Witte rook. Gijs Vanhee's Mechelen Muurt uit startblokken met expo Milu Correch



Vandaag, zondag 27 juli, opende in pop-up gallerij 'Witte Rook' in de Onze-Lieve-Vrouwestraat een expo rond muraliste Milu Correch, één van de genodigden van Gijs Vanhee's 'Mechelen Muurt'-project.

De Argentijnse muraliste werkt aan een muurschildering in de De Langhestraat. Zolang de werkzaamheden duren, loopt ook de expo. Mechelen Blogt ging op de eerste dag van de expo alvast een kijkje nemen en had een fijne babbel met Milu Correch.



Verwacht je vanaf nu aan heel wat knap beschilderde muren in de Mechelse binnenstad
. Voor het project 'Mechelen Muurt' nodigt stadsartiest Gijs Vanhee een aantal kunstenaars uit om Mechelse muren te komen sieren met hun kunst. Het gaat hierbij om lokale, nationale en internationale kunstenaars. Het geheel van muren vormt binnenkort een kunstroute doorheen Mechelen. Iets om naar uit te kijken maar wachten hoeft niet want je ziet de komende dagen en weken dit project/traject vorm krijgen...

 

Naast de muurschilderingen worden er geregeld korte spontane evenementen georganiseerd waarbij de kunstenaars een dialoog kunnen aangaan met de Mechelaar. Zoals nu deze expo rond het werk van Milu Correch.

Milu Correch uit Buenos Aires toerde reeds enkele zomers rond door Europa om muurschilderingen achter te laten in Duitsland (Wiesbaden, Zwickau), Spanje (Salamanca), Italië (Rome) en Frankrijk (Perpignan). Nu is de Argentijnse te gast in de Dijlestad om haar immense schilderstalent te tonen.

Correch doet niets liever dan grote gevels te mogen voorzien van haar schilderwerken al is het wel even wennen aan de gang van zaken hier. “In Buenos Aires is het iets makkelijker om een muur te beschilderen. Zolang het 'publieke ruimte' is, kan het in principe geen kwaad”, vertelt Correch, “hier moet je eerst wachten op toestemming of je deze of gene muur kunt beschilderen, niet té enthousiast zijn dus” (lacht).

De Argentijnse gaat pas in september terug naar Buenos Aires en heeft ondertussen de handen vol met projecten in Europa. We vragen ons af of ze ook Mechelen en omstreken kan exploreren. “Zodra de muur af is wil ik ook Mechelen en andere steden in België verkennen”, vertelt Milu, “Brussel ken ik al”.

Wie graag een werk van Milu Correch in huis haalt, hoeft geen muur te slopen, de kunstenares maakt ook 'werk op papier', en sommige prints op fotopapier kun je ook aan een kleine prijs kopen op de expo bij 'Witte Rook', met een beetje geluk is de kunstenares aanwezig en signeert ze je gekochte werkje. (Anders kun je ook via haar webstek bestellen.)

Deze week kun je er nog dagelijks terecht, telkens van 14 t/m 17 uur, maar Gijs Vanhee raadt aan om zeker ook de facebookpagina van 'Mechelen Muurt' goed op te volgen, alle info en 'updates', alsook nieuwe aankondigingen voor evenementen en het verdere verloop van het 'Mechelen Muurt'-project.

De muur van Milu Correch vind je in de Delanghestraat, tussen Spiegelstraat en de Veluwestraat. Wie deze week gaat kijken, ziet de artieste ongetwijfeld aan het werk en het afgewerkte resultaat zal nog wel wat langer te zien zijn. Tegenover de muur van Milu Correch vind je ook werk van muralist Bart 'Smates' Smeets. Wij troffen hem vandaag aan in volle actie...

Wordt vervolgd...

Witte Rook vind je in de Onze-Lieve-Vrouwestraat, nummer 29.

Meer info over de kunstenares: www.milucorrech.com
Mechelen Muurt op facebook: www.facebook.com/mechelenmuurt


tekst en foto's: © Markec

Mooi project!  beslist fotogeniek ook... 

Weer een reden om weer eens die kant op te komen...

zolang als er maar niet teveel haviken en consoorten geschilderd worden, ja, sorry, maar smaken verschillen....

Over smaken valt niet te twisten zolang het een vrije keuze betreft. Malenies smaak is niet zo zeldzaam, denk ik. Die behoorlijk luguber aandoende tekeningen horen niet op straat: wat ik in mijn living onaangenaam zou vinden, is niet gepast voor de onvermijdbare openbare ruimte. Picasso's Guernica is op veel plaatsen getoond maar niet aan buitengevels; thuis zou ik niet zomaar aan het onderwerp herinnerd willen worden. Men moet er voor in de stemming zijn of daar minstens toe willen komen. Onze oude meesters schilderden wat hun opdrachtgevers wilden ophangen in kerken, voor die tijd onvermijdbare openbare ruimten. Het is me nog niet opgevallen dat het hun artistieke kwaliteiten beknot zou hebben.

Wie draait er voor op om de boel meerlagig te moeten overschilderen zodra het frisse eraf is? Of gaan we moeten wachten tot het er vanzelf afgebladderd is? Al eens naar de prijs van een pot voor buitenmuren geschikte verf gekeken, de laatste jaren? Gaat de kunstenares een waarborgsom achterlaten? Gaf de huiseigenaar toestemming en verbond die er zich toe om tijdig op eigen kosten te her- of overschilderen? Of is de werkende belastingbetaler de pineut die voor het amusement van kunstenaarsmiddens op de wereld gezet is?

Kleine correctie: de beschilderde muren bevinden zich in de De Langhestraat tussen de Spiegelstraat en de Veluwestraat

@Jazzzolder: aangepast! Bedankt!

Goed initiatief, kom zeker kijken

 

Beste,

 

Het stadsbestuur keurde dit project van stadskunstenaar Gijs Vanhee mee goed. Gijs stak maanden werk in het uitzoeken van de muren, de toestemming te vragen aan de eigenaars van de muren en van het stadsbestuur. Elk van de werken is dus goedgekeurd door iedereen.

Ik verkies liever een mooi beschilderde muur dan een grijze saaie muur. Als elke kunstwerk in de openbare ruimte naar de smaak moest zijn van iedereen, dan zouden we alleen grijze saaie muren hebben, en dat is dan ook weer niet naar de smaak van iedereen.

Ik vind uw reactie dan ook erg negatief. Liever niets, dan iets wat de helft van de Mechelaar wel leuk vind en de andere helft gewoon kan negeren als het niet naar zijn/haar smaak is. We hebben nu eindelijk wat leven en kleur in de stad en ik hoop dat reacties zoals de uwe dit niet ongedaan maken.

Leven en kleur in de stad dat mag van mij. Ik mag dan ook zeggen wat ik mooi en leijk vind. 

Ik zei alleen maar wat ik ervan vond en dat uiteraard smaken verschillen

Bij mijn weten leven we nog steeds in een land waar vrije meningsuiting is toegelaten.

Wel, sta me toe die kunst van Gijs Vanhee niet mooi te vinden. 

Persoonlijk heb ik niets gezegd over de mevrouw met de flamingo's. 

Ik zei gewoon dat ik die haviken en draken niet mooi vind en blijf daarbij.

Mijn mening zal waarschijnlijk aan de initiatieven om een levende en kleurrijke stad te maken niets afdoen. Hebben wij uiteraard een stem in deze stad? Ik denk het niet....en denk er verder het mijne van. Toegelaten?

 

 

Daaaaar gaaan ze ....Weer die zever over positief versus negatief. Wat Some gezegd heeft is belangrijk. Wie betaald het ? En tussen haakjes, gesubsidieerd is ook betaald door de overheid. En de overheid dat zijn wij. En wij dat zijn de belastingbetalers en niet de potverteerders.

Heu Filmpje.

Mooi initiatief.  Het heeft wel iets zoals in Brussel, waar her en der stripfiguren de gevels sieren.

Zelf heb ik verschillende jaren geleden in mijn tuin een saaie 6m lange zijwand van mijn garage onderhanden genomen... (zie hieronder)

Malenie, 

Mijn antwoord was vooral gericht aan Somehuman die het nodig vond om hetgeen hij niet mooi vind, dan maar meteen als nutteloos te beschouwen.

Het stadsbestuur geeft ook geld aan dingen die ik persoonlijk niet nuttig vind. En dat is oké. Het is niet het doel van een stad om voor iedereen individueel te werken, maar wel om beslissingen te nemen die de stad en de maatschappij ten goede komen.

En ik vind persoonlijk dat dit project, waar Gijs en 9 andere binnen -en buitenlandse architecten een muur beschilderen zeer nuttig. Niet alleen om kleur te brengen in soms wat grauwere straten, maar ook omdat kunst - zelfs al is het niet naar de smaak van iedereen - openbaar te maken voor iedereen die het wil zien.

Natuurlijk is iedereen zijn mening iets waard, maar argumenten als dit "Of is de werkende belastingbetaler de pineut die voor het amusement van kunstenaarsmiddens op de wereld gezet is?" daar ben ik allergisch aan. Alsof Somehuman de enige is met de "juiste" smaak in kunst en als alle belastingbetalers dit lelijk vinden. 

Kunstenaars zoals deze Milu Correch en Bart Smeets (die de 2e muur doet) zijn internationaal of nationaal grote namen die het respect verdienen voor wat ze gedaan hebben.

Ik ben blij dat we eindelijk iets in onze stad hebben waar ik blij ben om naar te kijken, maar dat is natuurlijk mijn mening. Als u dat niet vind, dan heeft u altijd de mogelijkheid om er niet naar te kijken...

Als ik het goed begrepen heb tijdens de expositie betaald de stad de verf en de hoogtewerkers. De artiesten moeten zelf vervoer en verblijf betalen. Dus ja, de belastingsbetalers betalen hiervoor. Waaronder Gijs, ikzelf en de duizenden Mechelaars die dit wel mooi vinden.

Op diezelfde manier betaal ik ook mee voor vele dingen die ik niet mooi of nuttig vind, maar hoor je mij daar zuur over doen?

Hopelijk zijn volgende pareltjes nog niet verdwenen...

Geerdegemvaart

Voochtstraat

Foto's Gimycko

Misschien kan een volgende muur eens onderhanden genomen worden door de ingeweken Mechelaar en striptekenaar Simon Spruyt.

Artikel

Allez, just an ID, zeunne

Ik vind het ook niet plezant dat ik als vrijzinnige via mijn belastingen mee dien op te draaien voor de wedde van een pedofielenclubje dat het geloof verkondigt in kerken die op ieders kosten (dus ook op de mijne) onderhouden of gerestaureerd worden.  Maar soit ! 

alles is goed voor mij als ik maar mag zeggen wat ik denk en niet dadelijk als verzuurde mens wordt betiteld

en ook en vooral: als het dan geschilderd is, hoop ik dat het niet na verloop van tijd een vervallen uitzicht krijgt , want daar krijg ik het over en weer van,het moet om aan te zien blijven.

laatst kwam ik nog een eenzame verloren gelopen tegel tegen in mozaiek waarvan mijn gezelschap zich afvroeg wat die daar kwam doen, ik meen me te herinneren dat hij ooit deel uitmaakte van zo een kunstparcour

als ik me niet vergis is er langs het Dijlepad een project geweest met licht, dat ziet er maar triestig uit heden ten dage

ja, als ik Gymicko was kon er een fotootje bij, maar daat is niet mijne fort

en als jullie weten dat ik altijd een fervent bezoekster geweest ben van de Poeziezomers van Watou dan zullen jullie ook wel daaruit afleiden dat ik die openbare kunst niet ongenegen ben

aan het prijskaartje had ik nog niet eens gedacht

@ gimycko

Die prachtige schildering op de muur van Leon zijn kolenstapelplaats langs de Geerdegemvaart is reeds een jaar geleden afgebroken. Misschien heeft iemand die platen wand opgekocht en komt dat werk nog eens terug in het stadsbeeld. Het gebouw dat er in de plaats komt staat reeds onder dak en zal tegen het eindejaar al wel bewoond zijn. Nooit een gebouw zo vlug weten optrekken!

 De kreefters uit het mechelse en de boerenbuiten rond de stad zijn weer in hun nopjes daar ze de gal met liters kunnen spuien. Zelf hebben ze in hun leven nooit één zode aan de dijk gezet, maar zagen en scheurpen kunnen ze als de besten. Droevig toch dat initiatiefnemers met een frisse kijk, te kakken worden gezet door dat soort zemelaars en zageventen!!!

 

Roger, ik denk dat  er buiten de "kerk" veel meer pedofielennetwerken bestaan van vooral gehuwden met een vijs los, ook vrijzinnigen. Wie weet hoeveel die ons allemaal kosten. En wat uw muur betreft: knap gedaan maar.... hebt ge toelating van de stichting Hergé? Die kunnen over zulke zaken wel eens wat last verkopen:-)

Herinneren jullie deze Mechelse muurschilderingen nog ?

:-)

Lieve mensen, natuurlijk zal niet iedereen alles mooi vinden; het is een utopie dat te denken. Maar behalve de huidige kunstenares en Gijs Vanhee doen er nog anderen mee, hopelijk vinden zij die het huidge werk niet smaken dat dan wel mooi ;-)

Roger, knap jouw tuinmuur, deze Kuifjes-fan kan dat absoluut smaken!!!

Verder kan ik me heel goed vinden in wat Jonas hier duidelijk stelde...

Gimycko, die muur in de Voochtstraat is er nog steeds hoor, die zie ik vaak als ik naar mijn werk op het Hoogstratenplein wandel ;-))

Zoals eerder gemeld: over smaak en kleur valt niet te twisten, laat ons dat dan ook niet doen, he, Some Human, je begon je repliek met deze wijze leuze, maar de rest van je betoog was allesbehalve 'niet twisten over smaak en kleur'. Op je gestelde vragen gaf Jonas een duidelijk antwoord denk ik...

Malenie, ik vind het werk van Gijs Vanhee en Milu Correch net wél knap en ik kocht van laatstgenoemde zelfs eentje - een havik of consoort zelfs ;-)) Knap grafisch werk vind ik dat:



... Maar zoals gezegd, smaak en goesting. Misschien vind ik bij de volgende expo's van de deelnemende artiesten of bij een van de nog te schilderen muren  ook een en ander niet mooi en jij net wel.. kan ook he! Moet ook kunnen trouwens ;-))
 

Zelf helemaal fan van muurschilderingen. Die stripgevels in Brussel (en Antwerpen) vind ik ook top, al meermaals bezocht, bewonderd, gefotografeerd! Dus ik zie 'Murals' in Mechelen hélemaal zitten. Erg benieuwd naar wat nog komen gaat !

 

Deze eerdere muurschilderingen van Gijs Vanhee vond ik ook al bijzonder:

- op de muur van de bibliotheek...

- tuinmuur van de Wereldwinkel...

- Olivetenvest...

(foto's: Jan Smets)

 

ik heb niet gezegd dat de mevrouw op de muur niet mooi was, goed lezen

ik ben niet echt te vinden voor de stijl van Gijs, dat mag toch?

alleen dat uiltje op de bib vind ik wel een "beetje" mooi, niet zo angstaanjagend

hopelijk zien kindjes dat anders dan ik

benieuwd dus naar de rest

en tot binnen vijf jaar

 

Iemand een idee voor onze zijmuur? iets toepasselijks? :-)

 

Een gouwe ouwe in de Tessestraat...

Foto Gimycko

..overigens heeft Malenie overschot van gelijk.  Haar genuanceerde reactie is helemaal OK, en heeft in de verste verste niks met verzuring te maken.  Over smaak kan men niet twisten. Kunstappreciatie is hoogst persoonlijk.  Het is niet omdat ik het meeste werk van Vanhee weet te waarderen, dat anderen dit ook goed MOETEN vinden...

De (meestal dode) dieren en kadavers van de Gentenaar ROA kan ook niet iedereen smaken.

ROA - A Street Art Collection

BTW : Heeft ROA ooit wat achtergelaten in Mechelen ?  Just2know

@Gimycko:

Niemand schijnt de kop van de flamingo achter de schouder van de dame al vergeleken te hebben met die van de phoenix voor het hoofd van de heldin (Tessa?) uit de Tessestraat. Van wanneer dateert de muurschildering daar, en is de naam van de artiest-humorist geweten?

@Markec & Jonas Salen ( & Juichend Mechelen):

Markec, als je een argumentum ad hominem gebruikt mag je iemand niet verkeerd citeren, dat is valse demagogie. Mijn openingszin was: "Over smaken valt niet te twisten zolang het een vrije keuze betreft". Mijn betoog was, dat de openbare weg geen vrije keuze mogelijk maakt en de ervoor verantwoordelijken aan de kunstenaar kunnen opleggen, een werk te leveren dat door menigeen geapprecieerd kan worden en de overigen niet stoort. 'De straat is van alleman'. Voor controversiële kunst en voor wat sommigen tegensteekt, zijn andere locaties beter geschikt. Mijn kritiek sloeg niet eens op het werk als kunst want het kan me wel boeien, maar ik stel me de pendelaar voor die daar elke ochtend aan voorbij moet: "Jantje groet 's morgens de dingen". Ongeacht de verdiensten van een kunstwerk an sich, het door de strot duwen is slechte smaak en smaakt slecht.

Om iets aan het uitzicht van mijn huis te wijzigen, moet ook ik toestemming bekomen: Mijn persoonlijke smaak wordt niet als een valabel argument beschouwd om een bouwtoelating te krijgen. Daartoe worden normen gehanteerd waarvan (als "ze" hun werk goed zouden doen) kan aangenomen worden dat het aan de smaak van velen zal beantwoorden en vrijwel niemand zal storen. Kunstenaars zijn voor mij geen heilige koeien. Zij dienen gelijk voor de Wet te zijn. Als van de enkele bloggers hier er al een paar zijn die de muurschilderingen eerder lelijk of onaangenaam vinden, kan men stellen dat "ze" hun werk niet erg goed gedaan hebben.
De Lamottige Brug blijft ook een kwestie van smaak... met de nadruk op de eerste vier woorden.

Het voorbeeld van Brussel toont dat het ook anders kan: De stad van het Stripmuseum zet zich letterlijk en figuurlijk in de verf. Allicht door een thema en eenvoudige normen op te leggen voor tamelijk duurzame kunst in het dagdagelijks openbaar domein, wist de hoofdstad twee vliegen in een klap te slaan. Over die reuzenstrips hoorde en las ik uitsluitend lovende commentaren. Dus ook dat kan. Vlakbij de Albertina was een schildering aangebracht (ditmaal niet van stripfiguren maar van een huizenhoog gebouw op ware grootte) op een immens zeil omheen een werf. Geweldig geslaagd idee! De latere verwijdering daarvan kan alvast geen extra kosten teweeg gebracht hebben. Het is vreselijk te moeten vaststellen dat althans voor het onderhavig onderwerp, Brussel innovatiever en beter doordacht blijkt te werk te gaan dan mijn stad. Dan hoef ik niet dwaas te staan meejuichen met de laatste aandachttrekkerijen alhier, sorry.

Mijn bezorgdheid over het financiële aspect staat los van de keuze van het kunstwerk. Die sloeg echter niet op de initiële kostprijs ervan, maar op de kosten die er achteraf te verwachten zijn om het te onderhouden of te verwijderen. En dat zal waarschijnlijk betekenen dat we eerst nog jarenlang op een afgrijselijke afbladderende muur gaan moeten kijken. Ik heb er daarvan al lang genoeg veel meer dan genoeg moeten aanschouwen, toen met nochtans ooit netjes geleken reklamebeschilderingen. Weinig zaken geven een even ergerlijk aartslelijk uitzicht aan een stad.  Dus blijft mijn vraag: wie is voor die kosten verantwoordelijk en wie gaat erop toezien dat het er tamelijk netjes blijft uitzien?

Als men echt artiesten op een voor elkeen zichtbare muur wil loslaten, dient men fresco's te eisen: De verf dringt in de natte bepleistering en kan hooguit wat vervagen, nooit afbladderen. Zelfs indien later simpel effen overschilderd, kan het kunstwerk nog tevoorschijn gehaald worden (zoals in de Lievevrouwekerk). Dat is investeren in Openbare Kunst, in tegenstelling tot afwentelen van kosten van opgeklopte vergankelijke make-up op de volgende generatie(s).
Een buitendeurs 16e-eeuws buon fresco (goed, echt fresco op 'in de massa' natte pleister) kreeg slechts te lijden waar de pleister te droog geweest was.

Ooit, toen de dieren nog konden praten, paste het Maneblussersstadsbestuur een even goed idee als de Kiekenfrettersstrips toe. Hoe ver staat het nu eigenlijk met onze polychrome gesculpteerde houten / polyesteren / ... stadswegwijzers?
[2007] wegwijzer
[2008] weg-wijzer
[2009] jammer
[2010] blijft-jammer-dus
[2014] mechelen-wordt-wijzer - Ah ja? Of zien we nu zulk verhaal tegemoet over de muurschilderingen?

Nog eventjes anders belichten. Wij Hombekenaars betalen belastinggeld niet om te betalen maar om een woordje te mogen meeklappen. Dacht ik toch.

Enkele jaren geleden besloten de toenmalige uitbaters van het Archief in Hombeek om hun gevel te schilderen, net zoals hier. Prompt kwam enkele dagen nadien uit de stad het niet mis te verstane bevel dat er een misdaad werd gepleegd en dat de gevel in zijn oorspronkelijke toestand moest worden terug gebracht. Wat ook gebeurde. En aan dat groot laweit van de NVA zou ik willen vragen dat hij nauwlettend toekijkt op de taal die men bij deze schilderingen gebruikt. We leven hier wel in Vlaanderen hé. De verwildering van zijn taal is wel het slechtste wat een volk kan overkomen.

@ gimycko

Jij vroeg je af of:  Heeft ROA ooit wat achtergelaten in Mechelen ?  Just2know