Woensdagvoormiddag werd de laatste hand gelegd aan de brug - dewelke verbinding maakt tussen de Haverwerf met de Lamotsite en de Vismarkt, waar onder meer vrijdagavond de finale van de Maanrockrally zal plaatsvinden.
Deze brug is niet de definitieve brug maar een voorlopige verbinding dewelke de mensen toch in staat moet stellen tijdens de komende zomermaanden de oversteek te maken. De bouw van de definitieve brug gaat normaal gezien in het najaar van dit jaar van start.
De tijdelijke brug over de Dijle is een initiatief van de VZW Dijlefeesten met steun van de Stad Mechelen.
(bron Radio Reflex en Alain - Dijlefeesten)
Maar goed...
Ik hoop wél dat het definitieve (Beethoven)-bruggetje niet té lang op zich zal laten wachten.
Vandaag las ik in GVA dat er nog onderzocht wordt hoe minder-mobiele Mechelaars de 'oversteek' op comfortabele manier kunnen maken (hellend vlak aan de oever, lift, verbreding van Kraanbrug voor rolstoelen...).
Eenmaal die hindernissen overwonnen, zal in het najaar van start kunnen gegaan worden met de bouw van de brug...
Hopelijk.
Waarom moet daar percé een brug komen als op een boogscheut er twee liggen?
Tenbate van wie?
En wie mag dat weeral betalen?
Zijn er geen andere prioriteiten die met dat geld méér inwoners ten goed komen?
Dit is geen zever kritiek omwille van kritiek, maar een vraag tot erntsig overwegen....
...de gezagsdragers dienen het beschikbare geld als een goed huisvader te beheren.........
Ik denk dat de brug hier zorgt voor de rechtstreekse verbinding van twee belangrijke pleisterplaatsen, over een alsmaar belangrijker wordende rivier in onze binnenstad: de Dijle.
En natuurlijk deze tijdelijke brug zorgt voor HORECA plezier bij Dijlefeesten en Maanrock natuurlijk.
Ik ben benieuwd, maar ik heb er 'een goed oog' in.
Er zal een positieve wisselwerking ontstaan tussen horeca, cultuur, winkels, appartementen...
Hoogbrug en Kraanbrug liggen inderdaad niet erg ver af - da's een terechte opmerking - en toch geloof ik in de meerwaarde die deze voetgangersbrug kan hebben.
Maar ik vraag me, zoals Florisla en Peter ook af hoe het toeristenbootje zal kunnen varen...
En tweede opmerking: ik hoop wel op een estetisch verantwoorde brug - want de noodbrug is nu niet bepaald een mooi ding - en het belemmert het fraaie uitzicht vanaf de Kraanbrug, richting Hoogbrug...
Maar goed, dit is misschien muggezifterij...
- de malinska kan onder de brug ( zelf gezien)
- geen meerkost: kosten worden gedragen door sponsors en v.z.w. dijlefeesten.
Een aandrader.
Wel nog even oppassen, want de drijvende panelen zijn nog niet vastgemaakt en kunnen dus afdrijven.
Met de nodige pretentie kan ik melden dat ik met Klas 46, Genie, dienst Haven exploitatie en schippers verscheiden noodbruggen, heb mogen leggen.Kort na de oorlog was daar heel veel behoefte aan.
Jullie argementen, voor een derde brug, lijken me geloofwaardig. Maar "t Zal toch maar ten goede komen aan een beperkt aantal commersanten. Een wandeling langsheen de mooi gerestaureerde huizen der Haverwerf zit er dan niet in. Noch een zicht op de open Melaan...
Ik hoop maar als je dan toch langs de kraanbrug de oversteek doet , dat je de Grootbrug nog in al zijn Gothiek kan bewonderen.
Jos met een eigen kijk op de dingen rondom hem.
Ik hoop dat het origineel iets breder wordt en beter aansluit bij de oever zodat er geen trapkes te doen zijn. Ik vermoed dat het doel is een vlotte verbinding mogelijk te maken tussen vismarkt en Lamot, dat moet het dan ook zijn zonder hindernissen.
Even een mopje?
In de godsdienstles:
""En wat moeten we eerst en vooral doen, opdat onze zonden zouden worden vergeven,"" vroeg de godsdienstlerares.
Zondigen juffrouw, zei Jefken!
Waarom is onze toren van boven zwarter dan van onder? Waarom eten Mechelaars Astridjes? Wie waren Kobe de Potbuis en Rikse den Bult?
U krijgt het antwoord tijdens de “plezante wandeling” en dat in onvervalst gesproken en gezongen Mechels.
De “plezante wandeling” is al jaren een succes in Mechelen. Normaal organiseren we dit uitsluitend voor groepen op afspraak en daardoor vallen jammer genoeg individuele deelnemers regelmatig uit de boot.
Daarom organiseren Ferre Uytterhoeven en Rudi De Mets sinds enkele jaren ook “plezante wandelingen” voor individuelen en/of kleine groepen .
Dit jaar spreken we af, zoals steeds, aan het standbeeld van Opsinjoorke op de Grote Markt en dit op de volgende data:
Zondag 3 september om 15 u
Maandag 4 september om 19 u
Zaterdag 9 september om 15 u
Maandag 11 september om 19 u
Parcours: vanaf de Grote Markt, via Vismarkt en Klein Begijnhof naar Brouwerij Het Anker
Duur: 3 uur ( tussenstop voor een frisse pint inbegrepen)
Prijs: 8€ per deelnemer ( prijs voor de rondleiding met twee gidsen inclusief een drankje tijdens de tussenstop)
Deelname uitsluitend mits vooraf inschrijven bij.
Rudi De Mets : 015/411366 email: rudi.demets@telenet.be
Ferre Uytterhoeven: 015/411431 email: fertimo@belgacom.net
Wij raden U aan snel te reageren, de wandelingen zijn gewoonlijk snel volzet.
Tot in september
Verder denk ik dat het officiele antwoord op: "Waarom is onze toren van boven zwarter dan van onder?" is een ander restauratieproces.... Kanje dat bevestigen ?
Je weet wel spreken is...
EEN BRUG TE VER...Ik blijf bij mijn standpunt: Voor NIETS NODIG!
Het huidige 'geval' heb ik is gaan bezien, ondanks de verzengende hitte! Kan er door als tijdelijke oplosssing voor festiviteiten.
Voor rolstoelgebruikers....had mijn eega niet bij om de test te doen: Te warm voor haar.
Denk toch eens twee seconden na. Wie van Lamot naar de Vismarkt wil...zijn toch mobile mensen, of niets soms?
Dat geld kan naar een oplap van onze OUWE DOK geboekt worden, of niet ? En zo gaan er nog vele 'kleintjes één groot vormen voor de algehele 'oplap' van onzen oude dok.
Als oud-genist: Die brug is knap werk met moderne technieken, chapeau!
Niet altijd negatief, die ouwe genist.
Jos met een eigen mening.
En nu maar hopen dat ik wéér geen SPAM hier neer plant.
Dat van die bootjes van Malinska: het lukt inderdaad, maar de passagiers moeten echt wel hun kop intrekken, want anders gaat er toch eens ene met bulten naar huis :)