Wie was hij ?

met categorie:  

Onlangs dook volgend beeld op op het WWW...

Titel : Original Patent - Louis de Coster und Th. Backeljau in Malines, 1883, Dampfstrahl-Apparat, Mechelen, Mecheln

De naam Théophile Backeljau uit Mecheln duikt geregeld op i.v.m. de uitvinding van een Automatische Gasmotor.  Doch de meeste van zijn patenten blijken te zijn ingediend en goedgekeurd in de (toenmalig) Duitstalige Länder.

Veel is er niet over te vinden op het WWW, behalve op een patentenlijstje, in de Directory of American Tool and Machinery Patents en zijn naam wordt vermeld in het Internet Archive.

Misschien weet er iemand meer over deze Mechelaar en kan hij bijgezet worden in het lijstje van Mechelse Grootheden zoals Egide Walschaerts en Vincke Malines.

Sapristie Gim, dat is er nog eentje uit den tijd dat " die Welt noch in ordnung war ".-))

De naam van Théophile Backeljau duikt geregeld op.  Maar wie of wat was hij ?

Een genie ?  Een uitvinder ?  Een ingenieur ( en voor wie werkte hij dan wel ) ?  Of een zakenman / doener ( à la Marc Coucke ) ?

Misschien wel een Thomas Edison - Mechlin Style.

De Cremer, Huygens, Stevin en Coucke vergeeft men een paar overgeslagen coiffuurtjes om de pan op temperatuur te houden, maar nen Backeljau klinkt me te glad en koud. Zijn hete kop zat aan het eind van een met verstuiver gekuiste pijpensteel. Ik kan patent nemen op een bierpul voor linkshandige gehoorgestoorden: met het merk rechts van het oor en in de voet een reserveknoopcel voor een hoorapparaat. Rijk zal ik er niet van worden.

Dit doet me afvragen, wie het soldeeropzuigapparaat uitvond. Heeft iemand al gepoogd dáármee de zebber uit een verstopte pijpensteel te trekken?

Op het stadsarchief is een brief van een Backeljau bewaard in 1885, ondertekend als sectie chef te Mechelen bij de Belgische spoorwegen.

Dus de uitvinding zal wel verband houden met de treinen.

@ Axel :

Best mogelijk, want rond die periode reden er inderdaad nog geen auto's rond.

Hier een gasmotor uit Duitsland rond 1898

Zoals Axel had ik me ook door Gimycko laten leiden: Het kaartje toont niet Backeljau, maar Backeljan, en beide familienamen bestaan. Gimycko, is de door jou onder het kaartje getoonde 'titel' met Backeljau, juist weergegeven of niet (en waar vond je die titel)?

Een Arsenaalingenieur bedacht een mechanisme waardoor stoomlocomotieven achterwaarts konden rijden. Het werd in bijna heel de wereld toegepast. Maar dit patentkaartje lijkt me iets compleet anders te beschrijven. Een stoompijp heet ook in het Duits geen pijpensteel en een stoomfluit geen verstuiver.

@ Mon :

De naam van Théophile Backeljau ( en niet Backeljan ) duikt geregeld op.  Altijd i.v.m. een patent.  En naast de Gas Motor zijn er ook patenten te vinden, op zijn naam, van een Gasdruckregulator (gasdrukregelaar int schoen Vloms)

Die Arsenaalingenieur is de Mechelaar Egide Walschaerts.  Zie Blogartikel hier.  Zijn systeem om stoomlocomotieven achteruit te laten rijden werd de " Schaar van Walschaerts " genoemd en werd wereldwijd geroemd en gebruikt.

Met een kaars of lamp worden geen locomotieven gestookt, wel dat stoomding van Th. Backeljan. Er woont nog een Backeljan in Weert Bornem. Misschien weet die meer.

N° 1134. Le 13 mai. — Régulateur de pression.
— M. Th. Backeljan à Malines ; représentant, M. Alph. Munchen, ingénieur à Luxembourg.
N° 1135. Le 13 mai. — Moteur à gaz automatique.
— M. Th. Backeljan à Malines ; même représentation.

Of in het Duits (en dat stond in gotisch schrift, met de n van Backeljan en al):
Nr 1134. Vom 13. Mai. — Druckregulator.
— Hr. Th. Backeljan in Mecheln ; Vertreter, Hr. Alph. München in Luxemburg.
Nr. 1135. Vom 13. Mai. — Automatischer Gasmotor
— Hr. Th. Backeljan in Mecheln; dieselbe Vertretung

(Uit 1889, zie Pdf)

Ik ben eens gaan zoeken op Backeljan en Luxemburg ( ? onderdeel van de toenmalige Duitse Länder ? ) en in de Archive.org kom ik zowel de naam Backeljau als Backeljan tegen.  Na zoeken in de tekst krijg ik hetvolgende :

"...Der Gasdruckregulator von Backeljan (D. P. 51230) besteht aus dem das Gaszuleitungsrohr E aufnehmenden mit Flüssigkeit gefüllten Behälter C mit dem durch die Löcher t unter atmosphäri- 
schen Druck gesetzten Cylinder D, in welchem der Schwimmer K läuft..."

en

"...Backeljan, Gasdruckregulator 200..."

Ook kom ik ergens een patent tegen van een fontein(systeem) dat werkte op of met gas.

Ik heb er ook nog eens de wikipedia-file over Luxemburg bijgehaald en Théophile Backeljau of Backeljan past precies in het plaatje van die periode :

"...Het tot dan toe zeer arme, zuiver agrarische Luxemburg werd eind 19e eeuw welvarend dankzij de opleving van de ijzerindustrie. Door het omstreeks 1870 uitgevondenThomas-Gilchristprocedé werd het namelijk mogelijk om uit het fosforrijke Luxemburgse ijzererts goed staal te fabriceren. De nieuwe industrie werd grotendeels gefinancierd met Duits kapitaal..."

Dus vermoedelijk een Mechelse ingenieur of knappe kop die zijn verdiensten haalde in het industrieel wordende en zo goed als nabijgelegen Luxemburg.

Ik heb eens rondgegoogled op Backeljan en Mechelen en in de Kronieken van Leest ( Seniorennet ) vind ik een Patrick Backeljan, die nog geshot heeft bij VV Leest.

Misschien een ver familielid en leeft de familie van Théophile ergens in of rond Leest.

En opnieuw duikt de naam van Théophile Backeljan ergens op, ver weggedoken in het DeepNet. Hier staat zijn naam in de Gazetta Ufficiale Del Regno D'Italia - Anno 1896 ( alhoewel verderop in de PDF-file 1878 wordt vermeld).  En er staat een adres bij.

Hier de Via Giuseppe Barbaroux in Turijn

Titolo del Trovato = Titel van de Uitvinding

En Archive.org onthult nog meer...

VI. - GRANDE CONSTRUCTION MÉCANIQUE 
CLASSE 22 

Machines motrices, machines d'épuisement, d'extraction. 
Chaudières, etc. 
1146. Backeljan, 45, boulevard du 
Jardin Zoulogique, Gaiid. 

i'oiiipe automati(pu' à. gaz d'aspira- 
tion et de refoulement sans organe mé- 
canique ni ])iston. 

en ook nog

VI. - GRANDE CONSTRUCTION MÉCANIQUE 

CLASSE 22 

Machines motrices, machines d'épuisement, d'extraction. 
Chaudières, etc. 
32. Backeljan, 45, boulevard du 
.Jardin Zoologique, Gand. 

Pompe automatique à gaz. 

Vermoedelijk is Théophile Backeljan ook in Gent geweest of heeft hij er tijdje vertoefd ( Dierentuinlaan Gent ).

Op naam van Backeljan staat 'ergens': "755, 1134, 1135". We kennen al de nummers 1134 en 1135, maar wat was nr. 755?

In de 'Schweizerische Bauzeitung' 13/14 (1889), hoofdstuk 'Patent-Liste. Eintragungen des eidg. Amtes für geistiges Eigenthum.':
Cl. 201, Nr. 958. 21 mai 1889, 8 h. — Régulateur de pression. —
Backeljan, Théophile, Malines. Mandataire: Bourry-Séquin, Zurich.

Maar daarmee hebben we nog steeds geen technische tekening van het voorwerp van het initieel getoonde Duitse patent. Over de persoon T. B. kwamen we weinig meer te weten, dan dat deze ingenieur voor een drietal bedenksels her en der op het West-Europese continent patent nam of in zijn naam door een vertegenwoordiger liet nemen, 'geistiges Eigenthum'. Of die dingen ooit gefabriceerd raakten, is nog steeds niet duidelijk. Slechts geestig eigendom? Sommigen ruïneerden zich aan patenteren van nooit ernstig verwezenlijkte uitvindingen.

Op wat reed de Vincke Malines eigenlijk ?  Hadden die al een verbrandingsmotor ( benzine of diesel ) of reden die op gas ?

"...Deze voertuigen bezaten een horizontale tweecilinder Benz-motor, die gestart werd door een vliegwiel met de hand in beweging te zetten..."

Zowel MechelenMapt als Wikipedia geven hier geen antwoord.  Bedenk... we zijn hier in dezelfde periode als Théophile Backeljan.