Maanrock Mechelen moet zowat het langst overlevende grote gratis stadsfestival van Vlaanderen (en verre omstreken) zijn. Dit jaar mogen de Maneblussers dan ook vijfentwintig verjaardagskaarsjes op de grote driedaagse feesttaart uitblazen. Want voor deze feesteditie telt het festival drie dagen met verschillende podia met een zeer diverse programmatie, waar iedereen wel zijn/haar/hun gading kan vinden.
Om het feest gepast in te zetten, startte de #2800-parade met een rondgang in de Mechelse binnenstad, om al dansend Maanrock 2022 in gang te zetten. Rozevelt en Bj Orn zorgden voor de plaatjes vanop hun elektrische praalwagen. De bonte stoet kwam juist op tijd aan op het eindpunt Grote Markt om het startschot te geven voor drie dagen feest.
Beginnen deden we deze eerste dag op het Groot Podium, op de Grote Markt met uitzicht op de Sint-Romboutstoren. En in perfect gezelschap van de Mechelaars van Pardon Service die er op het vroege aanvangsuur al direct de sfeer inkregen bij het al talrijk opgekomen publiek. Dansen en zweten waren de codewoorden bij de aftrap van Maanrock, dat plots een heel stuk verder in het Zuiden leek te liggen. Een thuismatch die met forfaitcijfers gewonnen werd.
Op het podium Speelplaats gaf ondertussen ook Deadbeat Larry het beste van zichzelf, met soulvolle Vlaamse hip hop. En op het Feestpodium brouwt Tach Crémer, née Natacha (B), een housefeestje om ù tegen te zeggen.
Het Groot Podium werd iets later dan weer stormenderhand ingenomen met een welgemikt “Goeiemorgen Blankenberge!” door een man, alleen met zijn spaarse electro. Willy Organ is de naam, en dat zullen in Mechelen geweten hebben. Een wandeling op de dunne koord tussen smartlap, electro, rock en alles daartussenin. Een lach en hier en daar een traan. Wij, en ook het grootste deel van het publiek, lieten ons gewillig meevoeren op deze denderende trip.
Maar geen tijd om te bekomen. Op de Speelplaats wist Shaka Shams met een eigenzinnige mix van hiphop, grime, reggae tot house (en dan weer terug) indruk te maken op het dansende publiek.
Op het Mechels Podium geeft Kurt Van Eeghem dan weer tekst en uitleg bij “de Maanopera” die het Mechelse orkest Casco Phil vandaag brengt. Ouvertures en aria’s van Puccini, Mozart, Léhar, Rossini en Verdi moet opboksen tegen het elektrische geweld op de ander podia, maar heeft ook op Maanrock zijn plaatsje.
En over auditief geweld gesproken, daar weet de sympathieke popkenner uit Antwerpen, Clement Peerens alles van. Dit blijkt het allerlaatste optreden van Clement Peerens Explosition te zijn … althans op Mechelse bodem. Ondertussen steekt Clement nog een vurig betoog af om de Sint-Romboutstoren toch maar af te breken. En als de Mechelaars een échte kathedraal willen zien, dan moeten ze maar naar die in Antwerpen komen kijken. De toon is gezet voor een vintage avondje vette rock en blues CPeX-style. En voor de extra sfeer had Clement zelf een verre achterneef meegebracht die vanuit het publiek goedkeurend meeleefde.
De eerste Maanrockavond van 2022 wordt afgesloten door de “Jonge Wolven” van Clouseau. Ze stonden 22 jaar geleden voor de eerste keer op het Maanrock-podium en vierden de 10de (2005) en 15de editie (2010) ook al mee. Dus mochten de broertjes Wauters ook deze 25ste feesteditie ook niet ontbreken. En de propvolle Grote Markt zag dat het goed was.
Morgen is er weer een dag Maanrock. Benieuwd wat die voor ons in petto heeft. U hoort nog van ons!
Recente reacties
33 weken 10 uren geleden
1 jaar 9 weken geleden
1 jaar 28 weken geleden
1 jaar 47 weken geleden
1 jaar 51 weken geleden
2 jaren 1 week geleden
2 jaren 2 weken geleden
2 jaren 5 weken geleden
2 jaren 5 weken geleden
2 jaren 6 weken geleden