Rubens in dialoog met hedendaagse kunstenaars

Desondanks de heersende problematiek rond het corona-virus is Galerie Transit er toch weer in geslaagd een boeiende collectie kunst te verzamelen. Alles draait rond het schilderij van Peter Paul Rubens ‘De wonderbare visvangst’. De idee is immers om midden volgend jaar in de Onze-lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk een dialoog aan te gaan met het schilderij van Rubens en hedendaagse kunstenaars. In aanloop hiervan worden nu in de galerie originele kunstwerken en ontwerpen van interventies en installaties voor de geplande tentoonstelling in de kerk samengebracht.

In september dit jaar startte de restauratie van ‘de wonderbare visvangst’, een triptiek dat bedoeld was voor het altaar van de Mechelse visverkopers. In dit werk zijn Bijbelse taferelen te zien waarin vissen een centrale rol spelen; centraal is er de wonderbare visvangst, op het linkerpaneel wordt ‘het vinden van de stater’ weergegeven, op het rechterpaneel ‘de strijd met Tobias en de vis’. De restauratie van het triptiek vindt plaats in de kerk zelf, van achter een scherm kunnen de werkzaamheden gevolgd worden.

De spreekwoordelijke visdraad doorheen de tentoonstelling is de triptiek van Rubens

   

Ook in de galerie staan ook vele werken spreekwoordelijk tegenover elkaar. Zo kijkt 'The Uber' van Johan Creten naar de 'Constructie XXXII [Our New Homes]' van karel Breugelmans, of is het een kwetsbare Christus, een profeet of staat het beeld voor elk van ons als individu die kijkt naar de ziel van de mens?

Met 'The Uber' wil Creten een dialoog opzetten tussen symbolen en betekenissen uit het verleden, heden en toekomst. Daarnaast is er ook plaats voor het toeval van wat er gebeurt tijdens het maakproces naast de vorm en de kleur die hij bewust aan de beelden geeft. In het werk van Breugelmans zit ook veel symboliek vervat. 'De ziel die doorheen de gangen van het werk vast wordt gehouden maar te allen tijde zichtbaar gemaakt kan worden dankzij de spiegels'. Beugelmans gebruikt de weerspiegeling voor de persoonlijke reflectie en ontwikkeling zonder het individue te sturen. 

Luc Dondeye is een vaste exposant bij Galerie Transit. Zo was er eind vorig jaar nog de overzichtstentoonstelling AS IFS. Dondeye toont met 'SMS' een verwonderlijke blik van een zwemster, met spartelende vissen op het droge en een verraste jongen in de linkerbovenhoek. Dondeyne heeft een eigen herkenbare schilderstijl met een opvallend kleurgebruik en Van Gogh-aandoende penseelvoering.

   

Moritz Götze maakte speciaal voor de tentoonstelling een ontwerptekening voor een altaar dat als een moderne versie van het Rubens-triptiek kan en mag doorgaan. De idee is om dit ontwerp uit voeren in emailplaten en staal, haast evengroot als de oude triptiek. Gôtze is een kunstenaar van verhalen en mythen. Hij verwerkt onder meer kunsthistorische elementen in een moderne vormgeving.

Het werk van Arne Bastien sluit naadloos aan de tentoonstelling. Met de installatie 'Wonderbare visvangst' werkt Bastien met lijnen, lijnen die verweven zijn met elkaar en zo een net vormen. Lijnen die niet recht zijn, maar alle richtingen uitgaan. Lijnen die de confrontatie willen aangaan met de gotische vormgeving van de kerk.

Er valt nog veel meer te zien. Elk werk heeft zijn eigen link met Rubens, bij elk werk kan je zelf beginnen denken. Het is in elk geval een veelbelovende aanzet op wat er volgend jaar in de Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk zal komen. 

 

 'De Wonderbare Visvangst' loopt nog tot 20 december, vrijdag, zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur (of na afspraak).
Meer info: www.transit.be