Water, water, water, water
By Joeri - Posted on 25 juli 2005
Omdat ik me kan voorstellen dat heel wat moderne Mechelaars de vlietjes waarvan in dit item sprake niet eens weten liggen, heb ik me gepermitteerd om een kaartje te scannen uit "Mechelen, Historische stedentatlas van België" waarop je voor de Sint-Romboutsparochie netjes de vlieten ziet lopen.
Er zijn dus nog een hoop andere mogelijkheden buiten de Melaan (24b): waarom ook niet de Melaan (24) terug openleggen aan de Befferbrug (81), Zakbrug (82), Grote Meysbrug (83), Augustijnenbrug (84)? Of waarom niet (als de Euroshopping toch wordt afgebroken): de Koolvliet (91) tot over de Botermarkt (59)?
Submitted by eddy (not verified) on Fri, 10/26/2007 - 05:55.
Als ik het goed snap ...
dixit dolfke58
't Vlietje (de koolvliet) loopt ietsjes meer naar links (als je met je rug naar de botermarkt staat)
Submitted by dolfke58 (not verified) on Thu, 10/25/2007 - 22:43.
"FRIETJES BIJ DE VLIET/VLEET"
Als ik het goed snap hangt/staat/ligt frituurke/snack Bingles op Bruul 24 -naast Paris-XL - dus vlak boven zulk een waterken ?
Toch nog oud gebouwke met 3-windendak dat voorlopig bewaard gebleven is (is misschien ooit met één van die rechten van opstal voor 99 jaar op stadsgrond gezet).
Submitted by PaulT (not verified) on Fri, 01/20/2006 - 21:39.
Voor de eerste maal gaan neuzen op Mechelen.blogt en naar commentaren gaan zoeken over vlietjes (gevonden aug-sept 05). Om de Mechelaars curieus te maken wil ik enkele foto's bijvoegen van de nog bestaande maar totaal onbekende vliet Greppe rond de Begijnenstraat.
Vraagje: hoe krijg ik de foto's op Mechelen.blogt?
PaulT
Submitted by Roger Kokken (not verified) on Mon, 09/19/2005 - 23:45.
JC, de vliet die in de Dijle uitkwam aan het scheefgezakt hek achter de huizen van de Lange Schipstraat, is blijkbaar nog tamelijk intact en ze loopt onder de parking van het gebouw van Fortis (de vroegere Société Générale) in de Bruul. In het begin van de jaren zestig was mijn ex-schoonvader er concierge en was die parking nog een tuin met een lager gelegen koer. Wanneer het springtij was, kwam het water uit een rooster op de koer, zodat mijn schoonvader telkens een plank voor de deur van de kelderkeuken moest plaatsen om te verhinderen dat het water binnen liep.
Submitted by Roger Kokken (not verified) on Mon, 09/19/2005 - 23:14.
Beste bloggers, in dit blog heb ik gelezen dat verschillenden onder u een indrukwekkende verzameling Ost kaarten heeft. Nu, ik heb er helaas maar een twintigtal die ik 50 jaar geleden van mijn grootvader kreeg. Enkele jaren geleden kocht ik tijdens een Ost tentoonstelling bij C&G een zwartwitafdruk van een kaart op dik tekenpapier met zicht vanop de binnenkoer van het stadhuis naar de toegangspoort met rechts een deel van de St. Romboutstoren. Ik zou die tekening graag inkleuren maar heb hier geen voorbeeld van. Zou iemand van jullie mij aub een scan van die kaart kunnen bezorgen? Waarvoor mijn hartelijke dank.
Submitted by JanS. (not verified) on Thu, 09/15/2005 - 14:48.
@ Roger; ja, daar sloeg ik de bal even mis - da's juist, de leuning is afkomstig van de Befferbrug, en niet van de Zakbrug... Mea Culpa, maar Rudi maakte me er al attent op...
Submitted by Roger Kokken (not verified) on Thu, 09/15/2005 - 14:10.
JanS, de stenen leuning aan de ingang van den botaniek is afkomstig van de Befferbrug. Ze stond in de Befferstraat waar nu de ingang is van de parking van de Dexia bank en dat groentewinkeltje links ernaast.
Submitted by peter on Sun, 08/28/2005 - 07:08.
Inderdaad. Hof van Villers. Dat huis wordt (eindelijk) gerestaureerd, en niet alleen het dak. Ik had verstaan dat het ook een deel rustoord zal gaan worden.
Submitted by rudi (not verified) on Thu, 08/18/2005 - 07:33.
Peter het Hof Van Egmont is op de Speecqvest - je bedoelt zeker het Hof van Villers, de oude refuge van de abdij van Villers aan de Dijle en de Persoonshoek. Beide "hoven" zijn bejaardeninstellingen, vandaar je verwarring denk ik.Er is inderdaad sprake van een restauratie van dat gedeelte van het Hof en ik vermoed dat dat dak een begin is zeker?
Submitted by JanS. (not verified) on Tue, 08/09/2005 - 21:44.
Bedankt Peter voor die tip! Heb deze site al dadelijk bij mijn 'favorieten' gezet...
En over boeken gesproken:
nog 3 boeiende:
'Mechelen, Sint-Romboutstoren en zijn beiaarden' (Frans Vermoortel - uitg.Van de Wiele Brugge)
'Het Mechelen van toen' (zelfde schrijver, zelfde uitgeverij - 1984)
'Mechelen, over mensen en dingen' (Marcel Kocken - met vele foto's van Louis Van Zeir -uitg. Stevens, Mechelen)
Submitted by Markec (not verified) on Tue, 08/09/2005 - 16:12.
Amai, schitterend die illustraties!!!
Submitted by Garda (not verified) on Tue, 08/09/2005 - 16:04.
@Peter, inderdaad, ik heb net die site skynet bezocht dat is een heel interessant stukje geschiedenis ook met mooie illustraties van J.B.Van Noter zoals in die boeken van Frans Berlemont maar op de site zijn ze niet zwart-wit.
Ook weer met een sappig verhaal van Marcel Kocken en zeer merkwaardig met een Artis-illustratie...idd, daar had ik nog niet aan gedacht maar dat boek heb ik natuurlijk ook wel weer in huis!
Submitted by peter on Tue, 08/09/2005 - 15:01.
Voor al diegenen die heimwee hebben naar het verleden:
http://users.skynet.be/alle...
Submitted by rudi (not verified) on Tue, 08/09/2005 - 14:36.
En ik vergeet" Mechelen die heerlijke" een turf , die echter nauwelijks nog te vinden is.
Collectors item
Submitted by rudi (not verified) on Tue, 08/09/2005 - 14:35.
Het boek van Marcel is zonder meer het allerbeste dat je over onze stad lezen kunt. Vlot, en zeer interessant, met dat als basis een uitstekende "gids"
Andere aanrader is "Malines jadis et aujourd'hui", maar dat is van net voor de 1ste oorlog en in het Frans. Maar zeer interessant.
Submitted by Garda (not verified) on Tue, 08/09/2005 - 13:18.
@JanS.Je hebt me wel benieuwd gemaakt met die anecdote ivm Vader Janneke. Ik heb het eens opgezocht en idd wel grappig om lezen, 'snit alles kortaf wie een froufroutje wou betaalde 1 cent extra'! Ik kan best begrijpen dat dit verhaaltje over uw betovergrootvader voor jou wel dierbaar is. Ik heb vroeger tijdens mijn jeugd in de buurt gewoond, op de Guido Gezellelaan aan de Winketbrug nabij de Plankstraat dus het is wel plezant om nu op 'Mechelen Blogt' allerlei nieuws te vernemen over vroeger en natuurlijk ook over de huidige situatie met zoveel actuele plannen. In ben in ieder geval wel van plan om het boek van Marcel Kocken ook eens goed te lezen als ik een beetje tijd vind, want het is zeker heel interessant en goed geschreven.
Submitted by JanS. (not verified) on Mon, 08/08/2005 - 20:27.
Op de Regionale Beeldbank, Mechelen (zoekterm: 'Melaan') zijn ronduit prachtige, sfeervolle en haarscherpe foto's te zien van de vlietjes voor overwelving of demping, door Lodewijk Van Zeir. Mooi als je inzoomt op details... Geeft een héél goed overzicht van de toestand toen...
Submitted by JanS. (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 21:47.
@ Garda; ja ik heb dat ook gelezen over de plannen om dat huisje op te knappen in het boek van Marcel Kocken... Spijtig dus...
Maar in diezelfde gids voor Oud en Groot Mechelen, wordt er gevreesd voor de oude huisjes in de Standonckstraat. Die schitterende Middeleeuwse huisjes, alleen sterk vervallen zouden ook onder de sloophamer vallen... Als ik nu het resultaat zie van een méér dan grondige opknapbeurt, ben ik blij dat het boek het deze keer in positieve zin het bij het verkeerde eind had.
(goeie gids trouwens, dat boek van M.Kocken - ik heb het onlangs nog eens doorgelezen. In de gids staat voor mij nog een leuke anecdote over 'Vader Janneke', die in de Conventstraat, op het Begijnhof, in de 19de eeuw een herberg had, samen met z'n vrouw, 'Moeder Lowiske': "in 't Doppenspel". Vader Janneke was naast herbergier ook barbier, en in deze laatste functie was hij door het stadsbestuur aangesteld om in alle stadsscholen 2 x per jaar het haar van alle bengels te knippen... Deze vader Janneke was een betovergrootvader van mij... - een verhaaltje met weinig échte nieuwswaarde, maar voor mij een 'dierbaar' kanttekeningetje - dit geheel terzijde...)
@ Rudi; als er inderdaad meer overwelfd is dan gedempt, zijn er misschien nog wel mogelijkheden voor het openleggen van vlietjes... laat ons hopen.
Submitted by Peter Meuris (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 19:43.
@garda: Ik denk dat een dergelijk sloopavontuur tegenwoordig niet meer denkbaar is, al was het maar omdat je naast een historisch pand als dit alweer een nieuw appartementsgebouw kunt optrekken, waarbij je het oude pand kan gebruiken als uithangsbord.
Submitted by Garda (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 13:06.
Ondertussen heb ik nog interessante zaken ontdekt in het boek van Marcel Kocken 'gids voor Oud en Groot Mechelen'
idd die stond ook in mijn boekenkast, maar die heb ik dan wel zelf ooit gekocht in 1989. Alleen, na zoveel jaren vergeet men allicht het bezit van zo'n goede merkwaardige documenten. Deze gids van Marcel Kocken bevat ook duidelijke en nauwkeurige informatie met foto's, prenten en plannen.
Toevallig vond ik een foto van het beruchte snoepwinkeltje op de hoek van de Persoonshoek en Melaan, daarnaast lag vroeger 'de Villeerschebrug'. Volgens Marcel Kocken, waren er verschillende plannen om het huisje op te knappen wanneer hij dit boek schreef rond +/- 1988/89, maar uiteindelijk is het er dan toch niet van gekomen, en het werd gesloopt!
Submitted by Garda (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 12:26.
@Rudi,ja dat klopt, want in die boeken waarover ik sprak staan inderdaad ook foto's in van de vele overstromingen in de Lange Schipstraat, de Tichelrij en de Bruul.
Submitted by rudi (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 11:55.
Het stadsbestuur had een grondige reden om de vlieten te OVERWELVEN, er zijn er nauwelijks gedempt, ze lopen dus grotendeels nog onder de stad, vandaar de mogelijkheden nu.
De reden was het "water in de straten". Dde Dijle kwam vroeger met heel haar debiet los door de stad en spoelde de vlietjes, die grotendeels werden gebruikt als afvalkanaal, proper met het getij. De Dijle overstroomde echter regelmatig de stad. Vandaar "water in de straten..."
De stad heeft dat opgelost met de omleidingsdijle te maken, maar daardoor kwam het grote debiet niet meer in de stad, bleven de straten droog, maar werden de vlieten niet meer schoongespoeld! Wat binnen de kortste keren leidde tot ongezonde toestanden. Dus werden de vlieten ingekokerd of gedempt.
Mechelen was op het einde van de 19de en begin 20 ste E een rijke industriestad ( arsenaal - meubelen etc...) en kon zich dat permitteren. In tegenstelling tot Brugge ( zo gaat tenminste het verhaal) dat ook zulk een problemen had op zijn reien, maar geen geld om die te saneren. Maar kijk nu eens !!
Submitted by Garda (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 10:40.
Beste mensen, bij het lezen van 'water in de straten'ging er ergens een lichtje branden en ben ik uiteindelijk eens goed in mijn boekenkast gaan pluizen, en ja ik vind toch wel twee boeken van 'Frans Berlemont' uitgegeven bij J.Stevens in 1980 met de merkwaardige titel...'Water in de straten van Mechelen' het is eigenlijk een beschrijving van historische tochten op de Dijle en de vlietjes.Het is echt heel interessant, ook met mooie foto's en illustraties of reproducties liever van J.B.Van Noter en kaarten/plannen van J.Hunin.Er stonden vroeger zowaar wel 43 bruggetjes in Mechelen!Ik ben er al de hele morgen zoet mee geweest, en ja van snoep gesproken, dat opvallende scheefgezakte huisje is idd ook al lang weg, ik vermoed ook dat het gesloopt is voor de komst van het Hof van Villers, wel jammer.
Submitted by Peter Meuris (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 08:55.
Wel, ik heb het boek met reproducties over Dijle en Beiaard, en het boek met reproducties over de Vlietjes, de ommegang en de Hanswijkprocessie.
Deze boeken horen bij elkaar. Ze zijn nog wel te vinden op het Internet hoor.
ALFRED OST. MECHELEN de vlietjes - de ommegang - de Hanswijkprocessie. Met 60 kleurenreproducties. Mechelen de Dijle - de Beiaard, met 37 kleurenreproducties (niet vermeld).
Vandenberghe, St. Lic: Tekst.
Libraire: vulcanus
Mechelen, J. Stevens, 1980-'81. Twee boeken in 8 , 94 - 86 pp. Gelijmd met geïllustreerde stijve papieren zelfwikkel. Bovenrand een weinig smoezelig, boeken staan een weinig bol, verder prima. Reprodukties van postkaarten die Ost liet drukken om Mechelen te 'bewaren'. Van deze prenten kan men aflezen hoe Mechelen er destijds architectonisch, historisch, folkloristisch en zelfs archeologisch uitzag. Met beschrijvingen van de postkaarten.
Submitted by JanS. (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 08:47.
Tussen haajes - ik heb enkele (wel niet volledige) reeksen van de Ost-kaarten, en ik heb ook een boek met reproducties van Ost-kaarten over Dijle en beiaard... maar bestaat er een boek waar het verzamelde werk in staat? of waar de reeksen over de vlietjes in z'n geheel afgedrukt zijn? Bij mijn weten niet?
Is misschien wel een idee... nu er een vernieuwde belangstelling is voor 'water in de straten'...
Submitted by Peter Meuris (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 08:35.
Klopt. Het stadbestuurug van toen had voldoende redenen om te dempen. Dat is zeker. Maar het vreemde is dat kustenaars het zich kunnen permitteren om op lange termijn te denken. Zij zijn meer ongebonden en kijken verder dan het directe economische nut, of de volgende verkiezingen.
Uiteraard moeten we niet terug naar vroeger, maar we moeten misschien proberen te luisteren naar de verschillende argumenten van mensen die op lange termijn durven denken ...
En wat de reproducties betreft, Graag !
Submitted by JanS. (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 08:30.
Ja, dat oude snoepwinkeltje bedoel ik - dat is nog niet zo verschrikkelijk lang geleden gesloopt (alhoewel, ik durf er geen jaartal meer opplakken sinds m'n gissingen met het Nekkerspoelstation - weet je ...). Ik heb het nog alleszins lang gekend... Is het verdwenen toen het Hof Van Villers seniorendorp werd? Of? ik weet het niet meer. Het is alleszins enorm spijtig dat het verdwenen is, want het was meer dan karakteristiek. Maar ja, gedane zaken nemen geen keer. En da's zeker waar wat het betreft van het verdwijnen van die '2OO schilderachtige hoekjes en brugjes' waar Ost op doelt...(ik heb hier bvb. een kaart bij mij waarop het eerste Augustijnebrugske getekend staat, één der 17 (!) brugskes van den Ham... ongeloofelijk! en dat was dan nog maar enkel in die buurt...). Goed dat de Melaan terug gedeeltelijk wordt opengelegd - zal fraai zijn - maar we gaan nooit meer dat Mechelen van toen kunnen evenaren... Ik denk dat de practische overwegingen in de tijd van dedemping het haalden boven de argumenten van kunstenaars en kunstminnaars. En ik wil het het toenmalige stadsbestuur niet verwijten. De tijdsgeest was toen nog heel anders, en de zo schilderachtig genoemde vlietjes brachten toch tal van problemen mee voor de inwoers.
Het is alleen spijtig te noemen - zonder meer...
We mogen blij zijn dat er toch nog wat oude foto's bestaan, en zéker de tal van kaarten die Alfred Ost schilderde van al die hoekjes. We moeten hem dankbaar zijn dat hij door die indrukwekkende reeksen dit toenmalige straatbeeld voor het nageslacht heeft bewaard. Mechelen kan deze kunstenaar niet genoeg eren...
(en ik herhaal graag m'n vraag/opmerking - waar ik niet alleen in sta - RIM heeft dit al eens voorgesteld, en oook jij, Peter, : plaats reproducties van z'n kaarten op de plaatsen waar de vliet verdwenen is - ik denk dat dit toch moet lukken? zou interessant en mooi zijn...)
Submitted by Peter Meuris (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 08:08.
@JanS a ja, je bedeolt dat beruchte snoepwinkelke. Zie ook
http://www.beeldbankmechele...
Er is ook nog een knappe kaart van Ost. Uit de Derde Reeks kaart 1. Waarop staat:
'Al de Kunstenaren en de Kunstminnaars betreuren het verdwijnen uit Mechelen der Melaan met hare spiegelwaterkens, hare 200 schilderachtige hoekjes en brugjes'
Hoe de geschiedenis toch een wending kan nemen. Ze hadden 100 jaar geleden misschien niet genoeg naar Alfred Ost en trawanten geluisterd ? In ieder geval had Ost toen al heel duidelijk de schitterende waarde van de Vlietjes gezien.
Submitted by JanS. (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 07:58.
Inderdaad Peter: 'Vaarwel Melaan'. dit is de kaart die ik bedoel.
En er is nog zo'n mooie kaart van de 'Melane-brug', met op de voorgrond paard met kar, en rechts het zo schilderachtige oude, scheefgezakte huisje, dat spijtig genoeg gesloopt is. Te laat voor redding - helaas te lang laten verkommeren...
Submitted by Peter Meuris (not verified) on Sun, 08/07/2005 - 06:39.
@Jan S. Je moet eens kijken naar die kaart, staat daar niet op 'vaarwel Melaan' ? Ze is gechilderd net voor de demping van de Melaan.
Submitted by JanS. (not verified) on Sat, 08/06/2005 - 21:42.
@ Rudy; Ah? is er dan misschien toch een kansje dat de Melaan ooit zou kunnen doorstromen tot in de Dijle, zoals vroeger? Ik wist niet dat 'de stad' dat probeerde te regelen met het Hof van Villers... Hopelijk lukt dat wel; dat zou pas helemaal tof zijn. Ik heb hier thuis nog een mooie Ost-kaart, waarop een boot de Melaan komt afgevaren, de Dijle op. 't Zou knap zijn mocht een (klein) stukje van dat schilderachtige plaatje kunnen terugkeren...
Submitted by Peter Meuris (not verified) on Sat, 08/06/2005 - 18:22.
@Rudi, uw ibformatie klopt. Het groen Waterke, is toch ook niet 'verbonden' en is dan technisch toch ook 'een bassin' ?
Op de Melaan, gaan ze de oude kaaimuren volledig hergebruiken, zodat de vliet lager komt te liggen dan het huidige straatniveau.
Submitted by rudi (not verified) on Sat, 08/06/2005 - 17:46.
De bedoeling is toch het tracé van de oude melaan deels bloot te leggen.
Toen de stad enkele tijd geleden proefopgravingen deed heb ik en met mij vermoedelijk vele Maneblussers, kunnen vaststellen dat er onder het asfalt van de parking nog de hele infrastructuur ligt, namelijk de "kaaimuren en in het midden de kokers (potbuizen) waar de vliet nu in loopt. Ik ga er dus van uit dat die oude toestand terug in stand zal worden gezet. Spreken van een bassin is dus wat overdreven, al is het een feit dat het vlietje, zover ik nu weet, zal ophouden aan het einde van het Jef Denynplein ( dus over de ingang van de TSM ) en aan de andere kant aan de Villerse Brug. Dit laatste wil zeggen dat de vliet dus niet zal doorstromen tot in de Dijle, zoals vroeger. Er is een probleem met de doorloop langs het Hof van Villers, een privé-instelling.
Spijtig, maar de stad heeft nog hoop dat het te regelen is.
Submitted by Peter Meuris (not verified) on Sat, 08/06/2005 - 14:20.
@chris F. Wat is het verschil tussen 'stuk van vlietje' zoals het groen waterke, of een 'bassin' ?
Submitted by Chris F. (not verified) on Sat, 08/06/2005 - 13:46.
Ik heb gisteren met iemand een gesprek gehad en vernam dat het niet echt het vlietje is dat we zullen te zien krijgen, maar een soort bassin.
Eigenlijk een aangelegd "vijverke", dus om het echte vlietje te zien zullen we nog altijd langs het groen watertje moeten passeren.
Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
Submitted by JanS. (not verified) on Fri, 08/05/2005 - 16:13.
@ Rudy: OK, goed dat je deze informatie wat hebt gecorrigeerd. Ik dacht inderdaad dat de leuning van de zakbrug was - maar ze is dus van de Befferbrug... Zo heb ik ook weer wat bijgeleerd. Bedankt.
Submitted by rudi (not verified) on Fri, 08/05/2005 - 12:52.
JanS, bij het nalezen van de reacties op dit thema even een correctie als je het me toelaat;
de brugleuning in "den botaniek" is niet van de zakbrug, maar van de Befferbrug in de Befferstraat( what's in a name - erotisch stadje toch?)
Bij het heraanleggen avn de straat enkele tijd geleden heeft men nog de intacte steunen en het bruggenhoofd van die brug teruggevonden en geïnventariseerd.
Als je aan dat groentenwinkeltje staat en de poort daarnaast ( een bank) is open dan zie je duidelijk de achterkanten van de huizen in de aanpalende straat die allemaal netjes op een rij uitgeven op wat nu een wegje is, vroeger dus de vliet.
Het thema is zeer interessant, er bestaat ook een wandeling over onder de auspiciën van RIM als ik me niet vergis.
Submitted by Rudi on Wed, 08/03/2005 - 09:22.
OM over water en fonteintjes enz. te spreken - ik heb dit jaar op reis en nota bene in het zwarte woud enkele opmerkelijke verwezenlijkingen geizen.
In Freudenstadt heeft men op de grootste Grote Markt van Duitsland een waterpartij gezet gewoon op vlakke steen met een aantal ritimisch spuitende fonteintjes. Ter grootte van een half voetbalveld. Bij mooi weer lopen daar de kinderen gewoon tussen en die kunnen die fonteintjes doen spuiten hoog laag enz...
Misschien te hoog gegrepen voor Mechelen en de Botermarkt, maar...
in Baiersbronn zag ik op hun marktje gewoon een stapel rechthoekige stenen op elkaar, zo geplaatst dat er kleine watervalletjes ontstonden met afloopjes en daar konden de kinderen dan weer opkruipen en met en in dat water spelen.
Iets dergelijks op de Botermarkt zou het veel beter doen dan dat gedrocht van nu ( mijn vader zaliger noemde dat de 4 zeikers).
Misschien eens te overwegen Leo Stevens het is maar een suggestie...
En verder : iets totaal anders - wanneer doen we eens iets aan de verfraaiing van de rotondes in de stad?
Als ik dat vergelijk met wat andere steden en gemeenten realiseren en wat er bij ons gebeurt - zonder commentaar
Submitted by peter on Tue, 08/02/2005 - 20:20.
Bedankt Rudi !
Submitted by Rudi De Mets (not verified) on Tue, 08/02/2005 - 19:43.
Wat betreft de erven Ost voor Peter Meuris
De oom van Alfred Ost woont in Brussel
De Heer F. Ost
Eendrachtstraat, 49
1050 Brussel
Ik kreeg van hem een tiental jaren geleden toelating om een tekening van zijn oom te gebruiken voor het Sinte MetteGenootschap. Over dit Genootschap zal ik in oktober eens een blog plaatsen.
Succes
Rudi
Submitted by peter on Thu, 08/18/2005 - 06:16.
Ik heb gezien gisteren dat ze aan het huis naast 'Hof Van Egmont'. Tis te zeggen het huis naast de oude snoepwinkel, aan de persoonshoek, dat ze daar een nieuw dak aan het leggen zijn. Goed werk mannen !!
Submitted by JanS. (not verified) on Sun, 07/31/2005 - 21:53.
Misschien dat deze mini-tentoonstelling nadien nog eens kan verhuizen naar bvb. de inkomhal van het stadhuis of de dienst van toerisme, of in het Schepenhuis, of.... ; zodat zoveel mogelijk Mechelaars en bezoekers kunnen zien wat deze werken inhouden. Ik denk écht wel dat er meer mensen dan enkel de buurtbewoners kunnen geboeid zijn door dit project.
Ook ik ben zéér tevreden met de plannen. 't Ziet er allemaal heel aanlokkelijk uit. Alfred Ost zou in zijn nopjes zijn...
Submitted by peter on Sun, 07/31/2005 - 19:17.
Ja, maar ik vind dat de tenttonstelling daar een beetje verloren staat, een beetje een gemiste kans. Ik denk dat we het mooier hadden kunnen presenteren.
Over het project zelf ben ik echter zeer tevreden !!
Submitted by Marc VC on Sun, 07/31/2005 - 18:13.
Ik ben vandaag in de inkomhal van het cc is gaan kijken naar de plannen voor de Melaan, het zou wel mooi kunnen zijn.
Submitted by peter on Fri, 07/29/2005 - 20:53.
@Andree: Eerst zien en dan geloven ... Is het Euroshopping project al zo concreet ingevuld ? Graag inzage :-)
Submitted by Andree (not verified) on Thu, 07/28/2005 - 09:25.
In het project Euroshopping wordt de vliet die door het huizenblok loopt WEL heropend.
Ook zal met waterpartijen op de Leermarkt de bestaande vliet "herinnerd" worden, om zo een verbinding tussen de Botermarkt en de achteringang van de Kruidtuin te maken.
Submitted by Peter Meuris (not verified) on Wed, 07/27/2005 - 15:38.
Copyright voor kunstwerken tot 70 jaar na overlijden van de kunstenaar, en dus 1945 + 70 = 2015, nog even geduld dus.
Bon op zoek dus naar de Heren Ost.
@JanS tiens ik heb net dat boek gekocht. Zat vanmorgen in de post.
Submitted by JanS. (not verified) on Wed, 07/27/2005 - 15:36.
Het copyright van de kaarten ligt bij de erven van Alfred Ost, wie die ook mogen wezen (staat in het boek'Mechelen - de Dijle - de beiaard' van St.Vandenberghe. uitgeverij Stevens Mechelen: " wij danken de heren Ost die ons toelieten deze uitgave te verwezenlijken"). Misschien weet Rudy Demedts hier na zijn verlof meer over te zeggen, daar hij ook afbeeldingen van Ost gebruikte voor zijn boek.
Submitted by Peter Meuris (not verified) on Wed, 07/27/2005 - 15:21.
Ik heb al de OST kaartjes in boekvorm, maar ik vrees dat ik die niet op het Web mag zetten ... Iemand die weet wie die rechten heeft ?
Submitted by JanS. (not verified) on Tue, 07/26/2005 - 15:25.
@ Peter: ja inderdaad, je vervolledigde m'n opsommingetje van restanten van vlietjes. Ik kende deze ook. (maar dat van de Van Hoeystraat wist ik niet - of had er alleszins niet over nagedacht... ik zal het eens 'anders' gaan bekijken één van de volgende dagen).
Uw idee voor het fotograferen van de 'restanten' is een héél goed idee. Lanceer het maar in een blog. Als ik binnenkort wat tijd heb - misschien lukt het me nog wel voor ik op verlof vertrek - anders is het later -) ga ik op stap met m'n foto-apparaat...
- 1
- 2
- next ›
- last »