Ondertussen in de speelstraat ...

met categorie:  
Op het moment dat ik dit schrijf is de Heembeemd veranderd in een speelstraat. We hebben al twee uur geen auto meer zien voorbijrijden en de kinderen zijn baas. Het doet me denken aan de situatie enkele maanden geleden. Van maart tot mei konden de bewoners van de Heembeemd genieten van een onbedoeld bijeffect van de heraanleg van de straat. Doorgaand verkeer, dat in dat in deze typische woonstraat in feite niets heeft te zoeken, werd toen drie maand geweerd. Een zalige situatie voor alle kinderen uit de buurt én, geheel onverwacht, een zeer gunstig effect op de sociale omgang tussen buren.

Een mens vraagt zich af of een soortgelijke situatie niet permanent gerealiseerd kan worden in onze woonstraten. Bijvoorbeeld met een simpele ingreep als het plaatsen van enkele paaltjes die een straat doormidden snijden. Goedkoop en effectief.

Heembeemd - speelstraat - 1 augustus 2007
Doet me denken aan begin jaren 50 toen we op de aardewegjes naast de grasperken op de Kon Astridlaan nog konden knikkeren en onbezorgd voor de deur konden fietsen.
Volgens mij kan elke woonstraat het bij het stadsbestuur aanvragen, om er tijdelijk een speelstraat van te maken, bv. tijdens schoolvakanties.
Er zijn maar enkele voorwaarden aan verbonden. Ik geloof dat het moet gaan om een straat waar al maar 30 km/u mag gereden worden. En een aantal bewoners moet het natuurlijk aanvragen.
Die mogelijkheid bestaat al een tijdje en het verbaast me dat er zo weinig gebruik van wordt gemaakt door mensen met kleine kinderen. Want vele straatjes lenen zich er wel toe.
In HEEL Mechelen-binnenstad mag maar 30km/u gereden worden... Mechelen speelstad enne... autovrij?
LOL
Ik heb het nagekeken. Het kan in een straat waar geen openbaar vervoer door komt en waar een snelheidsbeperking van 50 km/u geldt. Op de site van mechelen "speelstraat" intikken.
Monitoren zouden dan ook nog voor extra activiteiten zorgen, zoals bv. een kinderfuif organiseren ...
Auto-luw, denk ik.
De bewoners zullen er nog wel (voorzichtig) mogen in rijden.
Wat me de autoluwe situatie Grote Markt IJzeren Leen ? Wat met de automatische paaltjes ?? Vrouwen en heren Politici ? Iemand ??
doet me denken aan een referendum van anderhalf jaar geleden.

zie http://www.nieuwsblad.be/Ar...
Inderdaad Peter. Het is op de Ijzeren Leen en dan vooral in die flessenhals aan de Steenweg drukker dan ooit. Ik houd mijn hart vast wanneer ik daar met de fiets door moet... maar ik denk dat 'de politici' bang zijn voor de reacties van de handelaars (?)
Het is erg spijtig, dat politici in deze geen beslissing (durven) nemen. Als je die paaltjes omhoog zet, dan kan je eindelijk veilig rondstappen in het centrum ...
Voor mij mogen die paaltjes openblijven. Er moet namelijk een verbinding bliven tussen de twee parkeergarages (markt en lamot)De handelaars mogen trouwens ook leven en erg hard kan je moeilijk rijden daar enkele uitzonderingen niet te na gesproken.
@rudi: Waarom wil je een verbinding tussen de parkeergarages ?

Ik ben de laatste om een handelaar een kasn op leven te ontzeggen. Zou het plaatsen van die paaltjes nu zo een groot gevolg hebben ?
Dat doet mij terug denken aan mijn kinder jaren in de Zeelstraat,natuurlijk waren in dien tijd niet veel autos,maar wij konden echt heel veilig in de straat spelen,de eenige voertuigen dat wij toen zagen waren nu en dan een zakenwagen,maar ik weet dat die tijden reeds lang voorbij zijn,en dat is spijtig voor de kinderen.
@rudi

Ik heb niet de indruk dat de handelaars op de Ijzerenleen veel baat hebben bij de automobilisten die die weg gebruiken om zo snel mogelijk aan de andere kant van Mechelen te geraken. Het plaatsen van die paaltjes maakt de Ijzerenleen niet autovrij maar weert het doorgaand verkeer. Bovendien moet je daar 's avonds eens een terrasje doen om te weten dat die paaltjes de boel veel aangenamer zouden maken
Ze mogen die automatische paaltjes komen installeren op het katelijnekerkhof zodat alleen inwoners binnen kunnen. Een beetje zoals rond de kathedraal van Chartres (France) waar de bewoners een toegangskeycard hebben.
Wil je alles weten, klikken:
http://webid23.siskin.cipal...
Op vraag komen de animatoren van Buskruit een halve dag spelen!
Pure onzin Rudi.
Waarom moet er een verbinding zijn tussen twee parkings? Leg me dat is uit.
Nee manneke, al te dikwijls heb ik ondervonden dat jij partij trekt, bewust of onbewust dat laat ik in het midden, voor beslissingen van het stadsbestuur... Is dat zoiets van wiens brood men eet, wiens woord men spreek? En als ik op 'de leen' iets wil kopen kan ik evengoed via de Guldenstraat daar geraken met de auto. Parkeren aan Lamot of op de Leen zelf, kan allemaal. De handelaars gaan geen daar klanten aan verliezen. Daarbij zal men als voetganger veel veiliger kunnen flaneren op de Leen en een terrasje doen wat in feite de kooplust zal aanwakkeren. In feite zitten we in Mechelen met een weelde probleem: Verschillende koopcentra's, zoek ze zelf maar is op.
Vraag is wat je met de bussen gaat doen die nu ook via de Ijzeren Leen rijden. Ga je hen ook rondsturen of een aantal haltes schrappen?
@Filip: een prangende vraag !!

@Anoniem uit vrees: vecht misschien je eventuele geschillen en/of problemen met Rudi uit persoonlijk en liefst niet 'anoniem'. En dan nog anoniem uit vrees? Rudi lijkt me nu niet meteen een te vrezen man.. of toch Rudi? ;-)
Het lijkt me a) een weinig dapperder en b) je hoeft er dan geen derden bij te betrekken
Misschien is dit wel een idee voor de Binnenstad :

http://www.elsevier.nl/life...
@gimycko: Dat heeft niets van doen met de discussie over de paaltjes op de Ijzeren Leen zene. Die karrekes kunnen er ook niet door als die paaltjes er zouden staan.
@ Filip : Zomaar een ideetje...
Het probleem van de bussen is geen probleem: juist daarom zijn het automatische paaltjes. Als een bus (of taxi, of ..) er aan komt verdwijnen ze in de grond. Vóór de huidige werkloze paaltjes werden geïnstalleerd was zo'n systeem al enkele jaren in gebruik in de Bruul.
Nog zo een ideetje (zomaar uit de losse vuist) :

http://www.citycargo.nl/ove...

(Misschien is dit wel een idee voor de Binnenstad)
@Walter: waarom is dat systeem dan al sinds enkele jaren niet meer in gebruik in de Bruul??
@ Filip: het is (denk ik) buiten dienst gesteld met het nieuwe verkeersplan en de installatie van de nieuwe paaltjes die nog nooit gewerkt hebben.
Filip,Walter en de anderen.... op de Veemarkt heeft men ook een DUUR systeem geplaatst: "nog nooit gebruikt" !!