180

Gisteren, op 20 september 2014, vierden onze Nederlandse buren het 175 jaar bestaan van de eerste treinverbinding.

Artikel

Maar la petite Belgique was eerder, want op 5 mei 1835 reed de eerste trein op het Europese vasteland en dit tussen Brussel en Mechelen.

Artikel

En dat is, in 2015, exact 180 jaar geleden !

En in heel die geschiedenis mogen we de uitvinding van een Mechelaar niet uit het oog verliezen, namelijk de Schaar van Egide Walschaerts.  Een “mijlpaal” in de geschiedenis van de stoomlocomotieven en wereldwijd gekopieerd (waaronder in de USA).

Schaar

Misschien een aanleiding voor een feestje in Mechelen.

Mechelen station 1938

Hier de Walschaerts Steam Engine - running on vacuum - in lego.

Prettig is ook om de tekst te lezen bij het filmpje.

Kunnen de studenten van de afdeling Mechanica en Elektriciteit van den TSM dit niet eens nabouwen en in één of ander Mechels museum pleuren ?

Iz leuk !

Allez, just an ID, zeunne

Toen ik als kind met mijn grootvader naar de treinen ging kijken (ze reden aan de vaart nog op straatniveau) was ik altijd gefascineerd door die bewegende delen.

Ik herinner mij ook nog toen ik als kind met mijn opa de trein nam van Mechelen naar Brussel ( de oudste spoorverbinding van het continent ) dat we dan altijd aan de linkerkant in de wagon gingen zitten. Volgens opa waren dat de beste plaatsen.

Uit "Malines Jadis et Aujourd'hui" (met een tekening van Alfred Ost)

Hier is ie dan...

En wat blijkt ?  In 2015 is het ook 195 jaar geleden dat Egide Walschaerts werd geboren !

Misschien moeten ze maar eens een foto van hem in Technopolis hangen of een buste van hem aan de ingang zetten.  Een schaalmodel van zijn uitvinding zou ook niet misstaan in dat Mechelse doe-museum.

En waarom niet - bijv. eens om de 5 jaar - een Egide Walschaertsprijs uitreiken aan een Mechelse of Belgische uitvinder of uitvinding ?

Hier de Egide Walschaertsstraat in Mechelen

@Gimycko: Wil je die afgestempelde afbeelding met postzegel ook even naar Mechelen Mapt uploaden?

P.S.: Bedankt om al binnen het uur prima gereageerd te hebben.

@ SH : Graag gedaan.

Een vraagje aan al die (Mechelse) techneuten hier :

Water opwarmen tot stoom d.m.v. kolen te verbranden bezorgde ons de stoommachines, stoomtractoren en stoomlocomotieven.  En hiermee werden niet alleen weefgetouwen of andere machines, maar hele fabrieken mee aangedreven.  Zo ne stoomlocomotief was in de 19e eeuw niet enkel loodzwaar (want gefabriceerd in dik metaal), maar hij trok dan ook nog eens x aantal wagons met mensen en goederen voort.

Nu we, met zijn allen, van fossiele brandstoffen af willen geraken vraag ik me af of we geen moderne versie van het stoomprincipe in huidige auto's kunnen inbouwen ?  Niet dat we opnieuw stoom moeten opwekken met het opstoken van kolen, maar misschien kan elektriciteit dit doen (we koken tegenwoordig toch ook allemaal elektrisch).  En de metalen zijn tegenwoordig flinterdun, ultralicht en harder dan staal.  Ook de onderdelen zoals tandwielen, pistons, enz. kunnen tegenwoordig in verderlichte materialen gemaakt worden.

Het kan natuurlijk zijn dat ge zoveel elektriciteit nodig hebt om stoom te genereren dat dit alles te duur zou zijn om in een moderne auto te bouwen.  Ik ben nu eenmaal geen techneut.  Maar een volledig elektrische auto blijkt nog niet direct voor morgen.  Of gaan we rijden op zeewater ?

Een maakbaar ID ?  Effe Vincke Malines bellen ?

Want... zonet op Terzake : Ook de Rockefellers willen af van fossiele brandstoffen.

Gim, goed te zien dat ge uit de fotoindustrie komt. Schoenmaker blijf bij uw leest.-)

Wat woog een stoomlocomotief met x aantal wagons in het verleden en wat weegt een hedendaagse familieauto zonder remorque ?  En als al de onderdelen dan nog eens gemaakt zijn in bijv. grafeen ?

Kan dan een (kleine) elektrisch aangedreven motor een liter water omzetten of opwarmen in stoom en kracht om een kleine stadsauto voort te laten bewegen ?

Of is daar zoveel elektriciteit voor nodig dat kosten versus baten niet opwegen ?

Hier een oude stoomauto en hier een filmpje van een stoomauto

Put two and two together...

De studenten van den TSM (zowel de afdeling Mechanica / Elektriciteit als de afdeling Auto) bouwen morgen de stoomauto VW 2.0 !

V.W. staat hier voor Vincke - Walschaerts

Liefst sneller dan die oude Stanley, want die haalde in 1906 maar 205,5 km / uur !

:-)

Eindelijk weet ik dan wie Egide Walschaerts was en wat hij gedaan heeft voor speciaals om een straat te krijgen

Morgen ne nieuwe Mechelse Minerva (aka VW 2.0) voor de 21e eeuw met dank aan TSM en de Thomas More Hogeschool - afdeling Design en overmorgen het spiksplinternieuwe Egide Walschaertsstation met gelijknamig plein ervoor.

Het kan niet op ! Mechelen opnieuw pionier !

:-)

Rare jongen, die Gymicko.  Maar wel goede ideeen !

:-)

Inderdaad, er zijn denkers, en er zijn doeners, maar hij is eigenlijk geen van beide.

Alex, wat is hij dan wel. Nen dwarsligger ? Wow.

@Gimycko: Zoek eens op: "rendement".

@jan uit mechelen: Het eerste behoeft geen tekeningetje maar dat tweede dan toch niet op dinsdag.

@Alex Terieur: Hij slaat de bal nogal eens mis maar uiterst zelden naar iemands hoofd.

@G.L.: Gimycko een dwarsligger - in 't Mechels spoorwegentaaltje bestaan slechts bils maar in het lokale houtbewerkersjargon zou hij tεεgɘtraveir zijn? Onze beste vriend, dan?

Station Mechelen Walschaerts? Heet dat al niet Den Stillen Genieter?

Als ik sommige artikelen lees op tinternet waren de steamcars even goed als de auto's die liepen op gasoline.  Maar in het begin van de 20e eeuw kozen de meeste fabricanten voor benzine.  Een beetje het verhaal van VHS versus Video 2000 (of was het Betamax).  Had de steamcar het toen gehaald zaten we nu met ne propere auto die het milieu niet verklootte en hadden we geen (arab) olie nodig om ons voort te bewegen.  En het principe zou, in al die decennia later altijd verbeterd, verfijnd en aangepast geweest zijn, net zoals onze heilige melkkoe vandaag.

Hoe die steamcar eruit zag en hoe hij reed ziet ge in volgend filmpje...

Jay Leno's Garage : 1906 Stanley Steamer Vanderbilt Cup Racer

In het filmpje hoort ge Leno zeggen dat dit model al over de straten reed VOOR de Ford T verscheen (1908) !

Dat Mechelen pioniers in huis heeft wordt alweer bewezen in dit artikel !

Baanbrekend werk - Zeezout bedreigt Rubens

“Dit is nooit eerder proefondervindelijk vastgesteld en het is iets waar kunstconservatoren meer rekening mee moeten houden”, zegt professor-chemicus Koen Janssens van de Universiteit van Antwerpen. Hij was samen met professor Karolien De Wael promotor van het baanbrekende doctoraatsonderzoek van de Mechelse studente Willemien Anaf (26).

Dit bericht hoort niet direct tot het topic, maar ik smijt het er even tussen.

Iz leuk.

Dus... Go, Willemien, Go !

:-)

En laten we de Mechelaar Nisan Kucam niet vergeten die de derde Kever mee ontwierp.

Hoera !

Willemien heeft me een bericht teruggestuurd en ze is van... Nekkerspoel !

:-)

De Geschiedenis van de Spoorwegen - zowel in België als in Mechelen - was en is nog steeds een succesverhaal.  Niet alleen bracht het de Industriële Revolutie naar deze contreien, maar ook nieuwe goederen en mensen.  En tussen die laatsten zat een heel opmerkelijk figuur !

Een tijdje geleden kwam ik volgende ets tegen...

Beschrijving erbij was :
Presentation of flowers to Queen Victoria at Malines 1843

Ik vond de tekening niet interessant want ik herkende niet direct iets.  Totdat ik op de achtergrond, achter het (misschien) inderhaast opgezette podium met de gordijntjes, het... eerste treinstation van Mechelen ontdekte.

Dus ben ik wezen googlen op "queen victoria malines flowers" en na enkele websites bekeken te hebben was het bingo :

THE QUEEN'S FIRST VISIT TO GERMANY.

On the evening of the day that she prorogued Parliament, the Queen and
the Prince with the Earl of Aberdeen as the minister in attendance,
started from Buckingham Palace that she might pay her first visit to
Germany. Surely none of all the new places she had visited within the
last few years could have been of such surpassing interest to the
traveller. It was her mother's country as well as her husband's, the
home of her brother and sister, the place of which she must have
heard, with which she must have had the kindliest associations from
her earliest years.

The first stage of the journey--in stormy weather, unfortunately--was
to Antwerp, where the party did not land till the following day, when
they proceeded to Malines, where they were met by King Leopold and Queen Louise, who parted from their royal niece at Verviers. On the Prussian frontier Lord Westmoreland, the English ambassador, and Baron Bunsen met her Majesty. "To hear the people speak German," she wrote in her Journal, "to see the German soldiers, seemed to me so singular.  I overheard people saying that I looked very English."

Uit Life of Her Most Gracious Majesty Queen Victoria (1819 - 1901)

En ook volgende tekst geeft een beschrijving van the Queen in Mechelen :

VICTORIA R. I. HER LIFE AND EMPIRE

Germany was next to be visited, and the Queen much 
disliked leaving, for the first time, her children. She 
wrote on August 8, 1845 : " A very fine morning when we 
got up. Both Vicky and Alice were with me while I 
dressed. 'Why am I not going to Germany?' asked the 
eldest. Most willingly would I have taken her, and wish- 
ed much to have taken one of dearest Albert's children to 
Coburg ; but the journey is a serious undertaking, particu- 
larly the first time, and she is very young, too; but what 
chiefly decides us is a visit to the King of Prussia, where I 
could not have looked after her. " 

At Antwerp they had bad weather, but the people have 
illuminated the town with those triangular illuminations 
on the tops of long poles, as when we were here before." 
The King and Queen of the Belgians met them at Malines. 
At the Prussian frontier they were met by Chevalier Bunsen and others. 

Uit Archive.org - The life of Queen Victoria

Conclusie : Geschiedenis blijft leuk !

:-)

Geen van beide evenementen was me bekend. Natuurlijk kende Leopold zijn nicht Victoria reeds. Niet zij maar zijn eerste vrouw zou koningin van Engeland geweest zijn indien ze niet zo jong gestorven was.

In 1843 zeilde Victoria met haar jacht naar Oostende om haar oom in zijn paleis te Laken te ontmoeten: " ‘It was such a joy for me,’ she wrote after parting with him, ‘to be once again under the roof of one who has ever been a father to me.’ Charlotte Brontë, who was in Brussels, saw her ‘laughing and talking very gaily’ when driving through the Rue Royale, and noticed how plainly and unpretentiously she was dressed. Her vivacity brought unwonted sunshine to King Leopold's habitually sombre court." [bron]. Bij de treinrit naar Brussel had ze op 16 september Gent aangedaan. Het jaartal 1843 voor de overhandiging van bloemen aan het Mechelse station (ets naar tekening die in de Illustrated London News was verschenen), zag ik bevestigd. Vanuit Antwerpen voer ze af om op 21 september in Woolwich aan te komen.

Victoria legde voor haar tweede bezoek in de Scheldestad aan nadat ze met haar gemaal op 9 augustus 1845 's avonds Engeland met het koninklijk jacht verliet. [De hogere 'bron' stelt vermoedelijk ten onrechte "Landing at Antwerp (6 August)"]

Waarom reisde Victoria beide keren, en toch wat verrassend vanuit tegengestelde richting ook Leopold in 1845, naar Mechelen? In 1835-'36 ontbrak nog een brug over de Vaart maar in 1843 en 1845 had koningin Victoria per trein zonder overstap tussen Antwerpen en Brussel kunnen rijden. In 1845 was Engeland nog volop in een beurshype rond spoorwegen - was dat een aanleiding om begeleid door haar oom 't Arsenaal te komen zien? Was de in september 1843 nog groeiende interesse in de spoorwegen ook de reden voor haar eerste stop te Mechelen?

Als ik deze tekst (Queen Victoria, a biography - Sir Sidney Lee, 1902) mag geloven, was er ook in 1858 (gedrukte p. 282) een evenement dat sterk op dit van 1845 geleek: "She" [Victoria] "and the Prince landed at Antwerp, and at Malines met King Leopold, who travelled with them to Verviers" (p. 283). Kort daarop feliciteert ze de Amerikaanse president James Buchanan met de eerste onderzeese kabel tussen de VS en het VK (p. 284). Via die op 5 augustus 1858 tot stand gebrachte telegraafverbinding zond Victoria op de 16e haar telegram. [Mogelijk verwarde die hogere 'bron' de datum "6" augustus, misschien van deze reis, met die van 1845.]

Wat hadden die beide regerende Saksen-Coburg-Gotha's toch met Mechelen om hier dan 3 respectievelijk 4 keer naartoe te komen, want die van ons was hier al geweest op 3 juli 1854 en had eens in Vilvoorde op 't eerste 't beste treintje naar de Vaart gesprongen.

Dit beeld is het "meest gekende" van Queen Victoria.

Maar gezien haar geboortedatum (1819) was ze in 1843 / 1845 nog heel jong toen ze, in Mechelen, een tussenstop hield.

Vermoedelijk waren er toen nog geen treintoiletten...

Bedenk ook dat enkele decennia later de Frans-Duitse Oorlog (1870-1871) uitbrak.

In deze aflevering van Teleac hierover zie je niet enkel dat het toenmalige "Duitsland" nog maar een aaneenhangsel was van kleine staatjes die zich stilaan verenigden, maar ook hoe dat de verworvenheden van de Industriële Revolutie zorgden voor nieuwe wapens (voorlader werd achterlader en de swingmitrailleur met vele lopen) en inzichten (de infanterie was stilaan verouderd) in oorlogsvoering en hoe de treinen werden ingeschakeld om het front met goederen en soldaten ASAP te bevoorraden.  Een beetje te vergelijken met de latere autostrades in Nazi-Duitsland, die oorspronkelijk niet werden aangelegd om de burger te plezieren, maar om ASAP de legers aan het front te bevoorraden.