Planckendaelboot voorgoed aan de ketting?

met categorie:  

    

(foto's: Jan Smets)

Het nieuws sloeg vorige week in als een bom.  De Planckendaelboten zullen dra voorgoed aan de ketting gaan.  Europese regelneverij maakt dat de overzetboten die van Colomabrug naar dierenpark Planckendael varen, zich genoopt zien definitief aan de kade te blijven.   Het nieuws stond al in alle kranten, en ik wil dit alles niet per se herkauwen.  Toch is dit feit belangrijk genoeg om onder de aandacht te blijven.  Het afschaffen van de veerdienst zal leiden tot een belangrijke verschraling van het toeristisch aanbod van onze stad.  Mechelen draagt het etiket 'kinderstad', en toch hangen er dreigende wolken boven één van de tofste kinderattracties.  Eind oktober sluit het toeristisch seizoen af.  Zoals elk jaar gaan dan ook de Planckendaelboten voor anker.  Tot hiertoe ziet het er naar uit dat met Pasen 2014 deze dienst niet terug zal worden opgestart...  Tenzij er achter de schermen druk naar oplossingen wordt gezocht om dit niet te laten gebeuren, en men een oplossing weet te vinden...

 

 

In juni had ik nog de kans om een kleuterklasje mee te mogen begeleiden.  Met eigen ogen kon ik vaststellen hoe de vrolijke bende genoot van deze trip.  De schoolreis kon niet beter starten!  De veerdienst van de rederij Malinska brengt in het seizoen talloze kinderen naar het dierenpark, en is daarmee een leuk surplus voor het bezoek aan het populaire Planckendael.  Maar niet alleen scholen weten de trip te waarderen; ook vele anderen kiezen voor het tochtje met de boot.  Via de B-dagtrips van de NMBS vinden zo'n 40 à 60 000 bezoekers de weg naar het dierenpark.  En da's niet niks!  Dit combiticket is een voltreffer en één van de succesvolste dagtrips die de spoorwegen aanbieden.  Vier kilometer varen op de Leuvense vaart: gezellig!

Nieuwe Europese wetten stellend at al deze overzetboten die deze afstand afleggen voortaan met twee tot drie kapiteins moeten varen.  En dat vindt de maatschappij die de boottochtjes voor zijn rekening neemt, niet kunnen!   Voor de rederij is dit geen haalbare kaart, wegens niet rendabel.  Met spijt in het hart wordt besloten om te stoppen...

 

 

Wordt de kip met de gouden eieren geslacht?  Is er écht géén weg terug, en wordt deze attractie voorgoed geschrapt?  Dat kan toch niet!

 

Ik hoop dat alle partijen dit inzien.  Toerisme Vlaanderen verliest anders een topper.  Het dierenpark Planckendael voelt het misschien wel in het bezoekersaantal, en tal van scholen zullen deze schoolreis misschien niet meer inrichten, of minder 'spannende' alternatieven moeten zoeken...

 

Zou het niet mogelijk zijn om deze boottochtjes op andere manieren te sponsoren?  Zou Planckendael de boten niet in eigen beheer kunnen nemen?  Of kunnen andere instanties een duit in het zakje doen?  

 

 

Ik hoop het alleszins.  De knalgele boten met de leuke dieren op het dek zullen anders heel erg gemist worden!  Niet alleen door mij, denk ik dan?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toch even een kleine kanttekening:

Ik lees in Jan's artikel "Europese regelneverij" en "Europese wetten", wat een beetje de indruk wekt dat deze absurde regel aan ons, weerloze Mechelaars, wordt opgelegd vanuit een instituut hier heel ver vandaan.

Maar is dat wel zo? Voor zover ik weet zitten er in het Europees parlement fracties, en Vlaamse politieke partijen maken deel uit van die fracties, zitten er misschien een paar Mechelaars in het Europees parlement? Even opzoeken kan geen kwaad. De politieke families die je in dat parlement tegenkomt hebben zeker hun vertakkingen in ons plaatselijk politiek landschap, dus mag de politieker die bij u achter de hoek woont gerust aangesproken worden over dit soort toestanden.

Zelf ben ik dat geleuter genre "Het is niet onze schuld, het moet van die stouteriken van Europa" stilaan beu, want die "stouteriken van Europa", die komen evengoed uit partijen die hier plaatselijk actief zijn. En dus in deze duidelijk tekort geschoten zijn in het verdedigen van plaatselijke belangen.

Dat laatste weet ik ook wel Christophe.  ;-)  'Europa' is ook maar de som van de delen.  Ik ben heus géén anti-EU'er.  (integendeel).     Het is alleen heel jammer dat van bovenaf een voor dit specifieke geval  haast absurde regelgeving wordt opgelegd.  Spijtig dat deze wetten zo'n ingrijpende gevolgen hebben...  Maar laten we niet zozeer focussen op de wet zelf (daar is maar weinig aan te veranderen), maar hoe de toekomst moet gezien worden... Voor mij betekent het alleszins een grote verschraling van het toeristische aanbod van onze stad.

Dat is zeer zeker, telkens als wij in de zomer langs de vaart fietsen is dat leuk om te zien, hoe al die klein gasten zich amuseren op die boten, en het zou zeer jammer zijn moest dat verdwijnen.

Het is dan ook aan onze politici om hier een mouw aan te passen, en die uitleg van 'dat het moet van Europa' is voor mij niet goed genoeg, want immers: Europa, dat zijn zij zelf, en daar valt wél iets aan te veranderen, zij kunnen wetten maken en ze kunnen er ook aan sleutelen. In mijn ogen worden ze daar ook royaal voor betaald.

Niemand stelt hier de vraag dus zal ik het maar doen.

In plaats van Europe of onze lokale vertegenwoordigers aldaar met de vinger te wijzen.

Misschien is het niet slecht even na te gaan wat precies de reden van de nieuwe regels is?

Zou het misschien verband houden met een verhoogde veiligheid voor de passagiers ?

Dan klinkt de discussie toch al minder onsympathiek?

De EU is bezorgd om onze veiligheid!

De EU kost ELKE BELG baby's en ouderen inbegrepen 280€ PER JAAR!!

Laat dit een les zijn voor iedereen, volgend jaar kan u nog eens naar de stembus trekken en beslissen wie daar kan gaan zitten.

HOU DIE PIPO'S IN HET OOG!!!! De politieker waarop u stemt kan daar 6200 EURO NETTO PER MAAND gaan verdienen!!! In ruil daarvoor zouden ze ONZE BELANGEN moeten verdedigen, het verhaal hierboven bewijst dat ze dit niet of onvoldoende doen.

Dus wanneer u volgend jaar in dat stemhokje staat voor de EU: Denk eens goed na voor u iemand een win for life cadeau doet!!!

Er is alvast een Vlaamse politieke partij die aanspraak maakt op dit lot for life. Natuurlijk zijn wij allemaal voor ons continent, Europa. Maar dan een heel ander Europa dan datgene waar we nu mee opgescheept zitten. Wij willen een Europa der volkeren met hun eigen wetten en grenzen, hun eigen taal en voor alles hun eigen munt. Ik ben benieuwd wie volgend jaar de les nog zal kennen. Echt benieuwd ben ik.

Het enige goede dat Europa tot dusver heeft voortgebracht is dat men in het buitenland niet meer dient te cijferen om te weten hoeveel iets kost.

Anderzijds is Europa in mijn ogen het asiel voor politici die eerst ons land naar het failliet hebben geleid en dan naar het Europees parlement zijn gevlucht om er met een meer dan riante wedde en alle andere voordelen op de rug van de reeds voldoende uitgezogen belastingbetaler te gaan parasiteren.

 

 

Die regels zullen er wel gekomen zijn met een aantal incicenten met veerboten in het achterhoofd (Denken we maar aan de costa concordia).  Maar als die regel voor alle boten telt is die wet inderdaad toch door een bende incompetenten geschreven.  En bashen van EU-politiekers is dan misschien een nationale sport geworden, als alles klopt is er in dit geval wel een reden toe.

Maar ik betwijfel of dat allemaal wel echt zo is.  Het kan toch niet dat er zoveel idioten rondlopen in Brussel en Straatsburg dat ze dezelfde regels opleggen aan een cruiseschip op de Middellandse zee dan aan een uit de kluiten gewassen roeiboot op de Leuvense Vaart.  Is hiet niet meer aan de hand?

Trouwens, volgens de wetten van de logica zijn die boten geen overzetboten, want ze vertrekken en meren aan aan dezelfde kant van de vaart.  Zou die nieuwe wet niet een mooie drogreden zijn om meer centen te kunnen vragen voor het volgende seizoen??

 

 

Kanaal Leuven Mechelen 3,5 m. ondiep & aanlegkade Planckendaal = Middellandse Zee & Lampedusa.

;-))

Gazetten- en politiekerspraat zijn niet steeds de betrouwbaarste bronnen om 'Europese regelgeving' te interpreteren. Welke Europese tekst beperkt de mogelijkheid om de Planckendaelboot als nu te blijven uitbaten? Ik vond die nog niet meteen via http://ec.europa.eu/transport/modes/maritime/safety/passenger_ships_en.htm of http://new.eur-lex.europa.eu/advanced-search-form.html.

@SomeHuman

Gij hebt nog gene schrik om hier ambras te krijgen zeker ?-) Maar wat de grond van de zaak betreft, zou het kunnen dat er geen mussen ne mier zoan ?

SomeHuman, de laatste update op die site is van 2012. In de laatste alinea staat: 

The Commission is currently undertaking a passenger ship safety legislative review, which comprises an ex-post evaluation of the current legislation; a review of the current rules, in particular looking at small ships .../...

Denkend dat de plankendaelboot onder "a passenger ship" valt, lijkt het me niet onlogisch dat die onder  die review valt. Gezien de laatste update van 2012 is lijkt het me niet onlogisch dat die nieuwe regels nog niet op de site staan .... 

@kathinka: Het wordt niet betwijfeld dat er verordeningen bestaan, ik vroeg er juist daarom naar. Ook ik zou wel eens kunnen menen dat "a passenger ship" van toepassing kan zijn, vandaar mijn links naar de sites die hadden relevant kunnen zijn; misschien kan iemand anders er beter in navigeren dan ik en dat wel vinden. Of nog ergens anders. Maar als 'men' beweert dat de 'nieuwe regels' uitbating van de planckendaelboot bemoeilijken, dan zal 'men' die regels wel ergens gelezen hebben... precies dat zou ik nu ook eens graag doen, zie.

Je misschien wat sarcastische  "Gezien... niet onlogisch..." is averechtse logica: Europese regels zijn openbaar, dus als er nieuwe regels bekend worden, dient de site een update te krijgen. Als dat nog niet gebeurde, zou dat logischerwijze moeten betekenen dat die regels nog niet definitief zijn. De Europese instanties zullen hun nieuwe regels toch niet eerst per aangetekend schrijven naar het College van Burgemeester en Schepenen van de Stad Mechelen of naar de uitbaters van de boottrip gestuurd hebben, neem ik aan.

Het is toch allemaal niet zo moeilijk. Noem een kat nu toch eens kat. Weg met dat Europa.

@G.L.: Laat ons even aannemen dat we enig democratisch besef hebben. Bepaal dan je keuze: Anarchie, Europa, of Somers?

Om verder te gaan op de laatste verhelderende bijdragen: Barabas !  :-)

@Roger Kokken, ter verheldering (en nog steeds simplistisch) vanuit democratisch oogmerk:

Anarchie: in principe is iedereen gelijkwaardig maar men moet iedereen met de nodige achterdocht benaderen en al gauw ontstaan georganiseerde groepen waarvan te vrezen valt dat ze allesbehalve democratische belangen zullen dienen. Kortom, vergeet het.

Europa: heden voor ons het hoogste realistische echelon qua uitgestrektheid van het gebied, doch grootste afstand van de (meeste) inwoners, vrijwel niemand ontmoette de beslissingnemers echt persoonlijk, in het beste geval stemt men voor door de media beheerste imago's.

Somers: hier moest iedereen hem al wel tegenkomen, maar geen noemenswaardige impact ver van de Toren.

Provincie Antwerpen, Vlaanderen en België zijn vis noch vlees: de nadelen van niemand persoonlijk kennen en de nadelen van al bij al een te prutsklein gebied.

Conclusie: meerdere echelons zijn gewenst, waarbij het belang van eenvormigheid over een gebied afhangt van het onderwerp (met als nadeel dat sommige topics met zowel lokale aspecten als liefst ruimere aspecten tot bevoegdheidverdeling over meerdere echelons de boel ingewikkeld en traag kunnen maken, vandaar sta ik een minder groot aantal echelons voor, zoals het Europa der regio's met ook gemeentebesturen).

Kwaliteit: De geschiktheid van de beslissingen kan op elk echelon nogal wisselvallig blijken, maar op een uit vele landstreken en culturen samengesteld beslissingsniveau lijkt me de kans klein dat 1, 2 of 3 niet noodzakelijk zeer bekwame en integere individuen in feite de lakens uitdelen met steun van een bende jaknikkers. Daarenboven wordt mediabeheersing moeilijker naarmate het publiek gediversifieerd is. Om die redenen ben ik geneigd, bij twijfelgevallen eerder het hogere echelon bevoegd te maken.

Planckendaelboot: een toeristische attractie, met vooral niet-Mechelaars en ook geregeld inwoners uit andere landen. Als iemand een tochtje op de Amsterdamse grachten maakte en meende daar voldoende veiligheid gewaarborgd te hebben gezien, dan zou het wel gek zijn als de dag erna een trip op de Brugse reien veel duurder zou zijn wegens de allerhoogste normen die daar zouden gelden, of men juist blij zou zijn met een zeer schappelijke prijs tot men er verzuipt. Als men toch gered wordt, kunnen de dappersten te Mechelen op 't Stadhuis eens gaan nalezen welke risico's men op de Vaart moet tegemoet zien en er meteen een lokaal opgestelde en slechts te Mechelen geldende verzekering tot terugbetaling van reddingskosten bijnemen. Wie in 't water valt zwemt best niet naar de kant van Hofstade. Ra ra ra, welk echelon zou dan het meest geschikt zijn om korte toeristische binnenvaarttrips te reglementeren?

Díe vraag had ik dus gericht tot euroscepticus G.L.  ;-)

@SomeHuman

Het is een plezier om hier met verstandige mensen te kunnen praten. Schril contrast met de klokkeluider van Notre Dame hier enkele deuren verder. Maar nu ter zake. Ik begrijp het allemaal niet zo goed. De hoofdrede dat de boten opgedoekt worden zou zijn dat men personeel zou moeten bijzetten. Per boot drie man/vrouw wat het allemaal te duur zou maken. Wat is het probleem ? Vorige zomer was ik nog eens aan de Duitse Moezel en een boottocht mocht niet ontbreken. Die boot was inderdaad bevolkt met drie mensen. Een stuurman, een kaartjesknipper die ook nog zorgde voor een woordje uitleg door een micro en een dame die zorgde voor een hapje en een drankje. Als je de buitenlandse politiek een beetje volgt weet je dat momenteel bij de Fritzen onderhandelingen lopen voor de vorming van een nieuwe regering. Grosse coalition zal het worden met De CDU/CSU van tante Angela en de Sossen. Dit nadat bij de laatste verkiezingen de liberalen uit het bondsparlement werden gekegeld. Mooi zo. Maar als je nu leest over wat zoal gepalaverd word . Het invoeren van een " Flachendekkend mindestlohn van 8.50 euro ". " De Maut ( autobahntaks ) " voor alle buitenlandse auto's. Dat de Bayerse boeren ook nog eisen dat Europa met zijn handen blijft van HUN melkprijzen enz, enz,enz. Ondertussen weet nu in Europa het kleinste kind dat de Domineesdochter uit het Noorden Europa goed in haar macht heeft. En laat het nu precies dat zijn wat onze voorvaderen zeventig jaar geleden hebben willen beletten. Vertel me nu niet dat het toen voor te lachen was hé. En nu spreken we nog niet van de elende in Italie, Spanje, Portugal, Griekenland, Belgie en, en ,en. En wat gaat Europa doen op 1 januari als in het oosten de gordijnen worden opengetrokken voor de Roemenen en Bulgaren. En wat doen we met Lampedussa ? Ook nog een goed weekend Some.

@G.L.: Niet dat ik een fan ben van Merkel of haar partij, maar als Europa iets anders dan een voor belangrijke punten besluiteloze reus wil zijn, kan een sterke persoonlijkheid geen kwaad want in tegenstelling tot die zeventig jaar eerdere situatie, blijft er een ruime democratische meerderheid uit andere streken en die kan slechts door overreding tot daden aangezet worden en nooit door Angela's invloed buiten spel gebracht worden.

De tolheffingen op bepaalde autowegen bestaan al lang over een andere van onze grenzen, wijl de automobilisten daarvandaan wel gratis over de snelwegen van ons en van onze overige buurlanden mogen. Ook dat is niet bepaald fair. Maar met tolbarrières of nationale vignetten her en der, worden zowel de algemene economische rendabiliteit als het welzijnsgevoel van de weggebruiker ernstig geschaad; bovendien kweekt het een ongezonde antipathie tegen buurnaties. Dat is dus zeker geen goede oplossing. Soms wordt ook wel aan de boom geschud om ingeslapen vogeltjes op te schrikken, laat ons eens afwachten wat voor getjilp we dan te horen gaan krijgen en hoe er dan gefladderd wordt.

Hm, is er eigenlijk al Europese regelgeving over vrij of betalend gebruik van de bevaarbare binnenwateren?

Europe is een dure WAARDELOZE  burocratie waar overbetaalde ambtenaren en overbodige politiekers die Het al in hun eigenschap land naar de kloten hebben geholpen zich op onze kosten de problemen aanpakken die er niet zijn en de Echte problemen laten Rotten. De bankiers vertroetelen en de kleintjes daarvoor laten betalen. Een koppel die 50 euro opgeraapt hadden werk straf. De Heren Bankiers die Miljarden verdonkermaand hebben krijgen een premie.

De heer Leterme die in de naam van elke belg voor 5000 euro  gerant heeft gestaan voor een stelletje bandieten van Dexia waar De Heer De Haene ook big chief was,Heeft nu een leuk posje in Parijs.

Ik ben gelukkig dat ik geen kinderen heb Want ik kan dit niet uitleggen.

Dus den boot naar plankendael ach ja, denk nu niet dat die Meneer Somers een leuk postje in Europa zou willen mislopen voor een bootje naar Plankendael.

Hij doet Mechelen naar de kloten en daar maalt ook niemand om.

 

Slaap wel

Waar Europa zoal voor verantwoordelijk gesteld wordt... Dat fin-de-carrièrebeginsel is wel een beetje waar, maar ook niet onlogisch: slechts wie op nationaal vlak een hoge post bekleedde, is internationaal door collega's gekend. Dat is echter vooral van belang voor de Europese Raad (onder Van Rompuy, met nu vertegenwoordiging door o.m. Di Rupo en Merkel) die de Commissieleden voordraagt en de Raad van Ministers (onder Barosso), minder voor het Europees Parlement met door haar goedgekeurde Europese Commissie (lange tijd wijlen Van Miert met diverse bevoegdheden en sinds Louis Michel staat De Gucht in voor Handel), en de macht is gelukkig al wat van die eerste naar deze democratischer polen verschoven (en zou dat met een Europese grondwet nog meer geweest zijn, nochtans een initiatief van de Raad).  Met een groter Europees belang, zijn de Europese verkiezingen in meer lidstaten een topic dat door de media onder de aandacht gebracht wordt. Ook dat speelt stilaan tegen die fin-de-carrièreaanstellingen naarmate er meer Europese politieke loopbanen zullen gevolgd worden.

Francis Verbeecks feitenkritiek slaat ook buiten Somers uitsluitend op kleinschaliger politieke en gerechtelijke overheden. En euh, Leterme zetelt in Parijs niet bij 'Europa' maar bij de OESO, waarvan ook de USA, Australië, Israel enz. deel uitmaken. Toevallig was hij ook voordien van al de voornoemde politici de door mij minst gerespecteerde, waarbij de bankenaffaires rond die waarnaar Francis Verbeeck verwees, de deur dichtdeden. De facto blijken de Europese fin-de-carrièreposten vanuit onze contreien, me eigenlijk nog niet zo slechte keuzes.

@SomeHuman

We gaan er mee stoppen zeker. Ik krijg wel de indruk dat u zich in het rijtje van de zogezegde Euro koesteraars zou kunnen thuisvoelen. Verheugend is anderzijds dat bij de Europese Jan Modaal, de weerstand met de dag groeit. En dat is goed zo. In mijn betoog was ik nog een belangrijk element vergeten, ze gaan de onderhandelingen met Turkije voor de toetreding tot de EU opnieuw opstarten. Zijn ze gek geworden ? Nu nog eventjes over de Moezelboot. We hebben daar voor twee uurtjes varen wel 14 euro betaald. Voor wat hoort wat natuurlijk.

Europa heeft er toch al voor gezorgd dat er op het batterijenvakje van speelgoed nu ook een vijsje zit, en daarmee hebben ze miljoenen kinderen van een gewisse electrocutiedood gered.

Dankzij de invoering van een eenheidsmunt, de Ecu.. ah neen, dat was de eerste mislukte poging, ik bedoel natuurlijk de Euro, zijn ze er toch ingeslaagd van de kloof tussen arm en rijk op succesvolle wijze uit te diepen.

Momenteel wordt al enige jaren hard gewerkt aan de realisatie van een uniforme oplaadstekker voor smartphones. Niet wanhopen, tegen de verkiezingen zal het ontwerp wel gereed zijn.

280 Euro per jaar zegt iemand? Nou, dat heb ik graag over voor zoveel mooie zaken.

Neen, serieus, die Eurosceptici, ik begrijp niet wat die mensen hun probleem is :-)

@Christophe & G.L.:

Ik ook niet, Christophe. Zonder Europese regels zou men ook heel dom moeten zijn, ooit een aankoop via Internet te doen; tenzij men een abonnementje bij Dun & Bradstreet wil betalen voor de nodige handelsinlichtingen en men telkens vooraf een goede advokaat in een vreemd land raadpleegt. De USA of China heeft dat soort problemen niet omdat er wel efficiënt handel kan bedreven worden in een zeer groot gebied, wijl wij Europeanen verarmen.

Denkt wie 'Europa' kleineert of lam probeert te leggen nu echt, dat de nationale politici ooit de Europese instellingen met de bijhorende postjes zouden afschaffen of minder gaan betalen? Eerder nog wat extra overlegorganen en studiecentra organiseren zogezegd om de problemen te onderzoeken of op te lossen, ja. De enige manier om Europa goedkoop te houden, is zorgen dat er nuttig werk kan blijven geleverd worden. De "overbetaalde" Europese werknemers en gemandateerden leveren door de grootschaligheid, per inwoner veel goedkopere diensten dan meer lokale equivalenten, en nergens blijkt objectief dat ze het in 't algemeen slechter doen.

@G.L.: Leer de geschiedenis van Turkije eens: Het Ottomaanse Rijk strekte zich niet alleen over een heel flink deel van het Midden-Oosten uit, maar ook een flink eind in Europa. Eeuwenlang was dit een gebied waar de verscheidene religies netjes samengingen. Ook onder Erdogan blijft de geest van Kemal Atatürk rondwaren; het is aan ons om die niet te laten wegvliegen.

@Christophe: Kleine maatregelen kunnen meer belang hebben dan dwaze voorstellingen. Peuters stoppen al wat los zit in de mond en bij bepaalde afmetingen (afdekplaatje, batterijtje) is dat niet zonder verstikkingsgevaar. Europa houdt zich inderdaad ook daarmee bezig. Het schroefje stoort niet, kost 1,5 pindanootjes, en biedt garantie - waaraan stoor je je dan? Dat jij je net als Chinese speelgoedfabrikanten geen rekenschap had gegeven van sommige 'kleine' risico's? 't Moet jouw kind maar wezen. Je kan hen leren dat de afstandbediening van je TV geen speelgoed is, maar hoe leg je hen uit dat ze niet met speelgoed zouden mogen spelen???

@Christophe: De verbreding van de inkomenskloof  in eurolanden is een feit. Maar ze liep in dezelfde periode minder sterk op dan in Aziatische landen of zowat overal in de wereld. Wat verwijt je dan eigenlijk aan de euro?

@Christophe: Ik heb nu geleerd op elke batterijlader meteen een etiket te plakken, want we hebben er al zo veel in de schuif, die ongeveer hetzelfde doen. En dan zijn we niet eens nieuwsgezind en doen zo lang mogelijk met onze vertrouwde kleinoden. Voor een paar defecte adapters durf ik niet riskeren die van een verzopen gsm te herbruiken, na eerst het verschillend stekkertje te moeten aansluiten, omdat men er eventueel de werkende gsm mee naar de knoppen zou helpen. Misschien is Europa niet rap genoeg, maar de aandacht is er en van elders moet ik zeker niets verwachten - dat is bewezen.

Op een vliegtuig zitten altijd 2 piloten. Is de 2e er niet wordt er niet vertrokken. Punt.  Europa? Nee, common sence van voordat er sprake was van "Europa"..

Is het dan zo dom dat "Europa" iets verder gekeken heeft dan de neus lang is, en dat ook voor schepen in wilt voeren? Tenslotten heeft die ene kapitein wel de verantwoordelijkheid voor al de aanwezige passagiers, of het er nu 5 zijn of 500. 

Ik ben akkoord dat er vanuit Europa veel betutteld wordt, en dat de opgelegde eisen niet altijd haalbaar zijn voor élk land van de Europese Unie. Maar het is niet alleen maar een slecht nieuws show. 

@kathinka: Ik zou toch graag de tekst zien waarvan men beweert dat die de uitbating van de planckendaelboot in het gedrang brengt. Want 500 of 5 passagiers, en ook de aard van de gevaren op een traject, maken wel degelijk een verschil. Ook al dan niet commerciële uitbating en/of vrijwillig passagierschap kan een rol spelen. Ik vloog al mee met een Cessna sportvliegtuigje (bevriende piloot) en met een Alouette III helikopter (als dienstplichtige), voer al mee op verscheidene bootjes en zelfs betalend op de beruchte Pentland Firth (bij volgens de schipper tamelijk kalme zee), reed al mee met veel gewone personenwagens, bussen, trams, en zelfs bomvolle lange treinen, allemaal met slechts 1 bekwame bestuurder. De planckendaelboot op de spiegelgladde Leuvense Vaart, die een behoorlijk kalme normale vaarroute is, lijkt mij als leek in elk geval niet meteen om een groter aantal stuurbekwame lieden te schreeuwen dan een lokale autobus van De Lijn.

Eerder legde ik al uit dat de geschiktheid van maatregelen op alle bestuursniveaus nogal wisselvallig kan zijn, waarbij 'Europa' niet eens de slechtste leerling van de klas mag heten. Maar dat houdt niet in, dat we bij motorvaartuigen geen oogje in het zeil zouden mogen houden (moeilijk gaat ook).