Ik weet wel welke boeken ik moet lezen
en ik weet wel welke films ik ook moet zien
ik weet in welke kroegen ik moet wezen
om te behoren tot ik weet wel welke scéne
(...)
Maar niemand zegt mij waar ik moet parkeren
ik raak mijn auto op de straatstenen niet kwijt
Nee niemand zegt mij waar ik moet parkeren
Dat is niet overdreven, dat is een feit. (bis)
(c) De Nieuwe Snaar - Parkeren - De Vierde Maat
(c) Nen Echte Mecheleir
Het nieuwe parkeerbeleid in Mechelen ...
Vindt U het vooruitstrevend ... ? Hebt U geen auto ? Is het een regelrechte ramp ? Vertel het ons !!
De randparking aan het Rode Kruisplein zal echter pas klaar zijn eind januari!
De eerste 180 plaatsen op de randparking Zandpoortvest moeten maandag open zijn voor het publiek.
De parking inrijden, kan aan de jeugdherberg. De uitrit bevindt zich aan de Bleekstraat, met verplichte rijrichting naar het kruispunt Nekkerspoel. De stad hoopt zo de parkeerdruk op de wijken en grote parkings van warenhuizen al een beetje te matigen.
Nog voor het einde van dit jaar moet de parking helemaal klaar zijn. Vier uur parkeren, kost er 1 euro. Voor 6 tot 8u betaal je 2 euro en vanaf 8 tot 10u is het tarief 2,5 euro. Op de afwerking van de parking aan het Rode Kruisplein is het wachten tot eind januari 2007.
Bron GVA 24/11
Wat ik er verder van begrepen is is dat je nog steeds voor onbeperkte tijd kan parkeren in de ondergrondse parkings in de stad en kort parkeren kan nog steeds in de straten. Heel handig trouwens voor een korte boodschap of snel de nieuwkuis binnen, want auto's blijven nooit lang staan.
Op de parkings aan de rand is het spotgoedkoop parkeren en toch ook vlakbij.
En voor de inwoners van Mechelen is dit alles een fantastische regeling, want na het werk vinden ze makkelijk plaats voor de deur en hoeven hiervoor niet meer te betalen.
Het is nu wel belangrijk dit alles duidelijk aan te geven voor de mensen van buiten Mechelen die de stad inrijden.
Ik denk niet dat er al veel bewoners doorhebben dat het nu voor hen gratis wordt ... :-)
Ik woon in een zogenaamde winkelstraat, en kan mijn auto dus helemaal niet gratis in eigen straat parkeren. Wel, de stadspolitici mogen eens komen tellen hoeveel winkels er nog zijn in die zogenaamde 'winkel'straat (Hendrik Consciencestraat). De ene chinees, staat er naast de andere pita en Italiaan, afgewisseld met een paar café's. Winkels? Op minder dan een half hand te tellen. maar ik mag wel eindeloos rondjes draaien in de buurt van het station om een plaatsje te vinden, tot ik er zot van word. bah.
2 Gratis bewonerskaarten ipv. 1, ontmoediging van langparkeren in de binnenstad voor niet bewoners. Maar wel met gratis 15 minuten voor kleine boodschappen. Een tijd die je nu ook meer kan benutten wegens minder langparkeerders.
Om een verschuiving naar de straten net buiten de ring tegen te gaan heeft men ook daar een betalend systeem voorzien.
Hoe je het ook draait of keert voor de bewoners van de binnenstad is dit een beter systeem.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat we hier vooral een door egoïsme geïnspireerde discussie meemaken en dat de postende Mechelaars de grootte van hun stad een beetje overschatten. Want van de randparkings, akkoord die hadden af moeten zijn, is het och arme iets meer dan 15 minuten stappen en je bent op de andere aanbeland, dwars door de stad.
Dat Unizo klaagt begrijp ik, als lid en handelaar in het centrum, ook niet.
Ook voor de nieuwe regeling konden handelaren en personeel geen hele dag parkeren of ze moesten de plaatsen van bewoners in woon straten gaan innemen. Zelf zet ik mijn wagen liever niet op een parkeerplaats waar een potentiële klant kan parkeren. Het uurtje dat hij dit kan volstaat ruimschoots om me te bezoeken.
Meer nog, de kans dat hij of zij nu z'n wagen kwijt kan is veel groter geworden.
En dat de parkings van de grote winkelketens langs de rand volstaan met langparkeerders dat zou Unizo zeker niet erg moeten vinden, opkomend voor de kleine zelfstandige.
Dat die parkings volstaan is trouwens het probleem van die ketens, een paar poorten kunnen die zich echt wel permiteren, open die samen met je winkel en de langparkeerders zijn weg.
Vanuit Muizen rijdt er in de spits elke 15 minuten een bus tegenwoordig heb ik, als inwoner, gemerkt. Wat zou je nog met je wagen naar de stad rijden om daar lang te gaan parkeren ?
Nee, ik begrijp het niet goed en kan buiten negativisme weinig andere redenen vinden om dit beleid af te branden.
Of het zou moeten zijn dat men datgene wat men vroeger deed, de meter telkens gaan vullen, nu iets vaker moet doen en minder "sluip"parkeerplaatsen kan vinden.
In beide gevallen waren bewoners en klanten de dupe van dit gedrag.
En de randparkings dan ?
Juist, die hadden af moeten zijn.
Maar, toch niet voor de Mechelaars ?
Ik zou dit toch even een kans geven en de klagers willen oproepen om even afstand te nemen en zonder loze argumenten als "'t zal maar even gratis zijn" of handelszaken waar je kan eten en drinken blijkbaar niet als een handelszaak te zien even het voltooien van de randparkings af te wachten en de energie die ze nu in het neerhalen van een beleid te stoppen in het pogen te verbeteren van het openbaar vervoer of het nog aangenamer maken van de binnenstad.
Daar kunnen alle Mechelaars op termijn alleen maar beter van worden, niet van een stad vol langparkerende auto's.
Het is vooral een doorgangsstraat geworden, met veel verkeer, een veel te smal fietspad, en een nog veel smaller voetpad. Een probleemstraat qua mobiliteit als je het mij vraagt !
ik heb vanmorgen eens goed gekeken, omdat ik daar toevallig was,ik betwijfel sterk of die inderdaad klaar kan zijn voor gebruik vanaf maandag!
Het is er nog een hele bouwwerf....
Vanmorgen gelezen in de GvA dat maandag de werken starten voor de heraanleg van het kruispunt Zandpoortvest-Bleekstraat er komen ook verkeerslichten.
Einde van de werken rond 22 december!
En is dat dan egoïstisch gezaag van mij? Euh, ik mag toch mijn eigen situatie als uitgangspunt nemen om een persoonlijke mening te vormen, of niet soms? Wel, dan zeg ik: mijn straat is géén winkelstraat, dus laat mij rustig mijn auto parkeren doorheen de dag. En niet dat ik te lui ben om 300m te voet te gaan, maar de omliggende straten staan in dit systeem uiteraard zwaar onder druk. Het is niet gemakkelijk om een plaats te vinden in de buurt van het station waar ook gewoond wordt (en ik heb het dan niet over de vaartkant; dat is mij nét iets te ver).
Ik zal natuurlijk ook vloeken als ik in het centrum moet betalen, maar anderzijds zal ik - hopelijk - eindelijk wat vlotter parkeerruimte vinden in mijn eigen straat. Want tot op heden is dat een gratis parking voor héél wat pendelaars, die in Mechelen komen werken of winkelen.
Ik zal de situatie evalueren vanaf januari.
Mijn auto staat ook raar of zelden bij ons voor de deur omdat het daar volgeparkeerd staat. En vaak moet ik ook een heel eind te voet om m'n auto terug te vinden, omdat er zelfs geen plaatsje in de straat was. Nou, dan is dat maar zo! Als het regent zal ik de paraplu wel meenemen, als het niet regent des te plezanter. 's morgens een lekker frisse wandeling alvorens in de file te gaan staan en 's avonds nog even een frisse neus alvorens weer binnen te zitten.
Mijn hemel mensen, we zijn geboren met bénen onder ons gat, niet met 4 wielen!!
Ik ken er die mee gaan betogen die 2 wagens hebben en eisen dat ze recht voor hun deur kunnen parkeren. Is er geen plaats dan dumpen ze hun autootje maar lekker waar ze niet mogen parkeren.
Enkele voorbeelden:
- *Ik* sta in panne !
- Waar sta *ik* geparkeerd ?
- *Ik* moet naar de controle.
Sociologen hebben er een hele kluif aan: 'Het Autodenken'.
- onder de Grote Markt?
neen neen, da's te duur.
- in een Mechelse straat?
neen neen da's nog duurder en daar mag je maar per uur staan.
- op een randparking? Ja wadde, da's wel ver gaan zenne.
Misschien kunnen die betogers carpoolen. Samen met de auto komen, het parkeerticket delen, da's het meest voordelige.
Succes, maar ik zal er niet bij zijn.
Lijk me een goed systeem.
Met zijn allen aanschuiven voor de solden bij de garagist voor een nieuw paar Dunlops of de kei-coolste Michelins.
Maar ik snap wel dat niet iedereen gebaat is bij het parkeerbeleid, als ik dat hier lees van de Consciencestraat bv, dat is inderdaad nogal absurd... Hopelijk kan daar nog iets aan bijgeschaafd worden.
En o ja, voor wie hier direct zei dat die gratis bewonerskaart maar voor even zou zijn en dat we binnenkort wel zwaar zullen moeten betalen: leef jij altijd zo pessimistisch en cynisch? Ja, dat kan gerust zijn, maar als je al a priori daar vanuit gaat, maak je je eigen leven toch bijzonder triest, nietwaar?
Misschien ga ik zaterdag - te voet! - wel eens kijken naar de betoging, maar mee opstappen? Neen, bedankt.
En Peter, inderdaad, hoe sommige mensen zich identificeren met hun auto's, 't is soms zielig. Alsof een extra spoiler of blinkende velgen hun persoonlijkheid moet onderstrepen...
Ik ben absoluut PRO!
Ik vreesde al dat ik alles verkeerd had begrepen (hmmm, de kleine lettertjes niet gelezen). Ik kreeg zelfs een oproep in mijn mailbox om te gaan betogen!!???!!!
Hoera, er zijn nog positieve Mechelaars! Misschien raken we toch nog eens van onze 'zaagreputatie" verlost...
- We moeten echter ook eens kijken wat voor een gevolg dit heeft voor de diensten in het centrum. Pakweg een winkel of een kleine KMO waarvan de mensen vaak op de baan moeten, en die dus best hun auto in de buurt hebben staan. Die krijgen er een kostenpost(je) bij.
En ja, ik begrijp dat voor mensen die in de stad werken, het een aanpassing zal zijn om nu buiten de ring te moeten gaan staan om dan een wandelingetje aan te vatten. Let wel, dat is een wandelingeTJE van maximum een kwartier, en ondertussen wordt de stad er weer iets veiliger op omdat er op het moment dat scholen beginnen en stoppen en er dus veel kinderen op straat zijn, minder verkeer is van werkenden die in en uit de stad willen om er hun auto de hele dag te gaan parkeren. Voor mij lijkt dat een serieuze vooruitgang.
Het enige dat ik ook jammer vind, is dat mijn bezoekers het een beetje lastiger hebben om langs te komen. Maar ach, op termijn zullen ze mij ook wel danken voor de vooruitgang in hun gezondheid ;-)
@Peter: akkoord dat het voor sommige KMO's en middenstanders misschuien een meerkost is, maar als zij effectief die faciliteiten nodig hebben voor hun beroep, dan zijn die kosten denk ik ook aftrekbaar als beroepskosten.
Zaterdag werd ik op de Leuvensesteenweg, per fiets!, aan een bushalte gevraagd om een petitie tegen het parkeerbeleid te tekenen.
Een petitie die werd aangeboden door mensen die met de fiets waren gekomen :)
Als je fietsers en busgebruikers laat moet aanspreken dan stel ik me echt wel vragen bij de legitimiteit van dit soort acties.
Kwestie van het ongenoegen dat geuit wordt in het juiste, zagen om te zagen, perspectief te plaatsen.
Blij dat alvast op dit blog ook positief kan gepost worden.
Om maar te zwijgen van de belastingen die de stad misloopt wanneer winkels wegtrekken waardoor de stadsvernieuwing stokt. Of zal het zo'n vaart niet lopen?
"28/11 Parkeerbeleid stoort begrafenissen, GVA. Dat je sinds kort in hartje Mechelen maar een uurtje meer mag parkeren, heeft soms pijnlijke gevolgen. (...) Bijvoorbeeld bij begrafenissen in een van de kerken in het centrum. Resultaat: na de dienst vinden nabestaanden een retributie van 15 euro onder hun ruitenwisser."
Zeg manne, waar zijn we mee bezig ? Het verspreiden van onzekerheid en twijfel ?
- Ten eerste: er zijn plaatsen in de stad waar ge 2 uur kunt staan.
- Ten tweede: ge kunt altijd in de ondergrondse parkings terecht, waar ge zolang kunt staan als ge wilt !
Gebruik alsjeblief serieuze argumenten in de discussie rond het parkeerbeleid !
Ik ben toch niet helemaal akkoord met je. Er zijn positieve punten aan het parkeerplan. De oplossing van 15 minuten gratis is toe te juichen.
Ik lees echter veel positief van mensen die in de binnenstad wonen en dan nu eindelijk een parkeerplaats hebben. (Mits een parkeerkaart te betalen, maar wat is die waard als je geen plaats vind, dat kan ik volgen). Ook dat is een gunstig gevolg.
Maar het parkeren zo sterk ontmoedigen met slechts een pover uurtje parkeertijd in de ruime binnenstad en slechts twee uurtjes aan de rand lijkt me gewoon absurd.
Ik maak bewust de keuze om naar de stad te komen met auto of bus naargelang wat ik daar moet gaan doen. Als ik dus niet ver wil lopen moet ik dan ook een alternatief hebben en daarvoor wil ik ook wel betalen. Zeggen dat je maar in de parkeergarage moet gaan staan is wat simplistisch, sinds kort zijn die veel sneller vol. Op straat parkeren kan dan niet langer dan 1 uur of op zijn best twee uur. Ik word dus gestraft, alhoewel ik best drie uur wil betalen op straat. En waarom mag ik dat plots niet meer ? Om de parkeerplaatsen van de stadsbewoners te ontlasten? Ook niet erg rechtvaardig, meen ik: ik word nu een tweederangsburger! En wat te denken van b.v. ouderen die toch nog naar de stad willen, met de auto ( dat is toch hun goed recht denk ik) en daarvoor willen betalen, maar weer opnieuw met dat uurtje parkeertijd zitten.
Conclusie, een erg slechte zaak voor commercie en horeca.
Dus : verleng die toegestane parkeertijd met één uur en je zit met een veel rechtvaardiger systeem.
En ten slotte, beste autohaters. We leven wel in 2006 hé, de tijd van paard en kar ( ook al niet zo ideaal, lees er de Romeinen maar eens op na!) is al lang voorbij. Je zit nu éénmaal in deze tijden met het probleem auto en je zal nooit voor iedereen goed kunnen doen. Dus een beetje evenwichtig beleid (en ik vond dat het dit tot voor 14 dagen wel was) is te verkiezen. Niet de ondoordachte maatregelen van nu.
Realisme graag
Ik ben geen volledige voorstander van het parkeerplan, het heeft goede en minder goede elementen, zoals zo veel in het leven. Voor een goed begrip ik ben geen autohater.
:-)
Gewoontes veranderen is moeilijk, dat weet ik, vroeger stond je op de straat (jij kent de binnenstad), en nu wordt je gedwongen in een parkeergarage te gaan staan (zijn die ooit allemaal vol ?!).
En we leven in 2006, dat klopt ... maar hoe komt het toch dat het autoluw maken van steden een POSITIEF effect heeft op een binnenstad ? Voorbeelden genoeg: Gent, Den Bosch, ... Meer voetgangers, meer fietser, en ... een grotere omzet van de plaatselijke middenstand. De Mechelse binnenstad is niet gemaakt voor auto's, en de mobiliteitsproblemen zijn moeilijk op te lossen.
Uiteraard is dit parkeerplan niet zaligmakend, maar laat ons proberen om er toch een paar maanden op een creatieve manier mee om te gaan. Een bijsturing zal waarschijnlijk wel nodig zijn ...
Maar een argument als een begrafenis gebruiken om aan je idee rond mobiliteit ruchtbaarheid te geven (zie artikel van GVA). Dat vind ik er over, er zijn toch meer serieuze elementen in deze discussie ? Bijvoorbeeld zoals ze hier gevoerd wordt ?
Laat de mensen maar wat discussiëren over het "parkeerbeleid".
Ongevaarlijk.
En zo wordt er over de echte sociale problemen niet meer gesproken...
De armoede, de werkloosheid, het racisme, enz. enz.
Er is anders nog wel wat werk aan de winkel, hoor.
Wat betreft die problemen die mensen ondervinden bij begrafenissen. Ik vind dat Freddy De Wilder toch wel een beetje gelijk heeft.
Als een geprobeerd om rond het middaguur in parking Grote Markt binnen te rijden, het uur van veel begrafenissen? Blijkbaar niet, want dan zou je weten dat ze meestal vol staat. Aan de O.L.Vrouwekerk en bijvoorbeeld de Katelijnekerk mag je maar een uur staan. Ik vind de bezwaren van MMC in deze dus meer dan terecht. Het zal maar de begrafenis van een van uw dierbaren zijn. Is het u al opgevallen hoe veel vrije parkeerplaatsen er tegenwoordig overdag in de binnenstad zijn? Ik vind dat niet gezond en het artikel in GVA bijgevolg meer dan terecht.
Of spreekt u voor een politieke partij soms?
* Bij mijn weten gaat een begrafenis van start enkele uren voor het middaguur. Dan al eens gekeken in de parkings ?
* Als eens gedacht dat je ook naar een begrafenis te voet kan ? Je kan je auto op een van de randparkings kwijt, of met de fiets ? Je moet niet altijd met de auto tot voor de kerk rijden ? En een tante die moeilijk te been is ? Die kan je toch afzetten voor de kerk, en dan een plaatsje zoeken.
Mensen dat is nu toch allemaal niet zo moeilijk en allemaal met een beetje creativiteit op te lossen ?
Of vergis ik me ?
Neen, ik ben eerder samen met Kazamel bezorgd rond het wegblijven van winkelende mensen ... Ik zou het namelijk zeer erg vinden als winkelpanden in het centrum leeg komen te staan terwijl het 'platteland' wordt volgepoot met winkelhangars.
@Wout C.: het probleem van de Tantetjes dat bestond vroeger ook!!!
Bestaan de plannen nog om meer parkeerplaatsen aan te leggen op de ring of zijn die weer opgeborgen?
Meer nog, door het net autoluwer maken of op z'n, minst duidelijk te maken waar wel en geen auto's rijden, denk ik dat het een stuk aangenamer wordt om te winkelen en bijgevolg ook meer mensen naar deze gezellige stede zullen afzakken.
Dat betekent dat er:
1. RUIM voldoende randparkings moeten zijn (zoals aantal plaatsen als inplanting)
2. Die niet alleen goed staan aangegeven vanop de invalswegen, maar ook worden bestempeld als dé standaard optie om Mechelen te bezoeken
3. Van waarop met hoge frequentie (bijna) gratis shuttlebussen vertrekken
4. Die bewaakt worden en waar ook taxiplaatsen moeten worden voorzien.
5. Waar het tijdelijk "prettig vertoeven" is: infoborden voor toeristen, afdak voor wachtende mensen, bomen tussen de parkeerplaatsen, ...
Maar dan kom je automatisch terecht bij het algemene autobeleid, niet enkel het parkeerbeleid. Zo moeten autovrije zones dan echt ook autovrij zijn en niet zo halfslachtig als nu.
En ben ik nu nog iets vergeten? Ah ja, voor mij mogen auto's bovensgronds ook wel 2 uur parkeren.
Eerste stap echter, na het afwerken van die randparkings - ruimere parkeertijd in het centrum, zoals hierboven al in den treure aangehaald.
Er staat een prachtig gebouw van de Hogeschool en een mooi jeugdhotel. Pal ernaast zet men dan een betonnen parking. Ongelooflijk!!!
Waarom geen parking op het douaneplein dat is even ver wandelen naar het stadscentrum.
Waarom geen parking onder het Mercierplein?
Het moest blijkbaar weer snel snel gaan en mocht niet teveel kosten.
Arm Mechelen.
Wat als je de retributie van 15 euro betwist en je niet betaalt.
De zaak komt voor bij de Vrederechter. Gerechts-en advocatenkosten zijn een veelvoud van de betwiste som.
Dus iedereen maar braafjes betalen of de retributie terecht is of niet speelt geen rol.
Er zou toch een instantie moeten zijn waar men ingeval van discussie, tegen een redelijke prijs, terecht kan.
Wanneer je geflitst wordt dan dient de politie aan te tonen dat de toestellen geijkt zijn.
De fototoestellen die de privéfirma VINCI gebruikt moeten blijkbaar niet geijkt zijn. De datum en het uur wordt gewoon handmatig ingesteld. Er is geen enkele garantie dat er niet mee geknoeit wordt.
Even een hypothese: het betreft dus een privéfirma's en de werknemers moeten uiteraard dagelijks een bepaald aantal retributies uitschrijven. Een bepaalde bediende stelt om 16h00 vast dat hij zijn aantal niet haalt. Dan is het wel verlokkelijk om even het uur op de camera aan te passen en nog vlug een aantal retributies uit te schrijven.
Wat als ik mijn fototoestel neem en een foto maak van mijn wagen enkele straten verder met dezelfde datum en uur; Welke foto telt dan? deze van de privéfirma of deze van de privépersoon.
Kortom de bewijskracht van de foto is zeer zwak.
Ik had een bewonerskaart.
Sinds gisteren heb ik mijn mening wat bijgeschaafd, ik dacht nl. dat die ondergrondse parkings voor de helft leeg staan. Dit blijkt niet het geval te zijn, auto's staan te wachten tot er een andere buitenrijdt.
Was gisteren op een bijeenkomst waar nogal wat mensen aanwezig waren die fysiek (al dan niet tijdelijk) niet in staat zijn ver te stappen (ik heb het niet over mensen met een handicap die beschikken over een kaart). De parking onder de markt was volzet en een aantal mensen moest dus regelmatig even naar buiten om wat bij te steken in de parkeermeter.
Belangrijk is dat alles heel goed aangeduid is bij het binnenrijden van Mechelen, zoniet heeft heel het beleid geen zin om de stad wat autoluwer te maken, maar integendeel meer auto's die in cirkeltjes draaien om een plaats te vinden.
Dat is gewoon TE weinig...probeer zo maar eens te winkelen...eer je aan de winkel komt(dan moet je nog dadelijk geholpen worden)is het alweer tijd om terug naar de parking te lopen.
Bijgevolg zijn de onderaardse parkings nu inderdaad regelmatig volzet, en al van 's morgens.
Volgens mij is dit heel zeker géén goede zaak voor de middenstand!
Nu MOET je betalen voor diezelfde plaats en je bent zeker van permanenet contrôle wan het moet opbrengen. Voorheen lag dat wat "losser". Anderzijds had je wel altijd twee uur tijd hé, nu wordt dat beperkt tot 1 uur. En ook dan zeker prijs.
Er is dus wel een psychologisch anders aanvoelen en hop dan gaan de poppen aan het dansen, maar opnieuw, het systeemdeugt niet!
- de vuilbakken
- de trottoirs
- de slechte kassauie
- het straat en de Deel die ni proper is
- d'oepcentieme
- en kwee ni watte
Die zet je af waar je wil zijn in de stad en als je winkeltocht gedaan is, neem je een taxi terug naar huis.
En "Jokke oep zeun blokke" da scheurpe is een gevolg van de weelde waarin we leven - je hebt gelijk. Je hebt er geen gedacht van waarover we allen zagen (en ik dus ook in dit geval)terwjl de helft van de wereldbevolking krepeert van de honger.
enfin, hij ziet toch al het relatieve van het probleem in.
Voor de rest zie Garda - de toegestane parkeertijd is gewoon te kort.
Vroeger konden we elke avond na het werk voor onze deur of op enkele meters wandelafstand parkeren, sinds het nieuwe parkeerbeleid zijn alle plaatsen opeens bezet en is het regelmatige enkele keren het blokje rondrijden voor een plaatsje gevonden wordt.
Is de Mechelaar massaal een tweede wagen gaan bestellen toen bekendraakte dat de tweede bewonerskaart ook gratis zou zijn?
- Neen als je nu toch een bewonerskaart hebt, dan kan je staan waar je wil in je sector. Dus waarschijnlijk allemaal voor jouw deur ...
Moet ik ook op de randparkings parkeren ???
De controle op de gehandicaptenparkings in de stad is vrijwel nihil, zodat deze meestal bezet worden door mensen die er 'maar voor 5 minuutjes' opstaan, of door onze jonge, iets donkerdere medemens, die blijkbaar kleurenblind is en dat felle lichblauw niet gezien heeft.
Dus als je als valide mens op een mindervalideplaats gaat staan, kan je volgens mij enkel van de politie een pv krijgen en mag Vinci je geen ticket geven want je staat in overtreding.
Tenzij ik nu mis ben, corrigeer me dan.
Dat is discussiëren met ongelijke wapens.
De gemeenteraad van donderdagavond heeft wel de intentie om het parkeerreglement in die zin aan te passen dat men overal - dus ook in de binnenstad - TWEE uren kan parkeren.
(bron Radio Reflex)
(c) Rudi
Groeten ... Peter
zou er dan 1 persoon per parkeerplaats aangeworven zin?
De valide mensen kunnen zich optimaal verplaatsen en kunnen probleemloos terecht op de randparkings.
Dubbel voordeel :
1. De randparkings zijn goedkoper, dus je spaart geld.
2. Vinci Parks heeft minder personeel nodig om uitsluitend de randparkings te controleren, waardoor de personeelskost daalt en het parkeergeld kan verminderd worden.
Zij die toch in de binnenstad willen parkeren kunnen in de ondergrondse parkings terecht.
Lollllll, grapje hoor. Alhoewel.
<QUOTE>
Parkeer 'm toch gewoon op 'n transferium: snel, gemakkelijk en voordelig
Heeft u wel eens nagedacht over de voordelen van een transferium als u naar de binnenstad wilt? U parkeert uw auto net buiten het centrum en gaat met de bus de stad is. Snel, gemakkelijk en voordelig. Ook voor mensen die werken in de binnenstad.
Op werkdagen kunt u al vanaf 07.00 uur met de bus van het transferium naar de binnenstad en tot 19.00 uur kunt u ook met de bus weer terug. Op koopavonden is dat zelfs tot 22.00 uur. Op de zaterdagen rijden de bussen van 08.00 uur tot even na zessen en op koopzondagen van 11.30 uur tot circa 18.00 uur (Provinciehuis tot 17.30 uur). U hoeft dus nooit meer te zoeken naar een parkeerplaats in de binnenstad. Voor slechts ¤ 2,00 parkeert u uw auto, om vervolgens gratis met de bus met maximaal 4 personen heen en weer naar de binnenstad te rijden. Ook voor carpoolers zijn de transferia dus de ideale oplossing.
</QUOTE>
Tansferia werken uiteraard alleen als er ineens genoeg geld wordt tegenaan gesmeten. Bussen om de 10 minuten bvb. en een goede marketing campagne, borden etc.
Ik denk ook wel dat het parkeergebeuren in Mechelen wel in orde komt ... Bijsturen dus, wanneer noodzakelijk.
Als ik eens in de week of op zaterdag in het centrum moet zijn, dan betaal ik ook gewoon of dat nu 2,3,4 Euro is. Ik ken de stad als men broekzak en kan dus overal met de wagen snel geraken. Ik ga niet speciaal aan de rand van de stad parkeren en dan 10-15 min op een bus staan wachten in de kou en regen om 50 cent of een euro uit te sparen, komaan zeg. Laat ons eerlijk zijn: de mensen die geld hebben voor een wagen, verzekering en dure benzine en maar af en toe in het centrum moeten zijn zullen toch ook niet wakker liggen van die paar extra euro's parkeergeld. Ik parkeer trouwens liever gewoon in een straat dan in zo'n ondergrondse parkeergarage: die plaatsen zijn meestal zo smal dat je amper je wagen uitkan en je misschien zo je eigen wagen/andere wagens beschadigt.
De boodschap hier is geduld hebben. Zoals gewoonlijk verwacht iedereen weer eens dat het probleem onmiddelijk opgelost is vanaf de veranderingen doorgevoerd zijn. Geef het een jaar en als het dan echt niet gaat, ok, ga dan betogen, maar al op voorhand steen en been beginnen klagen...
Als er al voorstander argumenten naar voor komen als 2 euro is toch geen geld, en uw auto op een werf of betonnen paaltjes mogen zetten en daar nog geld voor betalen ook is toch een prachtige oplossing!! Nogal naïeve argumentatie.
Maar voor de rest zie ik alleen maar zakkenvullerij (onder het hoedje van Vinci en het stadsbestuur waarschijnlijk)
Mensen die met de wagen komen werken in de binnenstad (zowel prive als publieke scholen en dergelijke)
Mensen die komen voor de winkels of horeca of museums
Mensen die naar Mechelen komen voor allerhande redenen (familiebezoek, een dokter op visite, een visite bij de specialist, een misviering, etcetera)
Heeft Mechelen nu al grootheidswaanzin? Leuven, Antwerpen, Brussel en Wijnegem zijn op een boogscheut voor de autobezitter! En daar zijn ook winkels naar het schijnt.
Vergeef mij mijn sceptische houding, maar die parkeerhistorie begint toch wel lachwekkende proporties aan te nemen. Hemel dit staaltje amateurisme nog maar wat op hier op de weblog, het zal nodig zijn
@peter: alles gratis moet voor mij niet, maar als ik geld uitgeef wil ik het gevoel hebben dat ik er iets voor in ruil krijg. En wat is dat dan?
Maar waarom kon dit dan vroeger wel gratis?
Als je gratis parking ineens betalend maakt, wat krijg je als gebruiker dan meer? Niets? of is staat mijn wagen nu veiliger? dichter bij de bestemming waar ik wil zijn? Wat is mijn voordeel?
En als het individu niets extra krijgt voor zijn extra geld, wie doet er dan wel voordeel bij?
Je doet er zelf voordeel bij, minder auto's in de stad, aangenamer fietsen, winkelen, aangenamer leven in de stad ?
Ik doe maar een gok he.
Maar zo plots bruusk gas geven en aan uw stuur draaien... Jeugdig onbezonnen rijgedrag waar de mensen niet tegen kunnen?
door bezoeker op 04/12 17:10:44
Anoniem als "bezoeker" op 04/12 17:10:44"
Vertelt gij het ons eens, ik weet niet in wat voor soort winkels gij winkelt. Als er geen speciale zijn voor u persoonlijk, moet ge niet in Mechelen komen parkeren en ook niet betalen, probleem opgelost.
Ik heb zaterdag probleemloos heel de dag geparkeerd gestaan op de 2de Zandpoortvestparking.
Netjes achter de frituur, oh en gratis trouwens.
Bij deze, beste niet Mechelaar, het is echt niet onmogelijk om te parkeren in Mechelen.
De betaalparkings zijn goedkoper dan in Antwerpen en de winkels even goed.
Kom dus gerust af !
Gratis parkeren, EN een stukje lopen door Den Botaniek, Dirk, dat is twee keer plezier !
Tiens ik was aan het denken, indien er nu meer mensen langs de Botaniek den Bruul of de OLV-vrouwenstraat ingaan, of langs het Begijnhof en de Katelijnestraat de stad benaderen, zou dat deze straten dan meer klanten geven ? Wat denken jullie ?
De ene helft van de Katelijnestraat staat leeg en is overzorgd, de andere helft is deels gerestaureerd en voor de rest en bouwwerf. Zo aantrekkelijk vind ik dit niet. De route langs het Begijnhof is wat pittoresker.
Ook langs de Bruul is het te doen, maar van de grote dubbele parking naast de Jeugdherberg op de Zandpoortvest naar het centrum gaan is ook al niet te evident. Ook niet direct de meest uitnodigende straten. Misschien de Keizerstraat nemen, maar dat is dan weer een omweg. En dat is iets dat me stoort, al moet ik toegeven dat ik van vreemde bezoekers daar niet dikwijls hoor over klagen.
Maar als ik vergelijk met Brugge - de grote parking aan het eind evan de Steenstraat geeft uit op een leuke winkelstraat direct naar de Grote Markt en dat is toch een stuk aangenamer.
De enige plaats die daarvoor in Mechelen in aanmerking zou kunnen komen is aan het Mercierplein.
Ik vind die randparkings kwa plaats dus wel logisch, maar kwa situering niet je dat.
Rode Kruisplein - Nonnenstraat - Krankenstraat - Hoviusstraat - Fonteinstraat - stukje Conventstraat - stukje Vrouw Van Mechelenstraat - stukje Nieuwe Begaardenstraat - Arme KLarenstraat - Jef Denynplein - Melaan - Minderbroedersgang - Onder den Toren - Steenweg - Grote Markt ....
Wie biedt er meer ?
:-)
Zandpoortvest - Bleekstraat - stukje Gerechtstraat - Leegheid - stukje Rik Woutersstraat - Zakstraat (even hopen op de renovatie van het Hof Van Palermo) - Hallestraat - Grote Markt.
Als ik naar Leuven ga, zet ik mij in de Ladeuzenparking. In Brussel sta ik in de Europaparking, vlakbij het Centraal Station. In Gent bij het Belfort. Hier in Mechelen zal ik eraan moeten wennen om te betalen in mijn eigen stad.
Als in bepaalde centrumstraten de één-uur-regeling gewijzigd wordt zodat je er toch tenminste 2 uur kan parkeren, zal het geroep snel afnemen, denk ik. 't Is alleen maar even wennen.
Maar ja, Mechelaars, middenstanders én mekkeraars... Zelfs als hun klanten gratis zouden mogen parkeren voor hun winkel, zou 't nog niet goed zijn, want dan is het zicht op hun vitrine benomen :-)
Waar is die afdruk trouwens naar toe ?
Waar is de tijd toen we in den Bruul nog langs twee kanten mochten rijden en dat we onze auto nog kwijtgeraakten op de zijparkings van de Botermèt, waar de Rex, De Calypso en den Eldorado trots hun filmaffiches lieten zien ?
Waar is den tijd dat de Vinci Parkers nog lang niet op de loer lagen om u een ticketteke in uwe molen te draaien ?
Waar is de tijd dat de Mechelse straten nog niet ontsierd werden door de rode brievenbussen waar je geld moet insteken ?
Het was vroeger misschien niet beter, maar het was toch een pak gezelliger en minder stresserend.
Dat was de tijd toen alleen rijke dokters er een tweede wagen op na hielden, zodat 'madam van den doktoor' kon gaan winkelen. Nu is een derde wagen al geen uitzondering meer, want 'onze zoon die studeert' moet zich toch ook kunnen verplaatsen.
de vinci-rangers liggen idd op de loer, maar er is nu tien minuten respijt. ze kunnen u dus geen boete geven om bvb 10u17 als uw ticket vervalt om 10u10.
een van de prioriteiten van de stadslijst van somers is om de invalswegen naar het centrum aan te pakken. te beginnen bij de adegemstraat, katelijnestraat en hoogstraat.
Jan, daar was zelfs een speciaal formaat van agent, die nogal moeilijk in die ton paste... zo 'n ajente maken ze nu niet meer
Als je wat ouder wordt, ga je toch wel eens naar vroeger verlangen toen alles rustiger was en veel minder gejaagd.
Misschien was het wel beter geweest als alleen de madam van den doktoor een tweede wagen zou kunnen kopen.
Je mag zeggen wat je wil, maar de agent in de ton had zo zijn charme.
Toen had je ook veel meer sociaal contact en kon je 's avonds de achterdeur nog wel eens laten losstaan en 's avonds ongestoord gaan wandelen.
Wat het parkeren betreft, herinner ik me misschien alleen de positieve punten van toen, maar ik was destijds dan ook een chauffeurke dat 25 jaar jonger was en zijn auto gewoon half op de stoep parkeerde bij de winkel waar ik moest zijn.
Tegenwoordig ben ik veel minder rebels en een heel stuk braver geworden :-)
Bron GVA
(wat late reactie maar het moest me toch even van het hart).