Plezante ontdekking op reis!
By garda - Posted on 8 juli 2006
Beste mensen,
Het was eigenlijk gewoon de bedoeling dit artikel als reactie te plaatsen onder de post Mediterraan Mechelen van Jans, maar zoals jullie al eerder konden lezen, lukte het niet, daarom heb ik het zo opgelost.
Ik ben net terug van een fantastische reis naar Saksen, met bezoek aan de prachtige steden Leipzig, Meissen en Dresden. Ik weet, het is helemaal niet Mediterraans maar de temperatuur was er zeker heel zuiders, het was er dan ook om te puffen...gelukkig waren er ook vele uitnodigende gezellige terrasjes!
Maar wat ik hier eigenlijk speciaal wil vermelden, is ons bezoek aan het mooie jacht en waterslot Moritzburg van hertog Maurits in de buurt van Dresden. In opdracht van August de Sterke werd het rond 1723 verbouwd in barokstijl en opgesmukt met mooie waardevolle voorwerpen. Het interieur is grotendeels behouden gebleven, zo hingen er mooie lusters uit Vlaanderen en konden we in verschillende kamers het prachtige lederbehang bewonderen afkomstig jawel uit MECHELEN !
Dat was voor mij als Mechelaar wel bijzonder aangenaam om te ontdekken.
Hebben jullie misschien ook wel eens zo een leuke ervaring gehad tijdens een of andere reis?.
Submitted by Jan Smets on Thu, 08/31/2006 - 11:45.
Mechels kunstpatrimonium: even terug van weggeweest:
in het Museum Schepenhuis is tijdelijk Mechelse kunst te bewonderen, die in het Leuvense museum Van der Kelen- Mertens, te zien was.
Dit laatste museum wordt momenteel grondig verbouwd.
Daarom zal tot in het voorjaar 2009 de Mechelse collectie te zien zijn in het Schepenhuis.
Absolute topper is een triptiek van Michiel Cocxie uit 1548!
Verder ook nog: 9 Mechelse 'popjes' (beschilderde houten beeldjes uit de zestiende eeuw).
Submitted by Drwhoe (not verified) on Tue, 07/11/2006 - 16:53.
Ja, Ik had ook zo'n Mechelse ontdekking in het buitenland. Was bv. in Israel en daar vond ik Pringles "Made in Mechelen". :-))
mvg
Submitted by anoniem als rudi (not verified) on Tue, 07/11/2006 - 08:33.
ter info : er is een mooie permanente tentoonstelling van goudleer in ons eigenste Hof Van Busleyden museum. Mooi gepresenteerd trouwens in een donkere kamer met enkel licht op het goudleer.
Submitted by garda on Tue, 07/11/2006 - 06:37.
@Nys Jos; Bedankt voor de uitgebreide
toelichting over Mechels Goudleer. heb Ik heb er weer heel wat van opgestoken en bijgeleerd, heel interessant !
Submitted by Jan Smets on Mon, 07/10/2006 - 21:16.
Van dit 'Gouden leerhuys' maakte Nelly onlangs een foto. (te bekijken op flicr)
http://www.flickr.com/photo...
Submitted by Nys Jos (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 21:11.
Vorig artikel werd overgenomen uit "Mechlina"
Mechelen
Valentijn Klee “gouden ledermakere” uit Antwerpen, zoon van Thomas de Bomborgh, liet zich op 15 december 1511 als poorter van Mechelen inschrijven. Behalve het feit dat hij voordien in Antwerpen woonde en dat hij in 1519 een fontein in Mechelen gemaakt heeft, is op dit moment helaas verder niets over hem bekend. De eerstvolgende gegevens over de goudlederproduktie in Mechelen dateren pas van bijna honderd jaar later: uit 1612. In dat jaar werd, volgens een opgave uit 1764, de goudledermakerij van de familie Vermeulen opgericht. Deze familie bleef gedurende vijf generaties in deze bedrijfstak werkzaam. De verschillende goudledermakerijen die in de loop der jaren in hun bezit waren, behoorden tot de belangrijkste van de stad. Het familiehuis was het “goudenleerhuys” in de Lange Ridderstraat, op de hoek bij de Klapbankbrug, in het kwartie “DE HAM”. In 1647 behoorde het aan Antoon Vermeulen Antonisz, één van de zonen van de oprichter, in 1677 was het in handen van zijn broer Jan en in 1711 van diens achterneef Carolus Jacobs. Mogelijk was dit de goudledermakerij, waar de gevel het opschrift droeg “Hier in de zon, die rijst, en daalt des avonds weer, verkoopt en maakt men heel goed goud- en zilverleer”
Uit M & L November-December 1992.
Submitted by Nys Jos (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 21:08.
Terug naar "Lederbehang uit Mechelen"
“Goudleer uit Mechelen”
Het is te betwijfelen of de jongere generatie Mechelaars ooit de naam “gouden leer” heeft gehoord. De ouderen voorzeker wel, al is het ook niet zeker dat zij weten wat er eigenlijk mee bedoeld wordt. En toch was eens het “Mechels gouden leer” zeer gekend èn gewaardeerd als muurbekleding in de herenhuizen. In de zeventiende eeuw was Mechelen er zeer door vermaard.
De kunst om gouden leer te maken was omzo te zeggen het geheim van enkele Mechelse families. Een handschrift, in 1711 begonnen door een genaamde Carolus Jacobs en door zijn kinderen aangevuld, draagt als titel : “Secreet boeck van schone diverse en eerlycke konsten gevonden door Jan Vermeulen goude leermaker der stadt Mechelen, anno 1677” In dit handschrift is de echte metode tot het vervaardigen van gouden leer vermeld.
Er werd uitsluitend kalfsvellen gebruikt die in rechthoekige lappen –“samsons” geheten- van 0,70 m. op 0,50 meter werden gesneden. Die werden geperst in houten vormen waarin ornamenten waren aangebracht. Dan werden de vellen geschilderd en verzilverd en vervolgens met goudvernis bedekt. De aldus bekomen samsons werden aan elkaar genaaid tot banden ter lengte van de hoogte van de te bekleden muren.
Oorspronkelijk bleven de vertikale naden zichtbaar. Dit was niet meer het geval wanneer men ze begon aan elkaar te kleven. Hierdoor echter was het onmogelijk geworden ze nog door prentvormen met verheven loofwerk te versieren; men beperkte zich tot het schilderen van de ornamenten en een gouden grond. Zo ging de kunst van het gouden leer stilaan achteruit. Op het einde van de achttiende eeuw begon men schildersdoek te gebruiken waarop de grond en de versierselen met de schilderborstel werden uitgewerkt. Dit was het einde van het maken van het gouden leer.
In het stadsmuseum Busleyden treft men nog enkele samsoms aan. Ze geven ons een idee van de rijkdom die kamers en zalen met gouden leer bekleed vertoonden.
Submitted by anoniem als rudi (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 20:53.
Wat dat opsinjoorke van Jans betreft : jullie wisten toch al dat de opsinjoor van oorsprong een Spaanse traditie is, terug te vinden in de Don Quichotte van Cervantes? Genoemd "el pelele". Van dit laatste bestaat er een schilderij van Goya, te zien in het Prado trouwens, waarop drie of vier dames staan die een man in een laken omhoog gooien. Dus zo abnormaal is die, Opsinjoor in Spanje niet.
Maar misschien kwam hij daar wel terecht via Mechelen.
En nu mannekes, slaapwel...
Submitted by JC (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 20:15.
Tja, discussies gaan soms een andere richting uit dan eerst bedoeld. Ik dacht niet dat deze blog een academisch karakter had waar men steevast on-topic blijft.
De reacties die ik tot hiertoe kreeg laat ons toch vermoeden dat er een enorm probleem is ontstaan in Mechelen. We kunnen hier beter over nadenken i.p.v. na te denken over wat nu een correcte blog zou zijn.
Ik ben ook geen Vlaams Belanger, ik heb een chinese vrouw en ben zeer trots op haar. Tot is niet in overeenstemming te brengen met een VB standpunt. Zij begrijpt echter ondertussen de taal en snapt helemaal niet wat er aan de hand is in België.
Onlangs was ik 1 maand in China en dan blijkt België (ik noem het steevast Absurdistan) op de 12de plaats te staan qua export in de wereld. Natuurlijk is Vlaanderen hier de belangrijkste motor, het enige wat Wallonië kan exporteren zijn wapens (om het maar eens cru te stellen). De mensen daar begrijpen niet dat we dit pikken.
Ik ben geen rechtse, maar ik wil niet gedwongen worden tot links, hersendood, correct denken.
Ik ben niet trots op België, integendeel. Mijn vrouw en ik zijn echter wel trots op Mechelen, omwille van zijn geschiedenis, zijn ligging, en de veranderingen ten gunste die de laatste jaren zijn opgetreden. Laat ons los van alle partijstandpunten daar aan denken. We leven in een mooie stad en gelukkiger ook steeds dynamischer stad.
Submitted by Jan Smets on Mon, 07/10/2006 - 20:14.
En nog 'eentje':
het mag dan wel niet over 'grote kunst' gaan - maar 't was wel een aardige verrassing:
Enkele jaren geleden waren we op vakantie in het piepkleine bergdorpje Banyalbufar ('wijngaardje aan zee'), mooi gelegen in terrasbouw aan de boorden van de zee, geflankeerd door de uitlopers van het Tramontanagebergte, op Mallorca (een toeristisch Babel langs weerszijden van de overigens mooie hoofdstad Palma; maar een prachteiland voor al wie verder wil kijken dan de 'Playa'...)
In het stemmige, charmante familie-hotelletje 'Sa Baronia', uitgebouwd rond een eeuwenoude wachttoren, stond in de eetzaal...een 'Opsinjoorke'...
Tja...
Onze beroemde Mechelaar kijkt hier neer op de gasten in dit stukje Spanje...
Een verhaaltje-zonder-veel-nieuwswaarde, maar 't was best een toffe 'ontmoeting'...
(NB: Sa Baronia: een aangenaam, hotelletje voor wie rust zoekt in een mooie natuurlijke omgeving: een aanrader.)
Submitted by Jan Smets on Mon, 07/10/2006 - 19:52.
Een paar jaar geleden was ik op het verrassend mooie, bergachtige, groene en bloemrijke eiland Madeira, toebehorend aan Portugal. (een prachteiland overigens met kans tot maken van boeiende wandelingen langs'levada's', vlak naast duizelingwekkende kloven...)
Maar het kleine eiland heeft meer dan een overweldigende natuur!
De hoofdstad Funchal heeft een benijdenswaardig museum met verbluffend goed bewaarde kunst uit Portugal én Vlaanderen (van in de tijd dat Portugal nog een rijke, welvarende handelsnatie was).
In dat prachtmuseum trof ik ook twee unieke Mechelse beeldjes aan. De moeite hoor! En de ijdelheid van deze Mechelaar was hiermee gestreeld... ;-)
Als je dus ooit op Madeira komt: ga er zéker naar toe.
Het zal je niet ontgoochelen!
Submitted by garda on Mon, 07/10/2006 - 19:51.
[off topic]; Peter, dat is misschien een goed voorstel, trouwens het is wel eigenaardig nu kan ik ineens terug posten zonder problemen, blijkbaar is er een goede fee langs geweest ;-)
Submitted by garda on Mon, 07/10/2006 - 19:43.
Beste Hilde, bedankt voor uw appreciatie van mijn artikel, dat inderdaad een beetje uit de hand begon te lopen, soms is dat onvermijdelijk.
Ik ben natuurlijk ook zelf begonnen met te schrijven dat Buitenlanders wel degelijk keurig Nederlands kunnen leren als ze dat willen, hé.
Gelukkig hebben Jans, Rudi en Markec de bocht mooi recht getrokken, en kunnen we nu inderdaad beter terug naar het onderwerp gaan, want het doet echt goed om in het buitenland telkens toch mooie dingen aan te treffen die verband hebben met Mechelen, en ik ben daar ook heel fier op!
Submitted by peter on Mon, 07/10/2006 - 19:36.
[off topic]: Een goede bedoelende blogger zou zijn post met een teken [off topic] kunnen beginnen indien het niets met de topic te maken heeft. :-)
En verder was ik ooit eens blij verrast om in trieste Maximilaan Van Oostenrijk tegen te komen, t is wel niet Mechelen, maar het komt toch al in de buurt.
:-)
Submitted by Mark Van Mullem on Mon, 07/10/2006 - 19:26.
Aann allen: op mijn post over 11 juli hadden bepaalde reacties die nu hier staan beter gestaan.. We hebben ons nu eigenlijk (mij incluis hoor) schuldig gemaakt aanhet kapen van Garda's post.. Dus daar begrijp ik Hilde's terechte bemerkingen wel...
Dus.. zoals Rudi voorstelt: terug naar het onderwerp ;-)
Submitted by anoniem als rudi (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 19:22.
En daarmee wil ik deze discussie afsluiten voor het weer uit de hand loopt.
Submitted by anoniem als rudi (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 19:21.
Ik hoop dat deze reactie van Jos een aansporing moge zijn voor Hilde om eens over en paar zaken na te denken die ons echt aan belangen. En, Hilde, ik ben geen Vlaams Belanger, noch van de NVA, nog een fascist. Maar gewoon een realist. Ik geef Hilde echter gelijk als zij zegt dat zij verrast is over het afwijken van het thema, maar dat is nu éénmaal onvermijdelijk op een discussieforum. Maar dergelijke reacties zijn logisch als je het gebrek aan respect van onze anderstalige landgenoten voor onze taal en cultuur dagdagelijks vaststelt. En moest je dat nog niet gedaan hebben, Hilde, dan wordt het hoog tijd dat je eens een beetje Belgische geschiedenis leest maar dan dor een andere bril dan die van het officiële België. Wij zijn nu éémaal al 150 jaar "des sales flamins", alleen houden die "sales flamins" nog altijd dit gedrocht dat België heet in leven.
Submitted by Jan Smets on Mon, 07/10/2006 - 19:16.
Beste Hilde, ik heb er géén probleem mee dat een bepaalde topic soms een 'zijsprongetje' maakt...
(kan misschien soms vervelend zijn, maar goed - meestal is het ook wél boeiend om volgen), als de discussie dan ook correct en beleefd wordt gevoerd.
Ik ben géén fanatieke Vlaming - wél een héél fiere Vlaming, die deze eigenheid nooit verloochen - met gepaste trots en respect kijk ik terug op wat dit volk heeft gepresteerd op vele terreinen.
Ik ben ook een Europeaan en een Wereldburger, en ik sta open voor andere culturen, meningen en andere volkeren...
Het één gaat perfect samen met het andere.
Ik sluit mezelf niet op in eng-nationalisme - maar ik ben maar wat trots op mijn voorouders, mijn Mechelen, en mijn Vlaanderen, dat ik graag deel met allen die er hetzelfde bij voelen, en voor deze geschiedenis en eigenheid respect hebben.
Dan is dit alles :ONS Mechelen en ONS Vlaanderen!
Een, vrij, open, verdraagzaam Vlaanderen: dat is wat ik wens!
(én daarom, omdat ik dit alles in hart en nieren zo aanvoel, ben ik net als Garda zo trots als ikmooie dingen uit ons Vlaanderen, en Mechelen kan bewonderen in het buitenland!
We hoeven daarom nog niet zwaar chauvinistich te worden - deze bescheiden fierheid heeft ook iets te maken met zelfrespect en respect voor onze voorouders...
Dus, Garda: ik begrijp jouw gevoel in dat kasteel in Duitsland volkomen...
en zo komt alles via een bochtje wéér terug op ... goudleer en aanverwanten...)
Submitted by Josvandenhoek (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 19:02.
Denk ik hier, na het lezen van hogervermelde, aan mijn jeugd.
Aan hen die het nog niet vermoedde, voor WO II...Al Frans wat de klok sloeg in onze VLAAMSE stede. De 'weeg' , wat nu zowat het kinderheil zal zijn. Dokters en verpleegsters en helpster van het Rode Kruis spraken onderling Frans, in het bijzijn van onze Mechelse moeders. Mijn moeder die tot aan haar trouw diende bij de bourgoisie sprak en verstond uiteraard hun conversatie. Wat soms tot hevige discuties leidde....Sale flamin!
Vader had gediend in een Franstalig leger! Pour les flamand la mëme chose!
En dan , wat velen heden niet weten of vergeten zijn.
Ene koning Albert I die tegen de Vlaamse soldaten aan den IJzer kwam zeggen: VLAMINGEN GEDENK DE SLAG DER GULDEN SPOREN. En dan werden ze in 't Frans naar de loopgraven gestuurd !!!Geen enkele officier sprak ook maar één woord Vlaams.
Dat, beste mensen, mogen wij nooit vergeten. Hun leuze werd dan ook: Hier ons bloed wanneer ons recht?
En dat heeft niets te maken met fanatisme, dat is gewoon: Respect voor onze moedertaal vragen. Mocht de huidige generatie zich daar maar meer bewust van zijn!
Gelukkig lees ik hier dat Mechelaars weigeren Frans te spreken in Brussel!
Houden zo.
Weten jullie wat er gaande is in Zemst, de laatste buffer tussen Frans en Vlaams? Nee? Hoog tijd dat je dan je gaat informeren......
Gelukkig waren mijn ouders verstandig genoeg om ons te behoeden voor de lokroep van het VNV. Voor en in WO II.
Een raad aan al wie zich interesseerd voor de Vlaamse strijd, laat je niet politiek binden. Lees veel over ons verleden en sta je man als je met Franstalige landgenoten te doen hebt!
We moeten het zelf doen !!!!
En al het hogervermelde gedenk ik morgen op 11 juli!!!!!! Niet tussen opgedrikte poppen, noch luisterend naar
holle toespraken. Gewoon thuis, denkend aan allen die zich ooit hebben ingezet om het behoud van onze taal en eigenheid. De duizenden onbekende Vlamingen.............
Stoor mij dan niet.....
Submitted by peter on Mon, 07/10/2006 - 18:38.
@hilde: Het is een probleem dat vaker dat kop op steekt. Moeilijk op te lossen zonder censuur ...
Submitted by Hilde (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 18:36.
Nu ga ik me bezondigen aan net hetzelfde als wat ik hier wil aankaarten maar weet anders niet goed hoe ik het moet doen.Maar het moet me van het hart want als het op mijne lever blijft liggen krijg ik misschien nog een attackske. Ik vind het namelijk niet leuk dat een fijn artikeltje als dat van Garda over lederbehang uit Mechelen reacties krijgt die in de verste verte nog iets met het item te maken hebben. Ik kan er niet aan doen maar ik voel me zeer ongemakkelijk worden bij dit soort uitlatingen. Je zou kunnen zeggen: lees ze dan niet maar wie kan er nu vermoeden dat deze discussie gevoerd wordt onder een artikeltje over lederbehang! En wil ik dan een passende reactie lezen zoals die werd gepost door bijvoorbeeld ene Wannes, dan moet ik door een reeks VOOR MIJ oninteressante lektuur. Ben een beginner in het blogger-wereldje dus ik reken op jullie om oplossingen aan te bieden. Of misschien hebben jullie er niet zo'n problemen mee. Noem me dan maar een flauw doos ;-)
Submitted by peter on Mon, 07/10/2006 - 18:11.
In sommige tweetalige bedrijven in het Brusselse wordt er door iedereen zijn moedertaal gesproken. Dat vind ik een goede oplossing, en ik weet uit ervaring dat dit kan werken.
Submitted by anniem als rudi (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 18:05.
Ik heb nog nooit vastgesteld of men ook al eens vragen in het NL stelt aan La Henin. Maar haar houding is typisch voor het ganse franstalige etablishment. Weg ermee. Ik stel voor dat men Wallonië aansluit bij Frankrijk. Wedden dat de Fransen dat weigeren?
Maar verder vind ik het erg, maar ergens logisch, wat Peter vertelt. De kennis van het Frans gaat ook bij ons achteruit en dus communiceren beide landsdelen maar in het Engels. Onlangs zag ik nog in Nederand een Waal die in een tankstation alles regelde in het Engels. Triest eigenlijk, hij zou beter zijn tweede en belangrijkste landstaal spreken daar!
Submitted by peter on Mon, 07/10/2006 - 17:53.
Ik praat meestal Engels met onze Waalse landgenoten. Soms Frans. Soms Nederlands, afhankelijk van wat de beste manier is om met de mensen te communiceren.
Submitted by Mark Van Mullem on Mon, 07/10/2006 - 17:42.
#Rudi: niet dat het jou zal verbazen indeze, maar ga volmondig akkoord met jou....
Tja.. La Henin.. zij doet trouwens ook nog wat vroeger (het is gelukkig ferm gebeterd) alle Waalse politici deden: wanneer een vraag gesteld wordt in het Nederlands steevast in het Frans antwoorden. Om dood te vallen!
Submitted by anoniem als Rudi (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 16:42.
Terloops: Madame Henin, toch niet onpopulair bij ons en echt een goeie tenniste al ooit eens één word nederlands, bijvoorbeeld goeiedag of dank U horen zeggen in een interview?.
Submitted by anoniem als Rudi (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 16:41.
als een franstalige mij in het Frans aanspreekt dan vraag ik hem consequent of hij geen nederlands spreekt, in het nederlands. Blijkt het een franstalige Belg te zijn dan zeg ik hem vlakaf dat zijn dat ik het storend vind dat hij het maar normaal vindt dat we zijn taal spreken maar dat dat omgekeerd niet het geval is. En als het moet zeg ik hem dat in het Frans en in keurig Frans want ik ben bijna perect tweetalig. Maar ik ben het beu dat die lamstralen denken dat iedereen maar naar hun pijpen moet dansen, welke pijpen dan ook, ook die van de PS.
Om met een boutade à la Cato te eindigen :
"overigens ben ik van oordeel dat dit land (nou ja land?) moet gesplitst worden".
Submitted by Mark Van Mullem on Mon, 07/10/2006 - 15:29.
@Filip, je hebt daar natuurlijk een punt, maar het IS een feit dat je toch vaak merkt dat er alsmaar meer Frans gesproken wordt... ga gewoon eens naar Hofstade naar een winkel en het is al van dat, maar ook in het centrum!!!
Submitted by Filip on Mon, 07/10/2006 - 14:48.
Euhm maar hoe weet jij dat die franstaligen geen toeristen zijn?? Hun pas vragen?
Je kan toch niet verwachten dat alle toeristen die Mechelen aandoen Nederlands spreken??
Submitted by JC (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 11:02.
@Markec: zelf volgde ik taallessen via CVO, TSM. Dit is blijkbaar een populaire bezigheid bij de vlamingen, de meeste klassen waren rijkelijk gevuld.
Helaas heb ik ergens in februari moeten afhaken wegens drukte op het werk. Ik volgde Chinees.
Mijn vrouw volgde Nederlands in CVO Crescendo aan het kanaal.
Dit is nu net het probleem (en ook de sterkte) van de vlaming, als hij wordt aangesproken in een andere taal, zal hij proberen te helpen. In andere landen is dit lang niet zo vanzelf sprekend.
Ik hoop ook dat die verfransing snel stopt. Maar helaas begint het echt opvallend te worden bv. in de supermarkt.
Het is mogelijk voor anderstaligen om snel nederlands te leren en ze krijgen er alle mogelijkheden voor. Voorbeelden zijn hier al genoeg aangehaald. Het feit dat men het niet leert kan enkel op onwil wijzen en op een gebrek aan respect. Als de linkse wereldverbeteraars dat al eens willen inzien, dan kan er misschien een verplicht taalexamen komen zoals in vele andere europese landen.
Submitted by Wannes on Mon, 07/10/2006 - 10:27.
Mechels goudleer: ook gezien in kasteel Augustusburg (Brühl, aan de Rijn.
Ook nog in Duitsland gezien: in de barokke hofkerk van Amorbach is Mechels houtsnijwerk aanwezig, maar ik ben de naam van de kunstenaar vergeten (ik denk Van der Auwera, maar dat kan helemaal verkeerd zijn...)
Submitted by garda on Mon, 07/10/2006 - 10:08.
@JC; dat vind ik bijzonder erg dat die verfransing terug de kop op steekt, en inderdaad niet zo prettig om te lezen net voor de Vlaamse Feestdag!
Proficiat voor uw vrouw die slaagde in haar examen Nederlands. Laten we hopen dat er toch meer anderstaligen haar voorbeeld zullen volgen, hé.
Submitted by Mark Van Mullem on Mon, 07/10/2006 - 09:22.
@JC: ja het is schrijnend.... de verfransing rukt (opnieuw op) geen leuke vaststelling aan de vooravond van 11 juli...
Naast mijn dagtaak als leerkracht op TSM ben ik ook leerkracht aan het CVO ben ik op de hoogte van deze cursussen, maar ik wist niet dat het zo erg gesteld was met de opkomst! Droef is het...
Submitted by JC (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 09:15.
Meestal wordt nieuwe mechelaar gebruikt voor onze buren uit Marokko en Turkije. Er zijn echter nog een groot aantal anderen aanwezig in Mechelen. Blijkbaar zijn er de laatste tijd veel mensen uit het Brusselse richting Mechelen getrokken (gevlucht voor de hoge huizenprijzen ?). Ze gebruiken steeds het Frans in Mechelen.
Mijn vrouw is ook buitenlandse en heeft enkele maanden geleden haar examen Nederlands gedaan op het CVO, richtgraad 2.4. Er waren daar slechts gemiddeld een 4-tal leerlingen in de les !
Submitted by Mark Van Mullem on Mon, 07/10/2006 - 08:37.
@garda: inderdaad altijd wel knap van "in den verre" of "niet zo heel verre" stukjes Mechelen tegen te komen...
En dat die gids zo goed Nederlands sprak is natuurlijk fantastisch he!
@JC: tja, die gids ginds in Dresden spreekt misschien beter en consequenter Nederlands dan SOMMIGEN hier... gelukkig geldt dit niet voor alle (nieuwe) Mechelaars... maar ik deel wél je verontwaardiging indeze, in casu deze sommigen dus....
Submitted by JC (not verified) on Mon, 07/10/2006 - 07:44.
Dit is eigenlijk wel schrijnen. Meer en meer hoor ik in Mechelen mensen die in de winkels zich zelfs geen nederlands spreken, de woordenschat voor iets dergelijks is toch klein te noemen.
Als je dan kijkt hoe weinig mensen er cursus Nederlands voor anderstaligen volgen in het CVO vrees ik dat dit uit een gebrek aan respect komt.
Submitted by garda on Sun, 07/09/2006 - 10:43.
Beste Rudi, ik moet je teleurstellen,
onze dame was ene Rita Zimmerman en zij had géén ros haar en ook géén bril! Maar ja, dat bewijst nog maar eens dan het helemaal niet zo moeilijk is om keurig Nederlands te leren en te praten, hé. Dat is inderdaad een les voor vele bekende Belgen waaronder natuurlijk ook het koningshuis die er niets van terecht brengen...
Submitted by anoniem als rudi (not verified) on Sun, 07/09/2006 - 10:32.
Peter, in York kent men onze Margareta van York als Margaret of Flanders... Maar vermits zij al vroeg uit Engeland vertrok... Alhoewel; de Engelsen kennen haar toch, zie de gedenkplaat op de Minderbroederskerk.
Submitted by anoniem als rudi (not verified) on Sun, 07/09/2006 - 10:29.
Garda, was die lokale gids soms een dame met krullend ros haar en bril? Het is namelijk zo dat ene Kerstin Lindner enkele jaren in Mechelen heeft gewoond en nu terug is naar Dresden. Kerstin was een overtuigde Mechelès geworden en sprak op 3 maanden tijd vloeiend nederlands (een lesje voor Mathilleke van onze Fluppe). Zij werd ook stadsgids en begeleidde vele Duitse groepen. Tevens een uitstekend lid van turnkring de Toekomst, zo heb ik haar leren kennen trouwens. Een zeer positieve madam.
Kan die bovenstaande beschrijving overeenkomen met de persoon die je begeleidde?
Submitted by garda on Sun, 07/09/2006 - 09:31.
Jan, ja de reis is inderdaad heel goed meegevallen, bedankt.
Misschien ook nog leuk om te vermelden dat we ginder begeleid werden door een lokale gids uit Dresden, zij sprak perfect Nederlands! Dat was ook best aangenaam.
Submitted by Jan Smets on Sat, 07/08/2006 - 20:01.
Tof om dit te lezen Garda!
Ja, het Mechelse goudleer was dan ook erg vermaard...
Maar we hebben in het buitenland ook al menigmaal 'Mechelse beeldjes' of wandtapijten kunnen bewonderen...
Om trots op te zijn!
Ik ben blij dat je een aangename reis had Garda!
Submitted by peter on Sat, 07/08/2006 - 19:04.
In York wordt er in ieder geval weinig gezegd over Margareta ...