EHBO voor Rode Kruisplein?

met categorie:  
Elke avond rij ik op de Ring rond Mechelen langs het Rode Kruisplein (RKP). Hier zat je vroeger met een gevaarlijke situatie; auto's die het plein opreden waren een gevaar voor medeweggebruikers.



Zowel komende van de Antwerpsepoort waarbij, als een auto wilt afslaan, er plots geremd moet worden of zelfs in een fractie van een seconde beslist moet worden om uit te wijken naar de tweede rijstrook. Of komende van de Adegempoort, waarbij halverwege de afslagstrook naar de Antwerpsepoort opeens de voorganger besluit het RKP op te rijden. Die vervolgens met een ware doodsverachting zich tussen twee lichtingen auto's komende van het kruispunt moet gooien om te kunnen oversteken.
En dan hebben we het enkel nog over ingeblikte vierwielers. Wil je als zwakke weggebruiker komende van de Antwerpsepoort de ring volgen, dan moet je een zwaailicht op je hoofd zetten, constant achter en naast je kijken en dan bidden tot God of Allah dat men jou belangrijker vindt dan die tien seconden tijdswinst. Gekende en gevaarlijke situaties voor Mechelaars, kan je nagaan wat dit betekent voor eenmalige bezoekers.
En dan hebben we het alleen nog maar over het oprijden ter hoogte van McDonalds. We zullen maar niet beginnen aan een beschrijving van de car wars voor de deur van de Golden Games...

Sindsdien is er al het een en ander veranderd.
Inderdaad.

Het stukje groen is geweken voor een gratis randparking. Waardoor er nog meer auto's het RKP op en af willen rijden. Het is een P+R (park & ride with the bus) parking en geen P+W (park & walk), iets wat de meeste parkeerders logischerwijze ontgaat. De parkeerplaats ligt op wandelafstand van het centrum en aan de overkant van het Begijnhof, dus zo snel mogelijk al lopend de Ring oversteken is de boodschap. Naast de zelfmoordneigingen van deze voetgangers is de middenberm ter hoogte van de Golden Games verbreed zodat auto's gemakkelijker op het midden kunnen wachten om naar de Antwerpsepoort te rijden. Of hun achterbumper er willen laten afrijden. Brilliant idee.

Goh, ik kan hier nog uren over uitwijden, maar bottom line is; zo kan het niet verder. Noch de autobestuurders, noch de verloren lopende bezoekers, noch fietsers en 'brommerers' hebben schuld aan deze situatie. En is maar één schuldige: de inrichter. En aangezien de inrichter al zoveel moet nadenken, heb ik mijn maandagmorgenidee even op papier gezet.

Iedereen die al 's op de Ring rond Herentals heeft gereden, kent het bizarre rondpunt dat niet rond is. Misschien op het eerste zicht ongewoon, maar misschien een inspiratiebron voor ons.



Mijn plannetje is bricolage van het zuiverste water. Ik heb op Google Earth een foto genomen van het RKP, een kaartje van de situatie in Herentals van Mappy af gehaald, en de twee op elkaar geplakt in een jpg. Het ziet er niet uit, maar het toont min of meer hoe de Ring er ter hoogte van het RKP uit kan zien. En in één beweging verschillende gevaarlijke situaties elimineert: Alle verkeer wordt afgeremd, op- en afritjes zorgen voor de link met zowel het RKP als de kant centjesmuur, het is niet meer nodig zwakke weggebruikers de pas af te snijden, ...



Maar ik hoor het al komen. De Ring is Vlaams Gewest, het RKP is Mechelen, dus wie moet hier actie ondernemen? Dat mogen ze zelf uitzoeken, daarvoor was mijn maandagmorgen te kort.
Dus je bent niet beter of slechter dan de rest he.

Als het ultieme probleem opduikt krijg je als uitleg 'dat de andere het maar oplost'
Een niet nader genoemd verkeersexpert die dit voorstel even onder loep nam is vol lof voor je voorstel Kazemel. Men heeft bij de stad ook duidelijk weet van dit probleem !

Enkele tips van de expert.

- Het voorstel is vrij ingrijpend qua inbeslagname van ruimte naast de huidige rijbaan. Ingrijpend en dus duur.
- Het kruispunt moet ook blijven kunnen functioneren.
- Je hebt de nodige opstelruimte nodig voor de lichten die verdwijnt in het voorstel.
Dit vind ik nou leuk, se, mensen die nadenken, die bepaalde situaties ontleden en ijveren voor verbetering.
Jezelf nooit neerleggen bij een situatie, want alles kan beter.
Een een Mechelaar kan meer ideeen bedenken dan dat een ondernemer (of het Stad) kan realiseren...

Ik stel voor, Kazamel, om dit idee ASAP naar Bartje S. te sturen...

Volgende ideeen zitten nog in de pipeline :
-Rood fietspad (van trottoir tot trottoir) op de Tervuursesteenweg
-Eenrichtingsstraat Hoogstraat-Korenmarkt-Adegemstraat
Als ze dan toch aan het werken zijn, kunnen ze misschien de riool aan de lichten van de battelsesteenweg eens repareren, zodat er niet steeds een rijvak moet afgesloten worden als het eens deftig regent.

Verder een schitterend idee! Als je Knokke binnenrijdt is er ook zo'n voorbeeld van een niet rond rond punt.

Als het toch niet zoveel geld mag kosten en de veiligheid moet verhoogd worden:
- de Vandenborrestraat (weet niet hoe ze heet) enkel richting maken weg van de golden games.
- aan de goldengames verplicht rechts afslaan
- een passerelleke maken voor de voetgangers zoals aan de leuvensesteenweg of op zijn minst grote borden zetten dat voetgangers 10m verder aan de McDo kunnen oversteken.
Tja, de grote randparking zorgt voor veel voetverkeer, en een beveiligde oversteek (of passerelle - hoe schrijf je dat woord ook alweer - of tunnel ...) zou voor veel veiligheid voorzien.
Gimycko, ik heb al lang echt goesting om dat eenrichtingsverkeer rond de Heihoek 's op plan te tekenen. Maar zoals je ziet zit ik qua design nog een amateuristische fase, dus nog even geduld ;-D

@Peter: 't Was niet de bedoeling de lichten te laten verdwijnen. Wel zou 'mijn' rondpunt er kort achter komen wat snel optrekken aan de lichten in één klap nutteloos maakt.
Verder moet het midden van het rondpunt natuurlijk bevolkt worden met enkele forse bomen om het lege verkeersplein-effect weg te nemen. Of idd een passerel met in het midden de opstapplaatsen voor de bussen (cfr brug bij Kampenhout). Dan is de binnenruimte ineens nuttig besteed. Aan de kant van het Begijnhof zou inderdaad enkele meters verloren gaan.
dat ze maar doen als ze maar rekening houden met driewielerkes
@ Kazamel : Dit zou je misschien kunnen helpen...

http://maps.google.com/maps
Een gigantisch roodgekleurde oversteekzone van het RKP naar het Begijnhof in combinatie met een extra setje lichten ter hoogte van de Golden Games? Die zouden dan synchroon kunnen lopen met die aan de McD. Een beetje als de situatie op de Tinellaan ter hoogte van de Van Busleydenstraat en de Merodestraat.
@Lfys: Hoe zie je dat ? Er komt toch altijd verkeer langs de ring ? Ofwel van de autostrade, ofwel van de Antwerpsesteenweg ? Veel tussentijd om over te steken heb je echt niet ...
Enfin ik vind het een leuk idee van Kazamel om het een keer uit te tekenen, en ik weet zeker dat de verkeersdeskundigen van de stad meelezen !
Pijltjes voor de voetgangers die deze via de Gamma en dan onder de burg sturen om dan via de parking langs de Dijle naar het centrum te sturen, zouden ook al helpen.

Persoonlijk verkies ik met de auto ook altijd de route onder de brug door, langs het Anker om mij terug te vervoegen bij het verkeer op de ring. Hierdoor moet ik niet het kamikaze manoeuvre om de ring over te steken uit te voeren.

Ik vermoed trouwens dat men met het kruipsunt daar minder mogelijk heeft dan normaal omdat er ook nog eens een brug over de Dijle inzit.
Daar hangen pijlen, maar bv datgene aan de Dijle wijst nogal erg naar de grond!
JC, je hebt gelijk. Die route zou veel meer gepromoot moeten worden als wandelroute richting centrum. Infobord aan de parking, heraanleg en verbreding van het voetpad, en duidelijke pijlen. Want het is best wel een leuke route om kennis te maken met Mechelen, zo langs de Tichelrij en dan de keuze tussen Haverwerf of Melaan.