Oproep
By Joeri - Posted on 18 juli 2005
Ik vroeg me af of het geen leuk idee was om Mechelen eens "anders" te fotograferen. Ik bedoel: uiteraard zijn Margriet en de mooiste gevels van 't stad al honderdduizend keer vastgelegd. Als we nu eens een webstrijdje doen met als enige regels dat de Sint-Romboutstoren op de foto moet staan, maar voor de rest alle onderwerpen vrij zijn? Zou dat leuke foto's opleveren? Twee voorbeelden uit mijn buurt:
(1)(door Joeri)
(2)(door Joeri)
Wie doet er nog mee?
De inzendingen:
(3)(door Hanna, vanop haar balkon, april 2004)
(4)(door Chris F.)
<%media(27/20050718-2.jpg|null)%>
(5)(door Chris F.)
(6)(door Peter M.)
(7)(door Peter M.)
(8)(door Peter M.)
(9)(door Peter M.)
(10)(door Peter M.)
(11)(door Peter M.)
(12) (door Nelly)
(13) (door Nelly)
(14) (door Nelly)
(15) (door Jan Smets)
(16) (door Jan Smets)
(17) (door Jan Smets)
(18) (door Jan Smets)
(19) (door Jan Smets)
(20) (door Jan Smets)
(21) (door Jan Smets)
(22) (door Jan Smets)
(23) (door Jan Smets)
(24) (door Jan Smets)
(25) (door Jan Smets)
(26) (door Jan Smets)
(27) (door Karel Brits)
(28) (door Joeri)
(29) (door Joeri)
(30) (door Joeri)
(31) (door Joeri)
Submitted by Alejandro Moeremans (not verified) on Wed, 09/28/2005 - 00:23.
Really beatifull pictures.
Mechelen is very interesting with me because my great grandfather born there.
Thank you.
If you have a posibility, please send me same pictures.
I live in Argentina
Submitted by JanS. (not verified) on Sun, 09/18/2005 - 20:10.
Nog een aardigheidje rond brouwer Charles Feremans: voetbalclub Malinois startte in 19O5 op een terrein van deze brouwer - een stuk grond met kleedkamer - tussen Tervuursesteenweg en Leuvense Vaart - nu Voetbalstraat. Dit terrein werd gebruikt tot 1911.
Frieda is met deze info natuurlijk niet zo veel, maar door wat opzoekingswerk rond deze brouwer, ontdekte ik dit nieuwtje. Van wanneer de brouwerij Feremans actief was, kan ik nergens vinden? En ook van een link met de naam Wyckmans is er voorlopig (nog) geen spoor. Zou Charles Wyckmans de 'voorganger' van Feremans kunnen geweest zijn? Frieda, het adres is hetzelfde... Tervuursesteenweg 1 ? Of is er een naamvergissing? Vroeg of laat komen we het wel te weten...
Submitted by Wyckmans Frieda (not verified) on Sun, 09/18/2005 - 18:28.
Tja jongens als ik dat allemaal lees zou ik haast gaan denken dat ikzelf fout ingelicht ben. Ik zou eigenlijk eens moeten kunnen uitzoeken van wanneer die brouwerij Feremans actief was. En of er één of andere link met de naam Wyckmans is.
Alvast hartelijk bedankt
Submitted by JanS. (not verified) on Sun, 09/18/2005 - 14:30.
@ Frieda; nog wat verder gezocht - en nog steeds is de brouwerij Wyckmans niet te vinden... Ik denk écht wel dat het 'Feremans' MOET zijn (Charles en Charel: de voornaam zou kloppen...). De enige brouwer of biersteker die nog te vinden was op de Tervuursesteenweg, na Feremans, was gelegen op de hoek van de Withuisstraat (maar dan wel tussen 1925 en 1936); en dat was dan bierstekerij J.Nijs, maar daarover kan het niet gaan hé...
Submitted by JanS. (not verified) on Sun, 09/18/2005 - 08:43.
@Frieda en rudi; De brouwerij van Charel Feremans was te vinden te vinden op de hoek van de Tervuursesteenweg, op de plaats waar nu de appartementsgebouwen met vroeger café 'Sporting', nu eetcafé 'Ambiance' te vinden is. Feremans was eigenaar van de beemd gelegen tussen de hof van Coloma en een fabriek. Er stonden ook regelmatig een paar paarden op die weiden, want de brouwer was ook paardenfokker. En dan nu een anecdote uit 'oude' tijden: In 19O6 (en ik citeer hier uit het boekwerkje van Staf Van Goethem: 'de Hanswijkenhoek) ging de eerste omgang van de processie door. De harmonie 'Kunst en Vrij' begeleidde de processie muzikaal. De fanfare 'de verbroederign' gaf belet. De reden hiervan: brouwer Feremans had het in z'n hoofd gekregen om vlak over de voorlopige kerk (nu Kranske) een danszaal te bouwen. Dit was niet naar de zin an pastoor Moeremans en daarom besloot hij tegen de dansvergadering te prediken. Daarop reactie van Feremans, ook ere-voorzitter van 'de verbroedering'. Hij verbood z'n fanfare voortaan nog deel te nemen aan de jaarlijkse processie enal de leden die deel uitmaakten van het parochiaal zangkoor dienden daaruit op staande voet ontslag te nemen...
Dit alles klinkt nu toch echt arcahïsch hé, een beetje "Heren van Zichem"...
NB: van brouwerij Wyckmans kan ik niks vinden...
Submitted by rudi (not verified) on Sat, 09/17/2005 - 18:17.
Tja, ik weet niet meer welke naam exact vermeld stond bij die foto in de Mecheleir van enkele maanden geleden.Het boekje is nu bij mijn moeder, ik kan het dus niet direct inzien. Waarschijnlijk heeft JanS gelijk - ik denk dat het om dezelfde foto gaat als ik zijn beschrijving lees en dan sluit ik eerder aan bij Feremans.
Ik zoek ondertussen verder - bij Van Balberghen in de Mechelse Bierhandel viind ik niks terug. Eens zoekn op het web?
Submitted by Wyckmans Frieda (not verified) on Sat, 09/17/2005 - 13:19.
Alvast bedank voor de snelle reacties Rudi en Jan. Ik weet zelf niet veel voor brouxwerij Wyckmans en alle inlichtingen zijn welkom.Het enige dat ik weet dat een zekere M.Friedrich (=Duitser) ooit een boek heeft uitgebracht i.v.m alle Belgische Brouwerijen die in 1892 nog actief waren.
Daarin stond de Brouwerij Charles Wyckmans vermeld volgens de heer Egide Vanhooren. Het bier van deze brouwerij zou zelfs tot na 1937 verkocht zijn.
Vreemd genoeg kan ik er zelf nergens iets van terugvinden zoals foto's, postkaarten, glazen, flessen .....
Submitted by JanS. (not verified) on Sat, 09/17/2005 - 12:01.
@ Rudi en Frieda: kan het niet zijn dat het over Brouwerij Feremans gaat? Of is nat nog een andere brouwerij? Deze brouwerij was rond diezelfde tijd ook gelegen bij het begin van de Tervuursesteenweg. Er bestaat nog een oude foto van (rond de eeuwwisseling - devorige dan), die ik onlangs nog in m'n handen kreeg (en die gaat gepubliceerd worden in het herinneringsboek aan de Sint_Jozef-Colomakerk, dat men aan het samenstellen is, en waaraan ik ook een beetje meewerk). Het is een sfeervolle foto, met het opengedraaide "kippenbruggetje" (de oude Colomabrug voor het werd vervangen door het huidige exemplaar), de brouwerij, een binnenschip met vaten, de Colmakerk, en de monumentale ingangspoort van het Colomdomein (school Dames de Marie)...
Ik zoek nog wel eens wat op over de brouwerij Feremans... Later...
Submitted by rudi (not verified) on Sat, 09/17/2005 - 10:24.
Beste Frieda - in enkele vorige uitgaven van de Mecheleir (je wenden tot Clement Rochette ) staan er foto's van de Tervurensteenweg met die brouwerij er op.
Submitted by Wyckmans Frieda (not verified) on Sat, 09/17/2005 - 09:29.
Tot 1933 zou er te Mechelen in de Chaussée Tervuren nr1 een Brouwerij geweest zijn genaamd Charles Wyckmans . Ze bestond geloof ik al in 1892.
Weet iemand hier iets meer over ?
Dank U
Submitted by Wyckmans Frieda (not verified) on Sat, 09/17/2005 - 09:25.
Het zijn hele mooie foto's. Nu heb ik eigenlijk een vraagje aan jullie. Onze papa Wyckmans Jozef is opgegroeid in Mechelen en omgeving. In het kader van hun 50-jarig huwelijksfeest zoek ik oude foto's van Mechelen. Meer bepaald waar hij als kind gewoond heeft. 1937 Mechelen Van Kerckhovenstraat 13.
1942 Hanswijckvaart 8.
1943 Bonheiden Dorp.
Heeft iemand van jullie uit die periode nog fotomateriaal of kent U iemand die mij zou kunnen helpen.
Dank U Frieda
Submitted by Karel (not verified) on Wed, 07/20/2005 - 10:09.
Die met die affiches vind ik ook heel sterk.
De tentoonstelling loopt nog tot eind augustus als ik me niet vergis. Er staat een krantenartikeltje op mijn site: http://www.brits.name/GVA.jpg
Submitted by JanS. (not verified) on Wed, 07/20/2005 - 09:34.
Joeri, die foto, genomen vanuit het Berstraatje is héél sfeervol - en dat stukje St.Rombouts dat daar effe komt bovengluren... knap.
Ook met die affiches vind ik 'n tof gezichtspunt.
M
Mooie foto's!
Submitted by JanS. (not verified) on Wed, 07/20/2005 - 08:34.
Daar ga ik dan zéker eens naartoe. . Tot wanneer loopt die tentoonstelling? Begin augustus mag ik Nederlandse kennissen rondleiden in Mechelen, en ik dacht sowieso het Anker op te nemen in de wandeling. Door deze tentoonstelling zou dat bezoekje nog een meerwaarde hebben, denk ik...
Submitted by Karel Brits (not verified) on Wed, 07/20/2005 - 08:21.
Jan,
ik ben momenteel semi-amateur. Ik volg aan het IKA een opleiding fotografie via avondschool. Nog steeds op de ouderwetse, analoge manier. Dus het duurt even voor mijn fotootjes klaar zijn. Maar zwart-wit heeft wel zijn charmes vind ik.
Voor de geïnteresseerden: er loopt momenteel een tentoonstelling van ons jaar (het eerste jaar fotografie) in de brasserie van Brouwerij het Anker. Die tentoonstelling gaat ook over de brouwerij zelf.
Submitted by JanS. (not verified) on Wed, 07/20/2005 - 07:36.
Prachtige foto Karel. Zwart/wit geeft vaak toch een aparte sfeer. Héél erg goed. (je bent dan ook geen amateur hé; ik 'ontdekte' nog andere méér dan geslaagde foto's van Mechelen van jou op het net... Verrassend en en artistiek!)
Submitted by Peter Meuris (not verified) on Wed, 07/20/2005 - 06:02.
Wow, Karel, Mechelen by Night dus.
Submitted by Petra (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 22:10.
Bedankt Peter voor de mooie foto's van de Sint-Romboutstoren. Wie nog mooie foto's (in voldoende resolutie) heeft van Mechelen of activiteiten in Mechelen, mag ze zeker opsturen naar infodienst@mechelen.be
Submitted by JanS. (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 20:46.
Dat zou ik niet weten... Vermoedelijk de OCMW-tuin wel. De tuin van het Bisdom?
Submitted by Peter Meuris (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 20:40.
Jan S, en wat meer is beide tuinen worden nu toch ook al door het stadspersoneel onderhouden, of vergis ik me ?
Submitted by Karel Brits (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 20:37.
Ik heb ook nog wel een fotootje op flickr gezet, maar ik weet niet of die via die tag al in de lijst staat nu. Ik kon 'm daarstraks toch niet terug vinden. Ik zal 'm daarom even via mail versturen.
Submitted by JanS. (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 20:37.
Inderdaad, onlangs nog eens de tuin van het OCMW eens binnengelopen via het Bruulpleintje... Zou inderdaad mooi zijn. Je hebt er ook een verrassende blik op de toren van de Jezuitenkerk (zie je niet op zoveel plaatsen). Misschien, nu binnenkort er een horecazaak zou komen op het Bruulpleintje dat er wat meer volk zou doorlopen...
De tuin van het Bisdom is ook heel mooi; heb hem zelf nog maar 2 keer gezien (met een open-monumentendag en de het Keizer Karel-jaar). Dat is inderdaad een mooie groene oase. 't Zou tof zijn als meer mensen daar méér van zouden kunnen genieten. (is ook relatief groot...)
Submitted by Peter Meuris (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 20:12.
@Nelly, goed keuzes van tuinen om uit te fotograferen.
Voorstel: Zouden we van de tuinen van OCMW en Kardinaal niet schitterende openbare parken kunnen maken ?
t Is maar een idee he ?
Submitted by Petra (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 19:23.
Heel mooie foto's
Wie wilt, mag die foto's altijd naar de afdeling Communicatiebeleid van de stad Mechelen sturen. Wanneer het onderwerp ter sprake komt, kunnen we die foto's gebruiken in Onder den Toren (het magazine van de stad Mechelen). Maar stuur dan wel de foto's met hoge resolutie (minstens 300 kb). E-mail: infodienst@mechelen.be
Submitted by JanS. (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 14:46.
nr.22, is niet genomen vanuit de Schoolstraat, maar wel vanop het Nieuwwerk.
Submitted by Chantal en Ben (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 11:05.
Mooi die foto's, en inderdaad een heel erg leuk en origineel idee.
Submitted by Paula (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 09:42.
Knap gedaan Nelly proficiat.
Submitted by Nelly (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 09:09.
@ Peter : foto 12 werd genomen in de tuin van onze Kardinaal, 14 in de tuin van de OCMW (tussen Lange Schipstraat en Schaalstraat)
Submitted by Sint Netels (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 06:03.
't Is in ieder geval een schitterend idee; als ik ooit nog eens 5 minuten tijd heb doe ik direct mee.
Zelf loop ik al even met het idee rond van eens wat Viewmaster-foto's van de toren + Mechelen te nemen, heb er namelijk een apparaat voor, alleen jammer dat je die schijfjes niet online kan zetten.
Submitted by peter on Tue, 07/19/2005 - 05:52.
Hey Jan S, mooie fotos, (22) dan genomen vanuit de schoolstraat ergens ?
Nelly, waar zijn (12)en (14) genomen ?
Ik denk dat ook dat het heel moeilijk is om een lelijke foto te maken met deze mooie toren op.
Submitted by Louis Wyckmans (not verified) on Tue, 07/19/2005 - 00:55.
echte mooie foto's.Ik denk de foto genomen van de voet van den toren recht op is iets speciaal,keep up the good work.Louis.
Submitted by Garda (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 20:16.
Dat zijn echt allemaal prachtige foto's
ne dikke Proficiat!
Submitted by peter on Mon, 07/18/2005 - 20:09.
Ja, spijtig van die plakband, rechts beneden, maar ja, die foto dateert nog van de tijd dat er nog geen digitale fototoestellen waren ...
Submitted by JanS. (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 20:04.
prachtig in dat licht - erg sfeervol!
Submitted by peter on Mon, 07/18/2005 - 19:58.
Ik woon daar wel, maar vanuit mijn tuin, zie ik net de vlag op den toren. Neen hoor, de foto met de tuin er voor, is genomen vanuit het straatje zonder eind. De foto van het vuurwerk is genomen van bij ons vanuit de eerste verdieping. Ik heb er nog een vanuit de zolderverdieping, wacht, ik zet hem even online.
Submitted by JanS. (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 19:56.
En, Peter, dan vermoed ik dat de foto vanuit een tuin genomen- aangezien de toren eenzelfde positie heeft als deze op de foto vanuit het Straatje Zonder Einde - genomen is vanuit jouw tuin , op het Jef Denynplein? (ligt daar toch vlakbij...). In één of andere reactie van enkele dagen geleden, las ik dat je daar woont. Juist?
Submitted by peter on Mon, 07/18/2005 - 19:53.
tja Jan. Eigenlijk is het straatje zonder eind een zijstraat van het Jef Denynplein (niet va de melaan), maar eigenlijk hebt ge gelijk, want het Jef Denynplein was vroeger gewoon Melaen hoor.
Ze hebben de Jef een plein cadeau gedaan, en daarom begint de Melaan nu een eindje verder...
Submitted by JanS. (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 19:38.
inderdaad, nu herken ik het. Da's inderdaad dat zijstraatje van de Melaan...
(bestaat trouwens ook een mooie Ost-tekening vanuit dat straatje, met deze boog ...)
Submitted by peter on Mon, 07/18/2005 - 19:33.
Jan S, je bent erg close, maar niet in de tuin van de Cellekes. Eerder vanuit het straatje zonder einde.
Submitted by JanS. (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 18:58.
mooi Peter,
kan het zijn dat je laatste foto genomen is vanuit de tuin van de Cellekens? Of vergis ik me?
Ook onze toren met z'n 'aureool' van vuurwerk,vind ik schitterend.
Submitted by peter on Mon, 07/18/2005 - 18:43.
Heb er enkele toegevoegd ... Wat denken jullie er van ?
Submitted by Hanna (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 15:40.
wow Chris F, die laatste vind ik echt ZO mooi!!!!
Submitted by Joeri (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 15:37.
@Markec: eerste foto vanop de Papenhofdreef. Je ziet de achterkant van de huizen van de Nijverheidsstraat. Tweede foto vanop de Boerenkrijgstraat.
Submitted by Louis Wyckmans (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 14:10.
ik denk dat diteen heel goed idee is,dat kan mij de geledenheid geven om plaatsen te zien die ik in vele jaren niet meer gezien heb,en waarschijnlijk niet meer kan herkennen,It's a wonderful idee.Louis.
Submitted by Chris F. (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 13:52.
Ik denk omtrent Paepenhof?
Submitted by Hanna (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 13:51.
kheb net een fotoke gestuurd, vorig jaar getrokken op een zwoele april-avond.... wachten dus maar of ie hier verschijnt!
Submitted by Markec (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 13:51.
Fantastisch Idee, Joeri!!!
Ik denk dat ik me een dezer toch eindelijk eens een camera aanschaf... desnoods doe ik al mee met zo'n wegwerp ding ;-)
Goh... Inderdaad.. Wààr zouden deze twee foto's nu getrokken zijn... hm..
Submitted by nathan (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 13:42.
nu moeten we raden waar deze foto getrokken is ?
Ik gok vanuit de achtertuinen van de Leuvensesteenweg ??????
Submitted by jelle (not verified) on Mon, 07/18/2005 - 12:57.
wow, superknappe foto's !
ik stel voor dat deelnemers hun inzendingen
posten op http://www.flickr.com met te tag "mechelen", dan verschijnen ze automatisch op deze site,
of doorsturen naar jelle.van.den.bergh@khm.be kan ook, dan zet ik ze online