In de regionale pers donderdag 23 maart

Hier zijn we weer met onze dagelijkse portie nieuwsitems: Het Nieuwsblad 1) Geluidsschermen op E19 laten op zich wachten 2) Parkeerschijven op proef in Nekkerspoel 3) Mechelse studenten richten bedrijfje voor internetbeveiliging op 4) --- 5) BIM-Sem wint poëziewedstrijd Gazet van Antwerpen 1) Kunstencentrum nOna gered: aankoop door stad zorgt voor 1 miljoen euro subsidies 2) Blauwe zones op de helling: stad beperkt invoering tot proefproject in Mechelen-Noord. 3) Mechelen maakt parkings Grote Markt en Veemarkt goedkoper 4) Dorpshuis Leest opnieuw open 5) --- 6) KV Swingt op Brahim en mojito 7) Leerlingen Scheppers organiseren modeshow 8) BIM-Sem wint poëziewedstrijd 9) ACW stelt prioriteiten voor bestuur 10) Planckendael krijgt olifantenverblijf 11) Lange Nieuwstraat is vandaag gesloten wegens werken 12) Toneel op kantoor: 't Arsenaal speelt theater in oud-station Het Laatste Nieuws 1) Invoering blauwe zones beperkt tot Mechelen-Noord + overzicht straten 2) Panne met bancontact 3) Ondergronds parkeren even duur als bovengronds 4) --- 5) Dorpshuis Leest opnieuw open 6) OCMW renoveert bejaardenwoningen 7) Bij Julia in Leest (gesloten superette) staat te koop 8) nOna speelt toneel in bedreigde gebouwen
@jos,da zulle ze ondervinne op 8 october!
Ik sta paf...zoveel protest tegen en toch gaat het door...waar zijn "ze" mee bezig?
Het lijkt me volkomen logisch dat een EERSTE bewonerskaart gratis is. We leven in de 21ste eeuw en het bezit van een auto voor elk gezin is normale zaak en mag niet duurder worden (het gebruik ervan, de variabele kostmag wel duurder worden, principe de vervuiler betaalt). Trouwens, wil mechelen de stad niet aantrekkelijk maken voor jonge gezinnen (liefst tweeverdieners)? Dan moeten ze het bezit van een (eerste)auto die op straat wordt gestald (nogal wiedes, rijhuizen hebben doorgaans geen garage) niet afgestraft worden. Een alternatief zou zijn om op gepaste plaatsen bewonersparkings te maken, of afspraken te maken met scholen, bedrijven en dergelijke meer dat bewoners gratis hun auto mogen stallen in het weekend en na 17 uur. Ik dacht dat dit in Leuven al gebeurde. Een ander middel is via een stedenbouwkundige verordening bij grote nieuwe bouwprojecten de verplichting in te bouwen parking te voorzien onder het gebouw, en daarenboven meer dan nodig, om dan een deel ter beschikking te stellen van de buurtbewoners (de kost van de extra plaatsen wordt gedragen door de stad). Ook hiervan zijn voorbeelden in andere gemeenten. Een tweede wagen voor wie in de stad woont, waar er al zeer weinig parkeerplaats is moet m.i. zeker niet aangemoedigd worden (schaarse ruimte + milieu) en het lijkt me logisch dat het stadsbestuur, die de spaarzame parkeerplaatsen 'beheert', daar ook geld voor vraagt. Als de helft van de straat twee auto's op straat stalt dan zitten we met een gigantishc parkeerprobleem. VOILA
Els, tijdens de proefperiode in de straten van Mechelen-noord zijn de eerste en tweede en evt elke volgende kaart gratis. Ook tijdens deze proefperiode is de eerste kaart in de binnestad gratis, voor de tweede in de binnenstad moet je blijven betalen.
Het is in ieder geval onomstotelijk unfair ( niet eerlijk, ongelijk ) aangezien het hier in werkelijkheid gaat om de zoveelste vorm van VERDOKEN BELASTING. Zeker daar een vast bedrag dient betaald te worden ongeacht u leeft van een uitkering of elke maand bakken poen schept, dat laatste gun ik trouwens iedereen van harte.
Ik betaal al jaren een bewonerskaart om voor de eigen deur te staan ... (discriminatie ?)
@ Els: ik kan u hierin volledig bijtreden en ik wil er nog aan toevoegen dat het eens tijd werd dat wat meer mensen zich kwaad begonnen te maken over dit onderwerp, of hoe lang moet men nog de makke melkkoe spelen, gewoon omdat men een wagen bezit? Mijn visie op het Mechels parkeren: 80-85% van de bovengrondse parkeerplaatsen ENKEL voor inwoners EN gratis, buiten het centrum: 3/4 van de straat ENKEL voor inwoners en uiteraard ook gratis. Bezoekers kunnen in het centrum in de vele betaalparkings terecht, buiten het centrum op 1/4 van de beschikbare plaatsen waar een parkeerschijf nodig is, afhankelijk van de ligging. Breng je hiermee meer geld in het laatje? Neen. Bewijs je hiermee de Mechelse bevolking een enorme dienst? Absoluut JA.
Alle kranten geven wel tegenstrijdige berichten over de bewonerskaarten, volgen de ene zijn ze gratis (enkel tijdens proefperiode?), volgens de andere is de tweede kaart (200¤) gratis... Wat is het nu eigenlijk? Als wij proefkonijnen MOETEN spelen voor iets wat we zelf niet willen, is het laatste wat ik wil doen is daarvoor ook nog eens VERPLICHT BETALEN!! Eerst krijgen we geen paaltjes (neen, dat brengt geen geld op) maar we moeten wel betalen om voor eigen deur te parkeren: hierover mogen we niet naar een referendum (de politici hebben schrik hier te verliezen zeker?). Ik vind het systeem van te betalen bewonerskaarten (voor de ganse stad, dus ook binnenstad) complete discriminatie. Elke hardwerkende burger betaalt evenveel gemeentebelastingen, en heeft dus evenveel recht om GRATIS voor zijn eigen deur te parkeren!
BIM-Sem wint poëziewedstrijd: het winnende gedicht. Het waterdrupje Een hele kleine waterdrup, midden in een plas. Zegt zielig en heel erg bedroefd:"ik wou dat ik groter was. Dan dreef ik midden op de zee en nam al mijn vriendjes mee". Toen vloog een meeuw over de plas, en vroeg zich af waar hij was. Hij vroeg beleefd: "Dag mijn vriend, weet jij waar de zee zich bevindt?" De kleine waterdruppel zei:"Nu heb je pech, buiten deze plas weet ik nergens de weg! Maar weet je wat? Ik ga mee! Want reizen is toch veel leuker met twee." "Goed idee!" zei de meeuw. En nam drupje in z'n bek. Samen zoeken naar de zee, dat is nog niet zo gek. Ze vlogen op, allebei. En daalden daarna neer, want ze vonden toen de zee en keerden nooit meer weer.
@Sven:Bedankt Sven voor dit dagelijks(?)lokaal 'persoverzicht'. Een extra inspanning die ik waardeer.
@nen echte mecheleir: Dat is toch logisch. Je garagepoort is van jou, maar de straat er voor is van de gemeenschap. Zo klaar als een klontje.
Het Stadsbestuur heeft het beheer van parkeerplaatsen uitgegeven aan een privéfirma VINCIPARK. Deze firma betaalt aan de Stad hiervoor een vergoeding. VINCIPARK heeft eveneens geinvesteerd in 2 grote ondergrondse parkings. Uiteraard gaat deze privéfirma al het mogelijke doen om haar investeringen terug te verdienen en liefst nog wat winst overhouden ook. Wellicht is het innen van parkeergelden in de binnenstad onvoldoende om dit doel te bereiken dus...
Het strafste vindt ik wel dat je zelfs moet betalen om voor uw EIGEN garagepoort te staan.Begrijpe wie kan.
@ Garda je was tegen het scenario van harde stops...dit betekent dat het doorgaand verkeer vrij spel krijgt in onze wijk en dat de zachte verkeershinderende maatregelen leidt tot minder parkeerplaatsen... en dus de nood vergroot voor de invoering van blauwe zones
Het strafste is wel dat de stuurgroep Noord en Nekkerspoel de eerste waren om te protesteren toen ze hoorden van de plannen voor de invoering van blauwe zones....maar toch start het proefproject in de wijk Nekkerspoel!
Ik herhaal het met plezier nog een keer: volgens mijn bron op het stadhuis zou heel het stuk Mechelen-noord tussen de twee steenwegen tot aan de eikestraat ( excl. de Plein ) en een vrij grote zone rond Nekkerspoel in aanmerking komen voor blauwe zone. Da's niet niks he mensen, en aangezien u als inwoner een bewonerskaart gaat mogen kopen om uw wagen in uw eigen straat te zetten zonder parkeerschijf te leggen brengt het aardig wat geld op ook. Ik dacht dat, als ik mij niet vergis, per gezin de eerste kaart 25¤ kost, de tweede kaart 125¤ kost, dus als u 2 wagens heeft: 150¤ per jaar. En vergeet niet: zelfs al hebt u een garage en zet u de tweede wagen voor uw eigen poort: betalen. Laat u daar niet in misleiden, er gaat weer een schone hap uit uw gezinsbudget verdwijnen.
Parkeerschijven op proef in Nekkerspoel Protest buurtbewoners tegen blauwe zones krijgt gehoor MECHELEN - Omdat de bewoners van de wijken rond de stadsrand de invoering van blauwe zones niet echt zagen zitten, verzamelden ze zich en stuurden een protestbrief naar de stad. Het stadsbestuur besliste na overleg met de betrokkenen om de blauwe zones niet meteen allemaal in te voeren, maar te beginnen met een proefproject in de wijk Nekkerspoel. (bron Het nieuwsblad)
De verkiezingen zijn weer in aantocht: Nona krijgt 1 mio subsidies, de parkings op grote markt en veemarkt worden goedkoper, OCMW woningen worden gerenoveerd,.... in ieder geval zijn het zéér wijze beslissingen van ons stadsbestuur