Gigantisch brugdek wordt “ingereden” over de Jubellaan!

Vanmorgen, 5 maart, om 6u00 werd de nieuwe spoorbrug over de Jubellaan succesvol “ingereden”. Dit mag een technisch huzarenstukje genoemd worden want de brug is 100 meter lang en weegt een slordige 2300 ton. Deze werken kaderen in de aanleg van de spoorbybass en zal op termijn zorgen voor een capaciteitsuitbreiding in het station van Mechelen met het oog op het verhogen van de mobiliteit van en naar Brussel via het reeds gerealiseerde Diabolo-project.

 

De voorbije maanden werd op de lokale werf de nieuwe brug door arbeiders gebouwd en klaargemaakt voor transport. Het uiteindelijke verrijden van het gigantische gevaarte werd gedaan door Kamag’s(Self Propelled Modular Trailers)van de firma Sarens en is een minutieus precisiewerkje.

Op vrijdagavond 22u werd de Jubellaan volledig afgesloten voor alle verkeer en begonnen grondwerkers met het opvullen van de lagergelegen laan. Eveneens  bedekte men de baan met stalen platen om zo een vlakke zone tussen de 2 brugpijlers te bekomen. De mobiele transportwagens klaarden de loodzware klus in no-time.

Het eigenlijke “inrijden” van de nieuwe spoorbrug gebeurde  iets na 6u zaterdagvoormiddag. Het gebeurde in drie fasen: het liften van het brugdek, dit brugdek (van 101 meter lang en 2361 ton zwaar) werd vervolgens ingereden tot op de definitieve locatie om in een laatste fase neergelaten te worden op de landhoofden en middenpijlers. Een krachttoer die, op de middag, vlekkeloos en vlot afgerond werd.

   

Het moment van "Dewaerheid" met Charlotte, Vanessa en Annelies! :-)

De Sarens-boys met Kamag-bestuurder Jan 

Een setje wielen van een Kamag transportplatform.

 

 

De brug is bijna geplaatst en past perfect.

De spoorbrug over de Jubellaan is één van de zes nieuwe bruggen die Infrabel momenteel bouwt en die tegen eind 2018 operationeel moeten zijn.

Het brugdek is geplaatst. Piece of Cake!

Dankzij deze verwezenlijkingen zullen de treinen sneller door het station Mechelen kunnen rijden (160 km/u in plaats van 100 km/u). De spoorbypass vormt zo het sluitstuk van het Belgische hogesnelheidsnet.

Als toetje kregen we nog een deskundige rondleiding op de afgesloten en verscholen constructie site aan het Douane Plein.

 

 

Boven op de tijdelijk gedempte Dijle.

Stilaan wordt Mechelen het hoogtechnologische pretpark van Infrabel en partners. :-)

\o/

Allez, Mechelen (en Coloma en de Jubellaan) zullen nooit meer hetzelfde zijn.

;-)

Foto Gimycko

Ongelooflijk wat men allemaal kan tegenwoordig!

Ik moest onwillekeurig terugdenken aan het huzarenstukje indertijd toen de hoogste piek op de watertoren is neegelaten, nadat erst die ring erover geschoven was. Ja, ik ben geen ingenieur, iemand die beter kan uitleggen mag aan het woord.

Zijn er daar nog mooie foto's van of een herinnering? hint hint hint Jan Smets of anderen.

Voor de fans, een amateurfilmpje van het inrijden van de brug.