(foto: C.o.e.l.a.c.a.n.t.h)
Haast twintig jaar stond het Loretteklooster in de Drabstraat er leeg en verloederd bij...
Maar...
er komt schot in de zaak!
Volgende week zal de sloophamer inbeuken op het complex.
Er is wéér toekomst voor een stadskanker.
(foto: Jan Smets - toekomst voor een klooster; toekomst voor een straat...)
In 2010 moet het nieuwe project dan uiteindelijk klaar zijn.
De site Drabstraat-Begijnenstraat moet tegen dan ruimte bieden aan een loft of twintig, drie woningen, zes riante appartementen én twee winkels.
(foto: Ecluse - Begijnenstraat)
De bouwvergunning viel pas in de bus, en alzo kunnen volgende week reeds de projectontwikkelaars City II Site uit onze stad, en First Immo uit Antwerpen, aan de slag!
Voor de lofts en de appartementen zijn er al vele geïnteresseerden.
Wat had je gedacht?
...het complex is pal in het centrum van de stad gelegen. Mooi toch.
(foto: x-itje - klooster)
Voor de renovatie van het klooster zorgt First Immo.
Ik ben al heel benieuwd hoe het resultaat zal ogen...
(foto: Jan Goovaerts - Drabstraat)
Voor de oude schoolgebouwen in de Drabstraat, tekent City II Site.
Weet je:
achter de zichtbare gevels zijn nog erg waardevolle historische puntgevels verstopt (het Hooghuys en 't Sweert...)
(foto: Beeldbank)
Op het terrein aldaar komt een nieuwbouw, twee stadstuinen en een ondergrondse garage voor 31 wagens.
Die werken starten na de zomer.
Voordien zal er hoogstwaarschijnlijk nog archeologisch onderzoek gebeuren...
Wéér een bouwput in Mechelen.
Maar ja: wie een omelet wil bakken, moet eieren breken...
(foto: Jan Smets)
toekomst voor klooster...
Door Jan Smets geplaatst op 27 januari 2008
met categorie:
Ik heb er vorige week ook al een paar genomen.
Als middelbaar scholier ging ik er elke dag voorbij om naar Scheppers te gaan.
Eerst voorbij de toen nog naar de brouwerij stinkende Vismarkt en dan via de Drabstraat naar de Melaan.
Grote Markt, Veemarkt, Novotel/Match, het aankomende station en nu Loretteklooster.
Glasbollen gaan ondergronds aan de Kathedraal en morgen gaat afval misschien ondergronds op de Vismarkt.
Misschien dit idee verder uitwerken en morgen kunnen winkels, horecazaken en hotels ook ondergronds beleverd worden. Misschien nog niet eens zo een gekke gedachte want vroeger gebeurde dit langs vlieten en waterstraatjes.
Op bepaalde plaatsen op de ring zou er dan een mogelijkheid gecreeerd worden waar bv kleinere vrachtwagens via een vijslift naar Niveau -1 worden gebracht en alzo de kelder/opslagmagazijnen van winkels kunnen bereiken. Biervaten werden wel bovengronds aangereikt, maar werden omlaaggehesen naar de kelders van de cafes, net zoals vroeger de kolen werden geleverd.
Een (duur) idee misschien voor de Hoogstraat ?
En boven de winkels en cafes kan er (bv met een vijslift) weer gezorgd worden voor bewoning, ipv (halflege) opslagmagazijnen, dmv appartementen, bread-en breakfasts en Mechelmotels of... eventueel nieuwe winkels. Het winkel-boven-winkelconcept zou kunnen aanslagen, zolang de bovenste winkel voor iedereen gemakkelijk toegankelijk is.
Laten we het maar bij het klooster en de verbouwing hiervan houden - en laten we 'de vijslift' en andere 'oplossingen' maar voor het rijk van de fantasie.
:-)
Verder ben ik hook erg benieuwd nar de plannen, en hoe de gebouwen het Hooghuys en 't Sweert geincorporeerd worden in het bouwproject, welke invloed het zal hebben op de mobiliteit in deze buurt, etc., etc., ...
Als in de zomer de vismarkt is afgesloten, moet men dan een eindje spookrijden in de drabstraat om die ondergrondse parking te bereiken? Zou allezins verrassende verkeerssituaties met zich kunnen meebrengen.
Men zou eventueel kunnen opteren om de rijrichting van de straat (en de vismarkt) om te draaien?
* de tuin van de site zou semi-publiek worden (open overdag, toe 's nachts)
* de architect gaat zelf een kantoor in het complex betrekken (%)
(%) citaat van een vriend van me: "Kijk hier nu eens rond. Ze zouden die $#*&ç!! architecten moeten verplichten om zelf een tijd in hun creaties te wonen. 't Zou er dan nogal anders uitzien!"
(van onbetwiste bron, of misschien een kwakkel ?)
Don't shoot at the piano player, maar het zit er dik in dat er waterplanten komen.
Is dat niet wat weinig? Is het niet zo dat - bij een woonproject - de bouwheer 1,5 parkeerplaatsen per wooneenheid moet voorzien?
Dat van die 1,5 parkeerplaatsen per appartement is juist. Maar de stinkend rijke bouwpromotoren leggen die regel stoïcijns naast zich. Ze betalen met de glimlach de opgelegde boete die voor Gianni Cascetto geweldig hoog is maar voor de bouwmaffia lijkt op een drinkcent voor de ober in het sterrenrestaurant waar ze met de stadsvaderen onderhandelen over de volgende hoogbouw. En de pousse-café met Davidovsigaar zal voor de rest hun oogleden wel laten dichtklappen over de onreglementair getekende plannen. In de veronderstelling dat zo'n schepen een plan kan lezen!
Als reactie op het artikel. Het zou jammer zijn als dit pand zou verdwijnen. Het geeft zoveel sfeer aan de straat dat die de Vismarkt en Melaan verbind. Renovatie waarbij de gevel en inhoud van het gebouw behouden blijven zorgt dat het historische karakter van de binnenstad behouden zou blijven. Als al het authentieke verdwijnt begint het allemaal een beetje 'Disnyland' te worden. Ik kom zelf uit Rotterdam, erg mooi de moderne architectuur maar ook heel kil. Maar wie ben ik, import met een mening en zonder miljoenen. Uiteindelijk bepalen de op te brengen euro's de richting.
http://www.practico.nl/imag...
Roger of Jos weten misscien beter?
Gelet op de onpare straatnummers (het klooster had 8-10), zou dit de overkant kunnen geweest zijn.
http://www.beeldbankmechele...
Maar wat ik zoek is de huizenrij nog verder un de straat, naar de Vismarkt toe!
Voor meer ideeen omtrent stadsplanning in de toekomst moet je zeker eens binnenwippen in Forum, Standard Boekhandel of Desleghte en de boeken lezen (maar vooral bekijken) van de Gebroeders Das.
Architecten, maar ook vooral geweldige tekenaars.
Van dubbeldekautostrades, over havens en stations tot energie-en varkenstorens. Energie uit golfslag, magnetisme en getijdenwerking worden er heel realistisch voorgesteld.
Die jongens hebben ideeen !
In Leuven bij voorbeeld is dit 1,6.
kom op belgië,
dat kasteel Noisy moet meteen daarna !!
eeuwig zonde !
kan er iemand mij in contact brengen met de bouwpromotor of iemand anders die daar iets te zeggen heeft? Ik zou graag toestemming krijgen om foto's te gaan nemen... Zo kan ik mijn oude reeks (toen het nog leegstond) naast de nieuwe leggen... Lijkt me wel leuk..
Mail : tommy.gevaert@gmail.com
http://www.loretteklooster.be/
dju zeg, zo makkelijk :-) Had ik zelf moeten proberen...
Thanx Peter!