voor nieuwe stadsartiest Stef Lernous is participatie erg belangrijk

met categorie:  

(foto's: Jan Smets)

Ja: hij ziet het helemaal zitten!  "Ik kijk er enorm naar uit en ben blij met de erkenning!".  Dat zegt  theaterregisseur Stef Lernous toen hij daarnet officieel door cultuurschepen Björn Siffer werd voorgesteld als nieuwe stadsartiest in Kunstencentrum NONA in de Begijnenstraat.  NONA is zowat de natuurlijke biotoop van de veelzijdige en getalenteerde theaterman die Stef is.  Vanaf september van dit jaar zal deze Mechelaar de scepter overnemen van Circus Ronaldo.  En tot augustus 2019 zal de nieuwe stadsartiest het beste van zichzelf proberen te geven.

Stef Lernous beseft dat dit veel werk en een grote verantwoordelijkheid meebrengt, maar toch is hij niet bang om zijn 'handen vuil te maken' en nog dieper te graven in 'het Mechelse',...er mee te werken, te kneden...

Hij laat nog niet helemaal in zijn kaarten kijken.  "Nee, ik ga nog niks verklappen.  Het volgende seizoen zal ik met een aantal kleine voorstellingen mijn opwachting maken om tegen het tweede jaar met grotere dingen naar boven te komen..."

Ik ben alvast benieuwd!

 

 

De voorgangers van Stef Lernous waren dichter Pat Donnez - stadsartiest 'met woorden', opgevolgd door de wereldvermaarde Frank Vaganée die het met muziek probeerde uit te drukken.  Beeldend kunstenaar en straatartiest Gijs Vanhee werd de derde in het rijtje.  En nadien volgde het betoverende Circus Ronaldo...

Vier héél verschillende stadsartiesten - vier totaal verschillende achtergronden - vier diverse disciplines...

Nu werd unaniem gekozen voor een theaterman.

Schepen Siffer legt uit waarom:

 

Een stadsartiest moet een bijzondere band met Mechelen hebben en een professioneel kunstenaar of kunstenorganisatie zijn.  Dat is Stef ten voete uit.  Hij werd binnen de stuurgroep Cultuurbeleid dan ook eenparig naar voor geschoven als kandidaat, waarna het College van Burgemeester en Schepenen deze keuze bekrachtigde.  Ik ben heel blij met Stef als stadsartiest.  Hij staat voor participatie, samenwerking en vernieuwing.  Stef zal zeker een eigenzinnige en zichtbare invulling geven aan zijn stadsartiestschap.

 

Siffer benadrukt ook nog eens de bijzondere band die Lernous heeft met onze stad, en hij is er van overtuigd dat Stef, die hij een heel innemende persoonlijkheid vindt, alle Mechelaars zal weten aan te spreken.  Het zal volgens hem nog heel verrassend worden.  Schepen Björn Siffer is er zeker van dat deze stadsartiest een heel breed pallet zal ontplooien.

 

                                                                   

 

Participatie is inderdaad een heel belangrijk facet van het stadsartiestschap dat Lernout wil nastreven.

 

Vanuit mijn werk bij Abbatoir Fermé heb ik het sociaal-artistieke steeds belangrijk gevonden.  Ik zou dus graag met heel verschillende groepen Mechelaars samenwerken: met liefhebbers, met armoede-organisaties als De Keeting en De Lage Drempel, met senioren, vluchtelingen, jongeren...  Ik zal me ook niet louter focussen op theater.  Ik ben gek op Mechelen, en zie het  bijvoorbeeld ook wel zitten om een alternatief Smoelenboek te maken... Ik kijk er naar uit dat ik binnen deze stad een groter platform mag bespelen...

 

Stef stond samen met Nick Kaldunski en Tine Van den Wyngaert aan de wieg van het theatergezelschap Abbatoir Fermé in 1999.  Eerst werkte Lernous voornamelijk met lokale jongeren, liefhebbers en muziekgroepen.  Vanaf 2002 werd met ondersteuning van NONA een professionalisering ingezet en sinds 2006 kreeg het gezelschap een structurele erkenning door Vlaanderen.  Sinsdien verovert Abbatoir Fermé de landelijke en zelfs internationale scène.

Als artistiek leider en regisseur heeft Stef niet alleen onze stad maar ook in Vlaanderen en in het buitenland een reputatie opgebouwd.  Zo werd het gezelschap met de Vlaamse Cultuurprijs voor Podiumkunsten gelauwerd en werd het niet minder dan zes keer geselecteerd voor het Theaterfestival.

Abbatoir Fermé speelt elk jaar gemiddeld tachtig voorstellingen en bereikt hiermee tussen de 15 000 en 30 000 bezoekers.  Een kwart van de voorstellingen gaan door in Nederland.  Een ander kwart vindt plaats buiten de Lage Landen.  De buitenlandse optredens leveren prestigieuze podiumprijzen op, zoals 'best piece of 2015' voor het stuk 'Nymf' in Seoul en in 2016 de prijs voor beste regie en beste scènebeeld van de voorstelling 'Lulu', eine Mörderballade' in Duitsland.

Verleden jaar keerde het gezelschap terug naar de roots.  Voor de gelegenheid van het Landjuweelfestival gingen Lernous en de beloftevolle Maja Westerveld aan de slag met leden van het Mechels amateurtheater.  Voor deze gelegenheid herschreef Stef een van de eerste theaterteksten van Abattoir Fermé en nam Maja de regie voor haar rekening.

Schepen Björn Siffer:

 

Een mooie ontmoeting tussen professioneel en amateurteheater én een mooi bewijs dat Stef Lernous Mechelen trouw blijft en onverminderd bijdraagt aan een schitterend aanbod podiumkunsten.  Dat zal alweer blijken op 14 maart 2017 wanneer 'Het Proces' van Kafka doorgaat in het kader van Cultuurfestival Op.Recht.Mechelen...

 

(met Guido Wevers, intendant van het Cultuurfestival)

 

Stef Lernous is vakhoofd van de spel-opleiding van RITCS School of Arts.  Daarnaast regisseerde hij voor de Vlaamse Opera twee producties.  In 2012 sprak hij op Het Theaterfestival de State Of The Union uit.  Voor de zender Acht maakte hij een televisiereeks en in 2016 was hij curator voor de tentoonstelling Divine Decadence in het Kasteel van Gaasbeek.

De artistieke interesse van Stef gaat vaak uit naar 'de wereld achter het bekende', naar angsten of fantasieën die de mens normaliter wil rationaliseren of vergeten.  Er huizen personages, ideeën, genres of plaatsen die refereren aan 'verborgen werelden' of aan angst, verlangen en obsessies.