Smakeloze reclame voor FitnessFirst

met categorie:  
Gisteren serieus verschoten toen ik mijn brievenbus leegmaakte! Tussen de traditionele nieuwjaarskaartjes, elektriciteitsrekeningen en reclamefolders, stak ook een doodsbrief. Omdat de moeder van een goeie kennis in kritieke toestand in het ziekenhuis ligt, dacht ik dat het zover was: ze was dan toch overleden! Groot was mijn verbazing toen bleek dat het hier niet om een doodsbrief ging, maar dat aan de binnenkant reclame werd gemaakt voor Passage Fitness First met de slogan: "Goed nieuws! Er is niemand gestorven..." gevolgd door een aanbieding om te gaan fitnessen.
Het was lang geleden dat ik nog zo verontwaardigd was door reclame. Argeloze mensen confronteren met een doodsbrief die dan platvoerse reclame voor een fitnesscentrum blijkt te zijn, getuigt van slechte smaak en gebrek aan respect en stijl. Als er één fitnesscentrum is waar ik nooit ofte nooit nog een voet zal binnen zetten, is het wel Passage Fitness First, Schaliënhoevedreef te Mechelen.
Hoe kijken jullie aan tegen deze vorm van publiciteit? Ik alleszins ben in mijn wiek geschoten en heb dit ook laten weten aan de uitbaters van het fitnesscentrum in kwestie.
Ik heb er zelf niet te zwaar aan getild, maar ik las gisteren wel in Het Laatste Nieuws dergelijke reacties zoals die van jou. Ik heb er alle begrip voor dat het voor mensen die in deze situatie zitten, dit nogal 'onrespectvol' kan overkomen...
Dikwijls worden dergelijke 'stunts' gebruikt om gratis publiciteit te krijgen (zoals nu in Het Laatste Nieuws en op Mechelen.blogt)...
Het is inderdaad niet bepaald smaakvol, maar vanuit dat standpunt kan je wel zien dat ze in hun opzet gelukt zijn. Of ze daar beter van gaan worden, laat ik in het midden.
Begrijpelijk Koen - ergens zijn er grenzen... Uiteraard zal men met zulke reclame 'opvallen' - maar deze zaak kleurt met deze publiciteit toch wel even grof buiten de lijntjes.
Tja, wanneer kan iets wél of niet? Moeilijk natuurlijk - maar men zou toch maar eens effe goed moeten nadenken welk 'effect' dit heeft op een groot gedeelte van de mensen die dit onverwacht in hun bus gedropt krijgen... Reclamemakers zouden soms beter eens in het vel kruipen van de bestemmelingen van hun 'originele' post...
er staat ook meer over in destandaard: http://www.standaard.be/Art...

"Het marketingeffect van de campagne primeert op het morele. Over een maand weten we of deze campagne ons baatte of schaadde."

sorry, maar ik vind dit ook helemaal niet kunnen, en ze hebben één miljoen brieven laten drukken ! ik denk dat dat elk huis is in Vlaanderen
Tja, ik heb die smakeloze reclame ook in de brievenbus gekregen...ik moet bekennen dat ik natuurlijk ook eerst was geschrokken, maar wanneer ik dan ontdekte dat het eigenlijk reclame was, dan vind ik dit absoluut heel ongepast!
Koen en allen: toen ik gisteren bij Passage Fitness first was, vroeg mijn personal trainer me toen al enigszins bezorgd: "heb jij al die reclame van Passage gehad?". Dat was niet het geval, en ook vandaag zit die reclame niet in de bus, maar ja ik ben dan al klant.
Maar goed: ik kreeg dan gisteren al uitgelegd wat er dus aan de hand was, en Koen als het een troost mag zijn: de Passage Fitness First personeelsleden die ik sprak gisteren ziitten met dit zaakje serieus verveeld hoor.
Ook ik vind het niet kunnen en dat heb ik hen gisteren ook gezegd... agressieve reclame is één ding, maar ook dan zijn er nog grenzen vind ik...

Bon, om nu om die reden te zeggen: "ik ga niet meer bij Passage Fitness First".. nou, nee dat niet. Wel vind ik dienen ze bij Passage eens grondig na te denken over hun reclamebeleid, en op zijn minst de verantwoordelijke achter deze campagne op de vingers tikken...

"just my two cents"
Ondertussen vraag ik me af: zou Passage zijn reclame hebben ingetrokken/ voor een stuk hebben onderschept? Ik heb namelijk hun pijnlijke uitschuiver nog steeds niet in de bus gehad...
Ik heb onmiddellijk nadat ik de reclame ontving de fitness gebeld om mijn misprijzen te uiten, inderdaad waren de mensen aan de andere kant van de lijn er ook niet erg mee opgezet. Dezelfde dag nog heb ik mijn afschuw voor dergelijke reclame geuit bij de hoofdzetel van Passage. Het is niet dat soort reclame dat me ou overalen om mezelf hhelemaal af te trainen. Ik vind dat er symbolen en ikonen zijn waar je niet mee tolt, sommige dingen moeten herkenbaar zijn en nooit in andere context worden gebruikt anders missen ze hun doel in de oorspronkelijke context. Deze reclame vond kzelf eerder degoutant. voilà mijn gedacht...
Ik heb intussen een repliek ontvangen per mail van Erwin De Maertelaere,
national marketing manager van Passage Fitness First. Men wil de Vlamingen aanzetten tot fitness, een nobel doel, voorwaar, en daarom moest de campagne opvallen!
Ik citeer: "Vandaar deze actie om de mensen extra wakker te schudden, en dat kan je alleen als je communicatie -in casu de brief- opvalt tussen alle andere reclameboodschappen. Het is echter nooit onze bedoeling geweest om mensen te kwetsen. Als dat zo is, verontschuldigen we ons daarvoor."
Met andere woorden: het doel heiligt de middelen. Als de reclame maar in de eerste plaats opvalt, de rest is bijzaak...






Met vriendelijke groeten - Bien à vous -
Even ter verdediging van wij, reclamemensen :o)

De grote reclamebureaus werken volgens een strikte ethische code. Daarnaast waken zowel bureau als klant nog eens over het uiteindelijke resultaat.

En met reden, want zo'n campagne gaat nog steeds uit van je eigen merk. Uiteraard wil je dat je boodschap opvalt en dat mensen er over praten, maar je wil evengoed dat je reclame je merk niet schaadt.

Natuurlijk zijn er genoeg drukkers, freelancers, kleine lokale bureautjes, ... te vinden die niet volgens de ethische code werken en bij wie een goed creatief idee al een campagne is.

Niet dus... en de houding 'we zien wel of het ons schaadt', vind ik persoonlijk van weinig inzicht in marketing en reclame getuigen.

In dit geval ligt dus de schuld volledig bij Passage Fitness die als klant beter hadden moeten weten.
Toch een beetje een storm in een glas water als je 't mij vraagt, zelf ben ik 2 weken geleden geconfronteerd geweest met het overlijden van een naaste, dat een fitnessclub in deze periode een reclamecampagne in doodsbrieven verpakt, wel ja en dan? Mij laat het in ieder geval koud en ik zal er niet wakker van liggen, ander en belangrijker.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe makkelijk je gechockeerd wil worden/bent.
Als er 'grote' reclamebureaus zijn die vrijwillig een ethische code willen hanteren dan is dat hun vrije keuze, maar ook niet meer dan dat.
"Het marketingeffect van de campagne primeert op het morele. Over een maand weten we of deze campagne ons baatte of schaadde."

Kortom: eerst mijn geld en mijn business, dan (en als het moet) zien we wel eens terloops naar de ander en zijn gevoeligheden. Gevoeligheden dan nog op het meest tere punt, dat van leven en dood.

Ik vind dat meer dan een storm in een glas water. Het gaat m.i. over dat laagje beschaving dat een mens tot meer maakt dan een puur egoïstisch en materialistisch wezen.
Bij mijn weten is reclameboodschappen op doodsbrieven drukken al niet bij wet verboden, er zullen er zijn die die dingen grappig vinden, er zijn er die dat koud laat ( mijn groep ) en er zijn er die er aanstoot aan nemen. 't Is dus een kwestie van persoonlijke smaak me dunkt.
Maar of dat het laagje 'beschaving' aantast? Boaf, sinds WO I en WO II denk ik dat er aan dat laagje 'beschaving' al zo hard gekrabt is dat een doodsbriefke met een reclammeke op het verschil niet meer zal maken. Zelf ben ik graag egoïstisch en materialistisch, ik geef liever geld aan een LCD-TV dan aan 11.11.11, er zullen wel mensen zijn die dat erg vinden, maar ik geniet nu eenmaal graag van een filmke... en ik denk niet dat ik de grote uitzondering ben; 't is de tijdsgeest.
@Netels. Oh, wat zijn we stoer en cynisch!
@Karel: Groot gelijk!
@Koen: Tja, als je vlakaf vraagt wat mensen ergens van denken vergroot je de kans dat er al eens iemand iets zegt dat haaks staat op je eigen mening uiteraard aanzienlijk, maar dat overkomt mij ook hoor, je bent dus in goed gezelschap!
Dit is een boodschap van het soort dat zeker bij elke brainstorming op het prikbord verschijnt, een ander idee dat nadien bij het uitdunnen had moeten verdwijnen. Deze reclamejongens hadden vermoedelijk niet veel inspiratie en hebben dan het beste van de ideëen door gelaten, je moet niet vragen wat de andere ideëen inhielden. Way to go boys.....