Mechelen van Beethoven

met categorie:  

Van 25 april tot 10 mei vindt in Mechelen het LUNALIA-festival plaats dat volledig in het teken staat van Ludwig van Beethoven, het is immer zijn 250 jaar geleden dat hij in Bonn werd geboren. LUNALIA focust zich haast volledig op het vocale werk van de meester: liederen, koorwerken, canons, bewerkingen van volksliederen en composities gelinkt aan het theater.

 

LUNALIA ontstond een paar jaar geleden als opvolger van 'Mechelen hoort Stemmen' en is meteen ook het voorjaarfestival van het Festival van Vlaanderen. De naam verwijst uiteraard naar onze spotnaam 'Maneblussers' (Luna) en de menselijke stem in al haar fascetten (lia).

 In de nacht van 27 op 28 januari 1687 is de Sint-Romboutstoren in mist gehuld. Een niet al te nuchtere kroegenloper komt uit een herberg op de Grote Markt. Plots ziet hij dat de toren in brand staat. Hij slaat onmiddellijk alarm. De hele stad staat in rep en roer en het stadsbestuur, met de burgemeester op kop, begint in ijltempo de bluswerken te organiseren. Langs de torentrap gaan emmers water van hand tot hand, maar nog vóór de top wordt bereikt, schijnt de maan door de nevel en is de gloed verdwenen... De moedige Mechelaars hebben slechts een rossige nevelgloed gezien en dus geprobeerd de maan te blussen! Het nieuws raakt tot over de landsgrenzen heen bekend. De Mechelaars dragen tot vandaag de naam ‘Maneblussers’.

Het festival zal Ludwig haast letterlijk naar de maan schieten om hem daar te laten bekomen van de mythe die rond hem gemaakt werd. Geen Eroica, geen zevende symphonie en geen Fur Elisemaar wel veel haast onbekende werken uit zijn muzikale oeuvre.

Het stemmenfestival wil samen met ons op zoek gaan naar de mens achter de mythe, van wie de wortels immers in Mechelen liggen. De grootvader van Ludwig van Beethoven, Louis (maar vaak ook geschreven als Lodewijck), is immers in onze stad in 1712. Opgegroeid als bakkerszoon bracht hij veel tijd door in het koraalhuis, achter de Sint-Romboutskathedraal, waar hij leerde zingen. Het is daarom ook dat Ludwig, geboren in het Duitse Bonn, niet 'von' maar 'van' Beethoven heet.

Het geboortehuis van Lodewijk stond aan de Van beethovenstraat (genoemd naar), een gedenksteen in de vitrine van het Novotel herinnert er nog aan. Trouwens, wat weinigen weten, is dat de 'Lamotige brug'  over de Dijle (de Brug tussen de Haverwerf en de Vismarkt) officieel de 'Van Beethovenbrug' noemt.

  

 

Het festival wil samen met de toehoorders op zoek gaan naar de roots van Ludwig van Beethoven (of waar hij de mosterd heeft gehaald) en dit met ruim 40 concerten, 4 films en ruim 180 kunstenaars uit 10 landen.

Het openingsconcert 'Beethoven op de maan' in de O.L.Vr.-over-de-Dijlekerk zal Ludwig van Beethoven zoals wij hem totaal niet kennen. Op het programma staan onder meer het Elegischer Gesang in een originele bezetting en het bijna nooit uitgevoerde Bundeslied

In de Katelijnekerk wordt een ode gegeven aan de hemelse klanken van de muziek geschreven door Louis van Beethoven. Het is trouwens in deze kerk ook dat Ludwigs grootvader werd gedoopt. Twee duo's brengen je naar hogere sferen. KA:MOS zoekt de muziek tussen licht en duisternis (de naam van het duo verwijst immers naar de periode in Finland wanneer de zon niet over de horizon komt). Blowslap zoekt dan weer de klanken in een Grieks woud. 

Uiteraard spelen ook de jongeren een belangrijke rol in het hele gebeuren. Het 'Zingend Schip' is een familievoorstelling voor jongeren tussen 8 en 88 jaar (ouder mag ook). De gezangen komen een koor met kinderen uit verschillende Mechelse basisscholen. 

Ludo Van Beekhoven krijgt een brief.
Niet van de belastingen
Daarvoor is hij te mooi
Het lijkt eerder op… een liefdesbrrrrief
Hopelijk van Marjan! Zijn favoriet zwembadkassierrrrstertje!

Tweehonderd jaar geleden was er een man
Zijn naam was Ludwig
In zijn hart klopte een symfonie
Voor Elise (zijn minnelijke marchandise)
Maar klopte haar hart dezelfde maat?

 

Bijzonder wordt de première van de muziektheaterproductie Egmont met I Solsti, het Banket, Peter van den Begin en Jan Decleir. Iets meer dan 450 jaar geleden werden, in opdracht van Alva, de Graven van Egmont en Horne onthoofd op de Brusselse Grote Markt. Dit maakte zoveel onvrede los bij de bevolking en gaf meteen een aanleiding tot de bloedige Tachtigjarige Oorlog. 

Met felle spots op de geschiedenis werpt ook deze ‘Egmont’ een kritisch licht op onze eigen tijd. Net zoals Beethoven en Goethe dat meer dan 200 jaar geleden deden vanuit de woelige tijd waarin zij leefden.

Beethoven schreef zijn 3de symfonie - op basis van Goethe's Egmont - ter ere van Napoleon maar haast meteen schrapte hij Bonaparte van zijn partituur toen die zichzelf uitriep tot Keizer en de verworven vrijheden van de Franse revolutie weer inperkte. Met Egmont viert Beethoven het vrije individu. Dit is meteen een tweede Egmontproductie uitgevoerd, het Koor en orkest  van het Koninklijk Conservatorium Brussel.  

Voor een volledige programmatie en meer informatie, kan je terecht op de website van Lunalia. Tickets zijn vanaf nu ook verkrijgbaar bij UIT in Mechelen (in het Schepenhuis) of online