
Met enige vertraging is men dan toch gestart met de aanleg van de fietssuggestiestrook op de Tervuursesteenweg. Als u het mij vraagt géén overbodige luxe op deze toch wel drukke verkeersas, waar niet bepaald traag gereden wordt, maar veel mensen wonen, en ook tweewielers zich op de rijbaan begeven. De werken zijn deze week gestart, en vandaag blijkt dat men vrij snel vordert.
Als fietser en bewoner van de Colomawijk en Tervuursesteenweg, interesseert deze nieuwe ontwikkeling me natuurlijk. Een fietssuggestiestrook dus, géén fietspad. En dat is niet hetzelfde:
Een fietssuggestiestrook is een strook op de rijbaan die niet wordt afgebakend door strepen. Er mogen dus ook voertuigen op rijden. Die moeten dat zelfs, want voertuigen moeten altijd rechts op de rijbaan rijden. De suggestiestrook ziet er uit als een strook doordat kleur (meestal rood) of materiaal anders zijn dan van de rest van de rijbaan.
Op een fietssuggestiestrook is er eigenlijk altijd ' gemengd verkeer '. De strook maakt vooral duidelijk dat er fietsers kùnnen rijden. Een goede fietssuggestiestrook heeft het volgende effect: de auto zal vertragen omdat hij niet tegelijk de fietser kan inhalen en de tegenligger kan kruisen. De strook is daarom vooral nuttig in straten van 6,5 à 7 meter breed waar elke rijstrook maximum 2 meter breed is, zodat auto's niet kunnen kruisen zonder op de fietssuggestiestrook te moeten rijden. Door de strook lijkt de weg ook nog smaller en gaan voertuigen trager rijden.
Fietssuggestiestroken worden ook vaak gebruikt om een overgang te maken tussen een fietspad en ' gemengd verkeer ' (dus zonder fietspad).
Tot zover de theorie, of, het doel van een fietsstrook...
Wat ik me echter afvraag, en bij deze stel ik ook de vraag aan de blogger: is dat voldoende? Ware een fietspad niet béter en veiliger?
Het heeft nu een verkeersremmende werking: of zou dat moeten hebben, maar de vraag is: worden fietsers zo geen "kanonnenvlees"?
[ foto: stand van zaken op 290807 - foto (c) markec]
http://nl.wikipedia.org/wik...
Ik denk dat een echt fietspad zeker veiliger zou zijn.
Dergelijke fietssuggestiestrook werd ook aangelegd op de Caputsteenstraat, maar nu na drie jaar zijn er serieuze werken aan de gang, voor de aanleg van een echt fietspad!
Een echt fietspad aanleggen zou op dit moment een weinig zinvolle investering zijn. De stad heeft namelijk beloofd om de Tervuursesteenweg volledig te vernieuwen. Dat lijkt me het geschikte moment
Men vergeet dat er op de tervuursesteenweg veel verkeer is vanuit de woonwijk J.Verbertstraat-Ghandistraat.
Daar wonen veel jongeren die met de fiets rijden en evenveel zeer jonge, onervaren chauffeurs.
Het is algemeen geweten en ook vrij normaal dat jonge chauffeurs wel eens hoogmoedig durven zijn en roekeloos rijden. (Hoe waren we zelf ?)
Ook de jonge fietsers lappen meestal de verkeersregels aan hun laars en rijden lustig met vier of vijf naast elkaar.
Op die manier wordt er uiteraard een gevaarlijke situatie gecreëerd.
Het zou veel efficiënter zijn dat men veel meer controles voert op de steenweg, zowel op automobilisten, als op fietsers, en dat men ook gaat straffen.
De fietsers kunnen bij wijze van straf verplicht worden een aantal weken in het vrijbroekpark de verkeerstuin te gaan onderhouden.
Tuintje gratis proper, kindjes gestraft en hopelijk geleerd.
Op de Hombeeksesteenweg heeft men ook zulke stroken aangelegd en ook daar wordt naast elkaar gereden.
Gelukkig doen ze het daar maar met twee naast elkaar.
Een van de rijbaan afgesloten fietspad is de enige veilige oplossing.
Daardoor wordt de steenweg ook smaller, waardoor de snelrijder een voorkeur zal krijgen voor het gebruik van de jubellaan, wat het verkeer op de tervuursesteenweg en ook het risico op ongevallen zal doen dalen.
Misschien zijn de winkeliers daar niet zo blij mee, maar ik denk niet dat zij het zozeer van passanten moeten hebben.
Liefst met een duidelijke afscheiding van de rijbaan ( paatjes, varkensruggen,... ).
Sinds ik elke dag de fiets op moet kan ik bevestigen dat zulks absoluut nuttig is, een zijspiegel van een wagen doet namelijk pijn, want hij klapt pas weg NA dat je er een klap van gekregen hebt.
Dat zal nu zeker nog meer gebeuren.
Als fietser kan je door een aangepast fietsgedrag veel onheil voorkomen. M.a.w. rijdt niet als het ware op de boord van de weg maar claim je plaats.
Als nepoplossing beschouw ik bv. de meeste fietspaden in de gemeente Haacht en deelgemeentes. M.a.w. een fietspad is meer dan een bordje 'verplicht fietspad'.
Een fietssuggestiestrook is een onding, vooral omdat er geen aangepaste wetgeving rond is. Het scheppen van rechtsonzekerheid blijkt echter de specialiteit geweest te zijn van de laatste ministers die bevoegd waren voor deze materie.
Dat idee van Wim R. vind ik prima gevonden. Bewoners van de Steenweg en de zijstraten die uitwijken naar de Jubellaan of de Leuvense Vaart en de Steenweg 1 groot fietspad.
Maar is het ook effectief mogelijk ? En zijn hiermee problemen, bezwaren of onoverkomelijke ongemakken voor de autobestuurders ?
Ben zelf, maar dat bleek al uit mijn post, niet echt een voorstander van een fietssuggestiestrook. Enerzijds heb je de onduidelijkheid: het is 'maar' een suggestie, wat zowel naar fietsers als automobilisten nonchalant gedrag teweeg kan brengen. De verschillen tussen een fietssuggestiestrook en fietspad, haalde ik al uitvoerig aan in mijn post: en precies daarom ben ook ik van mening: of een FIETSPAD of helemaal niets...
Maar het nieuws van Sven GVA, doet me enerzijds veel plezier: namelijk: er KOMT (op termijn) een volwaardig fietspad ... maar anderzijds:
Waarom dan nu niet ?
Waarom de centjes niet even opsparen en meteen dan het goed doen: namelijk een veilig - goed van de weg afgescheiden fietspad: dat lijkt me voor alle weggebruikers de béste oplossing....
Maar goed nogmaals, de wetenschap dat we op termijn een fietspad zullen krijgen stemt me dan toch hoopvol...
Die fietssuggestiestrook lijkt me ook niet het beste idee - en 't was me ook al opgevallen dat de rijbaan enorm zal versmald worden hierdoor...
Of dit grotere veiligheid zal teweeg brengen?
Maar ik meen ook te weten dat de Tervuursesteenweg, ooit (?) zal heraangelegd worden.
Ik vraag me dan wel af hoe lang dit nog zal duren, nu men deze tussenoplossing voorziet. Voorspelt dit een snelle oplossing voor een grondigere aanpak?
Afwachten.
Maar ik volg het met argusogen.
Zéker nu 1 september nadert, en de grote drommen fietsers weer de Tervuursesteenweg zullen 'bevolken'...
Dit is natuurlijk een werk waar ze niet direct kunnen aanbeginnen want de stad is verplicht om een studie te laten uitvoeren door een bureau wat betreft verkeer (aantal auto's/vrachtwagens/bussen/fietsers/bromfietsers/voetgangers). Van zodra dat die studie gebeurd is, zullen zij aan de stad een aantal voorstellen voorleggen. Dan is het aan Mechelen en Hofstade om de beste te kiezen en beginnen de werken.
Helaas is dit dus niet voor volgend jaar gepland.
Omdat je hier over een vrij lang stuk spreekt met redelijk wat handelszaken weten ze nu nog niet wat ze gaan doen. Het ganse stuk in een keer of in een aantal keren. Er zal dus ook nog overleg moeten komen met de zelfstandigen gevestigd aan de Tervuursesteenweg.
In de Dessainlaan liggen ze ook. En ik moet zeggen, het is misschien niet optimaal, maar wel al veiliger!Daar wordt ook behoorlijk hard gereden, maar sinds die stroken er zijn wordt er toch meer rekening gehouden met de fietsers. En volgens mij is dát toch de hoofdbedoeling van die fietsstroken.... of ben ik mis? ;-)
Maar onderzoek (maar jammer genoeg ook eigen onvervinding) wees uit dat niet alle weggebruikers het zo nauw nemen met fietssuggestiestroken, en uieindelijk blijft het naar ik vrees toch - zoals Rudi ook al stelde dacht ik - de vis noch vlees benadering. Daarbij herhalende dat ik natuurlijk in 'blijde verwachting' ben van dat "ECHTE" fietspad dat er zou komen...
Ondertussen zijn hier duchtig met de werken aan 't voordoen, maar écht hard vooruit gaat het toch niet, einddatum op de bordjes is 18.08... dat zie ik ze eerlijk gezegd toch niet halen...
Maar met mijn driewieler blijf ik vooral plaats opeisen in het verkeer.En me niet in de kant laten rijden.
1. om de fietsers van de auto's te beschermen.
2. om tijdens piekuren de schoolgaande jeugd binnen de lijnen te laten fietsen, want het is daar schandalig.
Er stond wel in dat als het zou regenen het een week opgeschoven werd maar dit is toch wel echt straf. Ik ben is benieuwd of ze volgende week dan gaan voortdoen.
Tegen dat de fietssuggestiestroken geschilderd zijn, zijn ze misschien al met de heraanleg begonnen. ;-)
En daarnet toen ik thuiskwam, zag ik dat ze op de bordjes weerom de einddatum verlegd hebben, nu tot 21.08
We zullen zien ;-)
Zelf fiets ik regelmatig langs de Hombeeksesteenweg, en daar merk ik dat de stroken aan het einde van de steenweg toe niet meer zichtbaar zijn door alle auto's die erop staan aan te schuiven om over te kunnen steken richting plaisancebrug, en niet meer kunnen manouvreren omdat ze in de file staan. En op piekmomenten kan dat vele tientallen meters zijn.
Ik hoop alleen dat het geen trend is die meer regel dan uitzondering wordt.
en anders draaien we het eens om: autosuggestiestroken...
Verder zullen, op de Hombeeksesteenweg wanneer de fietssuggestiestrook niet bezet wordt in een file auto's, de auto's van de tegengestelde richting onvoldoende plaats hebben, zeker als hier zwaar vervoer tussen zit.
Binnenkort starten de Scholen weer en is het in de Hoogstraat huilen met de pet op !
ik begrijp de noodzaak om dan als auto op de strook te gaan staan. Maar ik wil maar aanduiden dat de suggestiestroken in zo'n situaties hun doel voorbij schieten, en de veiligheid voor de fietsers op die momenten ver te zoeken is.
(It was not me...)
(ik zoek de bron nog voor je op!)
Maar ze mogen er dus wel degelijk op stilstaan, overrijden, zeker zolang er geen fietser in de buurt is, maar als er een fietser IS dient die fietser op DIE plaats te fietsen, en dienen de automobilisten er dan ook rekening mee te houden.. geen van beiden zijn - vrees ik - in onze "belgische jungle context van onduidelijke afspraken" gegarandeerd...
@Gimcycko: zie eerder vermeldde Wikipedia-pagina...
En ik denk dat het idee vanuit Nederland komt, waar men daar van terug gekomen is..
Trouwens van Nederland gesproken: Dààr wéét men hoe degelijke en veilige fietsPADEN (dus geen suggestietoestanden) te maken.. daar kan men hier nog héél veel van leren...
en als ge uw aversie voor fietsenede medemensen op die "sommigen" houdt, is er niks aan de hand he...
(lacht) ... zegt deze (hopelijk) goed bedoelende fietsende medemens ;-D
Tweede punt : aan de Ridder Dessainlaan zijn ook zulke stroken.
De laan is geen voorrangsweg.
Hoe zit het met de voorrangsregel als een automobilist uit een zijstraat van rechts komt, tov de fietser die op de Dessainlaan rijdt ?
Tik ik effe "wet over fietssuggestiestroken" in Google en dit komt als eerste item naar boven. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar er springen wel enkele punten naar voren, die hier ook al aangehaald zijn.
http://jsp.vlaamsparlement....
Misschien heeft iemand er wat aan...
(Just to let you know)
http://www.greygoosevodka.com/
De fietssuggestiestrook maakt de automobilisten er op attent opgelet: fietsers (die dan bij voorkeur van die strook gebruik maken), maar tja.. meer eigenlijk niet he...
@Jokke: haha, ik moet er niet aan denken ;-)
@NenEchteM: serieus? amai, en ik die dacht dat die rode kleur 'universeel' gold voor dergelijke stroken...
@gimcyko: interessant! thankx.
Ik vraag me af waarom ze op sommige stukken de strook onderbroken hebben. Heeft dit een betekenis of stond er op die plaats iets in de weg toen ze langskwamen om het te schilderen??
En inderdaad, Filip, het is alweer verlaat...
Het lijkt meer en meer op de processie van Echternach...
Hopelijk is de geur sneller weg dan dat het werk zal gedaan zijn. ;-)
Nu ja, we zullen zien he... Regen is inderdaad een belangrijke spelbreker ALS het regent, zoals vandaag...
@Filip: de stank is inderdaad niet te harden.. dus ik deel jou wens .... :-)
Ondertussen - braaf als ik ben (lacht) - maak ik al keurig gebruik van de fietssuggestiestrook, dààr waar hij al 'voltooid' is... ;-)
Het heeft dan toch zijn effect blijkbaar.
Want ook dààr werd al met witte krijtlijnen (of is het verf) de nog "in te kleuren" strook aangeduid...
De Steenweg wordt dus - als er dan op dat moment fietsers fietsen, want indien niet màg je erover rijden: het is immers geen fietspad - zeer smal...
Verder: Wim R's voorstel IS, zoals eerder door menigeen bevestigd, idd. niet zo gék !
sorry ..
alleszins: t wordt idd. erg smallekes ...
Hanswijkhoek aka Coloma aka Rooien Hoek !
LOL
Doe er dan ook goudgele middenlijnen en andere markereingen bij en "t is op-en-top Mechels
(kleuren van 't wapenschild)
@Peter: hm... ;-)
De Steenweg in "De Rooien Hoek" wordt een Fietspad.
(De Zesde Ster is... binnen !)
Het geïnde tolgeld kan dan gebruikt worden voor een Jaarlijkse gratis pensenkermis met aansluitend drankfestijn voor alle bewoners (en 1 ex-bewoner)
In dit geval : Ne vollen buik peist ni aan ne lege :-)