't Overschotje

met categorie:  
Scheef over de Dijle hangend is dit één van de charmantste huisjes van Mechelen.
Het aloude tolhuisje, waarvan reeds vermelding wordt gedaan in 1291, is in zijn huidige vorm moeilijk te dateren.
Het deels in vakwerk opgetrokken stulpje plakt als het ware aan de Hoogbrug vast...
In z'n gids voor oud-Mechelen verbaast ook Marcel Kocken zich erover dat het de tand des tijds heeft weerstaan.
Een waar mirakel.
Vorig jaar werd het 'Overschotje', zoals het tolhuisje in de Mechelse volksmond wordt genoemd, prachtig gerestaureerd.


(pentekening: Jan Smets)

(potloodtekening: Jan Smets)
Ik durfde daar nooit pralinen gaan kopen toen dat nog chocolatier Gaultier was. Veel te bang dat dat ding integraal naar beneden zou komen :)
Het hangt daar maar te hangen he.
Mooi hoor,Jan.
Je was er weer al vroeg bij.
Een van de vele mooie plekjes in Mechelen, dat gewoon 'geroepen' moet hebben om kunstzinnig in de verf gezet te worden....
Een schitterende tekening maaktje je daar, Jan !

Ja, Phaedra, inderdaad: ik had dat ook wel een beetje... je zou haast schrik krijgen het pand te betreden: voor je 't weet, lig je met pralines en al in de Dijle
Gauthier heeft echt wel lekkere pralines.
En Ria is een schat van een vrouw! Haar ziel ligt echt in de restauratie van haar "overschotje"
@driewielerke: inderdaad, de pralinekes van Gauthier zijn héél erg goed en lekker !
Wanneer gaat de winkel terug open? Ik heb de indruk dat de renovatie toch voltooid is. Of zijn ze binnen nog bezig?
Staat Ria daar nog altijd achter de toog? Zal wel. Moet daar is langs gaan, oud-collega's weet je wel.
Kom te weinig in 't stad wegens thuis omstandigheden.
Voor de bange blanke vrouw: Dat ding hangt niet, maar steunt op stevige eiken balken. Die gaan langer mee dan, de huidige generatie.....

Voor Jan, knap getekend man! Daar kan mijn verroeste Redispen niet tegenop!
En vroeger was het jaaaaarenlang een groentewinkeltje, uitgebaat door een zekere Diesbeeck (Diesbeecq?), een kleine gezet kalend heertje dat er met zijn ongehuwde zoon woonde.
En na de tweede van Zeir wordt Jan misschien ook nog de 2e Ost.. ???
Ria vertelde me vorig jaar dat ze niet zomaar kunnen verhuizen in het gerestaureerde pandje - ze verhuizen liefst in de zomer omdat dan de drukke (chocolade)- dagen van Kerstmis, Pasen, moederdag, vaderdag enz... enz... voorbij zijn en ook natuurlijk omdat die verf- en andere geuren uit het huisje weg moeten vooraleer ze er weer chocolade in brengen. Chocolade neemt namelijk gemakkelijk andere geuren op en dat zou zonde zijn voor die overheerlijke pralines.
Via het Dijlepad kan je het huisje nu vanuit een ander standpunt bewonderen.

Weet er iemand wat er trouwens aan de hand is met het Dijlepad ? De toegang aan Diependaal en halfweg het pad zijn geblokkeerd met een hek. Aan Lamot kan je er nog wel op. Vele mensen moeten dus terugwandelen over het pad. Het feit dat je niet meer via het pad dat ook toegang geeft tot de nooduitgang geeft van Lamot op het Dijlepad geraakt is ook een gemiste kans. Nu moet je langs de achterkant van Lamot naar het Dijlepad, met een behoorlijk groot risico om een lading duivestr...nd in je nek te krijgen.
@JC Helemaal precies weet ik het niet maar er zouden kabels of iets dergelijks gestolen zijn zodat de verankering niet meer optimaal is.
Wat die nooduitgang betreft geef ik je volkomen gelijk.
Er is ook een probleem met het feit dat er niveauverschillen zijn op de binnendijle wegens de waterstand. Dat heeft eerstens een moeilijke verbinding tussen het ponton en de loopbrug naar de Vismarkt (kan je zien en voelen) maar daardoor ook is er een niveuaverschil tussen het balkon naast Lamot dat normaal tot op het Dijlepad zou moeten doorlopen. Maa zoals jullie kunnen vaststelle is het niveua van het "balkon" een stuk hoger dan het Dijlepad zelf. Hoe ze dat gaan oplossen weet ik niet. Van het probleem aan Diependal wist ik niks
Ik vermoed dat aanlegsteigers met dezelfde problemen geconfronteerd worden: vasteland versus waterstand. Dus daar zijn wel oplossingen voor te vinden.
Men wist toch op voorhand dat er niveauverschillen zijn op de Dijle. Ik hoop dat het snel weer opengaat, maar Mechelen kennende zou het wel eens lang kunnen duren.
Het niveauverschil aan Lamot kan toch prima opgelost worden met een scharnier een plaat en enkele wieltjes, daar hoef je toch geen ingenieur voor te zijn !

Communicatie is weer niet het sterkste punt van de stad Mechelen. Een klein bordje op de panelen met wat er aan de hand is en wanneer het Dijlepad terug opgensteld zal worden zal voor veel meer begrip bij de burger zorgen.
Ik vind het hele Dijlepad op zich een schitterend project. Op een ander ga je zoiets niet snel zien, en het is bovendien leuk om over te wandelen, ik wandelde voor het dijlepad er was al dikwijls langs de steigers van de bootjes, plezant.
Jammer vind ik dat het blijkbaar maar niet vooruit raakt.
Problemen die geen problemen zijn….

Als oud-genist is dat “fenomeen” mij wel bekend.
De eerste de beste genist zal u kunnen vertellen dat waterstanden op en neer gaan. Dat deden wij in 1946 al……tussen pontons en oever werd simpelweg een loopbrug aangebracht die scharnierend werkte.
Ik kan niet begrijpen dat de huidige verantwoordelijken voor het Dijle wandelpad dat niet voorzien hebben………

Wij werkten met ebbe en vloed op de Schelde, zal wel enkele meters verschillen met de ingekapselde binnen Dijle.
Waren onze Luitenanten dan zoveel slimmer dan de huidige wandelpaden-over-het-water-bedenkers?

Als het nodig is wil ik dat als simpele Genist wel is komen uitleggen….

En dat er nu weer niet de een of ander Pipo , in stadsdienst, mij komt aanvallen omdat ik beweer het beter te kennen dan die van ‘t stad!

Jos
Er is wel degelijk een scharnierssysteem aan de loopbruggen naar het Dijlepad aan Lamot, het straatje duivenstrontstraatje wat verder en de loopbrug aan de zoutwerf en Diependael denk ik. Het niveauverschil van de Dijle is trouwens niet meer dan 50 cm. Het probleem is echter de overgang tussen het vaste stuk naast de Lamot en het begin van het Dijlepad. Dat vaste stuk ligt (waarschijnlijk door het ontwerp van dat "balkon") veel hoger. Daar zou zo'n systeem niet direct helpen, tenminste niet op de kleine afstand tussen de twee stukken, wegens te steil. De aanpassing moet dus op een andere manier gebeuren. Maar dat er klaarblijkelijk weer iet is gecoordineerd en / of nagedacht is nogal duidelijk.
Er heeft daar een tijdje een plank gelegen die al snel in twee gebroken was. Het is weer typisch zo'n halve oplossing zoals we er wel meer zien in Mechelen.
Ik hoop dat ze het snel in orde brengen, alleszins voor het toeristisch seizoen echt weer van start gaat.
Het grote probleem is dat er dieven aan het werk geweest zijn die delen van het Dijlepad gestolen hebben zoals kabels en scharnieren waardoor de veiligheid van de wandelaars niet meer gegarandeerd is. Daarom heeft de stad besloten om het af te sluiten tot de nodige stukken er zijn om de gestolen delen te vervangen.
Dit heeft een paar weken geleden in de kranten gestaan en geloof zelfs op RTV geweest. De stad heeft hier dus wel degelijk over gecommuniceerd.
En wanneer zou het hersteld zijn ?
@peter: Dat weet ik niet meer van buiten. Moet is even in mijn kranten bladeren om het artikel terug te vinden.
ik vind dat het allemaal zeer lang duurd, terwijl voor de verkiezingen het zeer snel vooruit ging...

Dat Dijlepad is een prachtinitiatief en ik heb er vorige zomer vaak gebruik van gemaakt, maar momenteel lijkt dat prachtinitief een stille dood te sterven hetzelfde voor de "noodbrug" op de vismarkt, ondertussen is iedereen ervan overtuigd dat de noodbrug de definitieve brug is geworden...
Chapeau voor de wil, maar aub pak het professioneel aan en sluit de projecten in glorie af!
Communicatie betekent ook, gewoon een bord hangen op de afsluitingen met een korte verklaring en een mogelijke datum van opening. Ik moet toch niet naar de TV kijken of de krant lezen om dit te weten.

Een datum openbaar op een bord zetten geeft de stad een deadline en dat is iets wat Mechelen helemaal niet graag doet.
bwa, als die noodbrug er binnen de 40 jaar komt is het niks ... in Alkmaar heeft men een bailybrug (of hoe schrijf je dat .. zo'n oorlogsbrug) laten liggen tot een jaar of 10 terug. Toen heeft men die pas vervangen door een moderne voetgangers/fietsersbrug.
Dus wat dat betreft ... valt het in Mechelen nog wel mee ;-)
@JC: Ik sluit aan bij je mening JC. Wat klantgericht denken kan geen kwaad !

Even enkele voorbeelden:
=======================
- Ingang kathedraal is aan de zijkant, maar de toeristen moeten dat maar gokken hoe ze binnengeraken ?
- Toren bestijging is langs de zijdeur van de kathedraal maar een toerist moet dan maar raden wanneer er torenbestijgingen zijn ...
- Aan het station een goed stadsplan plaatsen voor toeristen en een duidelijk richting centrum aangeven ...

Enfin .... er is nog werk aan de bordjeswinkel :-)
tussen de tijd wanneer ik hier kwamwonen en nu is er qua communicatie een huizenhoge vooruitgang geboekt,'t is nog niet ideaal maar 't lijkt er al beter op.
Misschien inderdaad het bordjesbeleid herzien zonder daarbij te hervallen in het Mechelse bordjesbos zoals vroeger het geval was
Zo ergens volle petrol aan beginnen en het tegen het einde toe onafgewerkt laten verkommeren dat wijst er volgens mij op dat de betrokkenen geen mensen zijn die graag eer hebben van hun werk maar voor niet meer dan de pree daar wat gaan zitten.
Ik zal dan wel van de verouderde stempel zijn, maar als ik bv. voor een klant een stuk ontwerp en laat maken en die mens komt mij achteraf vertellen dat het goed werkt en degelijk is, wel; dan haal ik daar eer uit, meer pree krijg ik er niet van, maar mij doet het plezier dat er iemand rondloopt die er content van is ipv iemand die dat niet is en vervolgens gaat vertellen dat die Netels een knoeier is.

Toen ik voor de eerste keer over het dijlepad liep viel het mij trouwens op hoeveel stukken er voor diefstal vatbaar waren, veel van die inox-onderdelen hebben wij hier ook in onze winkel en ik kan u verzekeren: die dingen zijn duur... peperduur! Een van de dingen waar je als ontwerper dient naar te kijken is of niet eender wie met de dure stukken van je klant aan de haal kan gaan, welke eer haal je er nu uit dat je werk daar ligt te liggen zonder functie omdat iedereen er zo de stukken kan afvijzen? Ik begrijp dat niet, waarschijnlijk ben ik er te dom voor.

Iets maken wat op een openbare plaats komt te liggen doe je niet rap-rap, daar denk je over na, en als dat nadenken te duur is, doe het dan liever niet, en doe je het toch: awel, het resultaat ligt er, trek er nu uw foor mee.
De gebruikte kabels ( tussen de 2 en de 3 euro per lopende meter ) en de kabelspanners ( tussen de 50 en de 75 euro het stuk ) die je er zo kan afvijzen worden trouwens normaliter enkel gebruikt IN en ROND PRIVE-woningen, dat raden de fabrikanten ervan trouwens zelf aan, de hele structuur van de afsluiting is trouwens veel te licht voor het optimaal gebruik van kabels. Bovendien mag iets dat op het water ligt en toegankelijk is voor het grote publiek niet makkelijk door eender wie uiteen te halen zijn: zo wordt het geheel onveilig.

Mocht er iemand van de ontwerpers/bouwers/bouwheren dit lezen zou ik eens graag weten wat daar als verdediging kan worden ingeroepen, ZONDER de paraplu open te trekken graag.
@Katrientje,

Baileybrug is de juiste spelling, is trouwens de naam van de uitvinder van dat "mecanosysteem".
Graag meer weten? Bezoek eens ons genisten web: http://www.baileybrug.info/
Wist u dat er in Leest zo een brug ligt over de Zenne? speciaal voor voetgangers. Er liggen nog tientallen Baileybruggen in België.

Een oud genist groet u.
Inderdaad Sint Netels, het moest er snel komen en is dan ook maar halfslachtig uitgevoerd.

Met de lente voor de deur komen er terug meer toeristen naar Mechelen en we slaan dus weer een dom figuur.

Trouwens de afbraak van het Dijlepad heb ik gewoon zien gebeuren. Onder de brug hingen regelmatig hangjongeren, net daar waren al snel enkele kabels weg.
@Katrientje en anderen,
Niet aangedacht dat niet iedereen weet wat een Baileybrug is.
Dit soort mecanobruggen zijn bruggen met een vaste oeververbinding.
Bruggen met scharnierende oeververbinding zijn pontonbruggen, zoals feitelijk het "geval" op onze binnen Dijle is.
Ik heb het gemis van de eerste kabels gerapporteerd aan de stad, maar nooit een antwoord gekregen.
't Is jammer, maar kabels zijn nu eenmaal minder geschikt voor afsluitingen en borstweringen, als er een kracht op zo'n kabel werkt wordt de structuur waaraan de kabel vastgemaakt is enorm belast, ik zal u dat illustreren met een voorbeeld:
Pak een kabel van 20meter lang en de 10 sterkste mannen van 't land, zet er 5 aan de ene kant van de kabel en 5 aan de andere kant en laat ze maar goed hard aan die kabel trekken. Haal nu een manneke van 5 jaar uit de kleuterklas en laat die eens in het MIDDEN van die kabel wat gaan trekken: wel, die trekt over een korte afstand die 10 sterke mannen zonder problemen naar ekaar... en dat doet iemand die leunt op een kabelborstwering dus ook met de structuur waar die kabels aanhangen. Om dat te weten hoef je geen ingenieur te zijn, ik ben dat ook niet, je moet gewoon ooit tijdens de les fysica eens 10 minuten wakker geweest zijn.
Kabels zijn wel nuttig in skiliften, in de viaduct van Vilvoorde, om een massa te verplaatsen, etc,.. Maar voor een borstwering op een openbare plaats gebruik je best een rond- of vierkantprofiel, met meer stijfheid.
Let wel: ik zeg niet dat het niet KAN he, dat is wat anders, het kan zeker, maar dan ziet de structuur waar de kabels inhangen er wel iets, euh.. solider uit moet ik zeggen (lacht)