Een openklasdag - 100 jaar Ursulinen & 100 uitdagingen!

Ter gelegenheid van de openklasdag was ik als ouder te gast in de basisschool Ursulinen. De ideale manier om je als ouder een beeld te vormen van hoe het eraan toegaat in de klas en school. Ik stond netjes in de rij van klas 1B. Net als alle andere klasgenootjes volgde ik fier Juf Lieve naar de klas. De komst van de ouders zorgde voor de nodige opwinding bij de leerlingen (en sommige ouders). Terwijl de kinderen in groepjes van 4 hun kunnen tonen, observeerde ik mijn dochter, de klas en juf Lieve.

Ik stak netjes mijn vinger op, vroeg en kreeg een interview van een joviale & gedreven juf.

In mijn favoriete conceptbar lanceer ik 100 vragen. In een ongedwongen gesprek  vertelt juf Lieve gepassioneerd over zichzelf, haar klas, haar school en het schoolteam.

 

Lieve komt uit een warm nest en groeide samen met haar zus & broer op aan de rand van de Montrealvijver. Zelf liep de rasechte Mechelse nooit school in Mechelen. Dit deed ze in Sint-Katelijne-Waver en Duffel. Haar lerarenopleiding ‘lager onderwijs’ volgde ze wel in Mechelen aan de Thomas More school (toen nog Lessius). Slechts de helft van de leraars in spe uit haar jaar haalden na drie jaar opleiding de eindstreep. Volgens de statistieken blijken nadien nog 1 op 3 leerkrachten hun job in te ruilen voor een andere beroepsactiviteit. Vandaag woont Lieve op wandel/fietsafstand van de school in het centrum van onze stad. Over enkele jaren hoopt ze net buiten de stad een betaalbare woning met tuin te betrekken. Sedert het 2de middelbaar wou ze maar één ding: lerares worden. De liefde voor het vak werd haar ingelepeld door haar papa.

Foto: Juf Lieve

Tijdens haar 3de jaar stage snoof ze voor het eerst van het echte werk in de klas. Jawel, in de basisschool Ursulinen en dat in het eerste leerjaar bij juf Els – nu MUVO (=muzische vorming) leerkracht –. Na dit proevertje was Lieve meer dan ooit overtuigd van haar keuze. Ze mijmerde hardop om leerkracht te worden aan de Ursulinen en liefst in het 1ste leerjaar. Haar droom werd sneller dan verwacht werkelijkheid, want haar gedrevenheid was de school niet ontgaan. Haar eerste opdracht was OKAN-leerkracht (= onthaalklas anderstalige nieuwkomers). In deze hoedanigheid heeft ze “from scratch” een hele opleiding uitgeschreven en het beste van zichzelf gegeven om de Nederlandse taal aan te leren.

Met fonkelende oogjes vertelt ze dat ze sinds 3 jaar de B-klas in het eerste leerjaar ment. Dit doet ze met een natuurlijke flair alsof ze nooit anders gedaan heeft en de kinderen dragen haar op handen als een mythische godin die ALTIJD gelijk heeft. (Als ouder hoor je dan dit: “Neen papa, zo heeft juf Lieve dat niet uitgelegd, je kent er niets van!”). Haar schatjes (zo noemt Lieve haar leerlingen) krijgen de volle 100% op school. En heel uitzonderlijk krijgen die 25 (b)engels hun juf over de rooie. Voor de klas lost ze dat op door diep in en uit te ademen en rustig tot 5 te tellen. Heel soms komt er een uitwisselingsproject met Juf Melissa: een jonge belhamel wordt dan de klas uitgestuurd naar het 2de leerjaar of andersom.

Na een zware dag doet juf Lieve “de boeken toe” om de dag letterlijk af te sluiten. ’s Avonds doet ze dan iets totaal anders zoals fietsen of rustig een goede film zien. De dag nadien staat ze weerom vol goede moed en positieve energie voor haar klas. Wat een drive!

Maar er is meer: de leerkrachten van de Ursulinen zijn een (h)echt schoolteam. De ganse groep gaat  prat op HUN basisschool Ursulinen. Ze doen al het mogelijke om de lessen op elkaar af te stemmen, over de klassen en leerjaren heen. Zelfs tijdens hun vrije tijd komen ze samen en organiseren ze teambuilding weekends.

Het UM schoolteam vlnr: Boven: Mijnheer Olivier – Mijnheer Marc – Juf Melissa – Juf Els – Juf Sanne – Juf Kelly - Juf Mieke – Juf Liesbet – Juf Lieselotte – Juf Lieve – Juf Loes - Juf Nele – Mijnheer Marc – Juf Britt   Midden: Juf Jasmine – Juf Erika – Juf Tineke – Juf Tine – Juf Lutgart – Juf Leen – Mijnheer Tim – Mijnheer Mimo – Mijnheer Koen – Mijnheer Jimmy – Mijnheer Peter – Juf Carolien  Onder: Juf Marik – Juf Eveline – Mijnheer Michael – Juf Inneke – Juf Priscilla – Mijnheer Bruno – Mijnheer Wim

Als fiere papa zeg ik graag mijn volle steun toe aan het schoolteam en hun missie. Bij deze stuur ik al een welgemeende dank aan alle kleuterjuffen beginnende bij juf Erika, juf Inneke, juf Ann en juf Nele die samen met mijn dochter een fijne en soms verrassende studiereis maakten. Ik kijk reikhalzend uit om de andere leerkrachten in de verdere schoolcarrière van dochterlief beter te leren kennen terwijl ze elk met hun eigen stijl mijn dochter verder onderwijzen. Opvoeden proberen wij als ouder te doen.

Ik bedank in het bijzonder juf Lieve voor haar tijd en bereidwillige medewerking.

Een job als leraar is een soort roeping. Ik geef grif toe dat ik het niet zou aankunnen.

Wat ik wel kan is de school opzadelen met volgende uitdaging.

Uitdaging “Start-to-Run” !

Loop samen met het ganse team van de basis-& kleuterschool 100 km voor een goed doel !

 

Tip: Meer weten over de geschiedenis van Ursulinen? Dit jaar gaven Leen De Roover & Sam Wollants, beide leerkrachten van het UM een boek uit getiteld:  “JubileUM, 100 jaar Ursulinen”. Bekijk ook de virtuele tentoonstelling.

 

Eindigen doe ik met een ode aan alle leerkrachten. (En dit geheel ter persoonlijke titel.)

Ode aan alle gedreven (kleuter)juffen en -meesters.

De laatste tijd erger ik me mateloos aan de ongenuanceerde vaak kwetsende en weinig accurate berichtgeving waarmee diverse media jullie vak van leerkracht geweld aandoen. Waarom blijft men halsstarrig het intellect en de socio-culturele bagage van een lerarenkorps in vraag stellen? Wordt het eens niet de hoogste tijd om de clichématige verhaaltjes een halt toe te roepen? Sta me toe om feiten te laten primeren op vooroordelen.

Feiten:

  • Wie is de persoon die mijn kind leert lezen en schrijven?
  • Wie maakt er me attent op aandachtspunten die ik niet zie?
  • Wie is diegene die een slechtgemaakte paardenstaart in een handomdraai fikst?
  • Wie gaat er helpen in de parallelklas als de leerlingen gaan turnen?
  • Wie staat er ’s morgens aan de schoolpoort bij vrieskou je kind op te wachten?
  • Wie offert onbezoldigd weekends op voor buitenschoolse activiteiten?
  • Wie is dagelijks bekommerd om onze toekomstige arbeidskrachten?
  • Welke persoon kan je steeds contacteren en reageert steeds m.b.t. een pietluttigheid?
  • Wie kiest er nooit eens zelf zijn verlof of een snipperdag?
  • Wie moet zich keer op keer verantwoorden t.o.v. ontevreden ouders?
  • Wie wil er vandaag nog een job waar zoveel vooroordelen over bestaan?
  • Wie … ?

Stop met stereotype vooroordelen de wereld in te katapulteren. Start met luisteren en durf te motiveren en te waarderen.

Petje af voor jullie vak!

Leraarkrachten, geniet van jullie verdiende paasvakantie!

 

RealRaven