Sint-Maarten omhelst nieuw logo

                                                                  

Héél vers van de pers!  Daarnet werd het nieuwe logo van het toekomstige AZ Sint-Maarten intern voorgesteld, en nu mag het met de wereld worden gedeeld!

Het komt er in rasse schreden aan: op 15 oktober van dit jaar zal het nieuwe ziekenhuis dat nu nog over drie campussen (Leopoldstraat, Zwartzustersvest én Duffel) verspreid zit, eindelijk de deuren openen.  Er is al flink wat werk verzet en met spanning wordt uitgekeken naar de start van dit grote regionale ziekenhis dat professionele, toegankelijke en betaalbare zorg belooft aan te bieden voor iedereen.  Dit nieuwe logo moet ook de ambities die het voor de toekomst heeft uitstralen, zegt algemeen directeur Jan Ennekens.  "We willen dat het visuele aspect aansluit bij het hypermoderne ziekenhuis!".   Een logo is méér dan een fraai plaatje.  En we weten allemaal dat een nieuw logo af en toe stof doet opwaaien.  Een logo is dan ook hét visitekaartje van een bedrijf, stad of instelling.  Het straalt iets vertrouwd uit.  Daarom wordt er ook diep over nagedacht als men het wijzigen wil.

Het nieuwe logo mag beslist krachtig worden genoemd.  En wie goed kijkt ziet er zowaar een 'omhelzing' in.  Niet slecht gezien: het logo is een gestilleerde knuffel, een gebaar van geluk-delen of troosten.  Kortom: het weerspiegelt 'verbondenheid'.

 

Met de introductie van dit logo neemt het ziekenhuis afscheid van de vertrouwde 'M' die zowat twintig jaar dienst deed.  Het kwam in gebruik toen het Sint-Jozefziekenhuis fusioneerde met Sint-Norbertus in Duffel en toen de overkoepelende naam 'Sint-Maarten' kreeg.

In 2006 kwam daar nog eens het Dodoensziekenhuis bij (het voormalige OLV-ziekenhuis).

 

(het 'oude' logo...)

 

Het nieuwe logo moet ook de openheid van het ziekenhuis weerspiegelen.  Het ziekenhuis wil er niet alleen zijn voor wie nood heeft aan hulp en expertise.  Het wil ook nieuwe inzichten en innovaties omarmen die bijdragen aan een nog betere dienstverlening.  Zo legt de directie de symboolwaarde van het logo uit.

Ook de kleuren diepblauw en okergeel moeten de warme en open identiteit benadrukken.  De keuze voor deze kleuren vloeit voort uit het gevelkunstwerk van de Antwerpse kunstschilder Koen van den Broeck. 

Logo en architectuur verbinden zich zo met mekaar.  Dit doordachte kleurengebruik zal ook in het ziekenhuis op te merken vallen.  Door een grondplan met tal van atriums zal natuurlijk licht de kleuren extra benadrukken.

Het logo zal de volgende maanden geleidelijk in gebruik worden genomen en zal verschijnen in advertenties, op websites en in publicaties.  In een latere fase zullen alle patiëntenbrochures en briefpapier worden aangepast.

Vanaf de opening van het nieuwe ziekenhuis op 15 oktober zal alleen dit logo nog te zien zijn...