Dijlestad vanuit de Hemel

met categorie:  


Tijdens de werken aan de server is het misschien interessant om iets anders onder de aandacht te brengen... De heren van Google Maps hebben nieuwe kaarten en stratenplannen toegevoegd aan hun internet-wereldkaart.

Met als gevolg dat Mechelen en omgeving heel gedetailleerd te bekijken is. Op zoek dus naar je eigen huis!
Ik ben heel benieuwd naar wat voor 'verborgen schatten' we kunnen ontdekken... Misschien kunnen we binnenkijken in de tuin van Kardinaal Danneels?

Op de foto's is de Veemaarkt nog een grote bouwput. Daaraan zouden ze dus wel te dateren moeten zijn.
Schitterend Floris ...
cool! heb mijn huis gevonden (na flink wat inzoomen)
Enneh nu de loop van de oude melaan nog een keertje aanpassen !
http://melaan.lunaluna.be
Hé gidsen...wat die tuin van Danneels aangaat. Ik heb ooit is iets horen vertellen van een Duivelsput in dien hof....Graag ontving ik een geheugenopfrisser. Wie kent die legende?

Ps. Waarom moeten we nu steeds opnieuw onze gegevens intypen???
Duivelsput = Plaats waar de nieuwe en oude melaan samenkomen ? Dacht ik
@peter, ik ben er even niet bij met die duivelsput, maar als het de naam is van de samenloop van de twee Melanen dan is het inderdaad vlak in de buurt en zelfs in den Danny zijn tuintje. Hij weze gewaarschuwd dat Satan op hem loert!
Vanmiddag eens gaan kijken ( ik had eens geen groep op sleeptouw ) aan de werken aan de Villersebrug bij de Drabstraat en indrukwekkend zijn die kaaimuren zeg! En inderdaad verdorie breed die Melaan. Er gaan theorieën dat de Melaan, die echt een halve cirkel door de stad maakt een deel was van de stadsverdediging en dus ook een stadsgracht. En dat kan hoor : we weten allemaal dat de eerste "vesten" liepen langs het hertshoornstraatje (Lamot) aan één kant en aan het pleintje (tegenover de Sotscop)aan de andere kant. Die stopten dus op de Dijle. Men veronderstelt nu dat die vest min of meer verder liep aan de overkant van de Dijle en gebruik maakte van o.a. de Melaan als gracht. Teken dat maar eens uit op een kaart en dan heb je bijna een cirkel rond de oude en nieuwe kern van de stad! En het valt op dat die Melaan begint aan het Hof van Villers tegenover het hertshoornstraatje. Ook tegenover het pleintje komt er een vliet uit in de Dijle, daarvan kan je nu nog het gewelf zien. Die vliet was een zijtak ( de Gracht) van de Melaan, die op haar beurt verder liep en uitmondde in de Dijle aan de kruidtuin ( ook nu nog zichtbaar.
Arrè Nè.
Klopt als ne zere vinger, Peter.
Maar ik zou graag het verhaal horen waarom die put 'Duivelsput' genoemd werd??? Toch interessant dat onze kardinaal nen duivelsput heeft. :-)
Floris,bedankt,dat gaf mij de gelegenheid om mijn oude gebuurte nog eens te bezoeken,erg interesant om nog eens die oude bekende straten te volgen,ik heb er zooveel mogelijk prints van gemaakt,bracht veel memories terug.
Mijn huis ook gevonden!
@florisla: De satellietbeelden van Google Earth dateren inderdaad van enkele jaren geleden, toen de parkeergarage onder de Grote Markt nog volop in aanleg was. Ook rondom de Lamot is het één grote werf.
Te zien aan de nogal kale bomen, o.a. in den Botaniek, moeten het herfst- of winteropnames zijn of vroege lente. Kan iemand er een preciezere datum op plakken? 't Was alleszins géén zaterdag, want er staan nergens marktkraampjes.
Schitterend idee Rudi, de melaan als vesting ... Het kan waar zijn geweest.
In close up:de wijk Otterbeek.Op den hoek van de Tivolilaan en de Mezenstraat=Taverne Tivoli daarachter staat(op de foto) een appartementsgebouw van GWM dat is afgebroken net voor de winter van 2004-2005,en aan de bomen te zien(Tivolipark) is dat denkelijk in laate herfst genomen.
@mecheleir: De schaduwen geven aan dat het zonlicht uit zuid-zuid-oostelijke richting komt, dus een satellietbeeld van de late voormiddag, op een herfstdag in 2004.
@koen:just,bedankt
Krijg hier allemaal interessante weetjes te lezen, maar Jos zit op hete kolen (woordspelling i.v.m.de hel!) om de historie van de Duivelsput. Komt er nog wat van? AUB...:-( wordt dan :-)
Moet toch wel lukken dat die put later de tuin van het aarstbisschoppelijk paleis mag versieren?:-)
De werken (voorbereidingen) bij Telenet zijn ook nog niet begonnen.
De eerste prefabkantoortjes zijn gezet in december 2003, dus zeker daarvoor moet de foto genomen zijn.
@jos v/d enz..die put is ni toevallig in dien zene nof,waaroem denkte da ze ét paleis da gezet émme?Oemda den Danneels er dan kan veu zuerge da den deuvel er ni mi out kan.
Jaja, overtroeft door mijnen bruure, ge wordt nog ne straffere fantast dan ik ooit was in een vorig leven....

Seg blogmaster, hoe lang moeten wij nog altijd weer onze gegevens ingeven?
Mijn toetsen beginnen te verslijten hoor!
Jaja, overtroeft door mijnen bruure, ge wordt nog ne straffere fantast dan ik ooit was in een vorig leven....

Seg blogmaster, hoe lang moeten wij nog altijd weer onze gegevens ingeven?
Mijn toetsen beginnen te verslijten hoor!
Waar de Nieuwe Melaan in de Oude Melaan vloeide heette het "het Duivelsgat" of "Hellegat"
Een legende vertelt dat op deze plaats twee verliefden door verdrinking een einde aan hun leven stelden en aldus 'ter helle' gingen.
Allo Jos. Je kan terug gewoon in loggen hoor. Het venster 'onthoud wie ik ben' aanvinken ... Werkt dat niet ?
Vooruit achteruit, ik doe de test, Peter.
Nu dat Roger dat vertelt van die twee geliefden gaat er weer en kaasgaatje in mijn gehuegen dicht. Dat was het wat ik ooit hoorde vertellen of las. Merci
Peter man, dat werkt hier nog niet, dat 'onthoud wie ik ben.'
Het Hellegat.

De oude Melaan (ook Grote Melaan genoemd) vertrok aan de Winketbrug, liep achter de huizen van de Plankstraat, kruiste de Nieuwe Begaardenstraat (waar toen ongeveer ter hoogte van de Molenstraat – nu Thaborstraat - de Sluisbrug lag omdat daar tevens een sluis was die de waterstand van de Melaan in de binnenstad kon regelen) en maakte dan een bocht tussen de hovingen van de huizen in de Nieuwe Begaardenstraat en de Melaan om alzo de Arme Clarenstraat te kruisen aan de Mosbrug.
De Oude Melaan loopt verder langs het einde van het Straatje-zonder-eind en komt zo in de Katelijnestraat, ter hoogte van de Olifantenbrug (vroeger ook Hondsbrug genoemd). Iets verder links is er een verbindingsvliet tussen de Oude Melaan en de Heergracht. De Oude Melaan zelf draait wat naar rechts en ontmoet er ter hoogte van de hovingen van het Aartsbisschoppelijk paleis, op de plaats die men het Hellegat noemde, de Nieuwe Melaan (die langs de Melaan liep en in de Katelijnestraat uitkwam tussen het huis Mispelters en het huis de Korenbloem met de prachtige gevel van Lucas Fayd’herbe). We komen dan aan het ‘Groen Waterke’ (is in feite nog een overblijfsel van de Oude Melaan) en via de Ankerbrug in de Stassartstraat, via de Trektangbrug in de Merodestraat,via de Befferbrug in de Befferstraat, via de Zakbrug in de Zakstraat, via de Meysbrug om tenslotte via de Augustijnenbrug in de Augustijnenstraat aan de Watermolen aan het zogenaamde ‘Melanegat’ terug in de Dijle te komen.
Over bruggen en brugskes in Mechelen gesproken.

Heb even een inventaris gemaakt van de nog bestaande en verdwenen bruggen in Mechelen.

Bruggen over de Dijle

Hoogbrug
Fonteinbrug
Kraanbrug
Winketbrug

Bruggen over de Vlieten

Ankerbrug
Befferbrug
Bellebrug
Bergebrug
Brug in den Oude Bruul (heeft eigenlijk geen naam)
Hondsbrug of Olifantenbrug
Hoornbrug
Kettingbrug
Klapgatbrugske
Kiekenbrugske - Orgelpijpbrug
Klarenbrug
Koebrug(gen)
Lombaardenbrug
Meysbrug
(Kleine) Meysbrug
Minderbroedersbrug
Scermoelblokbrug
Sluisbrug
Spaans brugske
Trektangbrug
Visbrug
Zakbrug

Mogelijk ben ik er enkele vergeten, maar dat zullen de andere bloggers wel rechtzetten.
Hey Jos, mooie beschrijving van de Melaan, kijk maar op http://melaan.lunaluna.be daar staat die vliet op de kaart.
Jos, en dan was er nog de Mosbrug in de Arme Clarenstraat, thans de fietseningang van Scheppers.
En by the way, ben jij de Jos Nys die met mij in het IIIe handel op de klas heeft gezeten in de RMS (1958)
Ja Roger, inderdaad dié Jos.
Toeval of niet, ik kom juist van den basket (Pitzemburg), en de manager daar is Willy De Jonghe (ook van III Handel) en in de week kwam ik den Dresselaars(idem)tegen in 't stad.

Wat de bruggen over de vlietjes betreft, inderdaad er zijn er nog welke ik vergeten ben, o.a.

Mosbrug (uw opmerking)
Heergrachtbrug
Villersbrug
Loosbrug
Berthoudersbrug
Brug achter Gasthuis (zonder naam)
Wel Jos,

Ik zal eens een fotoke van III handel op Mechelen blogt zetten.
Willy de Jonghe.. 'tis 30 jaar geleden dat ik die nog gezien heb. Werkte toen in Londen. Roland zie ik af en toe.
Roger,

Ik ben in het bezit van bedoelde foto, allée ik denk het toch. Misschien wel tof om het inderdaad op den blog te zetten.
En Roger, ik volg U ook via het Vossenblad (5de Linie). Ge ziet de wereld is klein hé.
Ook interessante overzichtsfoto's op de site van de Vlaamse Gemeenschap: http://geo-vlaanderen.agiv....
Ver genoeg inzoomen en je begint de foto's te zien. De knoppen in de gele balk geven de opties aan, klik bij "Lagen" die aspecten aan die je wilt zien.

Hetzelfde ook op satellietbeelden, maar minder goede kwaliteit: http://geo-vlaanderen.agiv....

Ik ben op zoek naar de geschiedenis van de Kraanbrug, eventueel passend in een verhaal over de bruggen in Mechelen

Dank voor een snelle reactie

Nit

Zie hier.

Nit, uittreksel uit het boek "Water in de straten van Mechelen" (deel 1)

De Kraanbrug
 
De Kraanbrug was in 1509 niets anders dan een 'opslach' of kleine gang met 'klinkberd'. Het jaar daarop werd er een houten brug gemaakt, die op houten palen rustte, en waarvan het middengedeelte kon omhooggetrokken worden om de schepen door te laten. In 1563 werd ze door een stenen brug vervangen.
In het begin van de 18e eeuw onderging de brug grondige veranderingen. Volgens kanunnik Van Caster werd 'de schoot die eerst klinkend was in 1707 draaiend gemaakt'. Het rad, het enige stuk dat niet uit hout bestond, werd gemaakt door Jacob Willemor, de man die ook de vier wijzers van het uurwerk van de Sint-Romboutstoren maakte. In 1807 moest de brug weer hersteld worden. In 1850 bevond ze zich in een zodanige slechte staat dat men het geraadzaam vond een nieuwe brug te maken, geheel uit ijzer en meer aangepast aan de toenmalige technische normen.
 
Reeds op het einde van de 13e' eeuw stond er aan de Zoutwerf, rechtover het huis 'De Zalm', een kraan waarmee men schepen loste en vlotbalken uit het water lichtte. Ze was geheel van hout gemaakt en had veel te lijden van regen en wind, sneeuw en vorst. Na veel herstellingen besloot men uiteindelijk, in de 15e eeuw, een nieuwe kraan te maken; die werd echter aan de Dijle, naast de Kraanbrug, opgetrokken. Jan Keldermans werd van stadswege met het toezicht op de werken belast. De kosten waren zo aanzienlijk dat ze verschillende bladzijden beslaan in de stadsrekeningen.
Amper 15 jaar later werd de kraan reeds zwaar beschadigd. Een 'pleytschip' met hout geladen 'lach onder den Crane' om gelost te worden. Het kreeg echter een lek en zonk. Met de kraan poogde men het schip te lichten. De kraan kwam echter op het schip terecht, daar haar staart ‘niet genoegzaam geladen' was. Beide werden vrij erg beschadigd. De schipper werd vergoed met 'VI pont groote Mechelsch'.
In 1827 werd de kraan verplaatst '15 stappen wijder naar den kant van het Winket'.
Een jaar later kwam ze weer in het nieuws. In Antwerpen was een schip aangekomen, waaruit de ketel moest verwijderd worden. Men beschikte er echter niet over het nodige materiaal om dit werk op te knappen. De boot werd dan maar naar Mechelen gesleept en daar onder de kraan gebracht.
 
De 'kranekinderen' werden van stadswege aangesteld. Zij alleen hadden het recht de kraan te bedienen. Op verschillende tijdstippen wordt er melding gemaakt van hun 'rolle', d.i. het reglement waaraan ze onderworpen waren. Volgens een ordonnantie van 1721 moest een 'kranekind' onbesproken van gedrag zijn en kunnen lezen en schrijven. Het ganse 'gezelschap' bestond uit zes leden, de 'kranemeester' inbegrepen. De kraanmeester moest beschikbaar zijn, in zijn huis aan de Dijle of omtrent de kraan, tussen 'halve vloed' en hoog tij. De schippers of de kooplui moesten zich bij hem aanbieden als ze hun schip met de kraan wensten te lossen. De kraanmeester moest dan één van de kraankinderen verwittigen, die de opdracht kreeg de andere gezellen het vastgestelde uur te melden. Wie te laat kwam, kon terug naar huis.
Als de kraankinderen het niet aankonden een bepaalde vracht te lossen of te bergen, was de kraanmeester verplicht andere arbeidskrachten aan te werven. Naar gelang van omstandigheden werden die betaald door de kraanmeester, de stad of de kraankinderen. Het losgeld mocht in geen geval verhoogd worden. De opbrengst werd in acht gelijke delen verdeeld: de stad kreeg, als eigenares van de kraan, twee delen; de overige zes delen waren voor de kraanmeester en de vijf kraankinderen.
 
Toen de Fransen, in 1794, ons land overrompelden, werden de gilden ontbonden en hun goederen in beslag genomen. Daar de kraan eigendom van de stad was en de schepen, in ieders belang, liefst zo goed mogelijk gelost werden, deden de Fransen of hun neus bloedde. De kraankinderen konden verder werken in nagenoeg ongewijzigde omstandigheden. De kraankinderen hadden als vergaderlokaal de herberg 'Sint Christoffel' aan de Tichelrij. In 1873 werd de kraan een laatste maal hersteld. In 1886 liet ze het weer afweten. Daar ze toch niets meer opbracht, besloot men ze af te breken. Toen ontdekte men, gebeiteld in haar standaard, het jaartal 1765.

En terloops: eind 1985 was de Kraanbrug zodanig kaduuk geworden dat men besloot ze te vervangen. 

Er zou een exacte kopie gemaakt worden in een Oostakkers metaalconstructie-atelier om op de meer dan 300 jaar oude bruggenhoofden te leggen.  Prijskaartje toen: 10.000.000 f, transport en plaatsingskosten inbegrepen.  Het 40 ton zware geval, 16m lang en 3,5 m breed werd in juni 1986 op zijn plaats gehesen maar wat bleek??  ze was te lang !!

Ze werd op houten blokken gelegd en nadien met snijbranders enkele tientallen cm ingekort... 

 

 

 

Nit vroeg wat uitleg over de Kraanbrug en blijkbaar liefst met een snelle reactie.

Minder dan een uur later ontving hij al een reactie van Peter en zowat 2 uur later de mijne, (beide gestoffeerd met toch wat tekst).

Een normaal iemand (maar wie ben ik?) zou van betrokkene dan enige reactie of een woordje van dank verwachten, maar dat is blijkbaar niet meer van deze tijd...

@Roger: ook al meegemaakt in de stijl van: ik moet voor mijn eindwerk tegen morgen ' iets ' maken over onderwerp X, kunt u me niet helpen ( = liefst afgewerkt zodat ik er alleen mijn naam moet onderzetten ). Sindsdien volgt steevast een verwijzing naar stadsarchief en stadsbibliotheek. Men maakt het zich soms een tikkeltje té gemakkelijk.

Tja Luc... in elk geval zal ik in de toekomst de kelk met vragen  (en met een verzoek tot een snelle reactie) met graagte aan mij voorbij zien gaan...

Voor pummels die ik van haar noch pluim ken zal ik voortaan bedanken.

Iemand een foto van de brug van de Nekkerspoelstraat  over de Vrouwvliet? Deze is ergens rond 1988-89 afgebroken en een heel deel van de Vrouwvliet werd toen overwelfd. Kheb ook geen idee hoe deze brug eigenlijk noemde, wij verwezen ernaar met de 'pasbrug-brug' :)  Tijdens de aanleg van de overwelving werd een een tijdelijke Bailey brug geplaatst die dan bij ons in de straat weer de naam 'de kwakkelbrug' kreeg.

Ik bezit inderdaad foto's van de "Pasbrug" (rond 1930) . Maar gelet op de onbekende pummel hierboven (Nit), die te lomp was om zowel Peter als mij een kort woordje van dank te schrijven voor onze snelle gestoffeerde reactie, bedank ik voortaan om onbekenden te helpen.  Jammer maar helaas....