Gisteren serieus verschoten toen ik mijn brievenbus leegmaakte! Tussen de traditionele nieuwjaarskaartjes, elektriciteitsrekeningen en reclamefolders, stak ook een doodsbrief. Omdat de moeder van een goeie kennis in kritieke toestand in het ziekenhuis ligt, dacht ik dat het zover was: ze was dan toch overleden! Groot was mijn verbazing toen bleek dat het hier niet om een doodsbrief ging, maar dat aan de binnenkant reclame werd gemaakt voor Passage Fitness First met de slogan: "Goed nieuws! Er is niemand gestorven..." gevolgd door een aanbieding om te gaan fitnessen.
Het was lang geleden dat ik nog zo verontwaardigd was door reclame. Argeloze mensen confronteren met een doodsbrief die dan platvoerse reclame voor een fitnesscentrum blijkt te zijn, getuigt van slechte smaak en gebrek aan respect en stijl. Als er één fitnesscentrum is waar ik nooit ofte nooit nog een voet zal binnen zetten, is het wel Passage Fitness First, Schaliënhoevedreef te Mechelen.
Hoe kijken jullie aan tegen deze vorm van publiciteit? Ik alleszins ben in mijn wiek geschoten en heb dit ook laten weten aan de uitbaters van het fitnesscentrum in kwestie.
Het is inderdaad niet bepaald smaakvol, maar vanuit dat standpunt kan je wel zien dat ze in hun opzet gelukt zijn. Of ze daar beter van gaan worden, laat ik in het midden.
Tja, wanneer kan iets wél of niet? Moeilijk natuurlijk - maar men zou toch maar eens effe goed moeten nadenken welk 'effect' dit heeft op een groot gedeelte van de mensen die dit onverwacht in hun bus gedropt krijgen... Reclamemakers zouden soms beter eens in het vel kruipen van de bestemmelingen van hun 'originele' post...
"Het marketingeffect van de campagne primeert op het morele. Over een maand weten we of deze campagne ons baatte of schaadde."
sorry, maar ik vind dit ook helemaal niet kunnen, en ze hebben één miljoen brieven laten drukken ! ik denk dat dat elk huis is in Vlaanderen
Maar goed: ik kreeg dan gisteren al uitgelegd wat er dus aan de hand was, en Koen als het een troost mag zijn: de Passage Fitness First personeelsleden die ik sprak gisteren ziitten met dit zaakje serieus verveeld hoor.
Ook ik vind het niet kunnen en dat heb ik hen gisteren ook gezegd... agressieve reclame is één ding, maar ook dan zijn er nog grenzen vind ik...
Bon, om nu om die reden te zeggen: "ik ga niet meer bij Passage Fitness First".. nou, nee dat niet. Wel vind ik dienen ze bij Passage eens grondig na te denken over hun reclamebeleid, en op zijn minst de verantwoordelijke achter deze campagne op de vingers tikken...
"just my two cents"
national marketing manager van Passage Fitness First. Men wil de Vlamingen aanzetten tot fitness, een nobel doel, voorwaar, en daarom moest de campagne opvallen!
Ik citeer: "Vandaar deze actie om de mensen extra wakker te schudden, en dat kan je alleen als je communicatie -in casu de brief- opvalt tussen alle andere reclameboodschappen. Het is echter nooit onze bedoeling geweest om mensen te kwetsen. Als dat zo is, verontschuldigen we ons daarvoor."
Met andere woorden: het doel heiligt de middelen. Als de reclame maar in de eerste plaats opvalt, de rest is bijzaak...
Met vriendelijke groeten - Bien à vous -
De grote reclamebureaus werken volgens een strikte ethische code. Daarnaast waken zowel bureau als klant nog eens over het uiteindelijke resultaat.
En met reden, want zo'n campagne gaat nog steeds uit van je eigen merk. Uiteraard wil je dat je boodschap opvalt en dat mensen er over praten, maar je wil evengoed dat je reclame je merk niet schaadt.
Natuurlijk zijn er genoeg drukkers, freelancers, kleine lokale bureautjes, ... te vinden die niet volgens de ethische code werken en bij wie een goed creatief idee al een campagne is.
Niet dus... en de houding 'we zien wel of het ons schaadt', vind ik persoonlijk van weinig inzicht in marketing en reclame getuigen.
In dit geval ligt dus de schuld volledig bij Passage Fitness die als klant beter hadden moeten weten.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe makkelijk je gechockeerd wil worden/bent.
Als er 'grote' reclamebureaus zijn die vrijwillig een ethische code willen hanteren dan is dat hun vrije keuze, maar ook niet meer dan dat.
Kortom: eerst mijn geld en mijn business, dan (en als het moet) zien we wel eens terloops naar de ander en zijn gevoeligheden. Gevoeligheden dan nog op het meest tere punt, dat van leven en dood.
Ik vind dat meer dan een storm in een glas water. Het gaat m.i. over dat laagje beschaving dat een mens tot meer maakt dan een puur egoïstisch en materialistisch wezen.
Maar of dat het laagje 'beschaving' aantast? Boaf, sinds WO I en WO II denk ik dat er aan dat laagje 'beschaving' al zo hard gekrabt is dat een doodsbriefke met een reclammeke op het verschil niet meer zal maken. Zelf ben ik graag egoïstisch en materialistisch, ik geef liever geld aan een LCD-TV dan aan 11.11.11, er zullen wel mensen zijn die dat erg vinden, maar ik geniet nu eenmaal graag van een filmke... en ik denk niet dat ik de grote uitzondering ben; 't is de tijdsgeest.
@Karel: Groot gelijk!