'Grote Knalavond' ...1958

met categorie:  

  (foto's: Jan Smets)

"Bij het oprommelen heb ik iets gevonden dat je zéker zal boeien!"  zei hij me terwijl hij een oude affiche openplooide.  Gelukkig houdt Marcel Sterckx alles uit zijn muzikale carrière nauwgezet bij.  Niks gooit hij weg, en daar ben ik blij om.  De affiche dateert uit 1958 - het 'Expo-jaar' - en is een brok nostalgie.   Het gaat over een 'Grote Knalavond' in 'Ons Parochiehuis'  (het huidige Kranske) aan de Tervuursesteenweg.  En het moet wel degelijk de moeite geweest zijn.  Grote namen uit die tijd stonden er op het podium...

 

 

 

Bob Benny is natuurlijk nog steeds goed bekend bij het grote publiek.  En zoals je kan lezen: gekend van Radio, TV én...  Filipsplaten!  En daarna traden ook nog op: de Woodpeckers, toen razend populair.  Het was het komische duo uit de Seefhoek: de broers Jef (het latere 'Alvermanneke') en Cois Cassiers... Ze hadden er toen net een tournée opzitten die hen in Parijs en Londen had gebracht.

 

(PS: het jaar daarop, in 1959, won Bob Benny de voorronde voor Eurosong, net voor onze eigenste Mechelse Jo Leemans.)

Leuke affiche is het. Grappig: ze werd gesponsord door 'Norit', een medicament tegen maag-en darmstoornissen....

Ik lees ook dat ene Frieda Linzl het publiek vermaakte.  Ze was een 'Belgische fantaisiste' die het jaar voordien de 'Gouden Gondel' had gewonnen op het festival in Venetië.

 

De muzikale clown 'Krak' zegt je misschien niks?  En toch gaat het om een bekende Mechelaar: de in 2005 overleden televisiemaker Mil Lenssens, die later het succesrijke kleuterprogramma TikTak maakte! 

 

Daarnaast trad ook de 'humorist conferencier' Leonard van Dijck op.  En natuurlijk was het 'onze' Marcel Sterckx - een thuismatch spelend - die zorgde voor de muzikale begeleiding.

Het moet toch wel een 'gewéldige' avond geweest zijn.   Je telde toen voor een '2de rang-plaats' 30 frankskes neer, en voor een 'balcon-plaats' 40 fr.  En dat lijkt me niet écht goedkoop.  Maar ja: als je internationaal bekende 'fantaisistes' en 'conferenciers' op het podium zet, moet daar wat tegenover staan natuurlijk...

Bedankt Marcel om dit met ons te delen! 

 


Méér over Marcel Stercks in een tweedelig artikel op Mechelenblogt van 2013, gemaakt ter gelegenheid van diens 75-ste verjaardag:

www.mechelenblogt.be/2013/01/marcel-sterckx-begon-met-kleine-accordeon-12

www.mechelenblogt.be/2013/01/marcel-sterckx-plooibare-veelkleurigheid-22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik weet niet meer in welke films maar Frieda Linzi speelde destijds mee in een aantal van de Vlaamse films met Charel Janssens en Co Flower.

Het duo Charles 'Sjaorel' Janssens en Co Flower speelde wel naast Frieda Linzi ('zangeres') én met Bob Benny ('zanger') én met beide Woodpeckers Jef en Cois Cassiers, in de aflevering van de TV-serie Patati Patata van 22 augustus 1960. Ook Jef Burm, Nand Buyl, Yvonne Lex en Gerda Marchand zaten daarin. Kortom, zowat alle in die tijd in heel Vlaanderen populaire niet overdreven serieuze (zacht uitgedrukt) vedetten uit de Antwerps-Wase streek.

Frieda Linzi speelde een rol in nog een episode en verscheidene andere TV-series, in de show van Tony Corsari, en veel TV-films, waarvan misschien enkele met dat duo.

Charles Janssens & Co Flower met de Woodpeckers (als sultans) en o.a. Wies Andersen, Romain Deconinck en Ward de Ravet in de film Wat doen we met de liefde? (1957) en ook met de broers (als 'Anatole & Olivier') en o.a. Dora van der Groen en Cyriel Van Gent in Het geluk komt morgen (1958), beide in regie van 'de Witte' Jef Bruyninckx. De hoop zaalfilms met Charles Janssens & Co Flower had daarbuiten van die poster niemand. 

Frieda Linzi speelde ook met de Woodpeckers in films:
Hoe zotter, hoe liever (1960) de rollen 'Caroline' en 'Juleke en Frans' met o.a.Tony Bell, Gaston Berghmans, Denise De Weerdt, Paula Sleyp, Jenny Tanghe, Bob Van der Veken
Een zonde waard (1959) de rollen 'Tinneke Pauwels' en 'Jef en Rik', met o.a. Gaston Berghmans en Tony Bell
Boevenprinces (1956) met Jef en Cois als 'Piet en Pierre' en o.a. Theo Van den Bosch en Denise De Weerdt.
Alle 5 de zaalfilms met Frieda Linzi waren onder regie van Edith Kiel, ook:
Mijn man doet dat niet (1956) als 'de vrouw van Theofiel' (Theo Van den Bosch)
Rendez-vous in het paradijs (1957) als 'Frie' (met opnieuw Theo Van den Bosch en o.a. Nand Buyl, Suzy Marleen en Robert Marcel).

Wie de filmlinks volgt, kan de rest van de cast bekijken, ik liet slechts enkele namen vallen die me aan die periode herinneren (hoewel ik Van der Veken en Berghmans pas vanaf enkele jaren later thuisbreng) en het is goed mogelijk dat pakweg Alex Willequet in twee van die films een grotere rol had.

Mooie terugblik op een glorierijk verleden. De goldene vijftiger en zestiger jaren. En beste Gimyco, een optreden bij Heinz Schenk in  " Blauen Bock " was iedereen zomaar niet gegeven. Wel leuk nietwaar ? Het was ook de tijd dat Aantwaarpe nog Aantwaarpe was en niet ...

Bij nader inzien waren de meeste met Frieda Linzi op de IMDb-site vermelde TV Series en TV Movies, in feite shows. In twee TV-producties met haar (De Klant is Keizer, N.I.R. 1958, en De TV maakt muziek, BRT 27 januari 1959) trad ook Bob Benny op, maar blijkbaar nooit Charles Janssens of Co Flower.

Mon, je klok is juist maar de klepel klept enigszins vals. "Wat doen we met de liefde ?" (ik dacht uit 1956) had niet Wies Andersen in de hoofdrol, maar Annie Anderspn die vooraleer ze ontdekt werd verkoopster was in de Galeries Apache aan de Groenplaats (echte naam Regina Hendrickx). Ik herinner me nog hoe ze het jaar tevoren de 1ste ontdek de ster won bij het toenmalige NIR.. Ze zong trouwens de titelsong in de film met haar enigszins hese maar wel persoonlijke stem.Ze vertolkte ook de hoofdrol in Het geluk komt morgen: Ze ging later naar Las Vegas, kwam terug en trouwde met Maurice Dean en was jaren lang ziek zodat Maurice altijd op zijn eentje naar bijeenkomsten trok van gewezen losse medewerkers van de VRT. Ze stierf vijf jaar geleden. . En ik betwijfel of Ward Deravet meespeelde want de mannelijke hoofdrol was voor Paul Cammermans, de begenadigste Vlaamse acteur van zjn tijd. Mijn vader nam me indertijd mee naar de stadsschouwburg in de Keizerstraat waar de KNS Heksenjacht (The Crucible) speelde van Arthur Miller; niet echt een stuk voor een kind. Ik heb nachtenlang wakker gelegen van Cammermans die een ongelooflijk aantal decibels de zaal inslingerde bij de reconstructie van het proces van de zogenaamde heksen van Salem (nu is er in iedere straat in dit stadje in Massachussets wel een heksenwinkel).

Weer mijn bril niet op bij het typen. Het is natuurlijk Anni Anderson

Jan, ook je bril opzetten bij het lezen, graag, om de noot juist te horen.  ;)
Mijn laatste paragraaf van 7.06 uur zegt duidelijk dat niet de hoofdrolspelers genoemd werden. Bijvoorbeeld zal ik Paul Cammermans rond 1960 of zo nog wel een paar keer op TV gezien hebben zonder op mij (bij mijn leeftijd toen) een blijvende indruk na te laten. Althans niet bij naam van rond die jaren, want déze foto... Ah ja! Die snuit veel jaren later (en vooral zo) niet herkend.

Oudere bloggers kunnen in de links zien bij 'See full cast and crew' om hún persoonlijke nostalgische genoegens beter te beleven, jongere zullen verscheidenen uit mijn selectie niet kennen. Mijn gegevens, ook 1957 en acteur Ward De Ravet (in de rol van 'Wim') voor die film, komen uit die links op de Internet Movie Database. Die geldt als behoorlijk betrouwbaar maar geeft een alfabetische lijst zonder onderscheid tussen grote en kleine rollen.

Na deze 'Antwerpse groten' stonden natuurlijk ook Mechelaars op het podium!   ;-)  Wie heeft nog herinneringen aan Marcel Sterckx, Mil Lenssen,en nou ja, bij uitbreiding, omdat het in dit thema past: aan Jo Leemans, Francis Bay, Louis Neefs, enz...  ?  Want er waren behoorlijk wat Maneblussers van die generatie actief in showbizz, toneel én TV-wereld...

Mon, als je gelijk hebt, dan heb je gelijk. Ik wist niet meer dat Ward ook in die Liefde meespeelde. Na de KNS werd hij lid van het dramatisch gezelschap van de omroep en ik heb eens een genoeglijk uur met hem aan een tafeltje gezeten in de mess. Ik herinnerde hem eraan dat hij midden de jaren vijftig nog zo slank was dat hij tijdens de jaarlijkse populaire komediantenrevue in de KNS een schitterende Schotse sabeldans deed (het hoogtepunt van die revues waren altijd de schetsen met Robert Marcel en Jos Gevers als Slisse en Cesar; het gevolg was dat een paar jaar later Jeroom Verten en Gevers drie toneelstukken maakten met de personages).

Nooit het (on)genoegen gehad met Louis Neefs te werken. Over zijn loopbaan vind je alles of toch bijna alles op het internet maar een iets minder bekend facet van Neefs was zijn bemoeizucht. Verscheidene collega's van Ontspanning hebben me indertijd verteld dat ze het zeer moeilijk met hem hadden. Hij wou niet alleen zingen, maar probeerde ook de producer, de regisseur, de regie-assistente en de cameramensen te dirigeren. Dat leidde geregeld tot conflicten. Vooral in Nederland en in Duitsland nam men dat niet en zijn grote carrière zou waarschijnlijk volgens hen Europese envergure gekregen hebben als ie niet voortdurend anderen had verteld hoe ze het moesten doen. Jo Leemans zei me ooit -on camera want het was een plezier haar te interviewen- dat Neefs zijn eigen grootste vijand was.

En nog een woordje over de ster van die affiche: Bob Benny. Miel Goelen kreeg ooit een telefoontje thuis van ....Freddy Willockx. Benny was naar zijn volksvertegenwoordiger gestapt (of was F.W. toen nog minister, dat weet ik niet meer) omdat hij te weinig aan bod kwam op televisie. Willockx liet vervolgens de thuisadressen van een paar producers opzoeken en eiste op hoge toon dat Bob Benny meer optredens zou krijgen.

Nog maar eens het bewijs dat de zelfbedieningsmaatschappij al een tijdje het roer in handen heeft . Ons kent ons natuurlijk. Op den buiten werd daar vroeger wel eens duchtig mee gelachen en daar keken ze veel liever naar de Strangers. Die durfden er af en toe wel eens een goei lap op geven waar ge nu voor in den bak geraakt.

Wel G.L. ik denk dat ge gelijk hebt.

Mijnheer G.L., ge kunt de pot op met uwe G.L.. Niet achter uw gat gezegd hé.