Dood van een gevel

met categorie:  

Zonder woorden.  Gelukkig hebben we de foto's nog.

 

Meer hier.

( Foto's Gimycko 16/05/2015 )

Bedenk... dit komt NOOIT meer terug !

16 jaar op de Astridlaan te hebben gewoond heb ik de oude gevel van "De Voskes" goed gekend.  De glazen gevel werd m.i. tijdens mijn legerdienst (1962) gebouwd en ik heb het steeds een afschuwelijk iets gevonden.  Ik zal er dan ook geen traan voor laten nu dat dit (in mijn ogen) gedrocht afgebroken wordt.

Maar zoals steeds de gustibus et de coloribus....

Ik liep daarstraks Walter Smits tegen het lijf.

Hij vertelde mij dat hij van 1947 was.

Maar veel memorie van den bouw van de gevel had hij niet (of niet meer).

BTW :

De rush op de gekleurde glastegeltjes van de Comet-gevel kan beginnen !

Ik denk dat de oude gevel van "De Voskes" dateert van rond de vorige eeuwwisseling.

Ge moet toegeven : het breekt de Ring wel open.  Licht en lucht à volonté.

Hopelijk smijten ze morgen alles niet opnieuw dicht met (alweer) een door-Italiaanse-architecten-uitgevonden spielerei-gevel.

Ik zal dus een ander oriëntatiepunt moeten vinden op de Astridlaan.

En licht en lucht en jawel een directe verbinding van de binnestad met de vaart ;-)

Zolang ze er maar geen misbaksels neerzetten als deze hier of gene daar.

De artikels hebben geen enkele 'categorie' gemeen. Dus even een terugblik:
Cometgevel tegen de vlakte

Ik dacht gisteren nog in het voorbijrijden, hier moet ik nog eens foto's maken

gelukkig deed jij het 

een landmark is weg

beter of slechter, ik waag me er niet aan

anders is het wel

Ge moet het toegeven : De Stad is altijd in beweging !

Wat er gisteren nog niet was, is vandaag hip en morgen alweer passé.

Idem dito voor industrieën, technologieën en al-dan-niet pronkerige geveltjes.

¦-)

sommige dingen zien er op papier afschuwelijk uit en vallen in het echt best mee,

zoals die doos naast de dossinkazerne

en vice versa

Ne mens krijgt in 't stad de dozen al niet meer geteld. De vaststaande dozen wel te verstaan. Lang leve de architectuur anno 2015.

Nieuwe Zakelijkheid was hip in de Jaren '20 en '30 net zoals Badkamertegelgevels hip waren na Expo '58.

We zijn nu 2015.  Blijkbaar is dit nu hip.  Mij maakt het alleen maar dizzy.

Foto Gimycko - Jef Denynplein

@ G.L. :

Hoe zit dat met de Fermettebouw anno 2015 in Oembeik-Deurrep ?

Zit daar ook enige (r)evolutie in, of zo ?

;-)

Om te huilen met de pet op.

Gim goochelt een keertje naar Lubeck van enkele dagen geleden of naar Dresden bijvoorbeeld.

@ G.L. :

Sommigen vonden, in den tijd, het stadhuis zonder Keldermansvleugel, ook veel mooier !

Dit was aanleiding tot de Belfortstrijd in Mechelen.

De Belfortstrijd ging niet zozeer om de Keldermansvleugel. Het protest was gekeerd tegen restauratie van de halle aan de andere zijde: Daartoe moest o.a. het geveltje in Spaanse stijl verdwijnen en zouden de muren verhoogd worden. Het dak zou dan opnieuw even hoog geworden zijn, als het tussen Keldermansvleugel en Belfort altijd gebleven is.

De opposanten van de grote verbouwing wonnen. Ons stadhuis bleef dus het tijdens eeuwen verworden stijlenmengsel maar met eindelijk afgewerkte hooggotische voor- en zijgevel in plaats van rommelige aan- en opvullingen die er na stopzetting der werken ingelast raakten. Het enige mooie was de rococogevel In den Boer à la Mode die even voor het Reuzenstraatje een gotische boog had vervangen. Hij werd tot op de hoek van de Scheerstraat bij de Beiaert verhuisd. Een strijd bleek daar niet voor nodig.

Onze gotische vleugel trekt meer volk en is pakken mooier dan wat ik van de Zorro verwacht. Onze rococogevel is prachtig maar geen wereldwijd unicum als de Cometgevel. Maar toch werd toen nog eensgezind een huzarenstukje gelapt voor In den Boer à la Mode. Nu wordt het mode op z'n boerenfluitjes. Ze hadden slechts doodsimpel moeten zeggen: Van dien boor gin aor.

Is nu alle (iets-of wat) grote(re) industrie verdwenen uit de binnenstad / ring en voorgoed verpatst naar de buitengebieden, de industriegebieden en de deelgemeenten ?

Geen Lamot, Chevalier Marin of Jacobs Bier meer.  Geen Comet, Mechelse Drukkerijen of Den Timbre meer.

Geef het maar toe : jullie missen de geur van mout en hop van de Lamot !

;-)

Neen Gim, verpatst naar den andere kant van de wereld. Burndy, PRB, Lamot, Chevalier Marin, Huygebaert, Marie Thumas, en , en, en. En nu kortelings nog Procter en Dupont en de cirkel is rond. Arm Mechelen, arm Vlaanderen.

Kijk eens aan !  Ook GVA treurt.

"Waar Comet stond, gaapt nu groot gat"

;-)

"nieuwe vaartdreef, die de binnenstad zal verbinden met het Vrijbroekpark."  Allez, de binnenstedelingen gaan dan terug in de Vaart mogen zwemmen. Badpakkendefilé over de Vest tot in de Rozentuin.
Of moest de titel zijn: 'Waar gezond verstand stond, gaapt nu een groot gat'?

En misschien binnenkort ook een spiksplinternieuwe Lamotbrug Vaartbrug (aka de Brug van de Zorro) !

Liefst geen ponton, want Mechelaars zijn nu eenmaal geen Pontonwachters.

:-)

terug nen overzet, zelf te bedienen met een koord

Misschien wilt ons Blauwbartje voor ons Malenie de Passerelle wel terughalen...

:-)

Mits een bypass van Coloma langs Dupont naar de Zenne, raken onze binnensteedse schaapjes droger vrij geweid: Mechelen, Stad in lege Vaart!

Hier mijn visie hoe de Zorro-wijk er morgen moet uit zien.

Lekker licht en luchtig.

Tekeningen Gimycko

Subliem en vooral practisch: al eens gedacht hoe ge met uw grasmaaier voor zijn onderhoud door uw salon op het vierde verdiep en daarna met de lift naar den Boerenbond moet? 

Bril opzetten, Jokke. Dat is kunstgras!
Maar 't Stad liet ons weer in de steek: Geen zebrapaden voor dwarskoppen. En voor anderen slecht onderhouden: Na al die jaren niet eens wit gemaakt.

@ Jokke :

Mijn tekeningen zijn geïnspireerd op de toekomstvisies van Robbert en Rudolf Das.

De Expo-voorgevel, beste Gimycko, was door architect J. Coene bedacht

@ Jokke : Blij een kenner te hebben, hier op den blog.

Hoe zou die nieuw wijk er volgens jou moeten gaan uit zien ?  Knusse haciënda's en een grote Zorro-poort langs de Ring, misschien ?

;-)

"... vaartdreef, die de binnenstad zal verbinden met het Vrijbroekpark" (BIS)
We zullen wel moeten langs die binnenweg op een of andere manier over de Vaart, in 't park geraken. Want de slimmekens hebben al geanticipeerd. Aan het baantje tegen de buitenrand zijn van aan de hoofdingang tot het rond chalet, alle dwarse parkeerplaatsen tussen de bomen afgeschaft. Voor het zicht hoefde het niet gedaan. Met de 'vrije' ruimte is niets aan te vangen, door die vele plaatsen te blokkeren met houten paaltjes op 0,5 m uit mekaar.

Twee mogelijkheden:

1. Iemand zoekt inkomsten uit een massa parkeerretributies. In het park is buiten de weinige nog overblijvende parkeervakken vlakbij het chalet, nergens plaats. Dus wagens onwettig opstellen buiten het park. Maar waarom zou de Provincie die paaltjes bekostigd hebben, als alleen de Stad zich ermee gaat verrijken?

2. Iemand wil het bezoekersaantal zeer drastisch doen teruglopen, om een excuus te krijgen met het park over een paar jaar iets anders aan te richten. Zorro 2 ???

@Mon: het is een park, dus er staan bomen in dat park. Die bomen gaan kapot aan de koning auto.

Zoveel volk is er in de week nu ook weer niet. Zeker niet in de winter.

Dus hebben de groenwerkers meer dan reden en het recht om die bomen te beschermen tegen de heilige koe. 

In de weekends is er, in overleg met de omliggende industrie, parking voorzien op een van hun parkings. 

Goei genade als je zo over alles moet denken zoals jij, dan heb je geen leven meer.

Malenie, mij kan het niet verbommen, als ze maar niet allemaal in Hombeek komen parkeren want dan zullen we hier verplicht zijn om tol te vragen aan de Zennebrug.

Hier geen leven meer, nee: Veel te veel leugens en te weinig mensen willen ze doorprikt zien. Ook jij droeg zopas een stevige drogreden aan, Malenie.

De zogenaamd "kapotte" bomen die weg gingen, waren die hoge donkere pijnbomen bij het Rozenpark, waar de auto's niet kwamen. Die waartussen al die vele tientallen jaren volop geparkeerd werd, bleven gezond en wel. Logisch: Elke auto komt aan 10 km/u, staat uren stil en pas dan rijdt hij weg... Per plekje een afstand van hooguit een paar honderd meter in het park om de paar uur. Alleen tijdens de drukste openingsuren staat dit gebruik van alle parkeerplaatsen samen, ongeveer gelijk met 1 constant rijdende auto aan 10 km/u. Het verkeer dag en nacht op de Hombeekse steenweg en vooral de grote drukte op de vest, ook al ligt die veraf, bezoedelen het park veel meer.

Overigens is CO2 niet schadelijk voor bomen, zelfs in tegendeel (ik hoop dat je Engels begrijpt).

In de weekends parking buitenaf voorzien? Gisteren een maandag, toch een uiterst kalme weekdag buiten elke vakantie en vooral vlak na een zeer mooi weekend. Toch NUL parkeerplaatsen vrij in het Vrijbroekpark. Behalve de twee kortst bij het chalet voorbehouden voor gehandicapten. Tot ik ze zag. Kaart gelegd, rolstoel van achter mijn 3de deur gehaald en opengevouwen, gerechtigde persoon erin en mijn madam en ik hebben beurtelings duwend mooi meegenoten. Denk je dat iedereen dat gaat kunnen?

Volgens wat ik gelezen heb ging het om rode beuken. Vraag me niet meer waar ik dat las.

Ik hoop alleen maar dat het park onder de provincie blijft en dat de provincie de middelen blijft hebben om het huidige beleid voort te zetten, maaar ja, als jij al voorziet dat he tpark als woongebied gaat ingekleurd worden.....Dan hoop ik dat de genen die daar achter zitten op gerede tijd uit het bestuur gewipt worden. 

@ Mon : Teveel CO2 is ook niet goed, zeunne !

Ach, morgen rijden we allemaal met een elektrisch aangedreven stoomauto, want de (oude) diesel-en benzinevarianten worden absolut verboten !

:-)