Duivelse Nekker voelt zich als vis in 't water in onze Gouden Carolus

 

(foto's: boven Jan Smets.  onder Het Anker)

Nu frons je waarschijnlijk de wenkbrauwen?  Is het écht zo dat onze Mechelse waterduivel zich helemaal in z'n sas voelt bij het spartelen in het schuimende Carolusbier?  Jaja!  Op de nieuwe drieliter-Gouden Carolus Classic kreeg Nekker een prominente plaats.  Voor de zesde keer op rij mocht een Mechels kunstenaar de artistieke talenten botvieren op fles en houten kist waarin dit bijzondere bier wordt gepresenteerd.  Voor vele Maneblussers is dit een collector's item waarnaar uitgekeken wordt.  Het is straatartiest Gijs Vanhee die als eerste de eer kreeg om zich aan deze leuke opdracht te wagen.  Nu was het de beurt aan illustrator Kevin Cuyt.  Hij baseerde zich op de horrorklassierk 'Creature from the Black Lagoon'.  En dan is de knipoog naar de legende van de Nekker niet ver weg!

 

De sluiting van de horeca in deze hallucinante coronatijden is ook voor onze trots - onze Mechelse brouwerij Het Anker - als voor zovelen een zware dobber.  Toch laat men in de brouwerij de schouders niet zakken.  En zoals het een mooie traditie aan het worden is, werd ook dit jaar uitgekeken naar een artiest om dit verzamelobject kunstzinnig te versieren.

Charles Leclef, de gedreven kracht achter de familiebrouwerij is een erg tevreden man...

 

  (foto: Jan Smets)

 

Ik vind het ontwerp ook deze keer weer heel geslaagd.  Zeker in deze moeilijke tijd is het een sterk signaal dat we met nieuwe producten naar buiten blijven komen.  Dat we bovendien met Gouden Carolus Tripel goud wonnen in de categorie Haute Fermentation-Ale-Triple (Belge) op het Concours International de Lyon vorige week, en zilver haalden in de categorie Brune & Noire Ale - Abbey Trappist-Style Dubbel met onze Gouden Carolus Classic is een hart onder de riem voor onze medewerkers.

 

Die Nekker zwemt in onze Mechels collectieve verhalentrommel.  Volgens de legende treiterde hij niets vermoedende passanten en kinderen door hen in zijn moerassige poelen te lokken zodat ze verdronken.  Maar dit was buiten Rumoldus gerekend die deze kwelduivel wist te verslaan waarna de rust weerkeerde aan deze Mechelse waterkant.

Kevin Cuyt:

(foto: Het Anker)

 

Het is een beetje een luguber verhaal.  Niemand was nog veilig in Mechelen...  Ik illustreer graag verhalen met een duister kantje.  Ik gebruik een striptekenstijl om het verhaal op een eigentijdse manier te brengen.  Het was heel fijn om aan te werken, en ik ben trots op het resultaat...

 

Slechts 1500 flessen worden gemaakt van deze speciale editie.  Je zal je dus moeten reppen wil je er eentje bemachtigen in de winkel van de brouwerij of in sommige drankenhandels.

Charles Leclef:

 

Al onze medewerkers blijven gemotiveerd.  Maar het is niet gemakkelijk.  Onze verkoop viel grotendeels stil door de sluiting van de horeca.  Ook de brasserie, hotel en rondleidingen zijn gesloten.  De productie is verminderd maar viel niet stil.  De prijzen die we wonnen zijn een belangrijke motivatie in deze lastige periode.

 

De eerste fles werd zes jaar geleden ontworpen door Gijs Vanhee.  Hij inspireerde zich op de slechtvalken die rond onze Sint-Romboutstoren vliegen.

 

(foto: Jan Smets)

 

Voor de tweede editie mocht Simon Spruyt zijn fantasie gebruiken.  Op de fles kwam een tafereel met een vossenjacht ten tijde van Keizer Karel V...

 

(foto: Jan Smets)

 

Shamisa Debroey ging aan de slag met de derde fles.  Ze maakte er meteen een vrouwelijke fles van.  Margareta van Oostenrijk mocht deze speciale fles kleur geven.  Erg geslaagd!

 

(foto's: Jan Smets)

 

De vierde fles werd ontworpen door Dennis Kestelle die zijn inspiratie vond in Mechelen-jazzstad.  Een fles waar muziek in zit!

 

 

(foto's: Jan Smets)

 

Vorig jaar mocht Bruno Vergauwen zijn ding doen.  Op de fles en houten kist werden Sint-Joris en de draak afgebeeld...

 

(foto: Eddy Verschueren)

 

En nu is het dus de beurt aan Kevin Cuyt:

 

 

(foto: Het Anker)