Foto van de dag

Vreemde toestanden in Mechelen. Hoe kan zoiets onstaan?

Peter, jij als stadsgids zou dat moeten weten. Wat dat bordje op die sokkel per dag kotst, pardon kost weet ik toevallig.

Vandaag was de bloembak bovenop het blauwe symbool geplaatst en het verkeersbord verdwenen.
Het was één plaats opgeschoven naar de smallere parkeerplaats.

 

Erhm... De Monty Python Afscheidstour is nochtans voorbij....
Welkom in absurdistan ;-)

Maansurdistaanse wijsheid in een power king size notendop.

Zopas in de krant gelezen dat Eandis de gloednieuwe Blaasbalgstraat heeft opengebroken.

Hoe oud was de nieuwe bestrating?  3 weken?

Doet me zowat denken aan de jaren 50 toen de Lange Ridderstraat een van de eerste Mechelse straten was waar asfalt werd gelegd.  Het was nog niet goed droog of het werd al terug opengekapt...

Deze toestand in de Hanswijkstraat zou normaal vrijdag moeten opgelost zijn.  Enkele parkeerstroken worden hertekend voor een stopplaats voor de pendelbus die vanaf zaterwag wordt ingezet.  Deze parkeerplaats voor personen met een handicap word dan een plaats naar links opgeschoven...  (cfr. Gazet van Mechelen van vandaag...)

hoe is het in hemelsnaam mogelijk, kunnen die echt niet met mekaar overleggen die van de openbare werken en nutsmaatschappijen

enfin, dat is al gelijk in de klinieken: ieder zijn kotteke en het komt niet aan op een fottoke

Beginjaren tachtig trok de toenmalige ASLK een prachtig burelencomplex op aan de overkant van de Kreupelenstraat in het hartje van de Maraiswijk (Broekstraat voor Hombeekse boerekens).

Men koos, zoals dat in die periode gebruikelijk was, om de straat tussen die twee gebouwencomplexen aan te leggen met kasseien. Ik weet nog steeds niet wat daar het nut van is om die bestratingsvorm boven een mooie laag asfalt (voor zolang men die met rust laat) te verkiezen?

Al mijn toenmalige collega's kunnen mijn verhaal bevestigen. Men was veertien dagen tevoren begonnen met de aanleg aan de kant Broekstraat (rue du Marais voor Hombeekse boerekens) en was ten einde de Kreupelenstraat met de hoek van de Zilverstraat aanbeland. De laatste vijf meter moesten nog gelegd worden en men begon ze aan de kant Broekstraat al terug op te breken voor één of andere nutsleiding.

Toen begreep ik waarom men geen asfalt had gebruikt. Dan zou die herstelling van het wegdek er toch maar verhakkeld als een lappendeken hebben bijgelegen na de doorkomst van de gravers van dienst. Nu konden ze dadelijk die kasseiers hun werk laten overdoen. Als dat niet getuigd van economisch inzicht dan weet ik het niet meer.

Als jullie willen weten hoe lang die Kreupelenstraat is dan gaan jullie best naar Google Earth. Misschien liggen die kinderkopjes er nog steeds. Al dan niet al tigmaal opgebroken en geherkasseid..

Jef, maar leg nu eens uit wat die Hombeekse boerkes daar mee te doen hebben. Voor frustratie zijn er pillekes beste Jef.

Ondertussen in Leest...  (foto Leo De Nijn in onlinekrant Gazet van Mechelen)

ook dit zou een tijdelijke situatie zijn... 

Tijdelijk tot de paaltjes simpel omvergeparkeerd worden? Is 'omverparkeren' goed Leests?

Intussen is men door al de aandacht op sociale media overgegaan tot het verslepen van de bak met plant tot op het gehandicaptenlogo zodat het iet mee zichtbaar is. En verder: takelen dat het een lieve lust is.

 

Zoals ik reeds in een ander blog schreef:  blijkbaar wordt er op ELK niveau in dit land bestuurd door volslagen incompetenten.  Men moet misschien geen gepantenteerde imbeciel zijn om op bestuurlijk vlak beslissingen te nemen, maar 't helpt alleszins!

De Bruulse bak moest pal op het logo komen opdat de vanaf zaterdag in te zetten pendelbus de boom zou in kunnen. Anders komen er een paar Chinese vrijwilligers naast staan om bij elke stop de bak heen en weer te sleuren. Het logo blijft er te hunner ere want wekelijks worden zij met pijnlijke rug in een rolstoel afgevoerd. Na hun herstel mogen ze de rolstoel aan de paaltjes vastleggen op het voorziene verzamelpunt in Leest. Wie die dan voor de afgaande ploeg naar de Bruul rolt, heb ik nog niet uitgedokterd maar ik heb het volste vertrouwen in de vindingrijkheid van ons Stadsbestuur.

S H, uw "bruulse bak" is eigenlijk feitelijk een "hanswijkse bak"....

Hoe is dit mogelijk?

Omdat men zich in deze stad geen z*k aantrekt van minder mobielen.  Alle recent heraangelegde straten bevestigen dat: ijzeren borduren, bloembakken die de doorgang versperren, allerlei niveauverschillen enz.  Kijk de Korenmarkt, Keizerstraat enz.  Hopelijk wordt de Bruul beter, maar afwachten is de boodschap.

Ook tegen stoepparkeren wordt nauwelijks opgetreden, want niemand bij de politie lijkt te beseffen wat het is om minder mobiel te zijn en niet door te kunnen. 

Zelf ben ik gehandicapt, maar wel vlot ter been.  Toch zie ik dagelijks mensen sukkelen en hoor ik dat sommige mensen in een rolstoel liever naar een andere stad gaan dan in Mechelen door elkaar te worden geschud.

 

 

 

 

@ Stefan Stynen

Welke andere stad waar die problemen zich niet stellen hebt u zoal in gedachte?

Gent, Leuven, Antwerpen, Brussel, Hasselt, Kortrijk, Brugge, Tienen ... etq.

Weet mij te zeggen waar het stukken beter is dan in Mechelen, en ik ga er dadelijk naartoe op ontdekkingsreis om je visie betreffende die Vlaamse steden te testen. In het eigen nest schijten is makkelijk, maar je moet het kunnen staven met feiten als je die andere gemeenten wil voortrekken. Onze 'dorpjes' zijn bijna allen in hetzelfde bedje ziek hoor.

Maar toch kijk ik met spanning uit naar jouw favorietenlijstje van volmaakte stad of dorp.Hombeek moet je niet opnemen in dat lijstje.

;-))

Stefan, hopeloos met die man. Ook ene die denkt dat de bomen tot in den hemel groeien. Ik ken hem al vijf en zestig jaar. Hij zal het nooit leren.

Oeps, mijnheer en mevrouw paaltjes verdwenen. Bizar.

Die mag al mee met de schitterend gepositioneerde struik op de Schuttersvest, kant Mercierplein. Dusdanig gezet dat je het aankomend verkeer van richting Speecqvest niet kan zien komen bij het verlaten van het parkeerpleintje.

Ik heb zeker niet de pretentie elke Vlaamse stad te kennen, maar de eerste drie in je lijstje doen wel degelijk beter dan Mechelen, ook al is het zelfs daar verre van perfect. 

In Leuven en Antwerpen zijn de stoepen doorgaans in veel betere staat; Gent heeft een heuse toegangelijkheidsambtenaar die echt haar best doet om bij elk ontwerp de nodige aandachtspunten in te brengen.  In Leuven geraak je ook nog vanuit zowat elke uithoek van de stad met een bus rechtstreeks tot in het centrum, een service waar door heel veel mensen gebruik van wordt gemaakt.

Dit gezegd zijnde, hoop ik van harte dat de nieuwe Bruul een keerpunt wordt.  Dat er voor een keer niet voor kasseien is gekozen, is alvast een goed begin.

 

 

@Jef Van Ransbeeck ; Het is toch niet omdat het (volgens u) elders niet beter is, dat we het in Mechelen even slecht moeten doen.
Waarom doen we het hier niet gewoon beter dan overal anders ?
Het bovengronds kortparkeren zou bvb in het ganse winkelgebied kunnen doorgevoerd worden, met uitzondering van bewoners en mindervaliden.
Waarom worden op de pleinen (korenmarkt-botermarkt-grote markt-veemarkt) geen vakken afgebakend waarin bakfietsen en fietsen met uitbouw moeten parkeren, zodat ze niet her en der in de stad de doorgang op de voetpaden blokkeren.
De nieuwe kasseien op de Leermarkt zijn een hele verbetering, in vergelijking met de kasseipartijen in de andere straten van de stad, dus daar krijgt de stad alvast een pluspunt.
Toch zou ik de heren van het stadsbestuur de raad willen geven om, vooraleer tot een verbouwing over te gaan, even van hun troon te komen en uitleg te vragen aan de mindervalide medemens.
Die beleeft de stad in praktijk en die weet waar het schoentje knelt.