Herfstbraderij

met categorie:  
Ik had vandaag een dagje vrij, het was mooi weer, dus besloot ik eens naar de braderij te wandelen.
Er was weer veel sfeer, veel verschillende zaken te koop.
Weerom een commercieel schot in de roos.

Ik zag ook vele groepen toeristen in de stad, Amerikanen, Nederlanders en zelf Limburgers en die waren allemaal blijkbaar blij verrast met het bruisende stadsleven dat in Mechelen gaande is.

Mechelen is nog lang niet dood.
Hallo Marc,

Ben er net ook nog even doorgelopen.. Inderdaad weerom gezelligheid troef, en het weer zit mee dus.. dat helpt he ;-)
Inderdaad, vandaag met het vrouwke der nog eens naartoe geweest. Markt en braderij, en mooi weer
Perfect dus
Het was idd geschikt weer, vele kraampjes, en veel volk. Jammer is wel dat alleen de Ijzerenleen zijn best deed om wat te verschillen tegenover vorige edities. Bruul en O.L.Vrouwestraat is ieder jaar het zelfde. In de Bruul begin je bij kermismolen, ga je naar pensekraam bij Gina, Indianen met gsm-hoesjes op de brug, kaderkes aan Botanique,...

Wel tof vond ik die airbrusher aan die Tattoozaak in de O.L.Vrouwestraat. Die was een mooi werk aan het spuiten. Buiten een naamkaartje zag ik er niets liggen, dus ik zou niet weten of die man een zaak heeft of niet. Maar dergelijke initiatieven mogen er vaker komen!
Wist niet dat Mechelen aan het sterven was...

Een stad zonder braderie/toerisme is niet 'ten dode' toch?

Thomas,
Als nieuwkomer in Mechelen heb ik spijt dat ik Gina heb gemist.
Volgend jaar ga ik zeker op verkenning.
Hopelijk staan er dan niet van die voze snoepkramen-die-net-zo-goed-braadkippen-op-stokken-koten hadden kunnen zijn.
(sorry, dit moest even van de lever)

Marc,
zonder je goede intenties in twijfel te trekken toch even dit:
laten we voortaan de woorden 'dood' en Mechelen niet meer in één zin voorkomen.
Dit was zoëven de laatste keer dus ;)
ps
hoe was de klankband in de OLV-straat tijdens de braderie?
Stinus,
ik ben een levenslange fiere inwoner van deze prachtige stad, ik gebruikte de woorden om de criticasters lik op stuk te geven. Voor mij is Mechelen zelfs in het verleden nooit dood geweest.
lang leve Mechelen!
Inderdaad Mechelen is nog lang niet dood ... maar het gaat de goede kant op
Mechelen heeft zowat de truuk gevonden om een heleboel fouten te verstoppen met feestjes. In Mechelen is er tegenwoordig wel altijd iets te beleven. In sommige gevallen zou je kunnen denken, als je steeds maar bezig wil zijn en nooit een rustpunt kent ... wat heb je dan te verbergen. Het is niet allemaal goud dat blinkt. Veel handelaars hebben het moeilijk in Mechelen, er zijn er veel die met moeite het hoofd boven water kunnen houden. Veel volk in Mechelen wil per definitie niet zeggen dat ze ook geld spenderen aan onze winkeliers. De grote inkopen doen de mensen aan de rand van de stad, waar ze vlot hun wagen op ruime "gratis" parkings kunnen achterlaten en voor de overschot komen ze dan even de stad ingewandeld. De horeca is diegene die de meeste graantjes kan meepikken van alle drukte in de straten.
Leeft mechelen ook met oud op nieuw? Waar kan je na het vuurwerk naartoe in deze stad?
Na het vuurwerk met oud op nieuw heb je in Mechelen verschillende opties.
1 Je kan naar huis gaan en gewoon gaan slapen
2 Je gaat op zoek naar één van de vele dansgelegenheden in de Mechelse regio, maar als je met de wagen gaat, drink alleen maar alcoholvrij
3 Je kan een babbelcafé binnenstappen en daar tot een stuk in de nacht gaan filosoferen over de toekomst ( een aanrader)
4 Je kan in de binnenstad rondhangen en op de grote markt naar optredens kijken, daar kan je trouwens ook nog dansen.
5 Je kan in een bankautomaat geld ophalen en dat op de grote markt uitstrooien, je gaat gegarandeerd veel nieuwe vrienden maken die nacht.
6 Andere voorstellen laat ik aan je verbeelding over ... alvast veel plezier
Michael, je schijnt echter ook te vergeten dat de inwoners van Mechelen helaas niet bij de meest kapitaalkrachtigen horen. De oudere generatie "rijken" zijn al lang verhuisd naar Bonheiden of Keerbergen, zelfs naar de kust. Spenderen dus niks meer in de stad!
Die mensen zijn vervangen door o.a. minder begoeden die minder geld te spenderen hebben en / of door allochtonen die weinig binding hebben met de stad en kopen in goedkopere zaken of in hun eigen zaken. De juiste verhoudingen in de bevolking tussen arm, middenstand en rijk zijn zoek
Vandaar dat de stad poogt om kapitaalkrachtigere tweeverdieners naar het centrum te lokken, wat nog schijnt te lukken ook. Het parkeerprobleem is dus maar één aspect van het probleem.
Ik probeer dan ook konsekwent in eigen stad te kopen en uit te gaan.
Meer fierheid, niet alleen op onze toren, ook op onze hele stad is een noodzaak. Een beetje gezond chauvinisme is welkom.

Kapitaalkrachtige burgers zijn er in verhouding te weinig in Mechelen
Ik heb dit geprobeerd om in centrum Mechelen te gaan wonen, vlak aan de Bruul. Maar aangezien ik van het rustige Battel kom voelde ik er me niet thuis.

Mechelen moet nog veel moeite doen om mensen aan te trekken want het is geen lachertje om in de binnenstad te wonen, ook al zijn er verschillende voordelen.

Daarbij zal ik nog een maandje in Mechelen woonzaam zijn, om dan naar Lier te verhuizen. Daar wist men ons te zeggen dat er meer en meer Mechelaars naar Lier gaan wonen.Doch blijf ik wel Mechelaar in hart en nieren!
Hey Kristel, ik ben natuurlijk een stadsmens, maar welke nadelen heb je in de binnenstad, wat heeft je doen afknappen ?
@rudi: Helemaal eens, kopen in eigen stad is belangrijk. We doen meer met de fiets, minder met de auto, en de prijs die je hiermee uitspaart kan je gebruiken om in de binnenstad te kopen in plaats van de grotere magazijnen naast een parking op de invalswegen.
Lier is wel zeer vergelijkbaar met Mechelen. Ik zou niet weten wat er beter is aan Lier.
Ikzelf woon nu al 21 jaar in Mechelen.
Ik kwam van "den buiten", maar ik zou niet terug in een dorp willen wonen :
niets te beleven. En als je de natuur wil opzoeken kan je dat perfect van hieruit.
Mechelen (en ook Lier) wordt weleens een "provincienest" genoemd. Maar ik vind het juist een voordeel dat we een beetje van een grootstad hebben(zeker voor de culturele activiteiten)en nog een beetje van een dorp.
Rudi, je haalt hier wel een heleboel zaken door mekaar. Alochtonen, kapitaalkrachtige Mechelaars ens ... Besef goed dat er vandaag de dag aan iedereen geld gegeven wordt, zelfs aan diegenen die niet werken, zij hebben daar gewoon recht op. Echte armen zijn er niet meer, er zijn wel mensen die meer spenderen dan ze binnenkrijgen, maar dat is een ander probleem. Parkeermeters plaatsen zal in elk geval geen positieve invloed hebben om "kapitaalkrachtigen" naar Mechelen te lokken. De meeste kapitaalkrachtigen zijn zo geworden omdat ze gewoon hun geld niet uitgeven. Eigenlijk geeft de gewone burger veel gemakkelijker zijn geld uit. Winkeliers in het centrum van de stad zijn alleen nog te voet te bereiken en zullen dan ook aan een klant zoveel verkopen als hij/zij zelf kan dragen, om zonder er als muilezel uit te zien nog tot aan een parking te geraken om alles in de auto te steken. Want we leven nu eenmaal in de tijd van de auto, of je dat nu wil of niet. Winkeliers in het centrum, sommige toch, draaien soms goede cijfers, maar hebben er geen idee van hoeveel meer ze zouden kunnen draaien als hun zaak beter bereikbaar was. Ze kunnen enkel hun cijfer van vandaag vergelijken met dat van het vorig seizoen of jaar. Een winkelcentrum dient in de eerste plaats om te verkopen en zaken te doen. Als je daar een obstakel tegenover zet, zoals parkeermeters, heeft dit een negatief effect op de verkoop. Wat mij betreft mogen de parkeermeters in Mechelen allemaal weg. We betalen al genoeg belastingen, en de openbare weg hebben wij, met z'n allen mee betaald. Ik kom, beroepshalve, bij veel winkeliers over de vloer en wat mij betreft mogen ze allemaal schitterende zaken doen ... dus maak het hun niet moeilijker dan het al is.
@Michael: wat zou er gebeuren indien al de parkeermeters weg zouden zijn in de binnenstad ? Een verkeersinfarct, me dunkt. Parking is een schaars goed in een stad die ontstaan is in autoloze tijden, en schaarse goederen worden altijd, en in alle tijden en overal belast.
Verder nog even een studie in Gent aanhalen, waar een ferm gecontesteerd mobiliteitsplan was uitgedokterd enkele jaren geleden. En wat bleek ? Meer fietsen in de straten, meer voetgangers, en ... betere omzetcijfers voor de middenstand.

Waarom denk je dat parkeermeters plaatsen een negatieve invloed heeft op kapitaalkrachten naar de stad te lokken ? Er zijn gratis bewonerskaarten, bijvoorbeeld, dat moet toch aanspreken bij jonge mensen ?

We leven in de tijd van de auto, dat is waar, maar ooit al gehoord van autodelen ? Schitterende uitvinding, en aktief in Mechelen.

Pas op, ik weet niet of het hudige plan zo perfect is, maar ik ben wel beniuwd naar de gevolgen, en de bijsturingen ...
Misschien even duidelijk stellen dat ik absoluut geen voorstander ben van het nieuwe parkeerplan. Maar ik ben ook geen voorstander om al die parkeermeters op te ruimen. Dan riskeer je inderdaad een verkeersinfarct. Maar ik vind de argumenten van Michael over afstanden en als muilezels lopen wel het overwegen waard.
Wat ik betreur in het nieuwe verkeersplan is het feit dat je geen keus meer hebt in je binnenstad. Je gaat nu overal betalen en wat me nog maar wat erg gortig is dat je in de binnenstad maximaal 1 of hier en daar maximaal 2 uur kan parkeren. Wil je langer dan ga je naar de randparkings (of je betaalt je blauw in de parkeergarages).En ik vind dat die randparkings niet erg goed ( lees aangenaam gelegen) liggen.
Vroeger kon ik kiezen - parkeergagarge of dicht tegen het centrum en afdokken maar. OK. Ik koos echter om verder af te staan in een blauwe zone of zelfs aan de brouwerij aan de kant van de ring ZONDER blawe zone - geef toe voor een stadsgids die minstens 2 uur wandelt en begeleidt is dit de goedkoopste oplossing . Maar die optie heb ik nu niet meer en dat vind ik er over. Je zal nu zeggen steek dan over naar het Rode Kruisplein en dat is aanvaardbaar, maar ik vrees dat die parkings direct gaan volstaan met auto's van mensen die in de stad werken en daar goedkoop kunne parkeren. Een beetje de situatie zoals 's avonds, dan kan je niet parkeren op de Wollemarkt etc... als de avondschool bedrijvig is. Ook een onrechtvaardige situatie. Overdag is er daar in de buurt de laatste tijd plaats (wegens inderdaad de parkeerkosten). Als je dan 's avaonds naar de stad komt en eens gratis kan parkeren in het centrum en kan je weer de parkeergarage in, die dan gelukkig wel goedkoper is. Want dan zitten al die avondschoolgasten op je plaats. Die betalen niks, zijn overdag niet lonend voor de stad want waarschijnlijk elders (misschien op zo'n randparking) en als ze dan naar de stadkomen kunnen ze profiteren om GRATIS voor de deur van hun school te parkeren, iets wat ik in de loop van de dag niet kan of ik kan afdokken. En dat vind ik onrechtvaardig. Die mensen profiteren dus dubbel, het is hun gegund maar toch...
De ligging van de gratis randparking aan het Douaneplein is echt er over, heel interessante buurt (sic)en nu toch niet direct dichtbij en makkelijk bereikbaar - of gaat daar een pendelbus rijden? Ja, lees ik nu - lijn twee en met welke frequentie?
Douaneplein is niet geschikt voor parking, tenzij we er een pendeltrammetje door de Keizerstraat van maken, recht naar de Grote Markt. Dan hebben we een attraktie er bij ... :-)
Zeg Peter, het Douaneplein is wel uitgekozen als gratis randparking hé, kijk er de brochure van de stad maar eens op na!
* Ja, Rudi, maar ik heb mijn twijfels over de goede werking hiervan.
* Verder ken ik geen enkele stad waar men op de ring moet betalen ... misschien kan iemand anders helpen ?
* Een parkeerduur van 2 uren ? Is hier een studie aan vooraf gegaan ? Wat is de tijdbesteding van de Mechelenbezoeker ? Gemiddeld ? 1 uur, twee uren ? 5 uren ? Ik weet het niet, maar het is de moeite om het uit te zoeken. Voor Rudi is het duidelijk, min 2 uren voor een gidstocht ... Maar ik denk dat het gemiddelde bezoek langer duurt dan 2 uur ! Neen ?
Het douaneplein zal wel van nut zijn voor de studenten van de hogeschool... Zij zijn hun gratis plaats op de zandpoortvest kwijt, en kunnen van douaneplein naar hogeschool langs de dijle. Dit traject zou tevens verlicht worden om des nachts de veiligheid (of perceptie daarvan) te verhogen.
Dat is inderdaad een interessante piste !
We kunnen over dit parkeerprobleem, want dat is het, hoe je het ook bekijkt, blijven palaberen. In mijn ogen heeft het Mechels stadsbestuur, een ferme steek laten vallen. Als ze de auto uit de stad willen weren hadden ze dat consequent moeten doen. Ze hadden toen nog de kans om op de zandpoortvest en andere randparkings, gratis plaats te voorzien voor alle auto's. Daarvan zouden dan gratis bussen continue een cirkel door de Mechelse binnenstad moeten maken en pendelaars meenemen en afzetten in het centrum. Dat zou getuigen van een consequente aanpak. Een mens voor alles en nog wat laten betalen geeft steeds een negatief signaal, mensen aanzien dit als een soort straf, een boete. Laat ze nu eens een positief signaal geven en aan de mensen zeggen, je bent welkom in Mechelen, hoe je ook komt. Trouwens voor de vele fietsers die Mechelen in moeten rijden is er ook niet echt plaats voorzien, dus ook graag meer echte fietspaden en fietsenstallingen in de stad, en die stallingen dus ook graag gratis. Ik wil hierbij ons stadbestuur niet becritiseren, ze doen goed werk, maar soms moet er iemand anders frisse gedachten aangeven.
En wie betaalt die gratis bussen dan Michael? Dat is wel de Mechelse belastingbetaler. De Lijn zal niet zomaar gratis bussen inleggen omdat de mensen in Mechelen centrum niet meer zouden kunnen parkeren.
Dan vind ik het principe van de chauffeur die met de wagen naar Mechelen komt en in het centrum wil staan of op een betaalparking daar ook voor betaald.
Filip, maak je geen illusies, betalen doe je toch. Onze overheden krijgen dagelijks massa's geld binnen. Belastingen, en belasingen op belastingen, of noem het maar btw. Daarboven komen nog allerlei taksen, ze gaan ons echt geen kado's doen. De stad kan gerust van al dat geld die regeling treffen met de lijn. Veel mensen vinden het inderdaad allemaal goed zolang ze zelf maar niet moeten betalen. Maar als je dan even de tijd neemt om wat dieper na te denken besef je wel dat we reeds betalen, en zelfs heel veel. En als ze dat geld niet in de kas krijgen via uitbating van de parkeermeters verhogen ze onze vuilniszakken wel of verplichten ze hondenbezitters om officiele poepzakjes bij hun aan te kopen. Ik ben eerder voorstaander van een positief signaal naar iedereen toe. Mensen hebben vaak de neiging van hun het probleem niet aan te trekken zolang ze er zelf maar geen last van hebben ... en ook dat is typisch Mechels. Zoals het plan er nu uitziet zal je in de toekomst nog net 2 uur in mechelen kunnen rondlopen, dat is de meest gangbare limiet op een parkeermeter, en daarna maak je dat je weg bent of je betaald een boete ... ook geen plezant gevoel.
Als bewoner van de Koningin Astridlaan, maak ik me toch stilaan zorgen over het nieuwe parkeerbeleid. Ik kan er niet meer aan uit!!!

Via de pers leest ik enkele weken geleden dat de Koningin Astridlaan extra-muros vanaf 6/11 betalend zal zijn. Dit werd me zeer duidelijk als er 's anderendaags een parkeermeter voor de deur werd geplaatst.
Verleden week verscheen in de dagbladpers een artikel dat men de maatregel op de Koningin Astridlaan extra-muros zou verdagen naar 1/1/07, omdat de randparkigs op de Zandpoortvest en het Rode Kruisplein nog niet af zijn.
Vandaag krijg ik de Streekkrant in de bus. Een artikel "Woordbreuk" waarin Mechelaars, verenigd in het "Mechels Mobiliteits Comité" weinig opgetoge zijn met de nieuwe regeling en ik citeer "Ondanks afspraken met burgemeester Somers en schepen Stevens én vervolgens een beslissing door het schepencollege om het betalend parkeren pas in te voegen nadat de randparkings zouden klaar zijn, gebeurt dit nu toch vroegtijdig. Een flagrante woordbreuk!.

Enkele blz. verder :
Parkeren in Mechelen : gewijzigde parkeersituatie.

.........

Omdat de randparkings Rode Kruisplein en Zandpoortvest op 6 november 2006 nog niet gebruiksklaar zijn, heeft het stadsbestuur beslist tot 31 december 2006 een deel van de vesten gratis te houden.

Ik besluit hieruit dat het stadsbestuur wel degelijk haar belofte heeft gehouden. Of is het onder druk van het MMC dat men op zijn beslissing is teruggekomen?
Er is effectief een parkeerprobleem. Zowel mijn vriend als ik beschikken over een auto die we wel degelijk nodig hebben, dus huren we allebei een staanplaats onder de veemarkt. Autodelen komt voor ons helemaal niet in aanmerking.

Zelfs met twee bewonerskaarten is het moeilijk om 's avonds een parkeerplaats te vinden in Mechelen. Ook na 20u staan er vrij veel auto's aan de ijzerenleen of in de straten aan de Euroshopping.

Boodschappen doen is zeker geen lachertje. Tijdens het weekend kan je zaterdag's alleen vanaf 19u in de buurt van de bruul. En tijdens de week hebben we gewoon geen tijd om boodschappen te doen aangezien we pas thuis zijn rond 19u.
Hey Kristel, ik snap dat je blijkbaar in een buurt woont die slecht toegankelijk is om er met de auto te geraken, dat is lastig voor boodschappen. Al gedacht om iets meer in de buurtwinkels te kopen ?

En je parkeerprobleem heb je dan toch zelf opgelost, door die staanplaatsen onder de Veemarkt ?

We hadden enkele jaren geleden ook twee auto's, maar momenteel hebben we er geen meer, wel fietsen, een deel-auto, de bus of als het niet anders kan een taxi die dan past in ons mobiliteitsbudget.

Of je met een auto minder kan ? Waarschijnlijk niet, maar bij ons is het welk gelukt: na een lichte aanpassing van ons mobiliteitsgebruik en een andere job, bleek al gauw dat we gemakkelijk met een auto minder konden.

Een auto kost al gauw enkele 1000den euro per jaar, reken maar eens uit dat je dan al gauw 2-3 maanden per jaar werkt om je auto te betalen, om naar het werk te kunnen gaan.

Enfin, blijkbaar zijn we de enigen in Mechelen die er zo over denken ?

Voor alle duideljkheid ik ben geen fan van het nieuwe parkeerbeleid, en ik ben benieuwd naar de bijsturingen. Ik gok op het opheffen van de tijdlimiet van 2 uur.
De buurtwinkels zijn enorm duur vergeleken met wat je zou betalen in bijvoorbeeld de Colruyt. Ikzelf woon in de Langeschipstraat. Het is daar ook geen lachertje om te parkeren. Ondertussen beschik ik wel enkele dagen over een garagebox die ik (gelukkig) aan een voordelige prijs kan huren.