Ik had vandaag een dagje vrij, het was mooi weer, dus besloot ik eens naar de braderij te wandelen.
Er was weer veel sfeer, veel verschillende zaken te koop.
Weerom een commercieel schot in de roos.
Ik zag ook vele groepen toeristen in de stad, Amerikanen, Nederlanders en zelf Limburgers en die waren allemaal blijkbaar blij verrast met het bruisende stadsleven dat in Mechelen gaande is.
Mechelen is nog lang niet dood.
Ben er net ook nog even doorgelopen.. Inderdaad weerom gezelligheid troef, en het weer zit mee dus.. dat helpt he ;-)
Perfect dus
Wel tof vond ik die airbrusher aan die Tattoozaak in de O.L.Vrouwestraat. Die was een mooi werk aan het spuiten. Buiten een naamkaartje zag ik er niets liggen, dus ik zou niet weten of die man een zaak heeft of niet. Maar dergelijke initiatieven mogen er vaker komen!
Een stad zonder braderie/toerisme is niet 'ten dode' toch?
Thomas,
Als nieuwkomer in Mechelen heb ik spijt dat ik Gina heb gemist.
Volgend jaar ga ik zeker op verkenning.
Hopelijk staan er dan niet van die voze snoepkramen-die-net-zo-goed-braadkippen-op-stokken-koten hadden kunnen zijn.
(sorry, dit moest even van de lever)
Marc,
zonder je goede intenties in twijfel te trekken toch even dit:
laten we voortaan de woorden 'dood' en Mechelen niet meer in één zin voorkomen.
Dit was zoëven de laatste keer dus ;)
ps
hoe was de klankband in de OLV-straat tijdens de braderie?
ik ben een levenslange fiere inwoner van deze prachtige stad, ik gebruikte de woorden om de criticasters lik op stuk te geven. Voor mij is Mechelen zelfs in het verleden nooit dood geweest.
1 Je kan naar huis gaan en gewoon gaan slapen
2 Je gaat op zoek naar één van de vele dansgelegenheden in de Mechelse regio, maar als je met de wagen gaat, drink alleen maar alcoholvrij
3 Je kan een babbelcafé binnenstappen en daar tot een stuk in de nacht gaan filosoferen over de toekomst ( een aanrader)
4 Je kan in de binnenstad rondhangen en op de grote markt naar optredens kijken, daar kan je trouwens ook nog dansen.
5 Je kan in een bankautomaat geld ophalen en dat op de grote markt uitstrooien, je gaat gegarandeerd veel nieuwe vrienden maken die nacht.
6 Andere voorstellen laat ik aan je verbeelding over ... alvast veel plezier
Die mensen zijn vervangen door o.a. minder begoeden die minder geld te spenderen hebben en / of door allochtonen die weinig binding hebben met de stad en kopen in goedkopere zaken of in hun eigen zaken. De juiste verhoudingen in de bevolking tussen arm, middenstand en rijk zijn zoek
Vandaar dat de stad poogt om kapitaalkrachtigere tweeverdieners naar het centrum te lokken, wat nog schijnt te lukken ook. Het parkeerprobleem is dus maar één aspect van het probleem.
Ik probeer dan ook konsekwent in eigen stad te kopen en uit te gaan.
Meer fierheid, niet alleen op onze toren, ook op onze hele stad is een noodzaak. Een beetje gezond chauvinisme is welkom.
Kapitaalkrachtige burgers zijn er in verhouding te weinig in Mechelen
Mechelen moet nog veel moeite doen om mensen aan te trekken want het is geen lachertje om in de binnenstad te wonen, ook al zijn er verschillende voordelen.
Daarbij zal ik nog een maandje in Mechelen woonzaam zijn, om dan naar Lier te verhuizen. Daar wist men ons te zeggen dat er meer en meer Mechelaars naar Lier gaan wonen.Doch blijf ik wel Mechelaar in hart en nieren!
Ikzelf woon nu al 21 jaar in Mechelen.
Ik kwam van "den buiten", maar ik zou niet terug in een dorp willen wonen :
niets te beleven. En als je de natuur wil opzoeken kan je dat perfect van hieruit.
Mechelen (en ook Lier) wordt weleens een "provincienest" genoemd. Maar ik vind het juist een voordeel dat we een beetje van een grootstad hebben(zeker voor de culturele activiteiten)en nog een beetje van een dorp.
Verder nog even een studie in Gent aanhalen, waar een ferm gecontesteerd mobiliteitsplan was uitgedokterd enkele jaren geleden. En wat bleek ? Meer fietsen in de straten, meer voetgangers, en ... betere omzetcijfers voor de middenstand.
Waarom denk je dat parkeermeters plaatsen een negatieve invloed heeft op kapitaalkrachten naar de stad te lokken ? Er zijn gratis bewonerskaarten, bijvoorbeeld, dat moet toch aanspreken bij jonge mensen ?
We leven in de tijd van de auto, dat is waar, maar ooit al gehoord van autodelen ? Schitterende uitvinding, en aktief in Mechelen.
Pas op, ik weet niet of het hudige plan zo perfect is, maar ik ben wel beniuwd naar de gevolgen, en de bijsturingen ...
Wat ik betreur in het nieuwe verkeersplan is het feit dat je geen keus meer hebt in je binnenstad. Je gaat nu overal betalen en wat me nog maar wat erg gortig is dat je in de binnenstad maximaal 1 of hier en daar maximaal 2 uur kan parkeren. Wil je langer dan ga je naar de randparkings (of je betaalt je blauw in de parkeergarages).En ik vind dat die randparkings niet erg goed ( lees aangenaam gelegen) liggen.
Vroeger kon ik kiezen - parkeergagarge of dicht tegen het centrum en afdokken maar. OK. Ik koos echter om verder af te staan in een blauwe zone of zelfs aan de brouwerij aan de kant van de ring ZONDER blawe zone - geef toe voor een stadsgids die minstens 2 uur wandelt en begeleidt is dit de goedkoopste oplossing . Maar die optie heb ik nu niet meer en dat vind ik er over. Je zal nu zeggen steek dan over naar het Rode Kruisplein en dat is aanvaardbaar, maar ik vrees dat die parkings direct gaan volstaan met auto's van mensen die in de stad werken en daar goedkoop kunne parkeren. Een beetje de situatie zoals 's avonds, dan kan je niet parkeren op de Wollemarkt etc... als de avondschool bedrijvig is. Ook een onrechtvaardige situatie. Overdag is er daar in de buurt de laatste tijd plaats (wegens inderdaad de parkeerkosten). Als je dan 's avaonds naar de stad komt en eens gratis kan parkeren in het centrum en kan je weer de parkeergarage in, die dan gelukkig wel goedkoper is. Want dan zitten al die avondschoolgasten op je plaats. Die betalen niks, zijn overdag niet lonend voor de stad want waarschijnlijk elders (misschien op zo'n randparking) en als ze dan naar de stadkomen kunnen ze profiteren om GRATIS voor de deur van hun school te parkeren, iets wat ik in de loop van de dag niet kan of ik kan afdokken. En dat vind ik onrechtvaardig. Die mensen profiteren dus dubbel, het is hun gegund maar toch...
* Verder ken ik geen enkele stad waar men op de ring moet betalen ... misschien kan iemand anders helpen ?
* Een parkeerduur van 2 uren ? Is hier een studie aan vooraf gegaan ? Wat is de tijdbesteding van de Mechelenbezoeker ? Gemiddeld ? 1 uur, twee uren ? 5 uren ? Ik weet het niet, maar het is de moeite om het uit te zoeken. Voor Rudi is het duidelijk, min 2 uren voor een gidstocht ... Maar ik denk dat het gemiddelde bezoek langer duurt dan 2 uur ! Neen ?
Dan vind ik het principe van de chauffeur die met de wagen naar Mechelen komt en in het centrum wil staan of op een betaalparking daar ook voor betaald.
Via de pers leest ik enkele weken geleden dat de Koningin Astridlaan extra-muros vanaf 6/11 betalend zal zijn. Dit werd me zeer duidelijk als er 's anderendaags een parkeermeter voor de deur werd geplaatst.
Verleden week verscheen in de dagbladpers een artikel dat men de maatregel op de Koningin Astridlaan extra-muros zou verdagen naar 1/1/07, omdat de randparkigs op de Zandpoortvest en het Rode Kruisplein nog niet af zijn.
Vandaag krijg ik de Streekkrant in de bus. Een artikel "Woordbreuk" waarin Mechelaars, verenigd in het "Mechels Mobiliteits Comité" weinig opgetoge zijn met de nieuwe regeling en ik citeer "Ondanks afspraken met burgemeester Somers en schepen Stevens én vervolgens een beslissing door het schepencollege om het betalend parkeren pas in te voegen nadat de randparkings zouden klaar zijn, gebeurt dit nu toch vroegtijdig. Een flagrante woordbreuk!.
Enkele blz. verder :
Parkeren in Mechelen : gewijzigde parkeersituatie.
.........
Omdat de randparkings Rode Kruisplein en Zandpoortvest op 6 november 2006 nog niet gebruiksklaar zijn, heeft het stadsbestuur beslist tot 31 december 2006 een deel van de vesten gratis te houden.
Ik besluit hieruit dat het stadsbestuur wel degelijk haar belofte heeft gehouden. Of is het onder druk van het MMC dat men op zijn beslissing is teruggekomen?
Zelfs met twee bewonerskaarten is het moeilijk om 's avonds een parkeerplaats te vinden in Mechelen. Ook na 20u staan er vrij veel auto's aan de ijzerenleen of in de straten aan de Euroshopping.
Boodschappen doen is zeker geen lachertje. Tijdens het weekend kan je zaterdag's alleen vanaf 19u in de buurt van de bruul. En tijdens de week hebben we gewoon geen tijd om boodschappen te doen aangezien we pas thuis zijn rond 19u.
En je parkeerprobleem heb je dan toch zelf opgelost, door die staanplaatsen onder de Veemarkt ?
We hadden enkele jaren geleden ook twee auto's, maar momenteel hebben we er geen meer, wel fietsen, een deel-auto, de bus of als het niet anders kan een taxi die dan past in ons mobiliteitsbudget.
Of je met een auto minder kan ? Waarschijnlijk niet, maar bij ons is het welk gelukt: na een lichte aanpassing van ons mobiliteitsgebruik en een andere job, bleek al gauw dat we gemakkelijk met een auto minder konden.
Een auto kost al gauw enkele 1000den euro per jaar, reken maar eens uit dat je dan al gauw 2-3 maanden per jaar werkt om je auto te betalen, om naar het werk te kunnen gaan.
Enfin, blijkbaar zijn we de enigen in Mechelen die er zo over denken ?
Voor alle duideljkheid ik ben geen fan van het nieuwe parkeerbeleid, en ik ben benieuwd naar de bijsturingen. Ik gok op het opheffen van de tijdlimiet van 2 uur.