Afgelopen zondag 26 april konden 600 Maneblussers op initiatief van ‘Mechelen In Beweging’ gratis en onder vakkundige begeleiding “de werf van de eeuw” bezoeken. Ik was één van de gelukkige met dank aan mijn overburen Marleen & Luc.
Mijn 6-jarige dochter noemt het de grootste zandbak van de stad maar ik waande me een nietige verdwaalde mier in een bouwkundig attractiepark.
De stationsparking aan de Hanswijkvaart was het vertrekpunt. Hier had ‘Mechelen In Beweging’ letterlijk zijn tenten opgeslagen om de bezoekers hartelijk te verwelkomen. Een fluo-hesje was ons deel. Veiligheid voor alles en gelijk heeft men!
Voor de start kregen we een filmpje ivm het stationsproject te zien en een woordje uitleg van een expert bij de kaart van het megaproject. De geleide wandeling bracht ons naar de werf van de Tangenttunnel/vaart en naar de werfzone van de toekomstige ondergrondse parking achter het station.
Een eerste stop maakten we bij de werf langs de Colomalaan. Hier vind je bruggen en tunnels in aanbouw voor de Tangent-verbinding. De verbinding loopt deels bovengronds en deels ondergronds. Het grootste deel van dit stuk is reeds gebouwd. De toegang tot de tunnel is klaar en de wanden worden door gele mechanische stempels (horizontale stuttingen) op zijn plaats gehouden. Later als de volledige structuur af is, houden de tunnels zichzelf recht, worden deze stempels weggenomen en heeft het verkeer vrije doorgang.
De bouw van tunnel onder het de vaart is deze week van start gegaan. Hiervoor wordt de vaart in 2 delen verdeeld; telkens wordt de helft ervan afgesloten. Dankzij het gebruik van een hoog- technologische heimachine – deze genereerd trillingen op slechts één bepaalde frequentie - , wordt er bij het heien van de palen geen schade toegebracht aan de bestaande structuren. Eens de eerste helft van de vaart is afgesloten, wordt het water uit het afgemaakt deel gepompt. Niets staat dan de bouw van de tunnel in een open werf nog in de weg. Logischerwijs gebeurt dan nadien de helft langs de stationszijde van de vaart volgens hetzelfde principe.
Het huidige stationsplein wordt ook volledig hertekend. Zo zal de Leopoldstraat een 2-richtingsstraat worden voor koning auto. De H. Consciencestraat zal ook in beide richtingen gebruikt worden maar enkel door de bussen van De Lijn. Voor fietsers en voetgangers zullen er veilige paden worden voorzien in beide straten. De nu zwevende gedenksteen, die ons herinnert aan de eerste trein verbinding tussen Mechelen en Brussel, heeft nog geen nieuwe plaats. Ik wens dit historisch moment toch een respectvol en rustig plekje toe aan het nieuwe station.
De ondergrondse parking zal ongeveer 2000 auto’s kunnen herbergen en dit verspreid over 3 verdiepingen. Treinreizigers die uit de richting van Brussel de stad per wagen binnenkomen zullen parkeren op niveau -3. Kom je uit Antwerpen dan ontvangt niveau -1 je wagen. Dit -1 gedeelte zal ook de “Kiss & Ride”-zone herbergen om reizigers af te droppen of op te pikken. De tussenverdieping zal gebruikt worden als niveau -1 en -3 volzet zijn. Daarnaast zullen er 500 vakjes gereserveerd worden voor de lokale handelaars en bedrijven. Ook aan de fietser werd gedacht, hij kan kiezen uit één van de 5000 fietsrekken. De in- en uitrij van deze parking zal versierd worden met het kunstwerk dat nu in de huidige stationshal hangt. Op de werf van de parking staan ook 3 megakranen. Deze mastodonten sjouwen alles met de grootste precisie op de juiste plaats. Een ingebouwd veiligheidssysteem zorgt ervoor dat ze automatisch stoppen als ze in elkaars vaarwater komen. Safety first!
De parking in cijfers (hopelijk heb ik goed geluisterd):
- 450.000 kubieke meter uitgegraven aarde (=30.000 vrachtwagens met een laadvermogen van 15 m³)
- 20.000 vierkante meter verspreid over 3 niveau’s
- 100.000 kubieke meter beton en 15.000 ton staalvlechtwerk
- 2.000 autostaanplaatsen en 5.000 fietsrekken
- 300 meter lengte en tot 80 meter breed
- 50 arbeiders werken dagelijks aan deze parking
- 5 werf wc’s
- 3 grote werfkranen
- 0 gevonden oorlogsbommen (houden zo!)
Wat opvalt over alle werven heen zijn de honderden, duizenden kleurrijke ankers die soms 30 meter lang zijn en de muren letterlijk verankeren om zo te vermijden dat ze bezwijken onder de enorme zijwaartse druk.
Doe-het-zelvers, ingenieurs in spe, Bob de Bouwers en nieuwsgierige Maneblussers, laat zeker geen gelegenheid onbenut om bij een volgende open werf deze attractie te gaan bezoeken. ’t Was RAZEND interessant en een technologisch hoogstandje. Hopelijk mag ikzelf ook nog eens mee.
Zo wordt het...
...en dit verdwijnt allemaal.
Foto's Gimycko
:-)
@Gim, thanks voor de extra foto's. Hier gaat het laden traag. Maar stap voor stap vul ik aan! :-)
@ RR : Ik heb het gemerkt. Was wat vroeg met mijn eerste reactie.
;-)
Die volgens Gimycko verdwenen velorekken worden volgens RealRaven vervangen door ruimte voor 5.000 fietsen. Dat lijkt me redelijk.
(On)beschikbare parkings halen hogeschoolstudenten en -studentinnen alvast niet per auto náár Mechelen. Dat lijkt me vroeg geleerd, oud gedaan.
Ondergronds komen er 2.000 autoparkeerplaatsen. De gratis 400 die al moesten verdwijnen voor de gebouwen van OVAM & Co, de nog lang gratis staanplaatsen naast en onder (en bovenop) het viaduct, die in het slijkbad tegenover Coloma, en de enorme betalende NMBS-parking achter spoor 10, konden samen al zo veel wagens aan. En dat was toen nog lang niet genoeg: Al rond 7.30 uur (en veel vroeger sinds OVAM) waren alle gratis plaatsen bezet, de flink betalende al tegen 8 uur (eventjes ietsje later, toen de prijzen in 2008 plots exorbitant werden). Na drie minuten stappen, 9 minuten treinvertraging, een rit van 18 tot 28 minuten en 12 minuten gaan, konden die allemaal vóór 8.50 aan het werk.
Wat moet de rest van 't volk doen? Al die vanouds hardnekkige filerijders? Van het gros van de pendelaars naar Brussel, bedienden, beginnen velen pas om 9 of zelfs 9.30 uur. Mechelen zou een hub zijn om naar de hoofdstad te sporen. Op een traject dat al 100.000 reizigers per dag aankon nog voor de directe luchthavenlijn aangelegd werd, is 2.000 vakjes niet eens de helft van de minimale praktische behoefte. En die zullen niet alleen duurder zijn, ze zullen voor zeer velen compleet onbetaalbaar blijven.
De 15 jaar geleden dringende noden, zullen niet eens gedekt worden door het megalomaan project dat over X jaar zal klaar zijn. Maar ge zult dan wel heel rap... tot bij de onoplosbare file parkingzoekers geraken. Dit laatste én de prijs brengen dan evenwicht: De meesten toch per auto naar Brussel. Vooruitgang: nul. Achteruitgang: totale kostprijs van jarenlange bouwmiserie.
Graag zie ik het in de praktijk anders bewezen... Maar ???
Er is geen capaciteit meer over op de trein om 's morgens richting Brussel te geraken. De meeste treinen die gebruikt worden zijn al dubbeldekkers. Ik neem 's morgens de trein om 6:59. Zelfs in eerste klas zit deze al aardig vol. In de volgende treinen is het noodgedwongen rechtstaan.
Ik kan begrijpen dat men dan de wagen neemt richting Brussel.
Het heidig beleid biedt geen alternatief aan voor de wagen. Men maakt rijden met de wagen zo problematisch dat op den duur mensen verkiezen recht te staan in een overvolle trein. Zorg dat de trein comfortabel is, betaalbaar, snel en stipt en de mensen kiezen vanzelf de trein. Vooral de laatste (stipt) is voor de nationale maatschappij van Belgische stakers een groot probleem.
De NMBS is er zelden van beschuldigd, haar klanten teveel respect te betonen of te behulpzaam te zijn. Ze zal haar personeel dan ook wel niet motiveren of in de watten leggen. Stakingen en ziekteverzuim zijn indicaties van slecht beleid. In dit geval door het management NMBS / Infrabel en/of politici.