November 2021

Verstild verdriet

met categorie:  

(foto's: Jan Smets)

Zowat twee jaar geleden wist mijn buurvrouw Els Van Camp me te verrassen met een pareltje van een kalligrafisch-poëtisch boekje.  Ze gaf het de titel 'Tussen hoop en herinnering' mee...  En al bleef ze er héél bescheiden bij: het moet gezegd dat het een creatief hoogstandje werd - met gedachtenflarden - echt kunstzinnige fijnproeverij.  Een boekje om te koesteren, schreef ik toen heel oprecht.  Als dochter van de indertijd erg bekende jeugdschrijver Gaston Van Camp toonde ze dat de appel niet ver van de boom viel.  De bundel werd slechts in kleine oplage uitgegeven.  Amper 100 exemplaren werden hiervan gedrukt.  En dit op mooi papier met de hand genaaid.  Helemaal eigen werk. 

En vandaag is er dan het tweede boekje!  Nu kreeg het de titel 'Verstild verdriet'.  Weerom bewijst Els hiermee haar kunnen.  Ik ben er van overtuigd dat niet alleen sta met deze mening.  Ongetwijfeld kijken ook anderen reikhalzend uit naar dit nieuwe bundeltje. 

Wat het vooral erg bijzonder maakt is het feit dat creatieve Els 'Verstild verdriet' wil verkopen ten voordele van vzw Aukas.  Net zoals vorige keer.  Deze vzw werd opgericht door Guy en Marjan, goeie vrienden van haar.  Akas zet zich in om Cambodjaanse schoolkinderen een studiebeurs te bezorgen en zo hun kansen op een betere toekomst te verzekeren.

 

Bourgondische tijd door 19de-eeuws brilletje - kritisch bekeken in 'Uitbundig Verleden'

 

(foto's: Jan Smets)

Lange tijd keek men vanuit de museale wereld wat neer op hoe 19de-eeuwse kunstenaars historische taferelen breed en pompeus, romantisch en vaak erg uitbundig uitborstelde.  Eerder meewarig werden deze werken achteloos gecatalogeerd als ouderwets en er ging maar weinig aandacht naar uit.  Klaar voor de mottebollen en de stofnesten.  Nieuwe kunstvormen maakten hun opwachting.  Gelukkig is er nu toch wel een revival aan de gang.  "We zitten op een scharnierpunt" zegt curator Bart Stroobants van de tentoonstelling 'Uitbundig Verleden'.  Hij is er blij mee.  Bart is dan ook al langer geboeid door deze kunstperiode.  Met heel veel enthousiasme leidt de bevlogen Bart ons door de expo die overmorgen officieel wordt geopend in Busleyden.  Als geen ander kent hij deze tijdsperiode in de kunst. 

In de imposante kelderruimte van het Hof van Busleyden is deze uiterst knappe tentoonstelling opgesteld.  We worden hier als het ware gekatapulteerd naar een 19de-eeuws museum.  Een pluim voor deze scenografie!  Hier is duidelijk veel zorg aan besteed.  (bovendien, lacht Bart, is de opstelling heel duurzaam, want gerecycleerd met de materiële structuren van vorige top-expo 'Kinderen van de Renaissance...).

Deze tentoonstelling wil met een totaalbeleving ons terugflitsen naar de tijd waarin deze romantische kunstenaars hun ding konden doen.  Deze sfeer is voortreffelijk opgeroepen.

 

Viering 20 jaar De Lage Drempel staat in het teken van kinderarmoede

met categorie:  

Met een jaartje vertraging wegens corona, werd gisteren het 20-jarig bestaan van armoedevereniging De Lage Drempel gevierd.  In het Diocesaan Pastoraal Centrum kwamen een aantal gevestigde namen uit het werkveld, professionelen, vrijwilligers en beleidsmensen samen om van gedachten te wisselen rond armoede, onder de slogan “geen armoede in mijn boekentas, graag.”

Passiespel in Begijnhofkerk: universeel, eigentijds en professioneel

met categorie:  

(foto: Jan Smets)

Buiten is het op deze mistroostige novemberdag druilerig en grijs.  Maar de prachtig gerestaureerde begijnhofkerk baadt in een gouden licht en eens te meer ben ik overweldigd door het warme, kleurrijke interieur.  Deze kerk in ons mooie en gezellige Groot-Begijnhof is een pareltje.  Schitterend gewoonweg.  En in het voorjaar zal ze eens te meer schitteren!  Na tien jaar wordt een draad heropgepakt.  Voor de twintigste keer zal een totaal vernieuwd passiespel de toeschouwers weten te verbazen én ontroeren.  Een decennium geleden werd met de tweejaarlijkse opvoering van dit befaamde Passiespel gestopt.  De kerk diende immers gerestaureerd te worden.  Men koos voor deze jubileumviering voor een héél andere aanpak.  Of je nu gelovig bent of niet: de passie van Jezus is een universeel verhaal.  Het is het verhaal van elke mens die geraakt wordt door het leven.  Het vertelt over graag zien en verlies, over hoop en wanhoop, over angst, verdriet en eenzaamheid. In die zin overstijgt het het louter religieuze.

Uniek zal deze uitvoering zéker zijn.  Men stapte af van de vroegere werkvorm.  Het vernieuwde passiespel zal ons een spiegel voorhouden - zowel in woord als met beelden.  In niet minder dan 43 tableaux vivants - levende schilderijen - zullen een zestigtal figuranten optreden.  Zij tillen dit oeroude verhaal van het lijden over de eeuwen heen naar de mensen van nu.

Ook JIJ kan deelnemen!  Dit wordt ongetwijfeld een fantastische beleving.  Als je je hiertoe geroepen voelt dien je als de bliksem jouw naam op te geven.  Plankenkoorts hoef je echt niet te hebben.  Kom zeker langs op zaterdag 27 november.  Om 14 uur krijg je in de Begijnhofkerk meer tekst en uitleg over het gebeuren.

Vandaag had ik over dit boeiende project een babbel met een enthousiaste regisseur Willem Verheyden en man van het eerste uur en lid van de stuurgroep, Herman Vandeneede.   Ik heb alvast de data van het passiespel verankerd in mijn agenda!

 

Kessemis wordt weer formidabel!

(foto: Jan Smets)

Wat hebben we noodgedwongen lang 'opgehokt' moeten zitten.  Tja.  Het was nu eenmaal zo en niet anders.  Gelukkig is het leven - met alle voorzichtigheidsmaatregelen die we moeten in acht nemen - toch wel wat normaler geworden.  Opgehokt moeten we al langer niet meer zijn.  En toch.  Net vandaag stellen Connie Neefs en haar dochter Hannelore, met een flinke delegatie van het organiserende Mechelse partijbestuur van CD&V - hun gloednieuwe Kerstconcert voor in die typische bruine kroeg, de HanekeefGeen haan zal er om kraaien.  We kunnen wel degelijk uit 'onze keef' op zaterdag 18 december.  En dat gaan we dan ook doen.  Alle registers worden open getrokken voor de vierde editie van 'ne formidabele Kessemis' in de Stadsschouwburg.  De inschrijvingen lopen erg vlot.  Niet te verwonderen.  Wie al eerder een concert meemaakte met deze klassedames weet dat dit evenement garant staat voor kwaliteit, nostalgie, warmte en ontroering.  Dus: wie er bij wil zijn moet zich beslist reppen!