Eén van de oudste, zoniet hét oudste gebouw van onze stad bevindt zich in deelgemeente Muizen. Het is de onderbouw van de kerktoren van Sint-Lambertus, die zou teruggaan tot de Karolingische of vroege Ottoonse tijd, dus daterend uit de 9de-10de eeuw.
De Heilige Lambertus, bisschop van Maastricht en plusminus tijdgenoot van Sint-Rombouts, zou het initiatief genomen hebben omstreeks de helft van de 7de eeuw enkele kapellen op te richten op de hoge linkeroever van de Dijle. Eén van die kapellen stond in Muizen, op de plek waar later de Sint-Lambertuskerk zou verrijzen.
Opgravingen hebben resten aan het licht gebracht van een houten kerkje uit de 8ste-9de eeuw. Later werd er een stenen kapel opgetrokken, een achthoekige centraalbouw, blijkbaar geïnspireerd op de Paltskapel van Aken, gebouwd door Karel de Grote (9de eeuw). De onderbouw van huidige toren vormde de ingang van deze centraalbouw.
In de 9de eeuw is de kerk van Muizen mogelijk door de Noormannen verwoest.
De vierkante toegang tot deze centraalbouw werd later geïncorporeerd in de kerktoren van de gotische Sint-Lambertuskerk. Op 22 november ’44 werd de oude Sint-Lambertuskerk vernield door een Duitse V1, een vliegende bom. Alleen de toren bleef staan én dus ook die oudere kern. Daarmee is dit wellicht het oudste nog bestaande gebouw van Mechelen.
Waarom hier in Muizen zo’n belangrijke architectuurvorm aanwezig was, is onbekend. Muizen was toendertijd wellicht geen grote woonkern; zelfs Mechelen zal nog niet zoveel voorgesteld hebben in de Karolingische tijd. En toch was hier een bouwheer die een ‘keizerlijke’ kapel liet bouwen. Mijn professor architectuurgeschiedenis, wijlen prof. R. Lemaire van de KUL, werd lyrisch bij het bespreken van deze kapel: een ‘Paltskapel’ in Muizen!
Zijn er bloggers die meer details kennen over deze Karolingische kapel? Reconstructietekeningen? Andere theorieën? Of kennen jullie nòg oudere architecturale resten in Mechelen?
Verder is de Hoogbrug inderdaad de ouste brug van Mechelen, maar niet van Vlaanderen denk ik. Maar ik ga dat eens opzoeken
"De late ijzertijd duurt in onze gewesten van ca. 475 v.C. tot de verovering van Gallië door Julius Caesar in 57 v.C. ... achter kasteel De Borght, ter hoogte van de Lakenmakerstraat in de wijk Nekkerspoel ... eiland bood plaats aan een vijftal huizen, gebouwd met zware eikenhouten palen en dennenhouten planken."
"Zowel in Hombeek, Muizen als Leest zijn resten van Romeinse villa's aangetroffen, mét vloerverwarming. De huizen waren deels gebouwd in (bak)steen en deels in hout en leem."
"Tijdens de opgravingen op het terrein van de voormalige brouwerij Lamot zijn volmiddeleeuwse resten aangetroffen, daterend uit de 9de of 10de eeuw. Een boomstamwaterput, kuilen en sporen van houten palen wijzen op een nederzetting uit die periode."
> Is van al deze vondsten eigenlijk iets op de sites zelf bewaard gebleven?
En over de opgravingen op de Winketkaai: "Het bassin werd opgevuld tussen 1350 en 1400. Dat maakt het meteen het oudste spoor van de site. De verwachte 10de-eeuwse nederzetting zal ergens anders gezocht moeten worden."
Er is dus geen zekerheid over welke van de twee bruggen in Wallonië de oudste is. We zochten verder in Vlaanderen en stuurden reporter Wim Coenen naar de oudste brug in Vlaanderen. Wim ging naar de Hoogbrug in Mechelen. Deze brug dateert van in de middeleeuwen, en is nog in zijn oorspronkelijke staat. Ze is opgetrokken uit steen. De Hoogbrug in Mechelen dateert van het laatste kwart van de 13de eeuw.
Er rijden zelfs nog auto’s over, toch wel een sterke brug dus. De ijzeren leuning was oorspronkelijk in steen en is pas later vervangen door een ijzeren leuning. In 2000 werd de brug gerestaureerd.
"De brug van Montigny-St-Christophe ligt op een oude Heirbaan en is een brug met meerdere bogen.
De brug in Vresse-sur-Semois heeft maar één boog en is niet gerestaureerd. Vlakbij hebben ze wel restanten gevonden van een Romeinse villa. In Vlaanderen zijn er geen Romeinse bruggen meer.
Er is dus geen zekerheid over welke van de twee bruggen in Wallonië de oudste is. Wim Coenen zocht naar de oudste brug in Vlaanderen en ging naar de Hoogbrug in Mechelen. Deze brug dateert van in de middeleeuwen, en is nog in zijn oorspronkelijke staat. Ze is opgetrokken uit steen. De Hoogbrug in Mechelen dateert van het laatste kwart van de 13de eeuw.
Er rijden zelfs nog auto’s over, toch wel een sterke brug dus. De ijzeren leuning was oorspronkelijk in steen en is pas later vervangen door een ijzeren leuning. In 2000 werd de brug gerestaureerd."
Alleen werd de Fonteinbrug rond 1820 zwaar verminkt toen de middenboog werd verwijderd. De Hoogbrug daarentegen glorieert nog in haar volle pracht.
Men wou een tram, dus moest de XIIIe brug er aan geloven ...
Verminking van erfgoed is van alle tijden ...
Weet er iemand of er echt torentjes stonden op de Hoogbrug ?
Dit heb ik een tijdje geleden gevonden ivm de tram tussen Heist en Mechelen...
http://mapt.stadmechelen.be...
Check de SubRubriek : De Tram in Mechelen...
Deeerste tram in België reed op het baanvak Oostende - Middelkerke.
Twee jaar later op 27/06/1887 werd het baanvak Mechelen - Itegem (Heist o/d Berg) vrijgegeven.
In 1890 was het de beurt aan het baanvak Rumst - Mechelen.
De eerste stadstram in Mechelen dateerd van 04/07/1913.
De allereerste stadsautobus (privé-uitbating MEchelse TRAm MAatschappij METRAMA)kwam in het stadsbeeld op 19/09/1925.
De stadslijnen van de tram werden vervangen door autobussen op 22/12/1952.
Wel was er een " probleem Fonteinbrug" i.v.m. het dubbel spoor. Van het station tot aan de Vijfhoek lag er een dubbel spoor, ook in de Bruul, maar over de Fonteinbrug lag er maar één spoor en moest men dus werken met wissels aan de Vijfhoek en de Bruul. Achteraan in de jaren twintig (1928) ging de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen akkoord om ook op de Fonteinbrug een dubbelspoor aan te leggen en konden de wissels opgebroken worden. Wel was er toen een probleem i.v.m. de stabilisatie van de brug en heeft men de brug moeten aanpassen.