De mobiele fietswinkel : FietsenPech !

met categorie:  

Hoorde u me, 2 weken geleden, ook meer dan eens vloeken in de Mechelse binnenstad? Mijn excuses hiervoor. Het zat namelijk zo. De meeste verplaatsingen door groot-Mechelen - u toch ook, mag ik hopen - doe ik per fiets, weer of geen weer. Mijn oldtimer van een fiets is nog perfect in orde maar een lekke band overkomt iedereen wel eens. Helaas was Murphy, mijn enige niet-vriend, eveneens van de partij. Het was 19u15, donker & koud en mijn achterband was zo plat als een vijg. Mijn minifietspomp werd in de loop der jaren gestolen dus plan A kon ik schrappen. Snel te voet naar de openbare fietspomp in de Befferstraat tegenover het huis van de Mechelaar. Met half verkleumde vingers een band oppompen is niet praktisch maar uiteindelijk hoor ik het gesis van de lucht. En ja, de fietsen-defibrillator doet mijn achterband herleven. Even toch, want van zodra ik terug de grote markt op peddel kan ik enkel de dood van mijn band vaststellen. RIP. Nu is het mijn beurt om te sissen als een ketel die zijn kookpunt gaat bereiken. Naar de fietswinkel is mijn volgende logische gedachte. GESLOTEN!!! Even de vrouw des huizes verwittigen dat ik later zal zijn. Een gezonde wandeling Grote Markt-Hanswijkenhoek brengt me 40 minuten (ipv 10 minuten) later thuis. De dag nadien besluit ik om mijn band te laten herstellen. Voor de veiligheid bel ik even met de lokale fietsboer voor een afspraak. Pardon? 2 à 3 dagen wachten? Ik heb nog een geschikte binnenband in huis dus besluit ik om het karwei zelf op te knappen, ik kan dat! Steeksleutel CHECK, fietsbandlepels CHECK, “Roestinnekes” CHECK. Nu fiets ondersteboven draaien en START. Na 2 uur zuchten, plakken en knoeien, EUREKA !!!

Maar wist u dat het ook anders kan met FIETSENPECH?  (dat vertellen de mensen me dan nadien)

Ik belde en kreeg - geen onderhoudsbeurt - een interview met fietsondernemer Polle Polfliet!

Polle Polfliet’s kaderplaatje :

  • fervente fietser
  • 38-jaren jong
  • samen met Els fiere ouders van 2 actieve fietsers in spe
  • voornaamste hobby : reizen per fiets
  • en eigenaar van FIETSENPECH

Ik vroeg hem de spaken van tussen zijn wielen tijdens een middaglunch in Honoloeloe.

Polle, wie of wat is fietsenpech ?

Fietsenpech is een mobiele werkplaats, die na afspraak, naar je toe komt als je pech hebt met je tweewieler. Dat kan bij je thuis, op je werk of onderweg zijn.

    

Vanwaar het idee ?

Wel, ik was uitgekeken op mijn bestaande job en zocht een nieuwe uitdaging waarin de fiets centraal stond. Zo ging ik eerst naar Amsterdam meedraaien met een fietskoerierdienst. Daar groeide het idee om met de fiets mensen te helpen bij pech op een ecologische manier. Een nieuwe fietswinkel opstarten zag ik niet zitten want die vind je bij manier van spreken op elke hoek van de straat. Ik wou een vernieuwer zijn. Dus ik investeerde in een cargofiets, die bouwde ik verder om naar mobielatelier. Zo heb ik alles bij en kan ik mijn klanten de beste aan huis service bieden.

Wat moet dat kosten ?

Mijn werkgebied is Mechelen en zijn deelgemeenten. Voor het materiaal en de werkuren reken ik de gangbare prijzen. Daarbij komt nog een éénmalig kost van €9 voor mijn verplaatsing. Een eenvoudig like van de Facebook-Fietsenpech-pagina doet die transportkost zakken tot €6. Tip: let ook op de actie voor Januari en Februari.

En oh ja, betalen kan zelfs met de meest gekende betaalkaarten.

Mag ik concluderen dat Fietsenpech een mobiele fietszaak zonder vitrine en fietsenverkoop is?

Neen, ik werk op afspraak – in tegenstelling tot de meer traditionele zaak – en van wachttijden heeft de consument geen last. Je hoeft met je fiets ook niet te zeulen tot bij de fietsenmaker. Verder ben ik recent gestart met een onlineshop als aanvulling op mijn bestaande activiteiten. Het is ook zo dat ik in samenspraak met een aantal Mechelse hotels fietsen verhuur om toeristen op ludieke wijze de kans te geven Mechelen en omstreken te ontdekken. Daarvoor heb ik geïnvesteerd in een fietstrailer die ik aan mijn cargofiets bevestig. Het stelt me instaat om 1 of meer fietsen af te leveren. De huurfietsen zijn Roetz-fietsen. De frames van deze Nederlandse fietsen zijn stuk voor stuk uniek en hebben een retro-look. Dat komt omdat oude afgedankte Hollandse fietskaders bij Roetz een 2de leven krijgen en afgewerkt worden naar de standaarden van vandaag. Ik vind dit een vorm van duurzaam ondernemen in onze huidige wegwerpmaatschappij.

Wat weegt je cargofiets en trailer als ze volledig geladen zijn? (een weegbrug bevestigt dit)

Ik schat dat cargofiets, trailer en 2 fietsen ongeveer 160 kg moeten wegen. Dat alles wordt aangedreven door 1 PP(=Polle Polfliet). :-)

Je vertelde me voor dit gesprek dat je een fietser pur-sang bent, en reizen per fiets je hobby is. Doe de lezers van Mechelen Blogt eens watertanden?

Voor de geboorte van onze kinderen, in 2006, maakt ik samen met Els een fietstocht van 1 jaar over de Zijderoute van Caïro(Egypte) naar Beijing(China). Een unieke trip door prachtige woestijnen, adembenemende bergen en uitgestrekte steppes.

De gastvrijheid in het Midden-Oosten blijft me vooral bij. We dachten nog maar aan iets of men had het al voor ons geregeld. Overal werden we op de thee gevraagd, kregen we eten toegestopt, werden we uitgenodigd op feestmaaltijden. Steevast sliepen we bij mensen thuis in hun bed dat ze gratis aanboden. (Tja, als je reist per fiets dan moet je wel arm zijn) Vandaag huiver ik bij de gedachten dat  dat de vele mensen die we bijvoorbeeld in Syrië ontmoette, in het beste geval op de vlucht zijn, maar naar alle waarschijnlijkheid dood zullen zijn. Akelig.  

In de ex-Sovjet republieken (Turkmenistan, Oezbekistan en Kirgizië) leerden we wat het woord  bureaucratie betekende.  Een visa aanvragen of geld afhalen op de bank daar kon je maar beter een dagje voor uittrekken. Het landschap wordt er gedomineerd door katoenvelden en prachtige steden, waar de geesten van Dzjengis Khan en Alexander de Grote nog steeds ronddwalen.

Op de hoogvlaktes van Tibet, waar we letterlijk fietsten op het dak van de wereld hebben we ons aangesloten bij een groepje Tibetanen die op pelgrimstocht vertrokken naar Lhasa. Het Potala (=de voormalige woonplaats van de Dalai Lama) vormde het zoveelste bewijs van het Chinese wanbeleid in deze streek. Het grootse heiligdom van Tibet staat leeg en werd in het verleden geblokkeerd door een groot bord 'No Entry'. Echter, onder druk van het toerisme heeft de Chinese overheid het Potalapaleis omgevormd tot een groot museum. Het bezoek is indrukwekkend, maar de geest van het gebouw is samen met de eerwaarde Dalai Lama weggevlucht naar Dharamsala (India).

Het laatste stuk traject bracht ons door China. Een land vol verrassingen en in volle beweging. Soms hadden we het gevoel dat als we 's morgens wakker werden, de omgeving al weer veranderd was door de ontembare activiteit in het land. De contrasten zijn enorm. Je fiets in de volle natuur door een prachtig landschap, je draait de bocht om en plots staat er verkeerslicht, rij je de stadspoort van een grote stad door en 10km verder sta je dan weer op het platteland.

Wat heeft er het meest indruk gemaakt tijdens die tocht?

Teveel om op te noemen maar ik weet nog dat we - door de vele desinformatie -  ons hardop afvroegen of Iran nu wel een juiste keuze was. Maar eens over de grens, na een heerlijke thee met de douanebeambte, konden we niet geloven dat we hieraan ooit hadden durven twijfelen.

De moskeeën in het Midden Oosten waren steeds een plaats om informatie te bekomen, even tot rust te komen en mensen te ontmoeten. In tegenstelling tot onze westers perceptie, is de moskee daar echt wel een plek waar geleefd wordt, waar je altijd terecht kan, steeds welkom bent en waar je zelfs mag overnachten.

Jullie trokken er ook op uit met de kinderen hoe was dat?

In 2012 hebben we een gezinsfietstocht gemaakt op Griekse bodem. We fietsten over de Peloponessos en enkele eilanden.  Het was een opmerkelijk moment, omdat we Griekenland in volle crisistijd bezochten. We merkten werkelijk dat de prijzen in de loop van iets meer dan 2 maanden hallucinant stegen. De eerste verkiezingsronde liep uit op een fiasco en de tweede bracht dan toch even soelaas.

We fietsten met de kinderen en hadden een heerlijke tijd. Buiten slapen, buiten eten, buiten leven.  Het fijne is en blijft voor ons het intense contact met de omgeving en de mensen. Door te reizen met de fiets word je vaak uitgenodigd bij de mensen thuis (voor een maaltijd of te slapen) en leer je iets over de plaatselijke cultuur. Op de fiets proef je de omgeving zowaar: de geuren, “boenken” tegen de wind, de stilte, de bergen ...

… als ik zo begin te vertellen, krijg ik alweer goesting om op mijn fiets te springen.

Waar brengen de fietstochten je in de toekomst naar toe?

Ik zou graag eens door Zuid-Amerika fietsen of misschien eerst door de ijle lucht van de Pamir-hoogte in Tajikistan.

 

Ik wens je veel te repareren fietsen in groot Mechelen en tijdens je unieke fietsexpedities veel gratis bedden, unieke momenten & anekdotes en vooral geen pech!

Bedankt Polle Fietsenpech.

Voor een dringende kleine fietsreparatie even in de gauwte langs de eerste de beste fietsenwinkel gaan, is niet echt van deze tijd. Fiets achterlaten en per taxi naar huis, jawel. Het zit er dik in dat je bijna een week te poot zal zijn (eerste winkel, omgeving Veemarkt). Met meer geluk is het ook wachten en je portemonnee de pineut (andere winkel).

Fier wist ik mijn dan toch opbellende vrouw een zeer betaalbare en door en in dit geval voor de band bliksemsnelle oplossing te melden: vooraan rechts op de Battelsesteenweg. Licht- of kettingproblemen worden er ook soms meteen verholpen. Als dat niet gaat, zijn er vervangfietsen. Goed gediend en graag gegund, echter zonder mobiele depannages. Jan Smets wijdde er al een artikel aan. Op de website van de vzw zie je dat ze nog meer doet.

@Mon Bedankt om me ook op dat initiatief te duiden. Kende ik eerlijk gezegd niet!

Lang, heel lang geleden reden ze met volle banden. Misschien DE oplossing.

@G.L. volle banden bestaan, ze hebben allemaal het nadeel dat ze op korte tijd hun elasticiteit verliezen. En vooral het rijcomfort is heel slecht. Probeer er maar eens een bocht mee te nemen.