Masha Bijlsma Band charmeert met vocal jazz standards & swing



Gisteren, vrijdag 28 maart 2014, stond er vintage ‘classic’ vocal jazz van de bovenste plank op het menu bij de immer gezellige Mechelse Jazzzolder, die eigenlijk geen zolder (meer) is maar een kapel. Maar dat verhaal ken je al, niet? De Nederlandse zangeres Masha Bijlsma vergastte Mechelen op fraaie jazz standards en evergreens van ondermeer Charles Mingus, Billie Hoiliday, Horace Silver en Joni Mitchell, alsook een aantal eigen nummers. Ballads en swingend werk wisselden elkaar mooi af. Bijlsma zong de sterren van de hemel, de band speelde met kunde.



Géén avant-garde, fusion of grote experimenten deze vrijdag. Maar ‘gewone’ conventionele toegankelijke jazzsongs dus. Niks mis mee natuurlijk. De jazzstandards die Bijlsma koos, zijn op maat gesneden van haar warme volle stemgeluid. Met verder Ed Baatsen aan de piano, Henk de Ligt op contrabas en Dries Bijlsma op drums. Stuk voor stuk goede muzikanten die elk wel eens een solo’tje speelden maar verder toch vooral voor de less is more-aanpak kozen. Met ‘Hollandse’ zuinigheid, maar altijd spot on.

Opener ‘Permit me to introduce you to yourself’ zette de toon, swingend en met Bijlsma zingend en ‘scattend’. Alleen jammer dat toen het geluid nog niet helemaal goed zat maar aan dat euvel werd snel verholpen.Het mooie ‘One & Five’ schreef Bijlsma voor haar kinderen en een eerste uitschieter van de avond volgde dan al: ‘African Roots in Jazz Interaction’. Lekker ritme, veel variatie in de compositie en het verbaast dan ook niet dat hier de muzikanten eens goed loos konden gaan. Erg geslaagd was de renditie van ‘Strollin'’ van Charlie Mingus (Charles noemde zich soms ook Charlie). Een subliem ‘Left Alone’ (Waldron/ Holiday) startte als ‘duel’ tussen de bas van Henk de Ligt en de stem van Masha, hier zonder versterking. Sterk! Met ‘Talking to the Sun’ werd de eerste set swingend besloten.

Uit de tweede set onthouden we zeker en vast opener ‘The Peacocks’ (Stan Getz), het Sesame-street liedje van Betty Carter, ‘From Your Head’, dat inderdaad, Masha beloofde ons dat, erg mooi is. Een beklijvend ‘Both Sides Now’ (Joni Mitchell) volgde. ‘Monk’s Medley’ was fraai, maar misschien iets te lang en de drie stukken van Monk hadden misschien meer in elkaar verweven mogen worden. Maar dat is detailkritiek, niet? De afsluiter van het concert was “niet persoonlijk bedoeld”, zo stelde Bijlsma ons gerust; ‘(You’ll) Go To Hell’ (Billie Holiday). In de hel zijn we vooralsnog niet beland gelukkig...

Een aangename kennismaking het met dame en band. Genoten van de fraaie mix van eigen werk en standards.

Setlist:
Permit Me To Introduce You To Yourself (Horace Silver) / One & Five / African Roots in Jazz Interaction / Leaving / Strollin’ (Charles Mingus) / Left Alone (Mat Waldron/ Billie Holiday) / Talking to the Sun / The Peacocks (Stan Getz) / From Your Head (Betty Carter) / Monk’s Medley / Well You Needn’t (Chet Baker) / Both Sides Now (Joni Mitchell) / (You’ll) Got To Hell (Billie Holiday)
 

verslag: © Markec
beelden: graphic: © Kris Vanderstraeten, bandlive-foto: © Marc De Witte


 

Mooie bespreking, Mark, zoals altijd :-)

Zelf heb ik helaas de tweede set niet kunnen meemaken, maar het zwaartepunt lag deze keer dan toch precies wel op de eerst set

Toch mooi dat een zangeres die al eerder op het grote North Sea Jazzfestival en andere belangrijke buitenlandse festivals heeft gestaan met veel plezier in de bekendste Mechelse jazzclub komt spelen. Een aandachtig en waarderend publiek is zeker een belangrijk facet. Maar het mag dudeljik zijn: Mechelen speelt een rol van betekenis in de jazzscène van de Lage Landen!

Ik mis hier een 'Ooit gemist'-knop.

Foto's van het optreden kan je vinden op jassepoes.be (onze huisfotograaf) en video's vind je op youtiube, weliswaar niet van het optreden in de jazzzolder. 

En inderdaad een mooie recensie Mark! Met dank!!!