Zone 30

De winkels liggen vol nieuwe pennenzakken en boekentassen, dat moet wel betekenen dat de zomer bijna voorbij is en de kinderen en het onderwijzend personeel (zoals dat dan heet) terug naar school mogen. En liefst zo veilig mogelijk. Bij ons in de buurt zijn liggen de scholen al in Zone 30. En da's maar goed ook. Per 1 september 2005 moeten alle schoolomgevingen immers in een Zone 30 liggen. Is de school in uw buurt nog niet aangepast, surf dan naar www.ikbenvoor.be en zij verwittigen de bevoegde instanties. Meer info over het onderwerp ook bij bij komopstraat.be
door er hier over te zeveren gebeurt er nog niets aan die problemen, neem gewoon de burgemeester en de schepen mee naar al die knoppunten en laat zien wat er gebeurd!
Walter, las net je twee posts.. En inderdaad: dààr zit hem de oorzaak, de kern van de problematiek: hoe een en ander verkeerstechnisch is ingericht... En idd. dat dit beter kan geldt zowel voor de Komiezenhuizen als voor het kruispunt aan Nekkerspoel...
Ik kom efkes publiek opbiechten dat ik in het centrum van Zemst geflitst ben aan 62 km/u en dat mij dat ¤150 kost. Dat doet wel zeer als je zelf zo'n veilig verkeer vitter bent...ai, ai, pijn, pijn ;0(
En vooraleer ik wordt uitgescholden voor geitewolleverkeersterrorist: hetzelfde waanzinnige "onverwachtte" krijgen de automobilisten voorgeschoteld aan Nekkerspoel als je van station naar E19 rijdt: groen = optrekken en dan plots 50m verder rood. Het zou mij niet verwonderen als daar ook 1/3 van de automobilisten door het rood gaat. En dat heeft dus niks te maken met een eigen interpretatie van het reglement: het moet gewoon veel logischer gemaakt worden.
Helemaal akkoord Filip... en zo doe ik het ook! en JC.. Ik rijdt NIET door het rode licht.. als ik door het GROEN LICHT rijd is het NOG gevaarlijk net omwille van die linksafslaande wagens.. moet ik nu écht de vele keren dat ik volledig reglementeer door het groene licht reed en er een of ander pipo met zijn wagen kwam doorgeraasd om toch nog maar snel af te slaan gan tellen? Laat ik het houden op: het gebeurt veel te vaak.
Een verantwoorde verkeersinrichting houdt rekening met het feilbare van de verkeesrdeelnemers. Eerste voorwaarde: hou rekening met wat je logischerwijze kan verwachten. Aan de kommiezenhuizen is het nu net omgekeerd: groen tot op de middenberm en daar weer rood; wat een gedacht om op dat klein "eilandje" de voetgangers- en fietsersstroom op te houden. Een <Groene Golf> voor fietsers en voetgangers, zit daar geen toekomst in?
Ik wil de mensen er hier toch attent op maken dat het aan de kommiezenhuizen het licht voor de fietsers samen groen wordt met dat van de voetgangers. Kijk gerust is naar het licht als je staat te wachten. Je zal zien dat het voor het eerste stuk groen is voor fietsers en voetgangers. Dan steek je over en heb je even tijd om te wachten tot het voor de volgende stukken op groen springt.
moehahaha, ocharme de fietsers, het is gevaarlijk dus rijden we maar door het rode licht. Als er een automobilist durft zeggen dat 10 km/u sneller veiliger is dan is hij een moordenaar. Rood licht is stoppen ! Zo simpel is dat ! Wat ik hier lees scherpt mijn overtuiging dat het verkeersreglement niet opgaat voor fietsers of voetgangers. Deze ultieme verkeersgebruikers weten wanneer de verkeersregels aan de laars gelapt kunnen worden en kunnen feilloos met hun multinova ogen de snelheid van een wagen inschatten. By the way, ik wil gerust gaan tellen, 1/3 gaat door het rood, zeker vanaf de tussenstop in het midden. De auto's die van Nekkerspoel komen hebben nog groen en de voetgangers dienen 20 sec te wachten vooraleer het door ook op groen gaat. Maar met het ongelooflijke verkeersinzicht van de zwakke weggebruiker zal het wel geen kwaad kunnen om deze ZWARE overtreding te maken !
JC: blijven wachten voor het rode fietserslicht is levensgevaarlijk als je van het station komt en naar de stad wil aan de kommizenhuizen. De auto's mogen al linksaf, zien dat je wacht en rijden door. Dan plotsklaps heb je groen en kan je door, terwijl er een continue stroom autos linksaf gaat ... Wir geraakt daar nog tussen. Oplossing voor de fietsers: mee oversteken met de voetgangers en door het rode fietslicht rijden ... Moeten we melden denk ik...
JC, het is vast en zeker MINDER dan 1/3 die zich er niet aan houden hoor;. het is toch ook te gevaarlijk daar om de lichten daar te negeren... En deze fietser die elke dag langs daar rijdt komt ook niet van Mars want stopt daar altijd braaf aan de lichten, en met hem.. vele anderen... En ja, de lichten staan daar uiterst vreemd ingesteld.. alsook: menig automobilist stoort er zich niet aan om toch lekker extra gas te geven als het voor de fietsers en voetgangers groen is. Jammer, maar helaas. Dus: ik kijk altijd héél erg goed uit, daar aan de Kommiezenhuizen..
Precies of de lichten zouden voetgangers en fietsers tegenhouden. Ga eens aan de kommiezenhuizen staan, ongeveer 1/3 van de voetgangers en de fietsers houdt zich niet aan het rood licht ! Ik kom daar ook zeer regelmatig en ik lijk wel van Mars te komen omdat ik blijf staan voor een rood licht.
Niet alleen aan de kommiezenhuizen: ook de instelling van de (voetgangers)lichten aan Adegempoort is uiterst verwarrend en dus levensgevaarlijk.
Er is ook iets zeer erg mis met de aftselling van de fietsverkeerlichten, als je met de fiets van het station komt, en dan aan de kommiezenhuizen de stad inrijdt. De fietsoversteeklichten staan daar levensgevaarlijk ingesteld. Heeft iemand daar ervaring mee?
we zouden is alle een keer voor ht stadhuis gan staan en de schepenen van dienst een fiets geven zodanig dat ze een keer door mechelen kunnen rijden en zelf ervaren wat er moet veranderen! wat denken jullie? de directe aanpak en dan kunnen ze het zelf is meemaken!zoals de stationsbuurt enz.... een daguitstap met de schepenen!!!
Wat Kris vertelt aangaande het Kruispunt aan de Zandpoortvest is helaas waar; En ik heb zelfs "mogen" getuige zijn (vanuit de leraarskamer van de KHM) van een dodelijk ongeluk aldaar (toen ik nog les gaf in de hogeschool), dat was niet het eerste en helaas ook niet laatste. Hoe daar door sommige bestuurders wordt gereden.. Pardon... gevlogen... tssssss! Aangaande Stationsomgeving: Ook ik, verantwoordelijke fietser die zich aan het verkeer houdt, en een van de weinigen die weet dat die onozele blinkende bollen op de grond blijkbaar een fietspad moeten voorstellen, maak dagdagelijks onverantwoorde en levensgevaarlijke toestanden mee an het BERUCHTE rondpunt/kruispunt (ik noem het liever gedrocht) aan het Station... Als je dààr fietst moet je soms honderd ogen hebben... Maar ik ga wel akkoord, dat in het algemeen ook menig fietser, ook dàt stel ik op de ochtenden wanneer ik naar het werk fiets vast, meermaals de regels aan zijn laars lapt... Zoals ik en anderen met mij al eerder zegden: zowel voor automobilisten, fietsers als voetgangers geldt: respecteer het verkeersreglement!!!
...gedeeltelijk waar JC- maar de situatie die Kris beschrijft is me wel héél herkenbaar aan het beschreven kruispunt. Als fietser moet je daar héél erg oppassen - ook ik (en ik denk toch dat ik het verkeersreglement niet zomaar aan m'n laars lap) heb daar meermaals een auto bijna vlak voor m'n wielen zien stoppen... ondanks het groene licht voor mij. Dit is absoluut geen sprookje. Maar laat ons aub nu niet terug de discussie laten oplaaien over wie nu wel de meest of minst verantwoordelijke weggebruiker is. Iedereen draagt verantwoordelijkheid, fietser, autobestuurder, jij en ik. Maar in geschetste situatie volg ik Kris...
@kris: de voetgangers aan het station blijken zich niet te bekommeneren om het aanstormend stuk ijzer. Ze gooien zich voor de auto, ook waar er geen zebrapad is. Fietsers dienen eveneens de voorrangregels na te leven, maar doen dit niet. Het is natuurlijk gemakkelijker om een automobilist te bekeuren die niet stopt voor het zebrapad, dan een fietser die een voorrang van rechts negeert of een voetganger die zich letterlijk voor een auto gooit. Als je me niet geloofd, ga maar eens aan café friends kijken. Natuurlijk staan de mensen op hun rem. De voetgangers zullen ook het rode licht niet meer negeren als daar een boete tegenover zou staan van pakweg 500 ¤. Als je voetgangers door het rood wil zien gaan, zet je eens 5 min aan het Kard. Mercierplein, en ze doen dit niet enkel als er geen verkeer is. Het verkeersreglement gaat blijkbaar niet op voor de zwakke weggebruiker.
@jc- ik merk in elk geval dat de borden hun doel niet missen, alleman duikt op zen rem aan de zandpoortvest,tot groot genoegen van de voetgangers en fietsers daar.en om nog eens wat te zeggen over de zwakke weggebruiker, die moet idd ook de verkeersregels naleven, maar is niet opgewassen tegen een aanstormend blok ijzer van 1500kg, dus is en blijft hij een zwakke weggebruiker. aan het station is het helemaal een heksenketel in de spits, en in die chaos moet je als zwakke weggebruiker idd soms bepaalde risico's nemen.ondanks toezicht van politie en stadswachten aan de oversteekplaatsen zijn er nog altijd automobilisten die denken dat een zebrapad daar ligt voor de show, en daar snel overvliegen, weer of geen weer, ze zitten toch droog en warm.laatst nog een scholier (ik denk een jaar of 14), zien aanrijden op het zebrapad aan de komiezenhuizen.het was groen, en meneer dacht nog effe snel de hoek af te draaien richting zandpoortvest, ondanks zebrapad en waarschuwingsbord had hij ze toch mee, gelukkig had ze niks, haar fiets lag wel in puin, en nadat meneer de schade opgemeten had aan zen wagen,en het verbouwereerde meisje nog een uitbrander had gegeven,vervolgde hij(type handelsreiziger, rond de 50, sjieke Audi)met fluitende banden zijn weg.ik heb dan samen met een dame, me om het meisje ontfermd,de man is opgespoord, en kan zich binnenkort verantwoorden voor de rechtbank. ik vernam van de agenten die proces verbaal opmaakten, dat het rond dit kruispunt, ondanks vele waarschuwingsborden en andere, voor fietsers zeer gevaarlijk is, en dit scenario zich meermaals per week voordoet.een schande vind ik het, en ik hoop dat de politiekers hun verantwoordelijkheid nemen, en dit en andere gevaarlijke punten, verkeersvriendelijker, en vooral TRAGER maken, vooral in de spitsuren. Het is niet omdat automobilisten verkeersbelasting betalen, dat ze moeten denken dat ze méér rechten hebben op de baan dan anderen.wees geen béér in het verkeer!
@Kris: Borden 30 op de ring zijn waanzin. Dit is een belangrijke doorgaande weg waar autoverkeer primeert. Oversteken doe je aan de lichten die om de paar 100 m aanwezig zijn. Fietsen of wandelen doe je voor meer dan 90% over de parallelwegen. In de andere straten is 50 een correcte snelheid, deze is zeker niet snel. Een zone 30 is geen methode om een snelheidsduivel (laat ons zeggen 80 km/u) aan te pakken op een plek waar 50 is toegelaten. Gewoon controleren op die 50 per uur is meer dan voldoende. Nu lijkt een beetje de sfeer te zijn, de auto lijkt te snel te rijden (alle fietsers en voetgangers beschikken over multinova ogen en kunnen feilloos de snelheid van wagens inschatten), we zullen die gasten eens goed gaan pesten, we installeren een zone 30 dat zal ze leren. Elke weggebruiker dient zich aan de regels te houden, niet enkel de automobilisten. ALs je eens aan het station komt kijken zie je hoe slecht de zg. zwakke weggebruiker zich aan de regels houdt.
een tip nu we het toch over zone 30 hebben, de speelstraten en woonzone's werden vroeger( tot verleden jaar) altijd afgezet met barelen in de vakantie, dit jaar is dat om een onbekende reden niet meer gebeurt.waarom geen permanente vluchtheuvels in de wijken plaatsen, dan is het er het hele jaar wat veiliger voor de kinderen, en maak er opzij een arduinen randje aan, dan zijn de skaters onder hen, ook een beetje gelukkig.Op wegen als de ring zijn de 30 km/u borden een goed idee, spijtig dat er ter hoogte van de Mc donalds en het rode kruisplein, de M sabbestraat tussen bergske en ring,het begin van de eikestraat kant antwerpsesteenweg,om en rond de brusselpoort, zo geen borden te vinden zijn, zou veel gevaarlijke toestanden die er nu zijn- door overdreven snelheid-doen verminderen.gewoon tot 20u s'avonds zou al volstaan.
Het is duidelijk dat de huidige zone 30 niet gedragen wordt door de bevolking. De eerste dagen werd op elk uur van de dag de zone 30 aan de zandpoortvest door zowat 3/4 van de chauffeurs gerespecteerd. Ondertussen denk ik dat dit gedaalt is naar 1/4. Op zich zijn de zone 30 aan scholen perfect. Alleen door de stuntelige manier van implementeren en ze 24/24 actief te houden heeft men een kans laten liggen. Moest men ze variabel maken dan ben ik er zeker van dat de meeste mensen ze zouden respecteren.
Ik ben het eens dat je om 12u snachts geen 30 moet gaan rijden maar heeft er iemand al geprobeerd om 30 te gaan rijden aan Coloma tijdens het spitsuur. In de voorbije weken dat de zone 30 daar van kracht is, heb ik bijna elke dag prijs van mensen die bumperkleven, lichten naaar je flashen, je over de volle middenlijn voorbijsteken gewoon omdat zij zich absoluut niet aan de zone 30 wensen te houden. Wanneer gaat de politie eens ingrijpen om deze verkeersagressie te stoppen?
Beste Jeroen, waar lees jij in mijn antwoord op mijnheer 'Hulk' dat ik het 'moeilijk' zou hebben met sprakkunstich en spelingmatich minder begaaften? Voor mij staat dit forum interdaat open voor alle Mechelaars - nattuurlijk! 't gaat me niet om de vorm, maar wel over de 'inhoud' - alhoewel: 'inhoud'?
Eigenlijk zou ieder automobilist zelf zijn verantwoordelijkheid moeten nemen om in een woonstraat langzaam te rijden. Blijkbaar is dat niet voor iedereen vanzelfsprekend. Vandaar mijn warm pleidooi om van woonbuurten 30 km-zones te maken: . In overleg met de bewoners selecteert het stadsbestuur (verblijfs-) gebieden om ze te veranderen in 30 km-zone. In de verblijfsgebieden zullen verkeerstechnische aanpassingen worden gebracht onder meer zogeheten ‘poortconstructies’ bij de ingang van de gebieden, wegversmallingen, verkeersborden, verkeersdrempels, wegmarkeringen en dergelijke. De te kiezen maatregelen worden mede bepaald door de inbreng van bewoners in verblijfsgebieden, beroepsvervoerders en verkeerdeskundigen. Ieder is akkoord om Mechelen aantrekkelijk te maken voor gezinnen. Gezinnen zoeken een prettige en veilige leefomgeving. Eén waar u zich thuis voelt, waar u de mensen kent. Uw activiteiten in uw vrije tijd voert je liefst uit in de directe omgeving of dat nu gaat om de dagelijkse karweitjes als boodschappen halen, of om sporten of even te ontspannen van het hectische leven. Ook uw kinderen zijn thuis in de wijk: in de vertrouwde omgeving van de wijk is alles dichtbij: vriendjes, school en de voetbalclub zijn op fietsafstand. Dit vergt allemaal een duidelijke structuurvisie vanwege het stadsbestuur. Er dient zorgvuldig omgesprongen worden met ruimte. De stad kan diverse soorten wijken hebben. Je kan een wijk zoveel mogelijk multifunctioneel in te richten. U kunt er wonen, maar er is ook bedrijvigheid te vinden. In veel delen van de wijk wordt zelfs wonen gecombineerd met werken. Vanuit de buitenwijken worden veilige fietspaden aangelegd naar onze gezellige binnenstad, een levendige binnenstad waar de scholen , winkels, horeca, stadsdiensten…thuis zijn. Thuis komen is je veilig kunnen voelen. Veilig wonen betekent ook een leefbare wijk wat betreft verkeer. De meeste straten in een woonwijk worden ingericht als 30-km zone. De straat is daarmee natuurlijk geen vrij speelterrein, maar u en de buren in uw omgeving rijden met respect de woonwijk in. De fietspaden liggen liefst vrij van de doorgaande route voor autoverkeer en bieden directe verbindingen in de wijk. Die zorgen er voor dat u lekker even snel de fiets pakt voor een boodschap. Ons stadsbestuur is trots om het groeiend aantal nieuwe woningen in ons stad. Het stadsbestuur dient nu al te anticiperen op de groei van het aantal jonge kinderen in onze stad. Er is nood aan een speelbeleidsplan Er wordt een strategie uitgetekend om in de woonwijken speelzones af te bakenen in samenspraak met de bewoners. De verkeersveiligheid in onze stad moet duurzaam vergroot worden. De stadsbestuur moet de moed hebben om doelstellingen te formuleren bv. het aantal verkeersslachtoffers met 20% afnemen tegen 2008…. Is dit utopisch ? Néén, met een duidelijke stedebouwkundige visie en een volgehouden inspanning gedurende 12 jaar , moeten we erin slagen om van Mechelen een hippe aangename en boeiende woonstad te maken
Maandagavond, omstreeks 19.00 was ik getuige van een zwaantje die toch wel een blauwe quad liet wegslepen zeker! @ Hulk: Beste man, been there, done that. Ik volgde reeds verschillende bijscholingen zowel op circuit als op dirt track. Ik amuseerde mij rot, maar nooit ten koste van anderen... @JanS en Kristin Het forum staat open voor alle Mechelaars, ook voor diegene die spraakkunstig en spellingsmatig nog niet zo ver staan. Trouwens wie cheen vouten maakd werpd de eeerste sdeen.;0)
@HULK Fijn, hier lopen nog Neanderthalers rond. Durf niet met je quad in de buurt van kinderen te razen of ik kom je persoonlijk van je opgefokte rolstoel sleuren !!! Ga naar school en leer schrijven, loser.
Proficiat 'Hulk' met de bijzonder fijnzinnige en je-tot-eer-strekkende commentaren. Ze zijn alleszins een verrijking voor deze blog. Prachtig verwoord! Ik wens je dan ook heel veel geluk en plezier met je 'rijtuig'. En ik kan het helemaal begrijpen dat dit ongeremd genieten best al die boetes waard zijn. Ik vond al het voorgaande ook zo vreselijk belachelijk.
ah ja an jeroen van fp koop is ook een quad da is heeeeeeeeelllll leuk da zijn al die boetes da ik krijg van de police waard oke
julie zijn alemaal belachelijk
Variabele borden zouden in de ideale omstandigheden door de scholen aangezet kunnen worden, misschien in combinatie met een klok/kalender. Het idiote is wel dat de variabele borden er staan, maar dat op dezelfde paal een vast bord staat en dit op 2 van de drukste wegen van Mechelen.
Variabele borden vind ik ok. Maar wie gaat ze aan zetten? De scholen (ivm ouderavonden en opendeurdagen)of 't stad? Ik rijd iedere morgen langs de Leuvense stwg tot in Muizen. Probeer op dat stuk maar eens harder te rijden dan 30 km/u. Gewoon onmogelijk. Dus weer een natuurlijke remmer (drukte NMBS en de school).
Inderdaad, een hogeschool zonder omvangrijke parking is onzin. Waarschijnlijk zal het ontbreken van parking in de toekomst wel gebruikt worden om de Dijle gesloten te houden. Het zou heel mooi zijn om de Dijle ter hoogte van de hogeschool terug te openen (op één van de andere blogs was iedereen daar sterk voor te vinden). Maar door dat openen gaan er enkele tientallen parkingsplaatsen verloren. Deze morgend kwam ik nog voorbij die zone 30 (pistolekes gaan halen bij de bakker) en het is gewoonweg ridicuul om over die toch wel lange afstand slechts 30 te rijden. Er staat een variabel bord , gebruik het dan in godsnaam en haal dat ander weg. Trouwens hetzelfde gaat op voor de zone 30 op de Leuvensesteenweg.
Akkoord met JC - gewoon knettergek die 30 km/ u op de ring. Maar anderzijds is dit weer maar eens een bewijs van de povere aanpak van infrastructuur - die scholen liggen pal naast een drukke ringweg! Eigenlijk zouden die op een apart gelegen en dus rustiger Campus moeten liggen. Weer typisch Belgisch! Om nog maar te zwijgen over het feit dat die Hogeschool heeft mogen bouwen zonder een parking (ondergronds bijvoorbeeld) te voorzien.
Gewoonweg hilarisch die zone 30 op de ring, ben er onlangs vrij laat voorbij gekomen iedereen keurig tegen 30 km/u rond 23:00, er moesten eens kindertjes oversteken. Hebben ze daar een variabel bord gezet met daaronder een vast bord, woehahahaha !
@Nathan: bedankt voor de complimentjes en ik zal onze gitarist zeggen dat hij nog eens naar deze site moet kijken. En mensen (lees maar gerust papa's en mama's)in 't algemeen: please, please,please ga met uw kinderen de straat op om ze (over-)levend aan het verkeer te leren deelnemen. Mijn bengels (7 jaar en 9 jaar) rijden met de hun fietsjes met ons mee of wandelen met onze (grote) hond en wij er achter 't stad in en leren door (beveiligde) ervaring hoe het verkeer in elkaar zit. Dat leer je niet op de schoolbanken via een mooi boekje. Ook het uitstappen aan school, sportclub, jeugdbeweging of conservatorium moet je hen leren door ze het zelf te laten doen na een goede uitleg. Het is een van mijn beroepsmatige stokpaardjes maar kinderen leren zoveel meer door het echt te doen dan te oefenen in een kleine ruimte van 6 op 6. Verkeersvaardigheid kan je enkel trainen en toetsen in een levensechte situatie.Overbescherming leidt tot vervreemding. De Mechelaar kan zijn "kindertjes" prima trainen op fiestverkeersvaardigheid op de route door Mechelen die hiervoor speciaal werd aangelegd. Het is een initiatief van de Mechelse scholen, het stadsbestuur en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (http://www.verkeerskunde.be). Voor alle ouders met fietsende kinderen is het een leuke route om op een middag met het gezin te doen. Probeer dan ook gerust de moeilijke punten een paar keer te doen, het is echt de moeite! Waar de route precies start weet ik niet, maar het is een lus die loopt langs de Brusselse stwg. Ik wil gerust eens wat tijd uit trekken om met een aantal mensen en kinderen dit eens samen te doen op een namiddag in het weekend. Als er interesse is laat het maar weten en dan zal ik er mijn eerste topic van maken.
Rudi, Bedankt voor je info: ik ben op de vismarkt geweest woensdagavond en ik heb het me niet geklaagd...het was weer volle ambiance...vismarkt was verkeersvrij (5 km-zone) en squads waren niet toegelaten...vooraleer ik de vismarkt betrad, heb ik eerst langs de zeemanwinkel gepasseerd , om je uitspraak te toetsen in verband met de zeemanswinkel. Moest de zeemanswinkel zich verschuilen achter een Pektongevel, zou de winkel inderdaad een grotere kapitaalkrachtiger uitstraling hebben.... eerlijk gezegd stoort de aanwezigheid van deze winkel niet in onze stad...integendeel !!! Soit, op de vismarkt heb ik voor een derde maal dit jaar genoten van Frituur Paula (na parkpop en maanrock)...ik veronderstel dus dat deze covergroepje van Mechelse bodem is...Deze groep stond andermaal garant voor véél plezier en ambiance en de gitarist was wéér in topvorm. Dus mannen van Frituur Paula...doe zo voort en jullie halen het niveau van de beste coverband van ons landje, zijnde de The Magical Thunderbirds".
@ ErikC.: ik heb er geen moeite mee dat je bij een paar van je standpunten blijft, (dat doe ik ook trouwens) - ik hoop alleen dat je ook begrijpt waarméé ik het wat moeilijker had met wat je schreef... Maar kom, genoeg hierover gezeurd - ik vind het wel tof dat je OOK hoopt dat we hier het 'eigen-staat-eerst-niveau' blijven overstijgen. Da's immers het belangrijkste. En verder: ieder z'n (even waardevolle) mening.
@positieven ;-) Mechelen verandert, dat is zeker. Je ziet het, want er zijn veel infrastructurele werken gebeurd, en er zijn plannen genoeg om van elke buurt wel iets moois te maken. Maar al die positieve veranderingen zullen ook wel een paar minder leuke kantjes hebben. De parkeerplaatsen zijn strenger gereglementeerd en de pakkans is verhoogd, wat mij al wel wat centjes heeft doen storten via-via in de stadskas. Voor mijn raam is een groot kantorencomplex verrezen, waardoor ik toch net iets minder privacy heb. In mijn buurt is er een opleving van het studentenleven, met sporadisch bijhorend straatlawaai. Je zal mij daarover niet echt horen klagen, maar ik zie die dingen wel gebeuren. En dat maakt mijn visie op planmatige veranderingen toch wel wat realistischer. Natuurlijk mag men pleiten voor veiligheid, woon-en speelstraten, groen in de stad. Daar is niks mis mee, integendeel. Ik heb alle respect voor mensen die naast hun eigen nestje te verbeteren, ook nog eens energie steken in de verbetering van hun buurt. Sommige straten zullen waarschijnlijk wel kunnen omgevormd worden tot verkeersvrije of arme straten, en de woonkwaliteit verbeterd. Maar je zal op een gegeven moment steeds in conflict komen. Meestal redeneren de meeste mensen immers vanuit een 'eigen straat eerst' mentaliteit, ik hoop dat we dit hier kunnen blijven overstijgen. Maar ik blijf ondanks alle fantastische interessante en zinvolle betogen bij mijn standpunt: Geen 30 km/u op de ring rond Mechelen en groete invalswegen, school of geen school.
Natha,, vanavond is het frituur Paula. De andere evenementen - ? Mischien eens checken op de vismarkt straks? Veel plezier
Rudy: vanavond kan je de 'nieuwe' inwoners de weg tonen naar het bruizende leven op de vismarkt...vanavond is er weer 'make a fish' evenement...wie weet wie vanavond optreedt op de vismarkt ? of waar kan je de maandelijkse 'make a fish' evenementen op de vismarkt raadplegen op internet ?
@ Rudi: ik moet toegeven dat de juiste verhouding van sociale lagen (nog) niet helemaal is zoals het zou moeten. Daar kan ik inkomen - ik ken de cijfers niet - daarin ben ik 'leek'. Maar ik geloof je. En ik ben blij dat je ook begrijpt waarom juist een aantal reacties m'n antwoord wat 'korzeliger' deden klinken. Enne... de Vismarkt voor vanavond lijkt me wel wat... alleen, lukt me dat niet... Maar misschien is er ooit nog wel eens een gelegenheid om Mechelen te 'ontleden' bij een Gouden Carolus... Enne, Rudi: zorg ervoor dat de 'nieuwe' inwoners de weg vinden naar onze stadsblog hé...
Jans: ik heb gewoon over die "karikaturen" niet gesproken omdat ik dit niet zo direct de kern van mijn betoog wilde maken- ik heb het over de centrumfunctie van de stad willen hebben. Maar ik kan je volmondig gelijk geven wat betreft je korzelige reactie op de kinderopmerkingen. En dat finaal de bewoning van een stad een sociale mix moet zijn is een waarheid als een huis zo groot. Maar dat heb je hopelijk ( en daar twijfel ik dus niet aan) wel gelezen of geconcludeerd daar waar ik stelde dat de juiste verhoudingen ( percentages) moeten gerespecteerd blijven, wat nu niet zo is, al is dit terug aan het veranderen. Ik zou zeggen tot op de Vismarkt vanavond bij FP? Normaal kom ik pas na negenen want ik heb nog wat nieuwe inwoners rond te leiden in het stadhuis vanavond. CU
@ Rudi: ik weet niet of uw antwoord zoveel verschilt met mijn (utopische) visie... Natuurlijk moet het verkeer niet geweerd worden in de stad - da's inderdaad nefast voor de leefbaarheid in een stad. Maar er moet weloverwogen bekeken worden welke straten verkeersarm kunnen gemaakt worden. Met een goeie studie moet dit wél lukken. De grote verkeersaders moeten open blijven, maar daarnaast zijn er nog heelwat straten over... En ik ben inderddaad ook voor een mix van alle soorten sociale lagen in de binnenstad. Een maatschappij heeft de plicht de sociaal zwakkeren aandacht te geven, en hen ook de nodige huisvesting te bezorgen - ook in het centrum; maar ook méér begoeden aantrekken is nodig. Maar ik denk dat Mechelen dat wel doet (appartementen Lamot bvb, of duurdere lofs, en ...). Dan zal dit alles ook te zien zijn in het aanbod van winkels... Dus hierin verschil ik écht niet van mening. Waar ik het wél moeilijk mee heb, kon je al lezen in wat ik schreef. En dat heeft vooral te maken met de manier waarop men een 'karikatuur' probeert te maken van mensen die pleiten voor verkeersveiligheid e.d. (zoals bvb. de uitspraak dat als 'kindjes' plots oversteken op straat, dit te maken heeft met de 'opvoeding'. Sorry, maar dit gaat m'n petje te boven: NATUURLIJK moeten kinderen herhaald gewezen worden op de juiste verkeersregels. Maar kinderen zijn nu eenmaal kinderen, en geen volwassenen- kinderen KUNNEN nu eenmaal niet, ondanks alle goede voorbereidingen, lessen, vermaningen enz. VOLLEDIG te betrouwen zijn in het verkeer! In die zin is een maatregel tot vertraging van het verkeer in de schoolomgeving noodzakelijk! En laat dat maar beschouwd worden als 'dromen'... dan ben IK graag een dromer. En ik hoop dat dit antwoord écht gelezen wordt in de context van al het vorige dat ik schreef - en dan denk ik niet dat dit alles NIET-realistisch is. Maar nogmaals Rudi, in de puntjes die jij zojuist aanhaalde, kan ik me wél vinden. Met EricC. heb ik het een tikkeltje moeilijker - het spijt me. Maar ik vind deze discussie, ondanks alles, wel méér dan de moeite waard. Mensen mogen van mening verschillen rond aanpak van belangrijke zaken als deze. Gelukkig maar - da's democratie. Alléén moeten we proberen mekaar niet in hokjes te steken. Tussen droom en realiteit bestaan vele nuances - en met al deze, soms wat afwijkende meningen bij mekaar te leggen is er toch een basis gelegd voor planning en realisatie van iets dat misschien wel beter wordt...
Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik toch meer neig naar realisme dan utopisme en dus eerder de visie van EricC volg. Maar ook daar met nuances - Hieronder een deel van het betoog van Nathan met mijn commentaar helemaal onderaan: a) winkels horen thuis in het historisch centrum van de stad (een stadscentrum zonder winkelfunctie is dood): dit betekent geen winkels langs drukke invalswegen b) het culturele leven moet geconcentreerd zijn in het centrum: dit brengt leven in de brouwerij: dit betekent dat theaters en cinemacomplexen in het centrum thuis horen en niet in de rand zoals Utopolis (een foute beslissing van vorig stadsbestuur) c) horeca-zaken horen ook thuis in centrum stad ...in feite horen de horeca-zaken in ons stationsbuurt eerder thuis in de driehoek vismarkt-korenmarkt-veemarkt... d) grote kantoorcomplexen horen thuis aan de rand van de stad (industrieparken Mechelen Noord of Zuid) en niet in een woonwijk Commentaar : in grote lijnen is dit ook zo, maar het is een feit dat veel van die functies naar buiten de stad zijn verhuisd, gewoon omdat o.a. onze luie burger met zijnen tutuut vlak voor de deur wil parkeren. Die functies zoveel mogelijk in de stad willen houden is absoluut een MUST voor de leefbaarheid van de stad, maar dan moet je, helaas, wel rekening houden met die realiteit en er voor zorgen dat er nog auto's die stad inkunnen, zij het met beperkingen. Ik heb ooit al eens betoogd dat de Ijzerenleen terug opgeleefd is nadat die verkeersstop aan het Schepenhuis werd opgeheven en daar blijf ik bij : die teruginvoeren is een blunder van formaat. In dat verband wil ik even verwijzen naar de prognoses van de fastfoodketens die gisteren aangehaald werden in het nieuwsblad : helaas stellen die heren dat zij gewoon geen toekomst hebben in het centrum! Dus zolang we er niet blijven voor zorgen dat er minimaal toch verkeer blijft in de stad zal dit niet verbeteren. Opletten met verkeersarme plannen dus. Het is verder een feit dat je nog zo idealistisch mag ingesteld zijn als je maar wil, je kan er niet naast kijken dat je dan achter de feiten aanholt. Er trekt teveel weg uit de stad en dat weet men en dat wil men tegengaan, maar de economische realiteit ( lees: business - winkels) beslissen en denken anders en zo kan je die evolutie dus niet stoppen. Vandaar een zeker pragmatisme. Tenslotte sociale woningen in de stad : ja maar ook weer niet te veel, want sommige van die bewoners ( en ik wik mijn woorden ) zijn niet altijd erg kapitaalkrachtig. Mooie winkels en een bloeiende horeca en dus een gezellige stad ( of vinden jullie die Zeemanwinkel op de Ijzerenleen zo geslaagd!) zijn gediend met goedverdienende mensen die geld opdoen in de stad en (het klinkt asociaal, maar het is opnieuw realistisch) in sociale woonwijken vind je nu éénmaal niet altijd genoeg van dit soort volk. De actie van de stad om meer "kapitaalkrachtigen" in de stad binnen te halen is dus volledig verantwoord. Het percentage kapitaalarmen in deze stad is helaas te groot - een OCMW geschenk uit het verleden en ook dat heeft Mechelen geen goed gedaan. Sorry voor deze harde woorden, maar moge dit een basis zijn voor een gestructureerd denken over de toekomst van Mechelen en een genuanceerd denken over dit alles.
JanS en Nathan, Ik sluit me heel graag aan bij de groep van de positievelingen ik kan het niet zo mooi verwoorden maar proficiat voor jullie mooie en zeker overtuigende betoog !
@ Erik: wie beweert dat het economische aspect niet of amper aandacht mag krijgen? Het spijt me, maar dit lees ik nergens in al die 'positieve' en 'eensgezinde' reacties... Ik lees integendeel dat een stad vele functies heeft, en moet blijven hebben... dus daar hoort ook het aspect 'werk' bij. Waarom niet? Hier wordt echter wél gepleit voor een aangename woonomgeving, waarin ook veiligheid, recreatie enz. voldoende aandacht moeten krijgen. Wie kan daar in godsnaam tegen zijn? Een maatschappij die (terecht) aandacht heeft voor economie, hoeft daarom toch niet minder aandacht te hebben voor die andere facetten? Is het niet prettiger te wonen, te werken, en uit te gaan, en wat dan ook in een stad die aangenaam oogt en waarin alle weggebruikers op een zo veilig mogelijke manier naast mekaar kunnen bewegen? Staat aandacht voor het 'ene 'dan de aandacht voor het 'andere' in de weg? Wat me eveneens een beetje stoort in je betoog is je denigrerende manier van spreken over 'spelende kindjes' . Het lijkt zo net of je diegenen die hier pleitten voor deze 'positieve' benadering , wat bekijkt als halfzachte naïëvelingen, die enkel denken aan huisje, boompjes en kindjes... Dit is niet WILLEN lezen of begrijpen wat Nathan in zijn reactie neerpent. Natuurlijk is het nodig om te zorgen om een goeddraaiende economie - en natuurlijk zullen 'spelende kindjes' ook moeten begrijpen dat niet de hele wereld rond hen alleen kan circelt (wie beweert dat trouwens?). Maar mag er dan écht niet gepleit worden voor veiligheid, woon-en speelstraten, groen in de stad, en zo meer? Spreekt hier iemand zich uit om 'de stad' af te snijden van de buitenwereld? Spreekt iemand zich hier uit om bioscopen, uitgangsleven, scholen e.d. meer uit het centrum te weren? (ik denk het niet - lees de reacties van de 'positievelingen' er dan maar eens op na). Alleen wordt hier gepleit om al deze functies van een stad op een zo goed mogelijke manier met mekaar te verzoenen... En mijn 'kindjes' - ondertussen 16 en 17 jaar zijn absoluut niet overbeschermd opgevoed - zij hebben geleerd dat zij zich al fietsend in het verkeer aan de verkeersregels moeten aanpassen... En wij wonen niet in de groene rand van Mechelen - ik woon graag in de stad - maar mogen wij daarom niet ijveren voor een steeds beter wordende woonomgeving? Mijn 'kindjes' hoefden niet zonodig overal onbezorgd 'rond te hossen' - maar dienen wij als maatschappij niet te zorgen voor een zo goed mogelijk woon, leef- en speelklimaat voor de volwassenen van morgen? En mijn 'centjes' voor die 'kindjes' kunnen ook verdiend worden in de 'utopische' stad van de 'positievelingen ' onder ons. Proficiat voor al deze mensen, die toch met de nodige realiteitszin, durven denken en dromen van een stad waarin het voor ieder goed om leven is. Als ik de keuze moet maken , kies ik het liefst voor deze groep van dromers die op een opbouwende manier proberen oplossingen aan te reiken om een zo bevredigend mogelijke concencus voor iedereen uit te werken. NB.: en wat denk je van de economische gevolgen van onze toch steeds mooier wordende stad? Horeca, woongelegenheid...? Denk je niet dat er sneller wordt gïnvesteerd in een stad die aantrekkelijk, veilig en kindvriendelijk oogt? Ik kan best wachten om het ei te degusteren, maar ik wil nu alvast toch het water in de mond krijgen. En dat gebeurt als ik vele gelijkgestemden voel participeren in wat ik noem positieve gemeenschapsopbouw...
Het verwondert mij te zien dat er zoveel positivisme en eensgezindheid heerst, en dat iedereen een aangename woonomgeving als een vanzelfsprekende toekomstvisie voor ogen heeft. Infrastructuurwerken kosten echter wel geld, en ik denk toch nog steeds dat je eerst moet kijken naar economie, en dat je met de verdiende centjes de leefomgeving aangenamer/veiliger kan maken. En dus niet andersom redeneren, door leefomgeving prioriteir te stellen. Als ik zie dat het verkeer afgeremd wordt op doorgangswegen tot 30 km/u, is dit pro veiligheid/woonfunctie, maar hindert de werkende mensen en transport van goederen die tijd verliezen. Het is de kip en het ei probleem, en mij lijkt het dat jullie het ei willen opeten voor de kip eruit kan komen.
Peter, in een centrum van een stad is een mengeling van diverse functies (wonen, werken,cultuur, horeca, ...) wenselijk...onze stadsdiensten horen thuis in het centrum en niet aan de rand... maar in de buitenwijken van stad , waar de woonfunctie de hoofdmoot uitmaakt, horen grote kantoren niet thuis....
Ik sluit me aan ... Samen komen we wel tot een beeld van wat leven in een stad inhoudt. Ik wil toch nog toevoegen dat kantoren niet altijd grootschalig moeten zijn, en als het kan, zouden deze kantoren dan ook best verweven zijn met de rest van het woon/winkel/leef/cultuur weefsel van de stad ....
Net zoals JanS kan ik me wél helemaal vinden in Nathans betoog wat trouwens verre van Utopisch is!!!