Karkas

  (foto's: Jan Smets)

De foto's grijpen me naar de keel - ze beklijven, slaan en zalven tegelijk.  Vanavond opende het Cultuurcentrum de ronduit boeiende fototentoonstelling 'Karkas'.   Onder deze noemer selecteerde één van de meest getalenteerde Belgische persfotografen - Tim Dirven - werk van 25 jaar.  Naar aanleiding van zijn vijftigste verjaardag toont hij ons zorgvuldig uitgezochte toto's.  Zijn oeuvre is omvangrijk.  Een keuze maken was dan ook niet eenvoudig.  Dirven neemt ons mee op reis van Brussel naar Mostar, Sar-e-Pol, Suusamyr, Damascus, Darfur, Kinshasa, Antananarivo en vele andere plaatsen op deze wereldbol.  Met Karkas schetst deze fotojournalist die werkzaam is bij de krant De Morgen, ons een beeld van de levensbeschouwelijke zoektocht die fotografie voor hem is.  De term 'karkas' verliest hier zijn negatieve en lugubere connotatie en staat voor de essentie waarnaar de fotograaf op zoek gaat.  Het karkas is hetgeen ons recht houdt en de duurzame structuur die overleeft als verder alles uit elkaar valt...

Met enige schroom vraag ik of hij even voor mijn lens wil plaatsnemen.  Dat doet hij - heel bescheiden. Ik voel me nu hélemaal amateur tegenover deze topfotograaf.  Hij ziet een tikkeltje op tegen deze avond, maar beseft dat het erbij hoort.  Plaatsnemen achter de micro - iets wat hij zo dadelijk doen moet - doet hem innerlijk sterven.  Het is zijn ding niet.  Communiceren doet hij het liefst via de camera...  En dat kan hij als de beste.  Zijn expressieve foto's in zwart-wit en kleur schudden je wakker en gaan tot op het bot, ontdaan van alle franjes.  Ze zijn diep-menselijk en direct.  Tim Dirven toont de mens die zoekt naar een wankele balans tussen cultuur, religie, politiek en ecologie.  Ze tonen 'verkruimelde mensen, doorleefd en gehavend, versleten gebouwen, wrakken, indringende landschappen...

Met deze expo hebben Anne Van de Voorde en Koen Leemans en de medewerkers van het Cultuurcentrum een uiterst knappe tentoonstelling opgezet die je zéker moet bezoeken.  Hij loopt nog tot 7 januari...

 

 

Al sinds 1996 werkt Tim voor De Morgen. Dat journalistieke werk combineert hij met persoonlijke fotoprojecten.

In 1999 won hij de Fuji Press Award voor een fotoreeks over Jemen en in 2002 kreeg hij een Word Press Photo Award voor zijn werk in Afghanistan.

De tentoonstelling in het unieke decorum van de prachtige tentoonstellingszalen van het Cultuurcentrum (we mogen hier best trots op zijn!) zal eenieder weten te verrassen.  Onder de zelfde titel werd een boek uitgegeven bij Lannoo.  Kostprijs 45 Euro.   Ik kan het niet nalaten het aan te schaffen....

Het is cultuurschepen Björn Siffer die in zijn openingswoord het werk van de fotograaf treffend schetst:

 

 

(...) De lens van Tim Dirven zoomt in en uit, kadreert waar de no-nonsense mens verschijnt.  De mens die gehard is door te leven, door te overleven in een omgeving waarin de mens, het dier, de cultuur, de religie, het klimaat en de architectuur een balans zoeken.  Die broze balans is wankel, zoals de coverfoto verraadt.

 

Tim Dirven is een artistiek begaafde vakman, die ons met zijn foto's naar de kern, het karkas trekken.

 

 

"Photography never lies: or rather it can lie as to the meaning of the thing...never to its existence"  

(Roland Barthes)

 

Want de lens van Tim Dirven geselt bij wijle, maar wast ook onze ogen, laat ons met een verhoogde gevoeligheid kijken naar wat de mensheid zaait, wat de mensheid oogst, wat de mensheid ondergaat, maar ook wat de mensheid recht houdt.  De geëngageerde lens van Tim Dirven geeft dan ook hoop.  Het is meer dan een dystopisch dagboek van een fotojournalist.  Het is eveneens een ode aan de ruggengraat, de basis van onze veerkracht.  De duurzame structuur die overblijft als alles uit elkaar valt, ontbindt.  (...)  Van vrijblijvende kunst is hier dus geen sprake.(...)  Graag wil ik mijn bijzondere bewondering uitspreken voor Tim Dirven.  In deze tijden vol demografische, culturele en klimatologische omwentelingen kantelt het lot van vele mensen sneller dan voorheen.  We hebben nood aan kunstenaars die dat verbeelden en die ons leren met verhoogde gevoeligheid te kijken naar verschillende aspecten van ons bestaan.  Ik zeg 'ons bestaan' - omdat alles wat veraf is vandaag ook héél nabij is?  We leven in een geglobaliseerde wereld en global village kent vele gezichten.  Dank voor je prachtige engagement Tim Dirven!

 

 

 

Dit seizoen zet het Cultuurcentrum de focus op fotografie.  Met drie tentoonstellingen, artist talks, workshops, een ontmoetingsdag tussen professionele en amateurfotografen (op 8 februari!) zal men de veelzijdigheid van deze kunstendiscipline tonen.

Na deze intrigerende tentoonselling van tim Dirven volgt later op het jaar nog een expo met werk van deie andere topfotograaf, Niels Donckers.  En met de expo Photo Friction fileert het Cultuurcentrum de gresn tussen fictie en werkelijkheid.

Daarnaast investeert het ook in talent.  Aan de hand van inspirerende rondleidingen, fascinerende workshops en boeiende artist talks zal het Cultuurcentrum in samenwerking met de Academie voor Beeldende Kunst en het IKA de kunstvorm fotografie in al haar facetten belichten.

In november wordt een open call naar semi-professionele en amateurfotografen gelanceerd voor het tentoonstellingsproject 'Roots' dat plaatsvindt in het voorjaar van 2018.

In het kader van Made in Mechelen is er een expo van de Mechelse fotografe Tatiana De Munck gepland van februari tot april in de inkomhal van het Cultuurcentrum.

Tenslotte worden in samenwerking met Vormingplus regio Mechelen ook allerhande cursussen en workshops omtrent fotografie ingericht.

Hou dus de website of Facebookpagina van het Cultuurcentrum zéker in de gaten!

 

 

Alles is karkas.

Alles is curve:

opbouwen, vasthouden,

dan weer afbreken.

 

(Tim Dirven)