Ik parkeer, jij parkeert, hij parkeert alleen als hij parkeerplaats heeft ...

met categorie:  
Ik weet wel welke boeken ik moet lezen
en ik weet wel welke films ik ook moet zien
ik weet in welke kroegen ik moet wezen
om te behoren tot ik weet wel welke scéne
(...)

Maar niemand zegt mij waar ik moet parkeren
ik raak mijn auto op de straatstenen niet kwijt
Nee niemand zegt mij waar ik moet parkeren
Dat is niet overdreven, dat is een feit. (bis)
(c) De Nieuwe Snaar - Parkeren - De Vierde Maat

Parkeren
(c) Nen Echte Mecheleir

Het nieuwe parkeerbeleid in Mechelen ...
Vindt U het vooruitstrevend ... ? Hebt U geen auto ? Is het een regelrechte ramp ? Vertel het ons !!
Peter,merci zenne....
Ik las vandaag dat de eerste randparking is in gebruik genomen aan de ZandpoortVest.
Dat is wel eigenaardig, ik heb zojuist gelezen in GVA dat vanaf maandag de randparking Zandpoortvest in gebruik wordt genomen, goed voor 180 plaatsen!

De randparking aan het Rode Kruisplein zal echter pas klaar zijn eind januari!
Oops zou wel kunnen dat het vanaf maandag was ...
De Meir, meer stijl en keuze.
Vanaf maandag parkeren op Zandpoortvest

De eerste 180 plaatsen op de randparking Zandpoortvest moeten maandag open zijn voor het publiek.

De parking inrijden, kan aan de jeugdherberg. De uitrit bevindt zich aan de Bleekstraat, met verplichte rijrichting naar het kruispunt Nekkerspoel. De stad hoopt zo de parkeerdruk op de wijken en grote parkings van warenhuizen al een beetje te matigen.

Nog voor het einde van dit jaar moet de parking helemaal klaar zijn. Vier uur parkeren, kost er 1 euro. Voor 6 tot 8u betaal je 2 euro en vanaf 8 tot 10u is het tarief 2,5 euro. Op de afwerking van de parking aan het Rode Kruisplein is het wachten tot eind januari 2007.

Bron GVA 24/11
@filip f: in Antwerpen is parkeren veel duurder dan in Mechelen! Dus dat is zeker geen alternatief.

Wat ik er verder van begrepen is is dat je nog steeds voor onbeperkte tijd kan parkeren in de ondergrondse parkings in de stad en kort parkeren kan nog steeds in de straten. Heel handig trouwens voor een korte boodschap of snel de nieuwkuis binnen, want auto's blijven nooit lang staan.
Op de parkings aan de rand is het spotgoedkoop parkeren en toch ook vlakbij.

En voor de inwoners van Mechelen is dit alles een fantastische regeling, want na het werk vinden ze makkelijk plaats voor de deur en hoeven hiervoor niet meer te betalen.

Het is nu wel belangrijk dit alles duidelijk aan te geven voor de mensen van buiten Mechelen die de stad inrijden.
volgens ik kan lezen moet het niet erg plezant zijn om in Mechelen een auto te hebben.Kunt ge daar niet aan uw straat parkeren zonder te betalen?
Wel Shashi, het is nu net veranderd, de bewoners mogen gratis staan, maar de bezoekers moeten overal betalen ... Hoe verder van het centrum hoe goedkoper.

Ik denk niet dat er al veel bewoners doorhebben dat het nu voor hen gratis wordt ... :-)
voorlopig toch gratis... is waarschijnlijk alleen maar om de bevolking tijdelijk te sussen... aan alle mooie liedjes komt een eind
Gratis? Hahaha!
Ik woon in een zogenaamde winkelstraat, en kan mijn auto dus helemaal niet gratis in eigen straat parkeren. Wel, de stadspolitici mogen eens komen tellen hoeveel winkels er nog zijn in die zogenaamde 'winkel'straat (Hendrik Consciencestraat). De ene chinees, staat er naast de andere pita en Italiaan, afgewisseld met een paar café's. Winkels? Op minder dan een half hand te tellen. maar ik mag wel eindeloos rondjes draaien in de buurt van het station om een plaatsje te vinden, tot ik er zot van word. bah.
Ik begrijp het toch ook allemaal niet goed meer hoor, als "inwijkeling" heb ik me waarschijnlijk nog niet genoeg geïntegreerd om alle geklaag hier te doorgronden.
2 Gratis bewonerskaarten ipv. 1, ontmoediging van langparkeren in de binnenstad voor niet bewoners. Maar wel met gratis 15 minuten voor kleine boodschappen. Een tijd die je nu ook meer kan benutten wegens minder langparkeerders.
Om een verschuiving naar de straten net buiten de ring tegen te gaan heeft men ook daar een betalend systeem voorzien.
Hoe je het ook draait of keert voor de bewoners van de binnenstad is dit een beter systeem.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat we hier vooral een door egoïsme geïnspireerde discussie meemaken en dat de postende Mechelaars de grootte van hun stad een beetje overschatten. Want van de randparkings, akkoord die hadden af moeten zijn, is het och arme iets meer dan 15 minuten stappen en je bent op de andere aanbeland, dwars door de stad.
Dat Unizo klaagt begrijp ik, als lid en handelaar in het centrum, ook niet.
Ook voor de nieuwe regeling konden handelaren en personeel geen hele dag parkeren of ze moesten de plaatsen van bewoners in woon straten gaan innemen. Zelf zet ik mijn wagen liever niet op een parkeerplaats waar een potentiële klant kan parkeren. Het uurtje dat hij dit kan volstaat ruimschoots om me te bezoeken.
Meer nog, de kans dat hij of zij nu z'n wagen kwijt kan is veel groter geworden.
En dat de parkings van de grote winkelketens langs de rand volstaan met langparkeerders dat zou Unizo zeker niet erg moeten vinden, opkomend voor de kleine zelfstandige.
Dat die parkings volstaan is trouwens het probleem van die ketens, een paar poorten kunnen die zich echt wel permiteren, open die samen met je winkel en de langparkeerders zijn weg.

Vanuit Muizen rijdt er in de spits elke 15 minuten een bus tegenwoordig heb ik, als inwoner, gemerkt. Wat zou je nog met je wagen naar de stad rijden om daar lang te gaan parkeren ?

Nee, ik begrijp het niet goed en kan buiten negativisme weinig andere redenen vinden om dit beleid af te branden.
Of het zou moeten zijn dat men datgene wat men vroeger deed, de meter telkens gaan vullen, nu iets vaker moet doen en minder "sluip"parkeerplaatsen kan vinden.
In beide gevallen waren bewoners en klanten de dupe van dit gedrag.
En de randparkings dan ?
Juist, die hadden af moeten zijn.
Maar, toch niet voor de Mechelaars ?
Ik zou dit toch even een kans geven en de klagers willen oproepen om even afstand te nemen en zonder loze argumenten als "'t zal maar even gratis zijn" of handelszaken waar je kan eten en drinken blijkbaar niet als een handelszaak te zien even het voltooien van de randparkings af te wachten en de energie die ze nu in het neerhalen van een beleid te stoppen in het pogen te verbeteren van het openbaar vervoer of het nog aangenamer maken van de binnenstad.
Daar kunnen alle Mechelaars op termijn alleen maar beter van worden, niet van een stad vol langparkerende auto's.
Ik kan je volgen Dirk ... Geef de nieuwe parkeerpolitiek toch een kans !
Metteko,waar zijn al die meubelwinkels naartoe gegaan ,De Moens,Vega, Elwe,Ik heb een paar jaren in de winkel van Elwe gewoont,als ge van de statie kwam,het was de eerste winkel aan de rechtse kant,Mijn eerste vrouw was daar verkoopster.
De Consiencestraat heeft nog 1 meubelwinkel denk ik, als die ook al niet gestopt is. Een andere grote meubelwinkel is in verbouwing naar een appartementsblok.

Het is vooral een doorgangsstraat geworden, met veel verkeer, een veel te smal fietspad, en een nog veel smaller voetpad. Een probleemstraat qua mobiliteit als je het mij vraagt !
Tja, wat betreft de parking Zandpoortvest
ik heb vanmorgen eens goed gekeken, omdat ik daar toevallig was,ik betwijfel sterk of die inderdaad klaar kan zijn voor gebruik vanaf maandag!
Het is er nog een hele bouwwerf....

Vanmorgen gelezen in de GvA dat maandag de werken starten voor de heraanleg van het kruispunt Zandpoortvest-Bleekstraat er komen ook verkeerslichten.
Einde van de werken rond 22 december!
@dirk, peter & shashi3: er zijn nog twee meubelwinkels in de Consciencestraat. Ene links en ene rechts in het begin van de straat. Die aan de linkerkant zal waarschijnlijk stoppen, maar bon, je moet van de huidige situatie uitgaan. Die twee meubelwinkels worden nog aangevuld door één winkel met kaders en 'kunst' op het einde van de straat links. Dus: er zijn drie winkels in mijn straat. Voor de rest kan ik enkel maar akkoord gaan met peter: veel verkeer en een te smal én onduidelijk aangegeven fiets/voetpad. Maar laat ik het maar bij het parkeren houden. Als drie winkels ertoe leiden dat mijn straat een winkelstraat is, dan kan je half mechelen wel een winkelstraat noemen. Horecazaken moet ik toch niet meetellen?? Die zijn door de band pas 's avonds open (een paar uurtjes 's middags hier en daar niet te na genomen).
En is dat dan egoïstisch gezaag van mij? Euh, ik mag toch mijn eigen situatie als uitgangspunt nemen om een persoonlijke mening te vormen, of niet soms? Wel, dan zeg ik: mijn straat is géén winkelstraat, dus laat mij rustig mijn auto parkeren doorheen de dag. En niet dat ik te lui ben om 300m te voet te gaan, maar de omliggende straten staan in dit systeem uiteraard zwaar onder druk. Het is niet gemakkelijk om een plaats te vinden in de buurt van het station waar ook gewoond wordt (en ik heb het dan niet over de vaartkant; dat is mij nét iets te ver).
Ah sorry, ik ben bij mijn opsomming wel de eroteek nog vergeten! ;-)
@Metteko: En wat zeggen de winkeliers hiervan ?
Shashi3, de Elwé was aan de LINKSE kant als ge van de statie kwaamt. Ik kan het weten... heb er in 1964 nog mijn meubelen gekocht/ Eén van de verkoopsters was een dochter of schoondochter van ene Delaet, boekhouder van mijn vader.
Manne en vrouve:ni vergeete:zaterdag 2 decmber 14u oep de Grote Met kome mé een geil of een oranje jaske aan(ge wetwel zoiets da licht weerkeust) én ne ouveschoen ni vergeete me een briefke in veu ons Stadsbestuur,na meuge is au gedacht zegge over ONS parkeerprobleem.
Ik vind het jammer dat mijn bezoek nu moet betalen om bij mij langs te kunnen komen. Eén "bezoekerskaart" zou dat probleem kunnen oplossen. Voorlopig geef ik vrienden en familie de raad enkel op zondag bij ons langs te komen. Misschien was ook dat een (bij)bedoeling van het nieuwe parkeerregime.
Ik woon niet in een winkelstraat maar een straat waar het altijd verboden is te parkeren, tja dat is dan zo. Het is gewoon niet mogelijk om iedereen voor zijn deur te laten parkeren in het stadscentrum.
Ik vind het echt nog wat vroeg om nu al een oordeel te vellen over het nieuwe parkeerbeleid. Het treedt pas ten volle in voege vanaf 1 januari, wanneer alle randparkings zullen klaar zijn.

Ik zal natuurlijk ook vloeken als ik in het centrum moet betalen, maar anderzijds zal ik - hopelijk - eindelijk wat vlotter parkeerruimte vinden in mijn eigen straat. Want tot op heden is dat een gratis parking voor héél wat pendelaars, die in Mechelen komen werken of winkelen.

Ik zal de situatie evalueren vanaf januari.
@kazemel, binnenkort kan je je bezoekers vragen om een randparking te kiezen, dat blijft gratis ... Voor mij het RodeKruisPlein het dichtst bij ...
ik kan er niet aan doen, maar vind toch ook dat er iets te veel gezaagd wordt zenne. Wat er ook gedaan wordt, het is voor de Mechelaar precies toch nooit goed.
Mijn auto staat ook raar of zelden bij ons voor de deur omdat het daar volgeparkeerd staat. En vaak moet ik ook een heel eind te voet om m'n auto terug te vinden, omdat er zelfs geen plaatsje in de straat was. Nou, dan is dat maar zo! Als het regent zal ik de paraplu wel meenemen, als het niet regent des te plezanter. 's morgens een lekker frisse wandeling alvorens in de file te gaan staan en 's avonds nog even een frisse neus alvorens weer binnen te zitten.
Mijn hemel mensen, we zijn geboren met bénen onder ons gat, niet met 4 wielen!!
Helemaal akkoord Katrientje.
Bedankt voor deze meer dan tererchte bijdrage, Katrientje !
Triestig ! Autobezitters die gaan betogen omdat ze wat moeten stappen !
Ik ken er die mee gaan betogen die 2 wagens hebben en eisen dat ze recht voor hun deur kunnen parkeren. Is er geen plaats dan dumpen ze hun autootje maar lekker waar ze niet mogen parkeren.
Goh ... Soms is dat een acute vorm van Autitis, mensen die zichzelf verwarren met hun auto.

Enkele voorbeelden:
- *Ik* sta in panne !
- Waar sta *ik* geparkeerd ?
- *Ik* moet naar de controle.

Sociologen hebben er een hele kluif aan: 'Het Autodenken'.
Ik vraag me af waar al die betogers hun auto gaan parkeren?
- onder de Grote Markt?
neen neen, da's te duur.
- in een Mechelse straat?
neen neen da's nog duurder en daar mag je maar per uur staan.
- op een randparking? Ja wadde, da's wel ver gaan zenne.
Misschien kunnen die betogers carpoolen. Samen met de auto komen, het parkeerticket delen, da's het meest voordelige.
Succes, maar ik zal er niet bij zijn.
Ik kan in mijn straat ook niet parkeren omdat er niet geparkeerd mag worden, de straat is te smal, Mijn wagen heb ik bijna steeds elders kwijtgekund, ik zit er oook niks mee in om een beetje te stappen. Nu met het nieuwe systeem is er bijna overal wat plaats. Van het moment dat ik wat tijd heb haal ik die parkeerkaart op zodat ik hier kort bij op de betaalparking kan gaan staan.
Lijk me een goed systeem.
Katrientje, gelukkig zijn we niet met wielen geboren of we konden al die schoenwinkels schrappen.
Met zijn allen aanschuiven voor de solden bij de garagist voor een nieuw paar Dunlops of de kei-coolste Michelins.
Ik snap al het gezaag toch ook niet hoor... Als Mechelaar ben je nu toch verwend? Ok, je kan niet altijd voor de deur parkeren, en dat is dan soms jammer, zeker als het regent, maar dat wist je toch toen je in een stad kwam wonen? Als je graag een oprit en garage wil, dan moet je op het platteland wonen. En zoals hierboven al gezegd werd, een frisse neus halen door een korte wandeling van je auto naar je huis, daar is niks mis mee. Dat bespaart je ettelijke euro's die je niet aan een fitnesszaak moet geven ;-)

Maar ik snap wel dat niet iedereen gebaat is bij het parkeerbeleid, als ik dat hier lees van de Consciencestraat bv, dat is inderdaad nogal absurd... Hopelijk kan daar nog iets aan bijgeschaafd worden.

En o ja, voor wie hier direct zei dat die gratis bewonerskaart maar voor even zou zijn en dat we binnenkort wel zwaar zullen moeten betalen: leef jij altijd zo pessimistisch en cynisch? Ja, dat kan gerust zijn, maar als je al a priori daar vanuit gaat, maak je je eigen leven toch bijzonder triest, nietwaar?
Ik ben blij vast te stellen dat de negativistische sfeer uiteindelijk omgeslagen is in een meer constructieve gedachtengang.
Misschien ga ik zaterdag - te voet! - wel eens kijken naar de betoging, maar mee opstappen? Neen, bedankt.
En Peter, inderdaad, hoe sommige mensen zich identificeren met hun auto's, 't is soms zielig. Alsof een extra spoiler of blinkende velgen hun persoonlijkheid moet onderstrepen...
Oef, blij te horen dat niet iedereen tegen het nieuwe parkeerbeleid is.
Ik ben absoluut PRO!
Ik vreesde al dat ik alles verkeerd had begrepen (hmmm, de kleine lettertjes niet gelezen). Ik kreeg zelfs een oproep in mijn mailbox om te gaan betogen!!???!!!
Hoera, er zijn nog positieve Mechelaars! Misschien raken we toch nog eens van onze 'zaagreputatie" verlost...
- Voor bewoners is de balans positief, denk ik.
- We moeten echter ook eens kijken wat voor een gevolg dit heeft voor de diensten in het centrum. Pakweg een winkel of een kleine KMO waarvan de mensen vaak op de baan moeten, en die dus best hun auto in de buurt hebben staan. Die krijgen er een kostenpost(je) bij.
Er zijn uiteraard gevolgen die niet voor iedereen positief uitvallen... Maar dit is een samen-leving, je kan niet overal altijd je voordeel uithalen, het gaat ook om de globale vooruitgang.

En ja, ik begrijp dat voor mensen die in de stad werken, het een aanpassing zal zijn om nu buiten de ring te moeten gaan staan om dan een wandelingetje aan te vatten. Let wel, dat is een wandelingeTJE van maximum een kwartier, en ondertussen wordt de stad er weer iets veiliger op omdat er op het moment dat scholen beginnen en stoppen en er dus veel kinderen op straat zijn, minder verkeer is van werkenden die in en uit de stad willen om er hun auto de hele dag te gaan parkeren. Voor mij lijkt dat een serieuze vooruitgang.

Het enige dat ik ook jammer vind, is dat mijn bezoekers het een beetje lastiger hebben om langs te komen. Maar ach, op termijn zullen ze mij ook wel danken voor de vooruitgang in hun gezondheid ;-)
Ik kan hier alleen maar de positieve reacties bijtreden; de uitgangspunten van het nieuwe beleid zijn wat mij betreft perfect te verdedigen. Geef het tenminste een kans om zijn sterkten en zwaktens te bewijzen en dan hier en daar wat bij te vijlen.
@Peter: akkoord dat het voor sommige KMO's en middenstanders misschuien een meerkost is, maar als zij effectief die faciliteiten nodig hebben voor hun beroep, dan zijn die kosten denk ik ook aftrekbaar als beroepskosten.
Eindelijk ook eens een aantal positieve noten, het beleid een kans geven.
Zaterdag werd ik op de Leuvensesteenweg, per fiets!, aan een bushalte gevraagd om een petitie tegen het parkeerbeleid te tekenen.
Een petitie die werd aangeboden door mensen die met de fiets waren gekomen :)

Als je fietsers en busgebruikers laat moet aanspreken dan stel ik me echt wel vragen bij de legitimiteit van dit soort acties.
Kwestie van het ongenoegen dat geuit wordt in het juiste, zagen om te zagen, perspectief te plaatsen.

Blij dat alvast op dit blog ook positief kan gepost worden.
Als ik het goed begrijp kunnen we naast een betoging, ook een tegenbetoging verwachten :-)
Zou het nieuwe parkeerbeleid geen kwalijke gevolgen kunnen hebben voor de economische welvaart van de stad? Ik zou het namelijk zeer erg vinden als winkelpanden in het centrum leeg komen te staan terwijl het 'platteland' wordt volgepoot met winkelhangars. Ik ben namelijk in Mechelen komen wonen om overal dichtbij te zitten en geen auto te moeten gebruiken. Maar als ik bvb speelgoed wil kopen, kan ik buiten een Bart Smit niet meer in het centrum terecht.
Om maar te zwijgen van de belastingen die de stad misloopt wanneer winkels wegtrekken waardoor de stadsvernieuwing stokt. Of zal het zo'n vaart niet lopen?
@kazamel: Dit is zeker een belangrijk element, te overwegen !
@florisla:die tegenbetogers moeten dan wel een groen-wit jasje aandoen.Anders zien we geen verschil.
Weet je waar men tegenwoordig mee in de gazet komt ?

"28/11 Parkeerbeleid stoort begrafenissen, GVA. Dat je sinds kort in hartje Mechelen maar een uurtje meer mag parkeren, heeft soms pijnlijke gevolgen. (...) Bijvoorbeeld bij begrafenissen in een van de kerken in het centrum. Resultaat: na de dienst vinden nabestaanden een retributie van 15 euro onder hun ruitenwisser."

Zeg manne, waar zijn we mee bezig ? Het verspreiden van onzekerheid en twijfel ?

- Ten eerste: er zijn plaatsen in de stad waar ge 2 uur kunt staan.
- Ten tweede: ge kunt altijd in de ondergrondse parkings terecht, waar ge zolang kunt staan als ge wilt !

Gebruik alsjeblief serieuze argumenten in de discussie rond het parkeerbeleid !
Beste Peter,
Ik ben toch niet helemaal akkoord met je. Er zijn positieve punten aan het parkeerplan. De oplossing van 15 minuten gratis is toe te juichen.
Ik lees echter veel positief van mensen die in de binnenstad wonen en dan nu eindelijk een parkeerplaats hebben. (Mits een parkeerkaart te betalen, maar wat is die waard als je geen plaats vind, dat kan ik volgen). Ook dat is een gunstig gevolg.
Maar het parkeren zo sterk ontmoedigen met slechts een pover uurtje parkeertijd in de ruime binnenstad en slechts twee uurtjes aan de rand lijkt me gewoon absurd.
Ik maak bewust de keuze om naar de stad te komen met auto of bus naargelang wat ik daar moet gaan doen. Als ik dus niet ver wil lopen moet ik dan ook een alternatief hebben en daarvoor wil ik ook wel betalen. Zeggen dat je maar in de parkeergarage moet gaan staan is wat simplistisch, sinds kort zijn die veel sneller vol. Op straat parkeren kan dan niet langer dan 1 uur of op zijn best twee uur. Ik word dus gestraft, alhoewel ik best drie uur wil betalen op straat. En waarom mag ik dat plots niet meer ? Om de parkeerplaatsen van de stadsbewoners te ontlasten? Ook niet erg rechtvaardig, meen ik: ik word nu een tweederangsburger! En wat te denken van b.v. ouderen die toch nog naar de stad willen, met de auto ( dat is toch hun goed recht denk ik) en daarvoor willen betalen, maar weer opnieuw met dat uurtje parkeertijd zitten.

Conclusie, een erg slechte zaak voor commercie en horeca.

Dus : verleng die toegestane parkeertijd met één uur en je zit met een veel rechtvaardiger systeem.

En ten slotte, beste autohaters. We leven wel in 2006 hé, de tijd van paard en kar ( ook al niet zo ideaal, lees er de Romeinen maar eens op na!) is al lang voorbij. Je zit nu éénmaal in deze tijden met het probleem auto en je zal nooit voor iedereen goed kunnen doen. Dus een beetje evenwichtig beleid (en ik vond dat het dit tot voor 14 dagen wel was) is te verkiezen. Niet de ondoordachte maatregelen van nu.

Realisme graag
Hello Rudi,

Ik ben geen volledige voorstander van het parkeerplan, het heeft goede en minder goede elementen, zoals zo veel in het leven. Voor een goed begrip ik ben geen autohater.

:-)

Gewoontes veranderen is moeilijk, dat weet ik, vroeger stond je op de straat (jij kent de binnenstad), en nu wordt je gedwongen in een parkeergarage te gaan staan (zijn die ooit allemaal vol ?!).

En we leven in 2006, dat klopt ... maar hoe komt het toch dat het autoluw maken van steden een POSITIEF effect heeft op een binnenstad ? Voorbeelden genoeg: Gent, Den Bosch, ... Meer voetgangers, meer fietser, en ... een grotere omzet van de plaatselijke middenstand. De Mechelse binnenstad is niet gemaakt voor auto's, en de mobiliteitsproblemen zijn moeilijk op te lossen.

Uiteraard is dit parkeerplan niet zaligmakend, maar laat ons proberen om er toch een paar maanden op een creatieve manier mee om te gaan. Een bijsturing zal waarschijnlijk wel nodig zijn ...

Maar een argument als een begrafenis gebruiken om aan je idee rond mobiliteit ruchtbaarheid te geven (zie artikel van GVA). Dat vind ik er over, er zijn toch meer serieuze elementen in deze discussie ? Bijvoorbeeld zoals ze hier gevoerd wordt ?
Interessant voor het stadsbestuur.
Laat de mensen maar wat discussiëren over het "parkeerbeleid".
Ongevaarlijk.
En zo wordt er over de echte sociale problemen niet meer gesproken...
De armoede, de werkloosheid, het racisme, enz. enz.
Er is anders nog wel wat werk aan de winkel, hoor.
@els: Welk parkeerbeleid stel jij voor ?
Beste Peter,

Wat betreft die problemen die mensen ondervinden bij begrafenissen. Ik vind dat Freddy De Wilder toch wel een beetje gelijk heeft.

Als een geprobeerd om rond het middaguur in parking Grote Markt binnen te rijden, het uur van veel begrafenissen? Blijkbaar niet, want dan zou je weten dat ze meestal vol staat. Aan de O.L.Vrouwekerk en bijvoorbeeld de Katelijnekerk mag je maar een uur staan. Ik vind de bezwaren van MMC in deze dus meer dan terecht. Het zal maar de begrafenis van een van uw dierbaren zijn. Is het u al opgevallen hoe veel vrije parkeerplaatsen er tegenwoordig overdag in de binnenstad zijn? Ik vind dat niet gezond en het artikel in GVA bijgevolg meer dan terecht.

Of spreekt u voor een politieke partij soms?
@Wout: Het is toch erg, dat als je je mening geeft dat dit meteen politiek wordt geinterpreteerd. Dat vind ik spijtig. Ik probeer enkel het gezond verstand te laten spreken. En zoals blijkt uit deze post, zijn er nog mensen die eerder positief denken over het parkeerplan.

* Bij mijn weten gaat een begrafenis van start enkele uren voor het middaguur. Dan al eens gekeken in de parkings ?

* Als eens gedacht dat je ook naar een begrafenis te voet kan ? Je kan je auto op een van de randparkings kwijt, of met de fiets ? Je moet niet altijd met de auto tot voor de kerk rijden ? En een tante die moeilijk te been is ? Die kan je toch afzetten voor de kerk, en dan een plaatsje zoeken.

Mensen dat is nu toch allemaal niet zo moeilijk en allemaal met een beetje creativiteit op te lossen ?

Of vergis ik me ?

Neen, ik ben eerder samen met Kazamel bezorgd rond het wegblijven van winkelende mensen ... Ik zou het namelijk zeer erg vinden als winkelpanden in het centrum leeg komen te staan terwijl het 'platteland' wordt volgepoot met winkelhangars.
@peter: conferatur Sint-Niklaas met zijn Koopcentrum buiten de stad!!!
@Wout C.: het probleem van de Tantetjes dat bestond vroeger ook!!!

Bestaan de plannen nog om meer parkeerplaatsen aan te leggen op de ring of zijn die weer opgeborgen?
@peter gezien de plannen die projectontwikkelaars hebben voor een deel van De Bruul en het feit dat een keten zoals Zara zich er gevestigd heeft zal het met dat wegblijven nogal meevallen denk ik.
Meer nog, door het net autoluwer maken of op z'n, minst duidelijk te maken waar wel en geen auto's rijden, denk ik dat het een stuk aangenamer wordt om te winkelen en bijgevolg ook meer mensen naar deze gezellige stede zullen afzakken.
Ik ben ervan overtuigd dat het centrum van Mechelen niet gemaakt is voor auto's en dus attractiever is zonder. Maar wel op voorwaarde dat bezoekers gemotiveerd zijn om de alternatieven te gebruiken.

Dat betekent dat er:
1. RUIM voldoende randparkings moeten zijn (zoals aantal plaatsen als inplanting)
2. Die niet alleen goed staan aangegeven vanop de invalswegen, maar ook worden bestempeld als dé standaard optie om Mechelen te bezoeken
3. Van waarop met hoge frequentie (bijna) gratis shuttlebussen vertrekken
4. Die bewaakt worden en waar ook taxiplaatsen moeten worden voorzien.
5. Waar het tijdelijk "prettig vertoeven" is: infoborden voor toeristen, afdak voor wachtende mensen, bomen tussen de parkeerplaatsen, ...

Maar dan kom je automatisch terecht bij het algemene autobeleid, niet enkel het parkeerbeleid. Zo moeten autovrije zones dan echt ook autovrij zijn en niet zo halfslachtig als nu.

En ben ik nu nog iets vergeten? Ah ja, voor mij mogen auto's bovensgronds ook wel 2 uur parkeren.
@Kazemel: Hier kan ik achter staan. Ik was trouwens aan het denken vanmorgen op mijn fiets dat het misschien goed zou zijn moest men de max parkeerduur gewoon verdubbelen tot 2 en 4 uur !
Akkoord met Kazamel en Peter, alleen nu moeten onze politici dit nog inzien natuurlijk.

Eerste stap echter, na het afwerken van die randparkings - ruimere parkeertijd in het centrum, zoals hierboven al in den treure aangehaald.
Parking Zandpoortvest is wel een gedrocht. Architecturaal en stedebouwkundig een voledige flop.

Er staat een prachtig gebouw van de Hogeschool en een mooi jeugdhotel. Pal ernaast zet men dan een betonnen parking. Ongelooflijk!!!

Waarom geen parking op het douaneplein dat is even ver wandelen naar het stadscentrum.

Waarom geen parking onder het Mercierplein?

Het moest blijkbaar weer snel snel gaan en mocht niet teveel kosten.

Arm Mechelen.
Daar waar er op de ene plaats een betonnen (euro)parking wordt afgebroken, men weigert er zelfs maar een morzel van te laten staan, wordt er op een andere plaats een nieuwe gezet.
Nu kan je toch ook al gratis parkeren op het douaneplein? Is niet afgesloten hoor, dus rij gewoon door naar perron M, daar zijn voldoende parkeervakken.
Dat hebben ze bij VINCI blijkbaar nog niet door
is nochthans al heel lang hoor, kan me herinneren dat dat ooit in een parkeerfolder of iets dergelijks van de stad heeft gestaan.
Er zijn tweerandparkings: Douaneplein en RodeKruisPlein, en die zijn gratis. Dat staat allemaal in de parkeerfolder van de stad.
Wat het parkeren betreft heb ik ook wel vragen bij het innen van de retributies.

Wat als je de retributie van 15 euro betwist en je niet betaalt.

De zaak komt voor bij de Vrederechter. Gerechts-en advocatenkosten zijn een veelvoud van de betwiste som.

Dus iedereen maar braafjes betalen of de retributie terecht is of niet speelt geen rol.

Er zou toch een instantie moeten zijn waar men ingeval van discussie, tegen een redelijke prijs, terecht kan.
Er wordt een foto opgestuurd als bewijsmateriaal.
Wat bewijst een dergelijke foto?

Wanneer je geflitst wordt dan dient de politie aan te tonen dat de toestellen geijkt zijn.

De fototoestellen die de privéfirma VINCI gebruikt moeten blijkbaar niet geijkt zijn. De datum en het uur wordt gewoon handmatig ingesteld. Er is geen enkele garantie dat er niet mee geknoeit wordt.

Even een hypothese: het betreft dus een privéfirma's en de werknemers moeten uiteraard dagelijks een bepaald aantal retributies uitschrijven. Een bepaalde bediende stelt om 16h00 vast dat hij zijn aantal niet haalt. Dan is het wel verlokkelijk om even het uur op de camera aan te passen en nog vlug een aantal retributies uit te schrijven.

Wat als ik mijn fototoestel neem en een foto maak van mijn wagen enkele straten verder met dezelfde datum en uur; Welke foto telt dan? deze van de privéfirma of deze van de privépersoon.

Kortom de bewijskracht van de foto is zeer zwak.
Klopt. Ik vermoed echter dat er weinig betwistingen zijn. Ik had ooit mijn bewonerskaart niet gelegd, ze hadden me gefotografeerd, ik heb gereklameerd en ik moest niet betalen.
Ik had een bewonerskaart.
Ben het ook helemaal eens met Kazamel.
Sinds gisteren heb ik mijn mening wat bijgeschaafd, ik dacht nl. dat die ondergrondse parkings voor de helft leeg staan. Dit blijkt niet het geval te zijn, auto's staan te wachten tot er een andere buitenrijdt.

Was gisteren op een bijeenkomst waar nogal wat mensen aanwezig waren die fysiek (al dan niet tijdelijk) niet in staat zijn ver te stappen (ik heb het niet over mensen met een handicap die beschikken over een kaart). De parking onder de markt was volzet en een aantal mensen moest dus regelmatig even naar buiten om wat bij te steken in de parkeermeter.

Belangrijk is dat alles heel goed aangeduid is bij het binnenrijden van Mechelen, zoniet heeft heel het beleid geen zin om de stad wat autoluwer te maken, maar integendeel meer auto's die in cirkeltjes draaien om een plaats te vinden.
Ik heb destijds bij enkele verantwoordelijken van de Stad gevragd de nodige aandacht te besteden aan de architecturale kwaliteit van de parking Zanpoortvest en er zou het nodige aan gedaan worden ...maar als je zit op welk tijdsbestek het idee is uitgewerkt tot realisatie heeft men dar duidelijk geen oog voor gehad. Een pijnlijk gemiste kans (of gaat men na de ruwbouw en ingebruikname nog wat geld overhouden voor fijnafwerking?)
Nog even een poging om een en ander te relativeren: voor 06-11 was in de binnenstad de parkeertijd ook beperkt tot max. 2u in de straten met Blauwe Zone. Toch merkwaardig hoe iets wat al jaren bestaat en nauwelijks gecontesteerd werd plots door een kleine detailwijziging de gemoederen danig kan verhitten.
Inderdaad Walter !
ach Walter, een Mechelaar móét blijkbaar iets te zagen hebben ... ben benieuwd wat het volgende gaat zijn ;-)
Sorry, het is helemaal niet mijn bedoeling om hier mee door te zagen op het huidige parkeerprobleem, maar eerlijk gezegd max.1u parkeren in de binnenstad is toch heel wat anders dan de 2u van vroeger!
Dat is gewoon TE weinig...probeer zo maar eens te winkelen...eer je aan de winkel komt(dan moet je nog dadelijk geholpen worden)is het alweer tijd om terug naar de parking te lopen.

Bijgevolg zijn de onderaardse parkings nu inderdaad regelmatig volzet, en al van 's morgens.

Volgens mij is dit heel zeker géén goede zaak voor de middenstand!
Het verschil tussen die blauwe zone van twee uur en vandaag parkeren maximum twee uur is het volgende Walter:

Nu MOET je betalen voor diezelfde plaats en je bent zeker van permanenet contrôle wan het moet opbrengen. Voorheen lag dat wat "losser". Anderzijds had je wel altijd twee uur tijd hé, nu wordt dat beperkt tot 1 uur. En ook dan zeker prijs.
Er is dus wel een psychologisch anders aanvoelen en hop dan gaan de poppen aan het dansen, maar opnieuw, het systeemdeugt niet!
@katrientje: een kleine pronostiek op wat ze in de toekomst zullen "scheurpe":
- de vuilbakken
- de trottoirs
- de slechte kassauie
- het straat en de Deel die ni proper is
- d'oepcentieme

- en kwee ni watte
Er is nog altijd een alternatief buiten te voet, met de fiets, bromfiets of de bus. Je kan altijd een taxi nemen.
Die zet je af waar je wil zijn in de stad en als je winkeltocht gedaan is, neem je een taxi terug naar huis.
Van avond word in het Schepencollege beslist over de parkeer kwestie.Morgenavond is het Gemeente vergadering(?)dan mag je als mecheleir komen luisteren én zwijgen!Dus om 20u allen daarheen !!!!As ge iets te zegge hét: zweigt dan.
Inderdaad FilipW, dat klopt dat is een optie die nog niet bekeken werd en nog niet zo duur ook.

En "Jokke oep zeun blokke" da scheurpe is een gevolg van de weelde waarin we leven - je hebt gelijk. Je hebt er geen gedacht van waarover we allen zagen (en ik dus ook in dit geval)terwjl de helft van de wereldbevolking krepeert van de honger.
Joepie, rudi draait bij :-)
enfin, hij ziet toch al het relatieve van het probleem in.
wa een gezever voor niks seg. ksta achter het nieuwe parkeerbeleid. veel alternatieven heb ik hier nog niet gelezen. laat anders iedereen overal in mechelen gratis parkeren, dan zal het wel in orde komen...
walter, ik draai enkel bij wat betreft het aanvaarden van het betaalprincipe!!! Dat kun je opmaken uit mijn verschillende replieken, ik ben bereid te betalen maar mag ik dan ook een beetje "comfort"????

Voor de rest zie Garda - de toegestane parkeertijd is gewoon te kort.
Wat ik me al wel enkele weken afvraag, is: waar komen toch opeens al die auto's in de binnenstad 's avonds vandaan?

Vroeger konden we elke avond na het werk voor onze deur of op enkele meters wandelafstand parkeren, sinds het nieuwe parkeerbeleid zijn alle plaatsen opeens bezet en is het regelmatige enkele keren het blokje rondrijden voor een plaatsje gevonden wordt.

Is de Mechelaar massaal een tweede wagen gaan bestellen toen bekendraakte dat de tweede bewonerskaart ook gratis zou zijn?
- Avondschool ? Etentje ? Cultuur evenement?
- Neen als je nu toch een bewonerskaart hebt, dan kan je staan waar je wil in je sector. Dus waarschijnlijk allemaal voor jouw deur ...
Saskia, ik denk da de mechelaars, en masse, de huur van de garage voor hun tweede wagen opgezegd hebben.
Ik vraag me af hoe ik als mindervalide, die ongeveer een afstand van 100 m., waarvan de laatste 50 zeer pijnlijk zijn, kan stappen, in het hele parkeerplaatje pas.
Moet ik ook op de randparkings parkeren ???
De controle op de gehandicaptenparkings in de stad is vrijwel nihil, zodat deze meestal bezet worden door mensen die er 'maar voor 5 minuutjes' opstaan, of door onze jonge, iets donkerdere medemens, die blijkbaar kleurenblind is en dat felle lichblauw niet gezien heeft.
@Jefke: Veel begrip voor jouw situatie. Ik woonde vroeger recht tegenover zo een parking, en ik heb vaak mensen aangesproken die er ten onrechte stonden geparkeerd.
@Lieven: inderdaad, dat denk ik ook. Zouden dan de prijzen voor garages in vrije val gaan opeens, dan wil ik me er zo eentje wel aanschaffen ;-)
Huurprijs ca 50 EURO/maand voor een garage in de binnenstad.
@peter:in de M.Sabbestraat 123,72¤ per 3 maanden én op voorhand al drie maanden te storten(als borg).Moet er nog zand zen??
jongges,ge meut ni zitten telle,das 41,24¤per meunt.(verloopig).Oep de Carfour ist nog verniet( ma da is oepe lucht)
jefke, ge geeft het antwoord van uw vraag al in uw eigen relaas. er is parking voorzien voor gehandicapten in de binnenstad. volledig mee eens dat er hard moet gecontroleerd worden door de politie of vinci op deze plaatsen. hiervoor hoeft het hele parkeerplan niet aangepast te worden naar mijn inzien.
Wat controle betreft op de gehandicaptenplaatsen is het enkel de politie die een pv mag opstellen want Vinci mag alleen controleren of ze een ticketje hebben liggen.
Dus als je als valide mens op een mindervalideplaats gaat staan, kan je volgens mij enkel van de politie een pv krijgen en mag Vinci je geen ticket geven want je staat in overtreding.
Tenzij ik nu mis ben, corrigeer me dan.
Wat mij nog steeds verveelt is dat de door de stad betaalde studie niet op mechelen.be staat.
Dat is discussiëren met ongelijke wapens.
En hoe zat het nu met die gemeenteraad van gisterenavond?
Dat het parkeerbeleid van de stad Mechelen regelmatig op de korrel wordt genomen is niet nieuw, getuige daarvan de geplande betoging morgen, zaterdag 2 december in het hartje van de Dijlestad.

De gemeenteraad van donderdagavond heeft wel de intentie om het parkeerreglement in die zin aan te passen dat men overal - dus ook in de binnenstad - TWEE uren kan parkeren.

(bron Radio Reflex)
@rudi:ben gisterenavond gaan filmen op de gemeenteraad.Ni veel te beleven.Stuur u het programma door per mail.
Roger Kokken,Ik heb juist al die reacties nog eens gelezen,en ik heb direct mijn mistake gezien,De ELWE was aan de linkse kant,den eerst Elwe winkel was aan de rechtse kant,recht over de VEKA denk ik.Ht is allemaal zoo lang geleden,he.
Even een anekdote. Naar verluidt heeft de big boss van Vinci (een Fransman) enkele dagen geleden een bezoek gebracht (in gezelschap van het stadsbestuur) aan de in aanbouw zijnde randparkings. Hij parkeerde zijn wagen, maar vergat geld te steken en kreeg prompt een retributie onder de ruitenwisser. Wat hem de opmerking ontlokte dat "zijn personeel toch goed bezig is". En daarmee was de kous af.

(c) Rudi
Ik heb ook vrij goede info dat men de parkeertijd in het centrum zo willen verlengen naar twee uur, maar dan zou de "verdere rand" (bijvoorbeeld Guido Gezellelaan) naar 3 of 4 u moeten optrekken, meen ik.
Peter, gij zijt ook een rappe hé jongen-je laat er geen gras over groeien
:-) Ik zat daarstraks nog gezellig in een Mechels cafeke mijn krant te lezen !
Groeten ... Peter
Peter, gij sjanchard. en ik maar werken...
Ja Peter, de mensen van Vinci doen zo ferm hun werk dat ze bijna op de loer liggen. Mijn echtgenote stapte in haar wagen om te vertrekken van de parking en er kwam een jonge man aangelopen om snel te controleren of ze een briefke betaald had.

zou er dan 1 persoon per parkeerplaats aangeworven zin?
@lieven, ik denk het niet, maar er wordt blijkbaar wel erg op gelet !
@peter: als er nu eens even goed opgelet wordt, dan als er op gelet wordt, dan worden de opgelette de opletters van de op_letters
Ik heb vernomen dat gehandicapten overal mogen parkeren op parkeerplaatsen zonder te betalen. Ze klagen dat er soms mensen staan op de gehandicaptenplaatsen maar als zij ook gratis mogen parkeren op de gewone plaatsen, is het dan misschien niet beter om wat meer gehandicaptenplaatsen te voorzien zodat zij niet op de gewone plaatsen moeten gaan staan? Kwestie van de valide chauffeurs ook een kans op een parkeerplaats te gunnen.
Misschien kunnen ze de parkeerplaatsen in de stad enkel reserveren voor bewoners en mindervaliden.
De valide mensen kunnen zich optimaal verplaatsen en kunnen probleemloos terecht op de randparkings.
Dubbel voordeel :
1. De randparkings zijn goedkoper, dus je spaart geld.
2. Vinci Parks heeft minder personeel nodig om uitsluitend de randparkings te controleren, waardoor de personeelskost daalt en het parkeergeld kan verminderd worden.
Zij die toch in de binnenstad willen parkeren kunnen in de ondergrondse parkings terecht.

Lollllll, grapje hoor. Alhoewel.
Zo doen ze het in Den Bosch, een stad in het Hertogdom Brabant die te vergelijken is qua parkeer-problematiek met Mechelen.

<QUOTE>
Parkeer 'm toch gewoon op 'n transferium: snel, gemakkelijk en voordelig

Heeft u wel eens nagedacht over de voordelen van een transferium als u naar de binnenstad wilt? U parkeert uw auto net buiten het centrum en gaat met de bus de stad is. Snel, gemakkelijk en voordelig. Ook voor mensen die werken in de binnenstad.

Op werkdagen kunt u al vanaf 07.00 uur met de bus van het transferium naar de binnenstad en tot 19.00 uur kunt u ook met de bus weer terug. Op koopavonden is dat zelfs tot 22.00 uur. Op de zaterdagen rijden de bussen van 08.00 uur tot even na zessen en op koopzondagen van 11.30 uur tot circa 18.00 uur (Provinciehuis tot 17.30 uur). U hoeft dus nooit meer te zoeken naar een parkeerplaats in de binnenstad. Voor slechts ¤ 2,00 parkeert u uw auto, om vervolgens gratis met de bus met maximaal 4 personen heen en weer naar de binnenstad te rijden. Ook voor carpoolers zijn de transferia dus de ideale oplossing.
</QUOTE>
Leuk dat idee van Den Bosch, maar Nederlanders zijn nu eenmaal meer organisatiemensen en minder individualistisch, daar moet je rekening mee houden. Nederlanders gaan bijna overal in massa naar toe, met zijn allen eensgezind. Die zijn dus makkelijk te charmeren met een transferium-systeem. Ik denk ook dat het openbaar vervoer daar een stukje beter is georganiseerd. Ik zou wel eens willen weten om de hoeveel tijd er een bus van de Mechelse randparkings gaat vertrekken naar het centrum. Een dergelijk systeem kan maar goed werken als er om de 10 minuten een bus vertrekt naar het centrum en viceversa. Ik heb dit jaar in mei op een vergelijkbare parking gestaan in St. Malo. Zeer makkelijk, zeker wetende dat je in het volledig ommuurde St Malo moeilijk een parking vindt. Ik denk dat op termijn het parkeergebeuren wel in orde komt. Kinderziekten zeker....
Klopt rudi. Ik wil alleen maar zeggen dat wij niet het warm water moeten uitvinden. Elke vergelijkbare stad kampt met dezelfde problematiek, en het is dus interessant te zien hoe anderen dergelijk vraagstukken hebben opgelost.

Tansferia werken uiteraard alleen als er ineens genoeg geld wordt tegenaan gesmeten. Bussen om de 10 minuten bvb. en een goede marketing campagne, borden etc.

Ik denk ook wel dat het parkeergebeuren in Mechelen wel in orde komt ... Bijsturen dus, wanneer noodzakelijk.
Transferium, wie betaald dat, de stad (de mechelaars) of de individuele gebruikers?
Voor mij persoonlijk: ik heb zelf een garage dus parkeerproblemen in mijn straat (regio Caputsteenstraat) heb ik nooit.
Als ik eens in de week of op zaterdag in het centrum moet zijn, dan betaal ik ook gewoon of dat nu 2,3,4 Euro is. Ik ken de stad als men broekzak en kan dus overal met de wagen snel geraken. Ik ga niet speciaal aan de rand van de stad parkeren en dan 10-15 min op een bus staan wachten in de kou en regen om 50 cent of een euro uit te sparen, komaan zeg. Laat ons eerlijk zijn: de mensen die geld hebben voor een wagen, verzekering en dure benzine en maar af en toe in het centrum moeten zijn zullen toch ook niet wakker liggen van die paar extra euro's parkeergeld. Ik parkeer trouwens liever gewoon in een straat dan in zo'n ondergrondse parkeergarage: die plaatsen zijn meestal zo smal dat je amper je wagen uitkan en je misschien zo je eigen wagen/andere wagens beschadigt.
De boodschap hier is geduld hebben. Zoals gewoonlijk verwacht iedereen weer eens dat het probleem onmiddelijk opgelost is vanaf de veranderingen doorgevoerd zijn. Geef het een jaar en als het dan echt niet gaat, ok, ga dan betogen, maar al op voorhand steen en been beginnen klagen...
Wim, de breedte van de parkeerplaatsen onder de Grote Markt en in mindere mate in Lamot zijn erg royaal, vergeleken met andere parkings. Onder de Veemarkt (waar ik echter nog niet veel parkeerde, want ik kan eventueel op de privé parking van mijn moeder gaan staan aan de Zwartzustervest) lijken me echter welk wat smaller, maar nog doenbaar. In elk geval de algemene teneur van je post kan ik beamen.
@lieven: Transferium is blijkbaar 2 euro per auto. Waarschijnlijk niet voldoende om kosten te dekken. De stad betaalt dus gedeeltelijk en de gebruiker betaalt gedeeltelijk.
ha 2 euro per auto , en de bus naar de stadskern is dan gratis? Niet slecht zo, en betaalbaar
Amaai, ze hebben jullie blijkbaar al goed bewerkt en gebrainwashed.
Als er al voorstander argumenten naar voor komen als 2 euro is toch geen geld, en uw auto op een werf of betonnen paaltjes mogen zetten en daar nog geld voor betalen ook is toch een prachtige oplossing!! Nogal naïeve argumentatie.
Toch een positieve noot. De centrumbewoners met wagen krijgen een kadootje (lees worden omgekocht) met 25 euro (de nu gratis bewonerskaart).
Maar voor de rest zie ik alleen maar zakkenvullerij (onder het hoedje van Vinci en het stadsbestuur waarschijnlijk)
Volgende mensen hebben nadelen.
Mensen die met de wagen komen werken in de binnenstad (zowel prive als publieke scholen en dergelijke)
Mensen die komen voor de winkels of horeca of museums
Mensen die naar Mechelen komen voor allerhande redenen (familiebezoek, een dokter op visite, een visite bij de specialist, een misviering, etcetera)
Allemaal mensen die onze lokale economie draaiende houden, door ofwel lokaal werk te verschaffen, ofwel geld te consumeren. Pers die nog maar wat verder uit, die rijke werkende stinkers kunnen daar tegen ;-) Den baas van Vinci zal lachen nu zijn parkingskes wat voller staan (zou hij zijn eigen retributie hebben betaald?)

Heeft Mechelen nu al grootheidswaanzin? Leuven, Antwerpen, Brussel en Wijnegem zijn op een boogscheut voor de autobezitter! En daar zijn ook winkels naar het schijnt.
En heeft men de "openbare weg" (de straatparkings) nu 'verkocht-verpacht' aan Vinci? Hoeveel heeft dat dan opgebracht en wat gaat het stadsbestuur met dat geld doen? Nog een parkingske bouwen?

Vergeef mij mijn sceptische houding, maar die parkeerhistorie begint toch wel lachwekkende proporties aan te nemen. Hemel dit staaltje amateurisme nog maar wat op hier op de weblog, het zal nodig zijn
eindelijk heel mijn tirade gepost gekregen, dat was niet simpel want het systeem kwam steeds op de proppen dat dit spam was.. misschien is dat ook wel zo ;-)

@peter: alles gratis moet voor mij niet, maar als ik geld uitgeef wil ik het gevoel hebben dat ik er iets voor in ruil krijg. En wat is dat dan?
Parking ?
@peter: goed antwoord ;-) schaak in 2 zetten.

Maar waarom kon dit dan vroeger wel gratis?
Als je gratis parking ineens betalend maakt, wat krijg je als gebruiker dan meer? Niets? of is staat mijn wagen nu veiliger? dichter bij de bestemming waar ik wil zijn? Wat is mijn voordeel?
En als het individu niets extra krijgt voor zijn extra geld, wie doet er dan wel voordeel bij?
Ik geef echter graag toe dat ik me volledig kan vinden in de redenering van "bezoeker" met uitzondering van zijn argument van die andere steden - daar moet je ook betalen en dikwijls meer dan hier. Alleen het ligt in de aard van de mechelaars van dat daar zonder morren te doen, terwijl zij dat absoluut NIET willen doen in eigen stad. Maar dat het hier rare kwieten zijn weten we al langer!!!
@bezoeker: Jij verwijst naar shoppers die naar Antwerpen of Leuven trekken. Parking gratis daar ?
@peter & ano als rudi: absoluut niet gratis daar, maar het aanbod aan winkels/horeca is er wel groter en diverser. Nen Blokker/Casa/P&C/C&A/Standaard/ vindt ge overal. Het zijn de 'andere' winkels die het het waard maken naar ginds te gaan en te betalen voor uw benzine tot daar en bijhorende parking. Welke winkels maken winkelen in Mechelen dan zo speciaal dat ik hier zou moeten betalen?
@bezoeker: Wie heeft er voordeel bij ? Dat is een moeilijke, ik moet het toegeven.

Je doet er zelf voordeel bij, minder auto's in de stad, aangenamer fietsen, winkelen, aangenamer leven in de stad ?

Ik doe maar een gok he.
tja... niet dat wij iets aan de situatie gaan veranderen. Het is het stadsbestuur dat bestuurt, en ze kunnen draaien naar links of rechts of rechtdoor, gas geven of remmen. Nu er commentaar is op de richting stuurt men wel wat bij hier en daar, maar we kunnen maar hopen dat heel het nieuwe parkeerbeleid de juiste richting was. En we kunnen maar hopen dat Mechelen (= iedereen) er inderdaad beter/aangenamer van wordt na een tijdje.

Maar zo plots bruusk gas geven en aan uw stuur draaien... Jeugdig onbezonnen rijgedrag waar de mensen niet tegen kunnen?
"absoluut niet gratis daar, maar het aanbod aan winkels/horeca is er wel groter en diverser. Nen Blokker/Casa/P&C/C&A/Standaard/ vindt ge overal. Het zijn de 'andere' winkels die het het waard maken naar ginds te gaan en te betalen voor uw benzine tot daar en bijhorende parking. Welke winkels maken winkelen in Mechelen dan zo speciaal dat ik hier zou moeten betalen?
door bezoeker op 04/12 17:10:44
Anoniem als "bezoeker" op 04/12 17:10:44"

Vertelt gij het ons eens, ik weet niet in wat voor soort winkels gij winkelt. Als er geen speciale zijn voor u persoonlijk, moet ge niet in Mechelen komen parkeren en ook niet betalen, probleem opgelost.
Al dat negatieve commentaar spuien, niet in het minst in sommige dagbladen dat is pas nadelig voor de neringdoenders in onze stad.
Ik heb zaterdag probleemloos heel de dag geparkeerd gestaan op de 2de Zandpoortvestparking.
Netjes achter de frituur, oh en gratis trouwens.

Bij deze, beste niet Mechelaar, het is echt niet onmogelijk om te parkeren in Mechelen.
De betaalparkings zijn goedkoper dan in Antwerpen en de winkels even goed.
Kom dus gerust af !
@dirk: Ik vermoed dat de 'negatieve publiciteit' rond het Mechels parkeerbeleid in de kranten tengevolge van aktiecomites en dergelijke veel meer schade aanrichten dan het parkeerbeleid zelf.
Gratis parkeren, EN een stukje lopen door Den Botaniek, Dirk, dat is twee keer plezier !

Tiens ik was aan het denken, indien er nu meer mensen langs de Botaniek den Bruul of de OLV-vrouwenstraat ingaan, of langs het Begijnhof en de Katelijnestraat de stad benaderen, zou dat deze straten dan meer klanten geven ? Wat denken jullie ?
Ik moet echter toegeven dat wat het wandelen naar het centrum betreft er helaas niet direct de meest fleurige straten te betreden zijn.
De ene helft van de Katelijnestraat staat leeg en is overzorgd, de andere helft is deels gerestaureerd en voor de rest en bouwwerf. Zo aantrekkelijk vind ik dit niet. De route langs het Begijnhof is wat pittoresker.
Ook langs de Bruul is het te doen, maar van de grote dubbele parking naast de Jeugdherberg op de Zandpoortvest naar het centrum gaan is ook al niet te evident. Ook niet direct de meest uitnodigende straten. Misschien de Keizerstraat nemen, maar dat is dan weer een omweg. En dat is iets dat me stoort, al moet ik toegeven dat ik van vreemde bezoekers daar niet dikwijls hoor over klagen.
Maar als ik vergelijk met Brugge - de grote parking aan het eind evan de Steenstraat geeft uit op een leuke winkelstraat direct naar de Grote Markt en dat is toch een stuk aangenamer.
De enige plaats die daarvoor in Mechelen in aanmerking zou kunnen komen is aan het Mercierplein.
Ik vind die randparkings kwa plaats dus wel logisch, maar kwa situering niet je dat.
Misschien kunnne we eens een goeie bewegwijzering naar het centrum ontwerpen - langs welke straten gaan we naar het centrum?
Bon, ik steek van wal.
Rode Kruisplein - Nonnenstraat - Krankenstraat - Hoviusstraat - Fonteinstraat - stukje Conventstraat - stukje Vrouw Van Mechelenstraat - stukje Nieuwe Begaardenstraat - Arme KLarenstraat - Jef Denynplein - Melaan - Minderbroedersgang - Onder den Toren - Steenweg - Grote Markt ....

Wie biedt er meer ?
:-)
Niemand ? Hmm ik weer aan zet dan ...

Zandpoortvest - Bleekstraat - stukje Gerechtstraat - Leegheid - stukje Rik Woutersstraat - Zakstraat (even hopen op de renovatie van het Hof Van Palermo) - Hallestraat - Grote Markt.
@peter:de korste én de meest gebruikte weg? Parking Carrefour Kathelijnestraat-Onder den Toren-Grote Markt.!Groetjes.
Ook niet slecht :-) Maar mijn versies waren ook erg kort, maar waarschijnlijk minder gebruikt.
De kortste weg naar het centrum? Met de wagen tot in de parking onder de Grote Markt, en je bent er.

Als ik naar Leuven ga, zet ik mij in de Ladeuzenparking. In Brussel sta ik in de Europaparking, vlakbij het Centraal Station. In Gent bij het Belfort. Hier in Mechelen zal ik eraan moeten wennen om te betalen in mijn eigen stad.

Als in bepaalde centrumstraten de één-uur-regeling gewijzigd wordt zodat je er toch tenminste 2 uur kan parkeren, zal het geroep snel afnemen, denk ik. 't Is alleen maar even wennen.

Maar ja, Mechelaars, middenstanders én mekkeraars... Zelfs als hun klanten gratis zouden mogen parkeren voor hun winkel, zou 't nog niet goed zijn, want dan is het zicht op hun vitrine benomen :-)
Waar is de tijd van de agent in de ton aan de Grote Mèt, waar Magriet nog gezellig in 't midden stond in de afdruk van het torenuurwerk en omringd werd door geparkeerde auto's ?
Waar is die afdruk trouwens naar toe ?
Waar is de tijd toen we in den Bruul nog langs twee kanten mochten rijden en dat we onze auto nog kwijtgeraakten op de zijparkings van de Botermèt, waar de Rex, De Calypso en den Eldorado trots hun filmaffiches lieten zien ?
Waar is den tijd dat de Vinci Parkers nog lang niet op de loer lagen om u een ticketteke in uwe molen te draaien ?
Waar is de tijd dat de Mechelse straten nog niet ontsierd werden door de rode brievenbussen waar je geld moet insteken ?
Het was vroeger misschien niet beter, maar het was toch een pak gezelliger en minder stresserend.
Dat was de tijd toen er maar een fractie van het aantal auto's rondreed dat nu in Mechelen rijdt.
Dat was de tijd toen alleen rijke dokters er een tweede wagen op na hielden, zodat 'madam van den doktoor' kon gaan winkelen. Nu is een derde wagen al geen uitzondering meer, want 'onze zoon die studeert' moet zich toch ook kunnen verplaatsen.
Ik vind niet dat het minder stresserend was toen jan Goovaerts. Aanschuiven in de uitlaatgassen in de Bruul voor het licht dat die dikke agent vanuit zijn badkuip regelde. En zo makkelijk geraakte je die wagen niet kwijt op die zijparkings, je kon lang rondjes draaien. Als je daar naar verlangt zou ik je aanraden toch eerst eens een objectieve balans op te maken. Ik vind het nu wel een stuk beter en gezelliger (zeker op de markt met die doorlopende terrassen). Het enige waarin ik je volg is die haaienmentaliteit van de mensen van Vinci. Enne.... het verleden komt nooit meer terug, "c'est le corridor de la vie". Kijk vooruit is de boodschap!
Dat is de gang van het leven.
Waarom geen parking gebouw BOVEN het voetbalterrein van den Malinwa? Dan is da tegelijk overdekt ! En das ook goed voor Telenet
150 à 200 man op de betoging dit weekend. dat zegt genoeg over de hele protestbeweging denk ik...

de vinci-rangers liggen idd op de loer, maar er is nu tien minuten respijt. ze kunnen u dus geen boete geven om bvb 10u17 als uw ticket vervalt om 10u10.

een van de prioriteiten van de stadslijst van somers is om de invalswegen naar het centrum aan te pakken. te beginnen bij de adegemstraat, katelijnestraat en hoogstraat.
@Jan Govaerts, die zijn klavier beroerde en volgende volzin schreef: "Waar is de tijd van de agent in de ton aan de Grote Mèt."

Jan, daar was zelfs een speciaal formaat van agent, die nogal moeilijk in die ton paste... zo 'n ajente maken ze nu niet meer
Ach Rudi, de vooruitgang heeft zo zijn voordelen, maar zeker zoveel nadelen.
Als je wat ouder wordt, ga je toch wel eens naar vroeger verlangen toen alles rustiger was en veel minder gejaagd.
Misschien was het wel beter geweest als alleen de madam van den doktoor een tweede wagen zou kunnen kopen.
Je mag zeggen wat je wil, maar de agent in de ton had zo zijn charme.
Toen had je ook veel meer sociaal contact en kon je 's avonds de achterdeur nog wel eens laten losstaan en 's avonds ongestoord gaan wandelen.
Wat het parkeren betreft, herinner ik me misschien alleen de positieve punten van toen, maar ik was destijds dan ook een chauffeurke dat 25 jaar jonger was en zijn auto gewoon half op de stoep parkeerde bij de winkel waar ik moest zijn.
Tegenwoordig ben ik veel minder rebels en een heel stuk braver geworden :-)
Dien agent in zijn ton moest zelfs erg op zijne kivief zijn: als er een camion uit de korte Bruul de markt wou opdraaien naar den Beer toe, moest hij gans zijn kraam afbreken
Een overleg met de nieuwe schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) heeft de storm van protest inzake het nieuwe parkeerbeleid in Mechelen enigszins getemperd. Er werd afgesproken om de zaken tegen maart aan de hand van een discussienota te bespreken.
Bron GVA
mechelen keitof. de enige keer dat ik een brief kreeg met dat logo wist ik ook hoe laat het was (in 1997) : 3000 in belgische franken taks om mijn wagen weg te slepen.
(wat late reactie maar het moest me toch even van het hart).
@dries: als je je wagen verkeerd parkeert dan riskeer je weggesleept te worden. Eigen schuld dikken bult. Ik heb geen flit medelijden met je!