De nieuwe parkeermeters zijn aan het werk
By michael - Posted on 6 november 2006
Toen ik zonet even buitenkwam viel mij ineens op dat er aan de vaartkant weinig auto', in vergelijking tot vorige week geparkeerd stonden.
De vaartkant heeft er sinds vandaag nieuwe parkeermeters staan en de gevolgen zijn dan ook zichtbaar ...
Voor diegenen die het verschil niet merken, vroeger was het bijna onbegonnen werk om hier een plaatsje te vinden ... ik onthou mij dan ook verder van commentaar, dat laat ik aan jullie over.
Submitted by BorrelBart (not verified) on Fri, 11/10/2006 - 23:58.
Ik woon in een zijstraat van de Brusselsesteenweg (Hoveniersstraat).
Wegens nergens geen plaats ben ik dikwijls genoodzaakt mijn auto aan de Geerdegemsvaart te zetten : dit is de overkant van de Vaartdijk. De vaartdijk wordt betalend. De Geerdegemsvaart blijft gratis. Waarschijnlijk zal ik binnenkort daar dus ook geen plaats meer hebben.
Submitted by jokke oep zeun blokke (not verified) on Fri, 11/10/2006 - 22:39.
@filip
werkt uw pc alleen op batterijen??? :-)
Submitted by Filip on Fri, 11/10/2006 - 21:33.
Ik kan niet zeggen dat ik ze al zien staan heb els. Ik heb het geluk van net aan de rand van de stad te wonen.
Ik fiets iedere dag naar mijn werk. Kwartiertje trappen en ik ben voldaan en batterijtjes opgeladen om een ganse dag achter mijn buro'ke en pc te zitten.
Achja, in eigen stad werken heeft zijn voordelen. :-)
Submitted by lucien (not verified) on Fri, 11/10/2006 - 21:04.
Er zijn nog oplossingen , gisteren zijn in de Zoutwerf de witte lijnen van de parkeerplaatsen herschilderd . Voor de Zalm zijn er drie plaatsen niet geschilderd , daar kan je zolang parkeren als je wil , het is niet vóór een poort of zo , dus geen probleem , en de politie komt daar nooit , dus ...
Submitted by Johan (not verified) on Fri, 11/10/2006 - 19:55.
Veni vidi Vinci...
Submitted by els on Fri, 11/10/2006 - 19:54.
Inderdaad, Filip.
Mensen zijn rare wezens.
Heb je de voorbije dagen de "file" mensen al zien staan aan het kantoor van Vinci ?
Allemaal aan 't aanschuiven voor hun gratis bewonerskaart (of ze ze nu nodig hebben of niet).
Submitted by peter on Fri, 11/10/2006 - 19:38.
:-) Gelijk heb je Filip !
Submitted by Filip on Fri, 11/10/2006 - 17:48.
Als het de bedoeling was van met de uitbreiding van betalende parkeerplaatsen, meer mensen te voet, te fiets of met de bus naar Mechelen te laten komen of naar het station, dan zijn we wel in hun opzet geslaagd. :-)
Mensen zijn toch rare wezens. Als het gratis, staan ze graag in de file om een parkeerplaats te zoeken. Van zodra het betalend is geworden, hebben ze blijkbaar geen probleem om wat aan lichaamsbeweging te doen om zich te verplaatsen.
Submitted by Phaedra (not verified) on Fri, 11/10/2006 - 14:24.
Meer nog: actieve flitscamera's!
Als ik zie hoe ze soms op de vesten komen voorbijgevlogen, dan zouden ze daar van mijn part toch ook hier en daar een cameraatje mogen zetten.
Submitted by Johan (not verified) on Fri, 11/10/2006 - 10:28.
en veel flitscamera's bevat! Dus opletten dat je niet te snel naar een parkeerplaats zoekt in Leuven, 't zou je wel eens 2 keer geld kosten :-)
Submitted by peter on Fri, 11/10/2006 - 08:54.
Net gezien vandaag dat een deel van de Leuvense ring ook betalend is ...
Submitted by Phaedra (not verified) on Thu, 11/09/2006 - 10:06.
Ik ben een sterke voorstander van het betalend parkeren. Telkens als ik naar het centrum ga, en de auto nodig heb, ga ik dus ook zowieso in een van de betaalparkingen staan.
Wat betreft het parkeren in de rand: ik wou dat ze overal het betalen zouden invoeren! Ik woon zelf net buiten de ring. Het probleem zal volgens mij straks gaan zijn dat iedereen die niet wil betalen, in onze straten komt staan. Als ik dan om 18h of later van mijn werk thuiskom, kan ik niet meer dicht bij huis parkeren, maar moet ik 5 straten verder gaan staan en met handtas, laptop en boodschappen naar huis wankelen. Dus graag betalend parkeren en bewonerskaarten.
Zoals iemand hier eerder aanhaalde: het vraagt een kleine mentaliteitsverandering, en dat is voor veel mensen nog steeds teveel. Volgens mij is het idee van die randparkings schitterend, en de bussen rijden inderdaad vaak genoeg om verkeer uit het centrum te weren.
Submitted by koendv (not verified) on Thu, 11/09/2006 - 08:58.
Dat er nu ook betaald moet worden in de stationsbuurt, heeft natuurlijk te maken met het feit dat die wijk eigenlijk kan beschouwd worden als een deel van het stadscentrum. Toevallig ligt ons station een eindje buiten de ring en niet zoals in Leuven, op de ring.
Maar voor de rest zie ik geen verschil tussen de Willem Herreysnstraat en pakweg de Louizastraat. Het zijn allebei zijstraten in een drukke commerciële buurt, de ene nét binnen de ring en de andere erbuiten. Dus waarom zou er in beide straten niet hetzelfde regime kunnen gelden?
Ik spreek me hier niet uit over de opportuniteit van het nieuwe parkeerbeleid; ik vind alleen dat m.i. er geen verschil hoeft gemaakt te worden tussen de stad en de stationsbuurt.
Submitted by JC (not verified) on Thu, 11/09/2006 - 08:58.
Die twee straten liggen vlak bij het station en vlak bij de kliniek. Als je daar geen betalend parkeren invoert dan staan die twee straten constant vol auto's en hebben de bewoners geen plaats meer. Het is dus heel normaal dat deze straten ook in het betalend parkeren zijn opgenomen.
Was het misschien je geheime plekje waar je vroeger altijd ging parkeren ?
Trouwens de door u vermelde straten zijn verder van het centrum gelegen dan de (toekomstige) parkings aan de ring.
Submitted by Droevig (not verified) on Thu, 11/09/2006 - 08:36.
Ik heb helemaal geen probleem met betalend parkeren.
Telkens ik in het centrum ben, betaal ik. Daar heb ik geen probleem mee.
Waar ik echter niet tegenkan, is dat men nu al buiten de stad moet betalen.
Echt waanzinnig! Je zou voor minder uit mechelen wegblijven. Straten buiten de ring (willen Geets straat, willem hereynstraat,...) zijn nu betalend. Ronduit belachelijk. Geldklopperij.
Pas op: ik ben graag in mechelen, maar het parkeerbeleid is gewoon maf.
Conclusie: Hou het op betalend parkeren in het centrum. Eens buiten de ring: gratis.
Submitted by JC (not verified) on Wed, 11/08/2006 - 23:20.
Velen doen alsof ze met hun auto tot in de binnenstad rijden om dan een paar uur te shoppen. Vroeger was er hoe dan ook geen parking vrij in de binnenstad, dus slechts weinigen die dat deden. Trouwens er is daar toch niet voldoende parkingplaats om alle shoppers te laten staan.
Als je dan toch een paar uurtjes shopt en nog iets drinkt of eet, dan zal die extra 10 à 15 min. wandelen ook wel geen verschil maken.
Waarschijnlijk gaat het ook minder verkeer in de binnenstad veroorzaken en dat is ook mooi meegenomen.
Submitted by zal toch niet helpen (not verified) on Wed, 11/08/2006 - 18:01.
Wat voor sukkelaars en hielenlikkers zitten hier te waumelemmen. Liberaal = kapitaal, daar draaid alles om en de rest maar mee lopen voor wat zakgeld.
Is regeren niet vooruit zien? En een stad leiden ?
Mijn vuist omhoog.
Submitted by Johan (not verified) on Wed, 11/08/2006 - 19:20.
ga gerust eens naar Brugge. Grote en betaalbare randparkings aan de stad, vlotte busverbindingen, de stad is groter dan Mechelen, in het centrum zelf weinig parkeerruimte en toch hopen volk. Dus met een beetje mentaliteitswijziging bij de chauffeurs heeft dit plan op slagen. Maar de mens begint nu spijtig genoeg eenmaal snel te klagen als er aan zijn portefeuille geraakt wordt.
Submitted by Marc (not verified) on Wed, 11/08/2006 - 14:46.
Mechelen keitof winkelen !
In de winkelstraten wordt het betalend parkeren beperkt tot maximaal 1 uur.
Als ik ga winkelen neem ik daar te tijd voor en drink/eet tussendoor nog iets. Dat maakt winkelen gezellig en tof. Op 1 uur tijd heb ik moeite om rustig 2 à 3 winkels te doen. Iets gaan drinken tussendoor zullen we maar vergeten en het gezellige is er ook vanaf.
Daarom ......
Mechelen keisnel winkelen !
Submitted by saskaya (not verified) on Wed, 11/08/2006 - 15:15.
Inderdaad, zo'n ramp is het nu toch niet om even een paar minuutjes nog te wandelen? Het park geeft je nog een mooi kader om een fijne winkeldag af te sluiten...
Submitted by rikkert (not verified) on Wed, 11/08/2006 - 15:11.
@Marc: neem rustig je tijd, je kan langer parkeren in de parkings onder de Grote Markt en de Veemarkt.
Aan de Zandpoortvest parkeer je 4 uur voor 1¤ en het is amper een 5-tal minuten lopen tot de Bruul langs de prachtige Kruidtuin...
Submitted by filip f (not verified) on Wed, 11/08/2006 - 12:58.
Waarom staat de studie over het parkeren in Mechelen niet op mechelen.be ?
Submitted by anoniem als rudi (not verified) on Wed, 11/08/2006 - 11:44.
Ik denk dat heel wat van die parkeerders langs de vaart personeel zijn van SITO ( nu deeltijds onderwijs) en het ziekenhuis waren.
Je ziet waar dergelike toestanden toe leiden. nerzijds meer vrije plaatsten maar vermoedelijk parkeerproblemen extra muros.
Ik vraag me echter af hoe die langparkeerders de zaak oplosten met hun schijf?: 5 x per dag over en weer ???
Submitted by Kristel (not verified) on Wed, 11/08/2006 - 11:22.
Ik denk dat de meeste pendelaars op de parking achter het station staan, langs de grote baan, en dan aan Coloma.
Toen ik nog in Brussel werkte ging ik gewoon te voet, met de bus of fiets naar het station: veel gemakkelijker
Submitted by Walter on Wed, 11/08/2006 - 08:28.
@Mieke: waar ze nu staan weet ik ook niet, maar ik denk niet dat er langs de Vaartdijk werd geparkeerd door pendelaars. Het was daar immers al sinds lange blauwe zone (dus max. 2u parkeren). Ook langsheen de Vaartdijk waren de Vinci-wachters actief, dus dat was een dure parkeerplek voor pendelaars.
OK, gauw efkes de schijf bijdraaien is rap gebeurd, maar toch iets moeilijker om dit te organiseren vanop je werk ergens in Brussel.
Submitted by mieke van mechelen zuid (not verified) on Wed, 11/08/2006 - 07:54.
ik vraag me af waar de auto's die vroeger op de vaartdijk stonden, nu staan. In alle geval niet langs de Postzegellaan, daar staan nu niet meer wagens dan in oktober... Ik hoop maar dat die mensen niet terug met de auto naar het werk gaan ipv met de trein, dat zou pas een pervers effect zijn. Misschien nemen meer mensen de bus tot aan het station?
Submitted by Walter on Wed, 11/08/2006 - 07:39.
Het hele "blok" tussen Brusselpoortstraat - Leopoldstraat en vaart (dus inbegrepen de Vaartdijk)wordt inderdaad al sinds lang tot de stationsbuurt gerekend. Toen destijds in de stationsbuurt de blauwe zone werd ingevoerd gebeurde dit ook op de Vaartdijk. Waarmee ik niet wil ontkennen dat de aanwezigheid van de kliniek en onderwijsinstellingen niets te maken hebben met die "expansie" van de stationsbuurt. Het buurtcomité noemt zich wel, iets correcter, "Station - Brusselpoort".
Submitted by peter on Tue, 11/07/2006 - 20:46.
of ... de invloed van de kliniek ?
Submitted by florisla on Tue, 11/07/2006 - 20:36.
Ik heb een theorietje: misschien zijn de plaatsen aan de vaart betalend gemaakt omdat ze tot de stationsomgeving gerekend worden? Want dat is, naast binnenstad en vesten, de derde zone die betalend gemaakt zou worden...
Submitted by Roger Kokken on Tue, 11/07/2006 - 19:51.
Marc, aan de Keldermansvest zullen verstevigingswerken aan de kaaimuren uitgevoerd worden en die zullen een tijdje duren. Wellicht daarom dat er nog geen parkeermeters werden geplaatst???
Submitted by marc luyten (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 19:13.
volgens hun brief die quasi iedereen wonend op de vesten kreeg is inderdaad de buitenkant van de vesten tot 1 januari niet betalend, diegenen die intra-muros wonen en nog geen bewonerskaarten hebben zouden volgens Vinci eventuele retributies niet moeten betalen (ze kunnen zeker niet volgen met het afleveren van die kaarten).
Submitted by Walter on Tue, 11/07/2006 - 19:01.
Omdat de randparkings (Zandpoortvest en Douaneplein) nog niet klaar zijn heeft het College beslist het betalend parkeren op de Vesten uit te stellen tot 1 januari (gelezen op de stadspagina in De Streekkrant).
Submitted by marc luyten (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 18:59.
misschien kunnen "ze" eveneens eens uitleggen waarom de Frans Halsvest betalend wordt en het verlengde ervan, ttz. Keldermansvest, niet? want als men de vesten intra- en extra muros betalend maakt dan moet dit m.i. ook gelden voor die overkant van de afleidingsdijle.
Submitted by Filip on Tue, 11/07/2006 - 18:26.
Ik snap wel de logica niet waarom aan de vaart de parkeermeters al van hun jasje ontdaan zijn en op de Astridlaan zijn ze nog mooi ingepakt.
Kan er me iemand uitleggen waarom op de ene plaats wel al en de andere niet?
Submitted by anoniem als rudi (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 18:17.
Ik vraag me af welk punt de Fiere Vlaamse Leeuw dan wel heeft. Heeft hij wel een punt? Ik kan zijn ironie wel pruimen maar eigenlijk zegt hij niks en neemt hij een zeer dubbelzinnige stelling in. Leuk gebazel weinig fundament. Beetje de wereldvreemde uithangen. Mag van mij best, maar zo iemand zal altijd gelijk hebben, vanuit zijn optiek dan wel.
Submitted by Getodde Fochel (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 17:40.
Excuses: U kan toch niet ontkennen dat de Fiere Vlaamse Leeuw hier een punt heeft?
Submitted by Getodde Fochel (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 17:35.
U kan toch niet ontkennen dat de Fiere Vlaamse Leeuw hier geen punt heeft?
Submitted by marc luyten (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 17:15.
het gaat bij deze personen wel om de postjes en pro forma om de inhoud van het beleid want......de kiezer slikt toch alles.
En mijn opmerking gaat over het huidige college en zijn meerderheid, dus die in 2000 gekozen werden, trouwens de nieuwgekozenen zetelen pas vanf één januari 2007!
de onderhandelingen zitten inderdaad muurvast omdat bij een tripartite de kandidaten voor de postjes toenemen terwijl de kansen verminderen
Submitted by natan p. (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 15:44.
het gaat toch om de inhoud van beleid en niet om de postjes ?
Submitted by natan p. (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 15:43.
@ Peter de meest werkbare formule is een drie-partijencoalitie met Bart Somers als burgemeester...is dit zo moeilijk ?
Submitted by peter on Tue, 11/07/2006 - 15:16.
@nathan: Naar men vertelt in de wandelgangen, zitten de onderhandelingen voor het nieuwe schepencollege muurvast.
Submitted by natan p. (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 14:45.
@ Marc Luyten Tja...goedgekeurd door een gemeenteraad die is samengesteld uit de verkiezingen 2000...voor zover ik weet komt de hernieuwde gemeenteraad pas in werking vanaf januari 2007..een gemeenteraad die bestaat uit minstens 50% 'nieuwe verrkozenen '...je kan de kiezer van oktober 2006 niets verwijten ...we weten trouwens nog altijd niet hoe het nieuwe schepencollege zal worden samengesteld (een schande !!! we zijn één van de weinige steden waar het schepencollege nog niet gekend is)..het blijft dus onduidelijk of het nieuwe parkeerbeleid nog voor 100% zal gesteund worden door het nieuwe schepencollege...
Submitted by peter on Tue, 11/07/2006 - 14:30.
Er kan van alles van gezegd worden, maar het is tenminste een duidelijke keuze.
Betalen in de stad, bewonerskaarten gratis.
Allicht wordt er hier en daar wat bijgestuurd binnenkort.
Submitted by marc luyten (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 14:21.
alle mechelaars die voor de huidige colatie stemden hebben dit allemaal goedgekeurd doormiddel van hun vertegenwoordigers in de gemeenteraad (zijnde dus de gemeenteraadsleden van vld, groen, cd&v, nv-a).
eigen schuld dikken bult, zou ik zo zeggen nietwaar?
Submitted by JC (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 14:15.
Zoals te verwachten was stond de parking van de Carrefour eivol en was de supermarkt bijna leeg.
Submitted by peter on Tue, 11/07/2006 - 14:01.
Ook extra muros dus ...
Submitted by natan p. (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 13:49.
Ik dacht dat bij het nieuwe parkeerbeleid alleen de parkeerplaatsen intra muros (binnen de vesten) en stationsbuurt betalend waren, maar nu ook al aan de vaartkant...straffe koek !! ...worden we weer bedrogen door stadsbestuur ? worden de parkeerplaatsen extra muros ook gerund door Da Vinci ?
Submitted by Lieven P (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 12:55.
@beschaamde mechelaar, die privé firmas lijken er toch niet veel aan te winnen, toch?
Of hoe een maartegel de mentaliteit van een weggebruiker (lees parkeerder) kan wijzigen.
Submitted by Kristin (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 08:22.
Fantastisch resultaat! Een pluim voor wie deze moedige beslissing heeft genomen.
Submitted by De Fiere Vlaamse Leeuw (not verified) on Tue, 11/07/2006 - 08:10.
Proficiat voor diegene die op het idee gekomen is om die parkeermeter daar te plaatsen. Kleine oorzaak grote gevolgen en wat een verbetering! Formidabel.
Nooit zal ik begrijpen waarom zoveel mensen die langs de vaart wonen toch zo gek zijn om een auto te kopen en die dan ook nog eens per sé aan het jaagpad van de vaart willen stallen.
Ik zou daar eerder een stal zetten voor mijn paard. Op die manier woont mijn paard op de kortst mogelijk afstand van zijn werk, nl het jaagpad.
Als autoliefhebber kan je dan ook veel beter opteren voor een woning die langs een autostrade werd gebouwd. Van de parkeerruimte naast de baanvakken wordt praktisch door niemand gebruik gemaakt. En weet je waarom?
Mogelijk is de benaming "pechstrook" hier de oorzaak. Je moet immers, net zoals de meeste paarden, serieuze kloten aan uw lijf hebben om elke dag de schijn te blijven wekken dat je auto wederom dienst weigert terwijl je in feite als autoliefhebber de aanwezigheid van een ruime parkeerplaats als een evident en belangrijk criterium hebt gehanteerd bij het bepalen van uw vaste verblijfplaats.
Let wel, ik zeg niet dat ik een autoliefhebber ben en ik zal het evenmin ontkennen. Welke kloten er aan mijn lijf hangen zul je dus ook niet gauw langs deze weg vernemen.
Wat je wel gerust mag weten is dat ik nooit heb leren zwemmen en dat ik hierdoor van mening ben dat ik ongeschikt ben om me door middel van een kano te verplaatsen. Uit recent wetenschappelijk onderzoek is immers gebleken dat voor een efficiënt gebruik van de kano de aanwezigheid van een wateroppervlak tot voordeel strekt, doch dit slechts wanneer je ooit hebt leren zwemmen. Zodus..
Gezien mijn vergevorderde leeftijd ben ik ondertussen ook bijzonder bijziend geworden en ook dat mag je gerust langs deze weg vernemen. Doordat ik niet kan zwemmen heb ik geoordeeld dat het voor mij heden ten dage misschien toch wel interessant wordt om telkens opnieuw me op de tast ervan te vergewissen of er wel een brug ligt wanneer ik zin krijg om de vaart nog eens over te steken.
Hé, ik ben toch niet gek!
Sterker nog, ik woon niet eens langs de vaart al heb ik nu waarschijnlijk deze indruk bij u gewekt, hahaha.
Waar ik woon zijn, ook dat zijn eigenlijk uw zaken niet.
Alleen wilde ik u naar aanleiding van de door u geopende topic geruststellen dat je niet de enige gek aan de vaartkant bent. Aan de voorziene parkeerplaatsen te zien moet het er krioelen en vormen jullie er ongetwijfeld een absolute meerderheid.
De vraag die me nu nog enkel rest is de volgende: Is dit een eerder Vlaams fenomeen dat ook al in Leuven door iemand werd vastgesteld? Of is het eerder een regionaal verschijnsel, of wie weet, zo mogelijk een uniek Mechels gegeven?
Frans Croes die aan het Zennegat woont heeft bij mijn weten geen auto dus het zou kunnen dat Mechelen hierin een voortrekkersrol heeft gespeeld.
Zou de Katholieke Vlaamse Hogeschool dit niet kunnen onderzoeken? Of is dit eerder iets voor de KUL? Misschien moeten ze dit onderzoek wel opsplitsen en kan er op voorhand overeengekomen worden dat de beide onderzoekteams elkaar onder het gloednieuwe bruggencomplex van Kampenhout zullen ontmoeten om de onderzoeksresultaten uit te wisselen? Heeft er trouwens al iemand ooit te voet de vernieuwde brug van Kampenhout overgestoken? Niet doen! Geloof me, ik spreek van ondervinding!
Aan de overkant woont er een Idiaan die die nu blijft beweren dat hij een tot dusver onbekende afstammeling van Cristoffel Columbus heeft ontdekt!
Een wreed anbetant mannenke!
- 1
- 2
- next ›
- last »