Hendrik Van den Broeck

met categorie:  
Gewoon ter illustratie een drietal foto’s van werk van deze Mechels schilder (1519-1579) die carrière maakte in Italië. Alhoewel hij wel geen echte topper is, toch mocht hij zich verheugen in interesse van de Medici en werkte hij veel in Umbrië (Perugia, Orvieto) en later in Napels en Rome.

Het is in Rome dat hij werkte in de Sixtijnse kapel. Maar ook in een andere Sixtijnse kapel, namelijk die in de Santa Maria Maggiore kerk van Rome (de tweede grootste kerk van Rome).



Misschien een tip voor een volgende Italiëreis?


Ja, dat onderste werk zag ik in de Sixtijnse kapel...
Mooi...
Al voor jouw volgende boek Rudi?
Ik heb problemen met een reproductie uit het Vaticaan. Het schilderij van de Sixtijnse kapel staat in vorige uitgave en we zijn nu bezig toelating te vragen voor de nieuwe uitgave. Zowel de uitgeverij als het Vaticaan hebben echter geen afbeeldingen meer en men moet in Rome zelfs een nieuwe foto gaan maken. Maar dat duurt zo lang dat ik vrees dat het nooit op tijd komt. En op de koop toe is het zwaar betalen aan de H.Kerk!!!
Dus ben ik elders gaan zoeken, ik wist dat er in Perugia werk van Palludano was en langs die weg ben op zeer korte tijd aan websites geraakt waarop deze foto’s stonden. Ik ben nu bezig eventueel een keuze te maken. Ik wacht ook op enkele voorbeelden uit de galleria nazionale dell'Umbria in Perugia. Die zal ik eventueel ook posten. Zo traag het Vaticaan is zo snel waren Perugia en Panicale. Leuk. De foto uit het Vaticaan komt via de website van een of andere orthodoxe priester, lichtjes godsdienst geëxalteerd, die me verwees naar een betere kopie van één of andere Christelijke site, maar van die heb ik helaas geen antwoord gevonden. Maar een ander werk dus in de tweede uitgave is ook een goed uitgangspunt, een principe dat ik enkele keren heb toegepast voor de tweede editie. De tekst mag dan grotendeels onveranderd zijn, door de modernere lay-out en de vele nieuwe foto's krijg je zo toch een kompleet anders boek!. Als dat nu geen goede reclame is!!!
Bloggers let ook op de overeenkomsten in compositie tussen de twee schilderijen van de Hemelvaart van Christus.
Beste,
Een van uw colega's stelde een vraag.
Ik antwoordde en hij vroeg een bron. Als onderstaand antwoord niet voor u bestemd is, kan u het dan doormailen aan de anderen, waaronder de vraagsteller zit ? Dank.
Beste X ?,
Sorry voor het laattijdig antwoord.Ik heb mij vergist. De mede-architect van het stadhuis te Antwerpen is W. ('wéé ) van den Broeck, ook genaamd Paludanus-1529-1579 ( Gentse bijdragen tot de Kuntgescheden deel V - 1938)en Prims Antverpiensia 1929).
Uw VDB kende ik niet.
Waarom dacht ik dat het uw VDB was? Omdat archivaris Prims haalt aan, dat de beste architecten ( volgens het Rekeningbundel) de hoogste vergoedingen kregen. Hieronder was WVDB. Bovendien kreeg hij méér als alle anderen, vooral omdat hij van ver kwam. (Mechelen ?)
Hartelijke groet.eugeen
Beste Eugeen,
ik was de man die de vraag stelde. De schilder waarover ik het had is Hendrik van den Broeck (1519 - 1579. Jij spreekt van een W van den Broeck. Paludanus is meestal de italianisering of verlatijnsing van "broek" (moeras) in ht Italiaans Palludo! Dus vermoedelijk is het niet dezelfde man.