De Brusselpoort is van oudsher een attractiepunt aan de rand van de stad. Maar zoals ze er vandaag bij staat, is het een surrealistisch gebouw: volledig omgeven door asfalt, centraal op een druk verkeerspunt, amper bereikbaar voor voetgangers. Van een poortfunctie is al lang geen sprake meer en wie het museum wil bezoeken, moet eerst enkele rondjes lopen tot men het zebrapad ontdekt, waarlangs men dit gebouw kan bereiken. Uitnodigend is anders!
Ooit zal dit drukke punt van de ringlaan heraangelegd moeten worden. Misschien bestaan er al concrete plannen in die richting. Hoedanook: wij bloggers kunnen onze suggesties via deze weg meedelen aan de bevoegde autoriteiten...
Wat mij opvalt bij de Brusselpoort is dat het eigenlijk helemaal géén poort meer is. Een poort is per definitie een doorgang in een gesloten muur, een toegang, i.c. een ingang naar de stad doorheen de stadsmuren die het centrum omgaven. Het is duidelijk dat de Brusselpoort sinds de afbraak van de wallen in de 19de eeuw deze functie niet meer vervult. En door de aanleg van het kruispunt rondom het gebouw is het zelfs voor voetgangers zo goed als onbereikbaar geworden.
Mijn voorstel is om - ooit - die poortfunctie in ere te herstellen door de monumentale Brusselpoort opnieuw als ingang te laten fungeren, niet voor het autoverkeer (dat is niet realistisch), maar wel voor voetgangers. Dat kan door de omgeving van de Brusselpoort grondig te hertekenen, zodat de poort niet meer middenin een kruispunt staat, maar in een deels verkeersvrije groene zone. Zo zal ook het museum aantrekkelijker worden voor toeristen.
De poortfunctie kan ook geaccentueerd worden door op de een of andere manier de oude gesloopte stadsmuren te reconstrueren of tenminste te suggereren. Bijvoorbeeld door langs beide zijden van de poort een deel van de muren weer op te trekken over een bepaalde afstand, door de walgracht opnieuw aan te leggen en met water te vullen... Ik denk hierbij niet onmiddellijk aan een natuurgetrouwe historische reconstructie; er zijn moderne middelen om hetzelfde effect te bereiken zonder per se een metersdikke stenen muur te bouwen en een gracht van enkele meters breed uit te diepen. Een moderne constructie kan een muur suggereren. Een waterpartij kan een gracht suggereren. Een ander element kan de verdwenen buitenpoort aanduiden.
Hoe die 'reconstructie' of 'suggestie' moet gebeuren, laat ik over aan architecten, vormgevers, kunstenaars. Misschien 'n tip voor een architectuurwedstrijd: de heraanleg van de Brusselpoort-omgeving met het in ere herstellen van het gebouw als 'poort'. Of zijn er bloggers die ideeën in die richting hebben? Kortom, maak van de Brusselpoort weer een 'poort'!
De ring verleggen, ter hoogte van de Brusselpoort, aan de zeg maar vaartkant enkel verkeer... en aan de stadskant ter hoogte van de poort het verkeersvrij maken... het stukje rijweg dat dan 'naast' of als je dat liever hoort 'voor' de poort komt te liggen, zal dan wel een stuk smaller zijn om aan beide rijrichtingen te voldoen, tenzij je natuurlijk van de hele ring een eenrichting maakt...
Inderdaad: laat ons hier op de blog eens alle mogelijke scenario's bekijken en besrpeken, waarom niet!
Meerdere vliegen in 1 klap:
1: veilige oversteek voor de talrijke en jeugdige voetgangers en fietsers die elk spitsuur van dit onoverzichtelijk kruispunt gebruik maken.
2: kost geen stukken van mensen.
3: Kan een publiekstrekker zijn; waarom niet? Een mooi vogelperspectief over de ring én de Brusselpoort.
Dat is niet simpel.
Hoe we dit nu moeten oplossen laat ik aan verkeersdeskundigen over, maar het zou zonde zijn om dit schitterend stukje erfgoed niet meer bij te stad te betrekken .... Ik zou een duidelijk voetgangersgedeelte zelfs doortrekken naar de vaart en het park, allemaal troeven die we veel meer kunnen uitspelen.
Een tunnel lijkt me echter quasi onmogelijk, gelet op het gewicht van dat bouwwerk en hoe diep zou men dan wel moeten graven?
Soit, ik zou zo'n passerelle eerder laten wegneigen van de huizen, en met een strategisch geplaatst afdakje of spiegelglasje het overblijvende zicht op de huizen hinderen, voor zover dit nodig is.
Als ik een dezer eens 5 minuten tijd heb zal ik eens een voorbeeld 'photoshoppen', en dit is tegelijk een oproep aan eender wie vlot omkan met dit soort software en een goed gedacht denkt te hebben, kunnen we eens uitpakken met de goeie gedachten die circuleren in Mechelen.
Wadenkte?
Als je de komende dagen wat mensen de Brusselpoort en/of omgeving vanuit verschillende hoeken ziet fotograferen weet je gelijk hoe laat het is (lacht)
Hopelijk is er genoeg goeie wil en creativiteit aanwezig bij de bevoegde beleidsmensen om er daadwerkelijk aan te denken, én uit te werken...
(enne: is een voetgangerstunnel vanuit de Hoogstraat én Brusselpoortstraat, uitkomend onder de poort een dwaas idee? of?)
Als we zo bezig blijven lokken we alleen nog betonboeren naar de politiek hier, er is genoeg gebouwd en hertimmerd de laatste jaren, we kunnen ff voort met dit patrimonium! en er zijn andere varkentjes te wassen in deze stad.
Je zou over de ring “Guido Gezellelaan – Olivetenvest – Koningin Astedlaan – Van Benedenlaan – Schuttersvest” veel minder verkeer hebben als ze dit verkeer omleiden naar de Autosnelweg E19 tussen afrit Mechelen Noord en Mechelen Zuid.
(Zoiets hebben ze ook gedaan voor de N25 Nivelles-Leuven waar men het doorgaand verkeer over een stukje van de E411 laat gaan)
Het zou in iedere geval veel mooier zijn voor de stad. Minder brede straten zullen nodig zijn, enkel voor lokaal verkeer & bussen. Dan kan je eventueel de waterpartij terug naar boven halen (afhankelijk van de beschikbare ruimte : een uitbreiding van de jachthaven), eventueel de oude wal gedeeltelijk terug opdtrekken, desnoods maak je hiervan een verhoogde (ongeveer 1 meter hoog) park omgeving (komt ook voor op de ring rond Leuven).
Zo heb je het beeld van de oude stadswallen met het water errond (al dan niet gedeeltelijk) en heb je minder verkeer.
Naar mijn mening, zullen er dan geen tunnels nodig zijn, omdat er enkel lokaal verkeer passeert.
Ik zou in de eerste plaats willen werk maken van he volledig afwerken van de grote ring rond Mechelen. Maar dan moeten we Katelijnse en Bonheidense varkentjes wassen. Ik hoor ook over gigantische prooecten ter hoogte van het centraal station Arsenaal en verder met viaducten van daar naar de E19 etc...
Eerlijk gezegd lijkt een heraanleg van die kleine ring me nu niet direct prioritair.
En terzijde: Als Katelijne en Bonheiden moeilijk doen, dan is dat de schuld van Mechelen zelf; hadden we heel de ring op eigen grondgebied gepland dan moest er nu niet vriendelijk gevraagd worden of het alstublieft mocht. Waren er misschien akkoorden hieromtrent afgesloten in het verleden? Tja, nooit een afspraak voor de toekomst maken met mensen die maar 6 jaar benoemd zijn he, dat is toch een beetje logisch.
Ik weet dat 'men' me een ambetanterik vind, IK heb daar geen last van hoor!
Dat gaat zo als je bijna 80 jaar word! Ik ben gewoon van spijkers met koppen te slaan. Zonder kop vind ik géén spijkers, dat zijn volgens mij houten pinnekes....je weet wel van die ' voiageur' in houte pinnekes. Je mag/moet dat groot zien ...in de tijd/toekomst. Das niet voor vandaag of morgen!
Als men metro's kan aanleggen enzovoorts, waarom geen ondergrondse autobanen? Toekomst denken noem ik dat.
Stel je voor dat de 'binnenring'ondergronds zou liggen..
Een zéér rustige VEST. Geschikt voor plaatselijk verkeer en fietsers en voetgangers. Zie je de , eertijds 12 poorten,als in/uit rijplaatsen?
Brusselsepoort, waarover men hier van gedachten wisseld, zou een oase zijn van groen en water en vrij ten voordele voor verkeer van fietsers en voetgangers. 'MEN ' vind wel geld voor een stukje MELAAN. Als je de trams onder de grond kan stoppen, waarom dan niet de auto's? Die zijn véél verkeersbelastend dan de tram's hoor!!!
Ik hoor al de ' beslissers' denken: Waar halen we dat geld? En waar haalden men in de grote steden het geld voor de Metro's ? Zoeken dames en heren van het gezag.....ZOEKEN . Ze vonden in Mechelen wel de geldbron voor ondergrondse parkings die niet renderen.......? Denken mensen, denken, denken...en je vindt het wel. Is het niet NU dan zeker wel LATER. Niet te haastig te werk gaan. Laat aub ons nageslacht niet zeggen: Wat voor stommerikken waren dat in de 21ste eeuw? Wat wij soms zeggen over het afbreken van onze 12 stads poorten.
Zal maar stoppen, andere mogen ook wat neer tikken!
@netels: ik wacht vol spanning op jouw ontwerp.
:-)
Plaatsen die foto, SN ! Pleeeeess?
Ik zal eens inloggen zie.
Wel wil ik er bij vermelden dat het tussen de soep en de patatten ineengestoken is he, de vorm, de kleur, de exacte plaatsing, enz,... 't is maar om een gedacht te geven van het volume he, een bovenaanzicht met kleine aanpassing van het wegdek en een klein pleintje naast de poort heb ik niet kunnen maken wegens geen luchtfoto ( iemand soms een vliegtuig? ). Roeien met de riemen die we hebben he (lacht)
In elk geval: knap werk, extra leuk is dat je niet alleen veilig oversteken kan, maar er meteen nog een panoramaatje bijkrijgt! ha! ;-)
Hoe duur is dit soort staalbouw ? Nee serieus, heb je een idee van de grootte-orde ?
;-)
Nog ideetjes? Een nieuwe omgeving voor de Mijlpaal aan 't station?
En op die vragen kan ik ulder geen realistisch antwoord geven, misschien leest er iemand mee met kennis van openbare werken die er een slag kan naar geven?
Voor het station kan helaas geen hulp meer baten (lacht), het oude station afbreken was de eerste onombeekbare vergissing met het gekende gevolg, misschien laten inpakken in zwarte plastiek door Christo?
De Vismarkt daarentegen daar kan je wel iets waw! van maken, daar heb ik nog een goed gedacht voor..
Misschien tegen volgende week op voorwaarde dat ik nog eens... 5 minuten tijd heb (lacht)
Misschien een idee voor een nieuwe rubriek: Mechelen zoals Gedroomd.
Topidee !!
[ Zelfs met mijn fietske ben ik op 'een ik en een gij' de ring rondgereden (al is het wel opletten, want met al dat verkeer: t is als fietser niet altijd alles...) ... ]
@nen echte: Awel ja, dat is een goed gedacht: als alle Mechelaars mij elk 5¤ geven beloof ik dat we er komen en er iets moois van maak, wees daar maar gerust van!
Kijkt politiek Mechelen toe?
Wat denkt 'zij' van dit idee?
Niet laten rusten...
NB.: 'Mechelen zoals gedroomd...' : kan best aardige dingen opleveren.
Doen Sint!
We springen wel op de kar...
Kun je trouwens boven op de Lamot of is er daar ergens een panorama op de vismarkt in de buurt?
Misschien klopt dat wel. Maar er stond wel een bord van een ING evenement, waarop stond te lezen: Mechelen Panorama.
In ieder geval er zijn fotokes van het uitzicht...
http://www.flickr.com/photo...
en volgende ...
Wat de doortrekking van de "grote ring" betreft. Als we niet in een apenland woonden waar het algemeen belang wordt opgeofferd aan het eigen belang dan was die ring al jaren een feit. Maar dan heb je beleidsmakers met haar op hun tanden nodig en die zijn ver te zoeken hier te lande. ook elders voorbeelden genoeg -Zaventem bijvoorbeeld. De Belgische ziekte - vandaag een kop in het Nieuwsblad. Een Oesorapport met als resultaat dat onze belastingen het slecht van al gebruikt worden in la Belgique de papa. Maar dat was even terloops. Ik liet me even gaan. Sorry.
ruikt? Zie PARKING 23/3 Reactie op Jos v/d Hanswijkenhoek.
Dat begingt hier wreed naar verkiezingskoorts te stinken, op den Blog!
http://images.google.be/ima...
Lees ik daar in de krant dat "de Leo" een idee opperde dat ik nu is tof vind!!!
Enkel richting op de vesten.
Dat moet toch kunnen. Stel dat men tegen het uurwerk in laat rijden. Dus altijd recht afslaan om de vesten op te komen.
Ik denk( zie hier boven!) dat zulks een idee is dat door verkeersexperten diend uit geplozen te worden tot op het bot. Niet overhaast te werk gaan. Zal wel een vlottere verkeersdoorstroming meebrengen, denk ik ( weeral zie boven) Met een daaraan gekoppeld rijvak voor alle autobussen. Trams ? Dat zijn weeral extra kosten , en wat is de baat?
Al eerder gemeld: Bezint eer gij begint.
Nu nog de stap naar 'gratis ringparkings', dat kan als men maar degelijk zoek en men zal vinden...breed genoeg denken mannen ( en vrouwen!)
Voor de invalswegen vanuit het Zuiden, mijn gebied dus. Mogelijke plaatsen zijn: Bos van Grisar, naast Vvoetbalterrein Sporting, oude terreinen van Acomal en Erla. Kwestie uitzicht van die parkings, ga is kijken bij Imelda in Bonheiden. Mooie indeling veel groen en vooral HET IS GEEN KALE ASFALT VLAKTE.
Allez, ik ben in blijde verwachting. Volgens bekenden ben ik al 7 maanden ver....dat buikske hé!
Groetjes aan de mannen en... ook de vrouwen van den Blog!
Heb geen commercieele oogmerken.
J.ph.maes@skynet.be