Na de kleine bevraging bij bloggend Mechelen, komen we alweer in mobiel vaarwater. Wat wil ons schepencollege in verband met mobiliteit ? Even kijken in de beleidsnota, en daar haalden we de volgende puntjes uit ...
Lees en discussieer !
Mobiliteitsbeleid
* Het STOP-principe: waarbij de minst vervuilende en belastende mobiliteitsstromen prioriteit krijgen. Eerst stappen, dan trappen, openbaar vervoer en personenwagen.
* In de eerste helft van 2007 evalueert het stadsbestuur het mobiliteitsbeleid en stuurt het zo nodig bij.
Collectief Vervoer
* In overleg met De Lijn wordt de dienstverlening uitgebreid en verbeterd.
* Over de schoolnetten heen wordt een mobiliteitsplan uitgewerkt
* Bijzondere aandacht gaat er voor de busontsluiting van de Mechelse dorpen.
* Aanvullend aan het aanbod van De Lijn wil het stadsbestuur de taximaatschappijen inschakelen om de mobiliteit te versterken.
* Het stadsbestuur stimuleert autodelen (particulier of commercieel) en car- en schoolpoolen.
NMBS
* Met de NMBS wordt werk gemaakt van het verfraaien van de twee Mechelse treinstations
Zwakke weggebruiker
* De zone 30 moet de regel zijn in alle straten en wijken waar veel jonge gezinnen met kinderen wonen.
* Aan Colomabrug wordt de verkeerssituatie herbekeken, rekening houdend met de dagelijkse stroom studenten.
* Er komt een fiets- en voetgangersbrug over de Dijle aan de oude Winketbrug, aan de Leuvense vaart aan het begin van de Stuivenbergbaan, en een vernieuwing van de brug aan de SITO.
* Fietsgedrag bij kinderen en jongeren wordt via acties i.s.m. scholen en politie gestimuleerd. De verkeerstuin blijft behouden en wordt gemoderniseerd.
Parkeerbeleid
* Het huidige parkeerbeleid in en rond de binnenstad wordt tijdens de eerste
helft van 2007 grondig geëvalueerd en waar nodig aangepast.
* De huidige randparkings worden uitgebreid.
* De Centerparking kan op termijn helemaal verdwijnen.
* De volgende zes jaar realiseert de stad Mechelen tien gratis kwaliteitsvolle
buurtparkings
-Wat het parkeerbeleid betreft: zie mijn voorstel van 24/03/06
voor wie liever niet zoekt; hier komt ie: "...Wat zou er niet veranderen: De grote betaalparkings onder en boven de grond zoals Grote Markt, Veemarkt, Europarking, Lamot,... grote overdekte parkings makkelijk bereikbaar dichtbij of in het centrum. Hier betaalt men voor, dat lijkt me vrij logisch en in andere steden is het niet anders.
De parkeerplaatsen langs de straat intra-muros, daar zou een en ander veranderen: in elke straat kan men 85% van de beschikbare plaatsen voorbehouden voor Mechelaars, volledig gratis met uitzondering van een klein EENMALIG bedrag om de bewonerskaart te bekostingen die u in de wagen dient te leggen, deze vermeldt uw nummerplaat en hoeft niet jaarlijks vernieuwd te worden wegens onnodig.
De overige 15% zijn voorbehouden voor bezoekers en daar kan men van 8 tot 18u een parkeermeter voeden, net zoals nu het geval reeds is.
Buiten het centrum geldt dezelfde regel, degenen die in de buurt van grote winkels, sportvelden, populaire bakkers,... wonen zullen er makkelijker hun wagen kwijtkunnen dan nu het geval is, de bezoekers hoeven er wel geen ticketje te kopen maar het gebruik van de parkeerschijf zal er verplicht zijn, uitgezonderd de plaatsen waar nu reeds parkerend betalen is, daar zal de bezoeker blijven betalen.
Gaan we nog verder buiten het centrum ( Oud Oefenplein, Montreal, Coloma,.. ) daar verandert er niks wegens niet nodig.
Bezoekers kunnen hun wagen ook kwijt op grote parkings op wandelafstand van het centrum ( Zandpoortvest, Nekker,... ) waar men zijn wagen voor een klein bedrag ( 2¤ - 4¤, afhankelijk van de afstand tot het centrum ) een ganse dag kan laten staan, sommigen onder u die al in Sluis geweest zijn zullen dit systeem vast wel kennen..."
Daar staat niets van in het beleidsplan, maar ik vind wel veel terug van discussies hier op Mechelen blogt.
- verkeersopvoeding
- bruggen over Dijle en Leuvensevaart
- evaluatie van het parkeerbeleid
- autodelen
- randparkings
Nu eens kijken of het ook wordt uitgevoerd ...
bruikbaar zijn.Ik woon op wandelafstand
van de Grote Markt, maar kan niet alleen
stoep op en af. Waarom de stoepen niet doen eindigen op 'nul-niveau'?
Gelijkbermse voetpaden maar met paalkes zodat de snode parkeerders er hun kar niet kwijtkunnen.
Het uur maximaal parkeren is officieel twee uur maximaal parkeren geworden ... Dus maar half zo veel naar buiten lopen.
Enneh 24 parkeren onder de Grote Markt kost 10 euro, als ik me niet vergis, dus 200 euro voor een maand. Enfin, het wordt nog duur, maar je hebt er ondertussen toch nog geen studio voor.
is het doorom dat die parking nu al bijna altijd vol is?
Ik neem elke dag het openbaar vervoer naar het werk en moet in Gent van aan het station nog een 600 m stappen tot mijn werk. Dit duurt echt niet lang. Vanaf de randparkings moet je zelden lang stappen om op je bestemming in het centrum te geraken. Mij lijkt het parkeren in het centrum eerder een probleem van egoïsme en gemakzucht te zijn. Iedereen vindt wel een excuus om er gratis te kunnen parkeren.
:-)
Maar is dat nu wel officieel? M.a.w. staat het op de parkeermeters? Ik zal eens kijken vandaag.
Vanaf 1 januari 2007 mag je in de commerciële straten waar je nu maximaal 1 uur mag parkeren, maximaal 2 uren parkeren.
Langs de Vesten werd het gratis parkeren nog verlengd, tot eind januari.
Hij is wel nog niet 100% af.
Ook het verdiep op de Zandpoortvest is nog niet in gebruik, ik ben er eens boven gaan kijken, weet eigenlijk niet waarop men nog wacht. Ik heb de indruk dat men op het gelijkvloers nog minstens evenveel 'afwerkingswerk' heeft dan boven op het verdiep en het gelijkvloers gebruikt men wel al. Ik moest er wel niet betalen ... wat normaal is als men op een werf parkeert zeker :-)