2008 - 20:22.
Kijk, ik heb het gelukkig zelf allemaal niet live moeten meemaken maar ik kan er wel inkomen dat families die de oorlogsjaren relatief ongeschonden wisten door te komen en net op het einde een paar leden kwijtraakten door nota bene geallieerde bommen misschien de Amerikanen of Engelsen niet zo'n sympathieke gasten meer vonden.
Maar na meer dan 60 jaar is er ondertussen al genoeg gezeverd over dat onderwerp me dunkt, ik denk niet dat daar nog veel aan toe te voegen valt.
Geplaatst door Eddy Luyten (niet gecontroleerd) op ma, 14/04/2008 - 12:36.
@Van Meerbeeck: had nogal een druk weekeinde, vandaar pas nu reactie.
Sla er de krantenartikels in GvM maar op na, naar aanleiding van de "50 jubilee" in 1994 en 1995. Wel interessant.
@ Rudi, niet overdrijven hé, Mortsel was er gewoon naast gesmeten. Dat heeft met collaboreren hoegenaamd niet te maken. Capito?
Geplaatst door Roger Kokken op ma, 14/04/2008 - 16:20.
Genoeg daarover nu. Laten we nu ons onze gifpijlen op de Italianen richten omdat Julius Ceasar hier 2050 jaar geleden ook de boel is komen platwalsen. En daarna zijn de Oostenrijkers en de Fransen aan de beurt:-)
@Eddy Luyten: ik alludeerde alleen maar op een opmerking van een geïnterviewde overlevende in de GVA verleden week die meende dat er in Mortsel met opzet mocht naast gesmeten worden omdat die Vlamingen toch maar als collaborateurs aanzien werden door o.a. de Belgische regering in Londen. Dat vond ik nogal straf. Zo een beetje als die vader Van Dodi die halsstarrig, tegen beter weten in, blijft verkondigen dat zijn zoon en Lady Di door de Britse geheime dienst zijn omgebracht. Terwijl het nu vaststaat dat de zatte chauffeur eigenlijk de oorzaak was (of de verfoeielijke papparazzi ) Begrijpelijke frustraties natuurlijk, maar toch liefst met een korreltje zout te nemen.
Geplaatst door Eddy Luyten (niet gecontroleerd) op di, 15/04/2008 - 12:24.
@ Rudi, goed gezien van den arbiter.
Zonder rancune hoor.
(dus helemaal aan de andere kant van de stad ...)
Als je op Google-earth die omgeving bekijkt zie je nog heel duidelijk de ronde vijvertjes die het gevolg zijn van vliegtuigbomexplosies uit WO2, vooral het Mechels Broek heeft het goed zitten gehad (goed gemikt moet ik zeggen).
Destijds zal men dit de perfecte locatie gevonden hebben voor oorlogsrisicoverzekeringsreclameschilderingen* zeker.
De naam van de straat weet ik helaas niet.
(*langste woord op mechelen.blogt?)
bijna zo lang als 'stoomstrijkijzerprijsvraag' uit het 'Mechels liedje' van Mark Uytterhoeven en Gunter Neefs...
(maar kom, da's naast de kwestie)
Muizen dus?
Allez, efkes gokken: Tenderstraat of Locomotiefstraat?
Miljaarde he, morgen eens 2 treinen later pakken (lacht)
Trouwens dat is een ideale gevel om aan City Marketing te doen ! Zet daar eens een 'welkom in Mechelen' op ?! Iedereen heeft het gezien. Het moet niet duur zijn, een beetje verf volstaat.
Hoeveel huizen stonden daar nog recht en ongeschonden in 1945?
Misschien .... een ideetje voor reklame voor nieuwe Holocaustmuseum ?
Moest ik kunnen, ik probeerde dit te bewaren ...
Maar je kan natuurlijk niet alles bewaren, dat klopt !
Sommigge van die oude reclameschilderingen -zoals deze d'ailleur- vind ik echt wel knap.
Maar soit, dat zal wat liggen aan het feit dat ik ooit nog reclameschilder/beletteraar geweest ben.. lang geleden
Allez Roger, va ton corridor :-)
http://www.flickr.com/photo...
daar het boeltje platgooiden. Het echte doelwit, zijnde het arsenaal, werd practisch niet geraakt en zeker niet buiten werking gesteld.
'k heb mijn best gedaan...
http://good-times.webshots....
oorlogsrisicoverzekeringsreclameschilderingsrestaurateur!
Een tiental jaar geleden liep er een tentoonstelling in het museum 'De Pijl' van het Arsenaal. Daar hingen toen plattegronden van het ganse oppervlak van datzelfde Arsenaal. Op die kaarten stonden al de bominslagen met cirkels genoteerd. Ik kan je zeggen dat de geallieerden er niet zo vreselijk naast zaten. De foto's die naast de kaarten hingen lieten de schade zien die de raid had aangebracht en die was volgens mijn bescheiden mening niet op een paar weken te herstellen. Natuurlijk heb je bij zo'n interventie steeds de afdwalers uit het pak. En als je een target moet treffen waarvan in de buurt een woonwijk ligt dan ben je vlug bezig met collateral damage. Voor je het dus in het vervolg opneemt voor de toenmalige bezetters zou je je best wat informeren, kwestie van de geschiedenis niet teveel geweld aan te doen. Mijn medeleven met de slachtoffers van de wijk Leuvensesteenweg zal ik bij elke gelegenheid uiten. Ik zat die dag met gans mijn familie ook midden in dat inferno. Wij woonden in de Stationstraat. Dus ik heb het niet van horen zeggen door iemand die de zaken een draai naar zijn ideologie heeft menen te moeten geven. Oorlog blijft natuurlijk van welke kant men hem bekijkt steeds verwerpelijk. Maar nog verwerpelijker waren zij die hem meenden te moeten voeren in naam van hun heilig vaderland.
Als mijne gevel ne keer moet herschilderd worden, breng ik hem naar u.
JanG, da's goed, leg hem dan maar in mijnen hof.
En tussen haakjes, de oorlog is nu toch
al 63 jaar voorbij; alhoewel voor "sommigen" blijkbaar niet...
Ik weet niet waar jij je inlichtingen haalt om te beweren dat het bombardement van 19 april 1944 de geallieerden geen strategisch voordeel heeft opgeleverd in de maanden voorafgaande aan de bevrijding van België. Indien je die 'gefundeerde inlichtingen' al zou hebben dan mag je mij die op mijn mail-adres doorsturen. Hier de polemiek verder voortzetten zou de andere bloggers 'na 63 jaar' kunnen vervelen.
Uit sommige foto's meen ik toch te mogen opmaken dat er ook heel wat treffers waren op het Arsenaal zelf. Maar als je komt bombarderen met een bommentapijt op een relatief beperkt doelwit, dan mag je er donder op zeggen dat er ook een deel naast zit. Leve de cruise missile? Maar zelfs met die systemen zit men er soms naast.
Pech natuurlijk dat ook de bevriende geallieerden niet zo nauwkeurig konden zijn.
Ik hoop allen dat Eddy Luyten nu niet meent dat deze missers gewild of gedoogd waren om "collaborerende" Vlamingen te straffen, zoals ik onlangs als sarcastische opmerking las in een krantenartikel over het tragische bombardement van Mortsel door de geallieerden. Serieus blijven mannen.
Maar na meer dan 60 jaar is er ondertussen al genoeg gezeverd over dat onderwerp me dunkt, ik denk niet dat daar nog veel aan toe te voegen valt.
Sla er de krantenartikels in GvM maar op na, naar aanleiding van de "50 jubilee" in 1994 en 1995. Wel interessant.
@ Rudi, niet overdrijven hé, Mortsel was er gewoon naast gesmeten. Dat heeft met collaboreren hoegenaamd niet te maken. Capito?
Zonder rancune hoor.
Ondertussen is de wandtekening niet meer. De eigenaar heeft het huis geisoleerd en ingepakt.