Verkeersinfarct Nekkerspoel
By Joeri - Posted on 14 december 2006
Ik weet het wel, geduld is een schone deugd, maar het is de laatste dagen weer goed prijs in de ochtendspits. Vanmorgen heb ik 30 (dertig) minuten aangeschoven op een traject van 1 kilometer: vanuit de Grote Nieuwedijkstraat de Nekkerspoelstraat in om zo de Zandpoortvest op te rijden. Dat het vanmorgen extra lang aanschuiven was, had te maken met het feit dat ter hoogte van de Bleekstraat 1 rijstrook door wegenwerken versperd werd, maar toch is het een structureel probleem om 's ochtends zo de Mechelse ring op te rijden. Het is misschien een verkeerde indruk - ik ben per slot van rekening geen wagenteller - maar we zijn bijna terug aan de historische wachttijden aan Nekkerspoel van voor de aanleg van de N16.
De redenen? Meer volk op den buiten dat in Mechelen moet zijn? Een gebrekkige infrastructuur? Het zal wel een beetje van de twee zijn, zeker.
Nog zo van die leuke kruispunten in uw buurt?
Submitted by Mark Van Mullem on Sun, 07/22/2007 - 10:11.
"daar zijn toch bussen voor". Ja/ tja. Tot 21 uur wel.
Het TOV ticket: dus mensen nog eens extra op kosten jagen om een Taxi te nemen - ok, met ocharme 2,50 € korting - daar geloof ik niet echt in.. Méér openbaar vervoer, TRAM (waarom niet!) of bus, ook na 21 uur (en dat afdoende promoten!!) lijkt me veel zinvoller.
het idee van dtje vind ik lange zo gek niet hoor.. het zou een hele investering vergen, maar als dit gegeven genoeg gepromoot wordt en er dus voldoende (en tot laat genoeg) verbindingen zijn, zou dit wel eens succesverhaal kunnen blijken... ik kijk nog maar eens naar mijn grote voorbeeld Basel/ Baselland (Zwitserland), tot ongeveer middernacht of zelfs een ietwat later kan je daar, behalve bussen die er ook zijn, een tram nemen naar een stadsdeel of een van de buitenwijken of nabijgelegen plaatsjes in Baselland...
Enne.. Te voet: ja, Lieven, voor "ons"jongen mensen is te voet gaan in stad zoals Mechelen in principe nooit een probleem: maar niet alle Mechelaars zijn even jong he..
Submitted by lieven on Sun, 07/22/2007 - 09:41.
@doetje, een metro zou interessanter zijn want trams worden ook geblokkeerd door 't verkeer. Dan duurt het langer omop de tram te wachten dan om te voet door Mechelen te gaan, alle gekheid op een stokje, daar zijn toch bussen voor
Submitted by dtje (not verified) on Sun, 07/22/2007 - 07:36.
Mss kan mechelen beginnen met het doorgaand verkeer om te leiden door een ringweg te creeren zodat het doorgaand verkeer niet echt in de stad komt zo zal er ook een stuk minder verkeer door de stad razen.
Ook het inschakelen van tramlijnen om zo de dorpen en de wijken van de stad met elkaar te verbinden, dit is wel een dure grap maar het zou op termijn wel zijn vruchten kunnen afwerpen, voor milieu en er zuden meer mensen kunnen gebruik maken van openbaar vervoer.
Submitted by jokke oep zeun blokke (not verified) on Tue, 04/17/2007 - 10:25.
@kakker: ik vind ook dat de ochtendspits niet het geschikte moment is om zebrapaden en andere wegmarkeringen terug op kleur te brengen, maar ja voor die mensen duurt de werkdag ook 8 uur.
Misschien hadden die werken beter een week eerder gepland moeten worden, maar die schilders hadden toen bouwverlof...
Submitted by Kakker (not verified) on Tue, 04/17/2007 - 06:14.
En vandaag was weer koekenbak.
30minuten om vanaan den oude quick tot aan nekkerspoel te geraken.
Om 7u55 vertrokken. Om 8u30 aabngekomen.
En dan ziede zo heel tof enkele zwaantjes en flikken rondrijden tss de rest van de auto's, ipv het verkeer te regelen.
Ik ga een klacht indienen tegen SOMERS wegens het weigeren van actie om het verkeer in orde te brengen.
Als er nen ambulans of ne brandweerotto doormoet, dan gaat dan nie, en dan is somers verantwoordelijk voor de gevolgen en eventuele dood van de persoon in nood.
Hij is het hoofd van de polis, dus moet diene dat doen.
Maar ja, als ge het niveau bekijkt van de commisarissen. Vandeneynde, vandenheuvel...allemaal groet bakkes maar handelen kunne ze nie
Submitted by jokke oep zeun blokke (not verified) on Fri, 12/15/2006 - 23:07.
@herman: frans met haar oep van a perruk ? :-)
Submitted by Herman (not verified) on Fri, 12/15/2006 - 22:41.
Awel rudi da is iet van.
Ik raa te neuste weik zaterdag na paraas. Nie om maein paruk te verkoepe. ma in die miljoene stad kunde mè aven otto nog raaie. De Vinci's zen daa vrindelek al ist oek veu a geld.
Da steun nog veul boeme neffe 't straat. En vauilbakke mè oepe. Mè a vael mutte dan nie ver loape.En ze spreke er ouveral frans.
Submitted by anoniem als rudi (not verified) on Fri, 12/15/2006 - 10:43.
Schitterend Herman, het is weer de schuld van de politiek. Niet zwansen hé jongen,het is gewoon de schuld van te veel auto's, te veel industrie ( en daardoor rijkdom) teveel moeten met de auto gaan en slecht aangepaste wegenstructuur. Mischien kan de politiek aan dat laatste inderdaad iets doen, maar dan wel federaal, niet alleen lokaal. Dan stop met kankeren omdat we niet genoeg kankeren
"Fret oe kas oep, scheit kalotte en ga oe parruk in Parijs verkoepe" zoals men vroeger in Mechelen tegen een eeuwige zagevent zei.
Submitted by Jan Smets on Fri, 12/15/2006 - 09:33.
...in deze netelige kwestie hou ik me als gedoodverfde positivo wijselijk buiten...
;-)
Submitted by St Netels (not verified) on Fri, 12/15/2006 - 09:07.
Hela! Zagevent! ;)
Submitted by peter on Fri, 12/15/2006 - 07:31.
Zaagt zo nie Netels !!
:-)
Submitted by St Netels (not verified) on Fri, 12/15/2006 - 06:53.
Awel 't is proper! Dan doet een mens zijn best om zoveel mogelijk te klagen en te zagen op deze blog en dan zagen ze dat 't niet genoeg is... dat kan alleen maar in Mechelen!
Submitted by Herman (not verified) on Thu, 12/14/2006 - 21:44.
Is dit een echte mechelse blog site of gewoon fake. Wereld wijd staan mechelaars bekend als mopperaars. Het mechels is rijk aan schamper taal. Hier aan de Dijle is schelden tot een kunstvorm verheven. Maar niet op deze blog.
Ik vind hier slechts lauwe vaststellingen van een beetje ongemak. Mag hier niet gezegd worden dat de regelneverij van het stadhuis tot problemen leid. Problemen die men dan plechtig belooft op te lossen na de verkiezingen. Geef hen toch nog een nieuwe kans. Waarschijnlijk gaan de rentmeesters van Vinci in opdracht van Leenheer Bart staangeld innen aan de nekkerspoel. Zo kan u ook betalen voor de tijd die u verspeeld aan dat staaltje van wegverwarring. Wees blij, zo krijgt je frustratie ook een waarde. Een meerwaarde, dat zoeken we toch allemaal. Veel geluk met je blog deze reactie gaat vast recht naar het digitaal kerkhof. Maar misschien is ze daar waardiger dan tussen deze positivo cultuur.
Herman, geboren mopperaar of was het Mechelaar.
Submitted by St Netels (not verified) on Thu, 12/14/2006 - 16:20.
@peter: Zomaar niet, wel toevallig ( lacht )
Submitted by Kristel (not verified) on Thu, 12/14/2006 - 14:00.
@Sint
Niet alleen files op de E19 hoor. Ik sta dagelijks in de file in Lier en Duffel.Dit op de gewone wegen dan.
Submitted by peter on Thu, 12/14/2006 - 13:26.
@Sint. Je kan het geluk een beetje helpen. Misschien heb je niet zomaar een job gevonden in de buurt van Vilvoorde ?
Submitted by St Netels (not verified) on Thu, 12/14/2006 - 13:13.
Ik prijs mezelf gelukkig dat ik werk in de buurt van het station van Vilvoorde, het feit dat ik quasi om de 10 minuten een trein heb, op nog geen kilometer van het station werk en mijn fiets in het station van Mechelen in de zgn. 'bikesafe' kan steken stelt mij in staat de wagen te laten staan waar hij staat, voor hetzelfde geld stond ik ook op de E19 de file langer te maken.
Maar om de wagen NIET nodig te hebben moet je geluk hebben, veel geluk, niemand staat voor de lol aan te schuiven -tenzij een of andere gek- en dat vergeet men soms gemakkelijk.
Submitted by garda on Thu, 12/14/2006 - 12:43.
De drukte op Nekkerspoel is inderdaad soms een echte heksenketel, en daarbij niet te vergeten ook het kruispunt Caputsteenstraat met de Lierse stwg in beide richtingen.
Niet alleen 's morgens tussen 8.00 en 8.40 maar evengoed 's avonds tussen 17 en 18u.
Submitted by Jan Smets on Thu, 12/14/2006 - 11:19.
De Onze-Lieve-Vrouwestraat is inderdaad niet veilig voor fietsers - maar ook Hoogstraat en zéker Katelijnestraat zijn dit niet...
(en natuurlijk begrijp ik Joeri wel - niet steeds is de fiets dé oplossing - dat moet je individueel bekijken. Soms kan je inderdaad niet buiten een auto.
In mijn geval lukt het woon/werk-verkeer uitstekend (én gemakkelijker) per fiets.
In 20 minuten fiets ik van de wijk Tervuursesteenweg naar m'n werk op het IJzerenveld in St.-Kat.-Waver.
Dus: ik ben een gelukzak... ;-)
Submitted by St Netels (not verified) on Thu, 12/14/2006 - 10:54.
Ik gebruik dagelijks de OLV straat in beide richtingen, door parkeerplaatsen afwisselend links en rechts te voorzien schiet de stad hier een blunder van formaat, soms duik je als fietser haast 'uit het niets' op vanachter een geparkeerde camoinet ed. nochtans is het essentieel dat deze straat voor fietsers in beide richtingen bereidbaar blijft.
Een herinrichting der parkeerplaatsen en een duidelijk afgebakende fietsweg is hier broodnodig.
En als ik het eraan mag toevoegen, een kleine sensibilisering van onze allochtone vrienden betreffende wildparkeren.
Submitted by Joeri on Thu, 12/14/2006 - 10:25.
@bobby: heel juist, alleen kan ik mijn kinderen niet per fiets naar de kribbe brengen en dan naar mijn werk rijden. Ik wil maar zeggen dat ik helemaal voor fietsverplaatsingen ben voor afstanden onder de 5 kilometer (of voor de sportievelingen: onder de 10 kilometer), maar helaas is de fiets geen alernatief voor heel wat mensen onder ons.
Submitted by natan p. (not verified) on Thu, 12/14/2006 - 10:23.
Ik woon in de wijk Nekkerspoel: de drukte situeert zich alleen maar tussen 8.O0 en 8.40 s'ochtends op het moment dat kinderen naar scholen worden gebracht.. zo dramatisch is het niet !!
Submitted by peter on Thu, 12/14/2006 - 10:18.
Het eerste stuk OLVstraat is levensgevaarlijk. Fietsers mogen er in beide richtingen (wat ik niet begrijp), en worden door auto's op het voetpad gedrumd.
De voetgangers moeten dan wijken, maar er staan nu kerstbomen die het voetpad inpalmen, en geparkeerde auto's. Levensgevaarlijke situatie.
Submitted by Jan Goovaerts (not verified) on Thu, 12/14/2006 - 10:12.
Wacht maar als er binnenkort ook nog eens het invoegen van en naar de randparkings gaat bijkomen.
Men gaat de stad dan wel ontlasten, maar de ring belasten.
Back to the good old velo.
Submitted by ano (not verified) on Thu, 12/14/2006 - 10:07.
Er zijn wel meer brakke punten in mechelen wat betreft verkeer:
- Voetgangers die weigeren de brug te gebruiken over den leuvensesteenweg (aan de ring). Ze steken liever de baan over, om zo door te steken naar het station. Daar staan zelfs geen lichten voor voetgangers, laat staan een zebrapad. Maar ja, daar zien ze niet naar. Liever tussen de auto's lopen.
Het gaat hiet vooral over studenten die tussen hogeschool en station wandelen.
- Als je van het raghenoplein komt, en bv naar de kliniek (sint maarten) wil rijden. Moet je op een gegeven moment links afslagen. En daar heb je 2 korte rijvakken vlak voor lichten.
(Voor je zie je dan recht op de vaart)
Wel, hier is het linkse rijvak om links af te slaan en de ring te volgen. Het rechtse rijvak, is om rechtdoor te gaan. (willen rosierstraat in te gaan)
Hoeveel mensen dat er hier op dat linkse rijvak staan, en toch rechtdoor gaan, en je dan in de bocht bijna van de baan rijden...
Let toch op de pijlen op de grond!!!
Tot zover mijn frustratie :d
Submitted by Jan Smets on Thu, 12/14/2006 - 09:53.
Moet vervelend zijn Joeri voor al diegenen die met de wagen dit kruispunt moeten gebruiken.
Gelukkig rij ik bijna dagelijks met m'n fiets langs Nekkerspoel, en heb er alzo géén last van...
Submitted by peter on Thu, 12/14/2006 - 09:10.
@Joeri: Dat is dan 2km/uur zeker ?
Submitted by bobby (not verified) on Thu, 12/14/2006 - 09:23.
Van de Grotenieuwendijkstraat naar Zandpoortrvest is 5 minuten met de fiets en 10 minuten te voet.