Een nieuw station, hoera!

Binnen een aantal jaar krijgt Mechelen een nieuw station, dat weet iedereen.
Iedereen weet ook dat er volop bespaard moet worden dus dan begrijpt iedereen wel dat het weggesmeten geld is om de bestaande infrastructuur te onderhouden.

 

Op een ander perron :

Ik ben de tel kwijtgeraakt, maar ligt er al zeker 3 maanden zo bij...

De (bus)sporen zijn ook duidelijk te zien.  Een zwakke ondergrond, misschien ?

;-)

Dat is een immanent gevolg van het feit dat ge het ontwerpen van wegeniswerken "toevertrouwd" aan een kunstenaar, die geen pap heeft gegeten van openbare werken....Het negeren van ingenieursbureau's heeft zo zijn gevolgen:-)

Volledig eens met Eddy L. Toen dat nieuwe ontwerp indertijd werd uitgevoerd wisten de meesten dat het ongeschikt was. Spoedig moesten de dambord-klinkers op het te kleine rondpunt worden vervangen door asfalt! Het zwaar verkeer reed ze gewoon de stoep op.

Klinkers horen thuis in een tuinwijk. De Gentse steenweg in Blaasveld was dezelfde miskleun.

En dan te bedenken dat de uitvinder van het asfalt ne Belg was, ene Edmund J. Desmedt.

Dat station had in 1960 al afgebroken moeten worden. En zeker nu, meer dan 50 jaar na de bouw is het verouderd, vervallen en hopeloos ongemakkelijk. Fijn dat er een nieuw exemplaar komt. Helaas gaat dat nog een paar jaar duren.

Wat heeft dat station te maken met het onderhoud van het plein ??

Mechelen heeft iets met de slimme aanleg van pleinen, lijkt me.


Waarom had dat station in 1960 moeten afgebroken worden ???
 

Als buschauffeur zijnde, en ook in Mechelen, is het niet moeilijk om te snappen dat de perrons er ondertussen zo bijliggen. De perrons zijn vrij smal (lees: onze bussen pas er NET tussen)  en dan moeten we daar nog inrijden ZONDER iets te raken (lees bushokjes en haltepalen, en niet te vergeten, borduren....)

En het is niet de enige plaats waar ik mij bedenkingen gemaakt heb als chauffeur omtrent bushaltes. De perrons aan het rondpunt zijn naar mijn eigen zin ook maar zozo.. Je kan met moeite een standaardbus (12m) zodanig op de halte zetten dat je er volledig opstaat, en niets raakt. Onze geledes is al een groter probleem (18m).

Ik kan wel begrijpen dat de stadsbussen aan het rond punt geen problemen hebben, maar bussen worden (precies) langer en breder, maar de infrastructuur van de stations blijft hetzelfde... 

Ik ben zelf blij dat het stationsplein met station en bijhorende bushaltes eindelijk een opfrissing krijgt, en ik hoop dat deze keer degene die het ontworpen heeft rekening gehouden heeft met het zware vervoer, en de mogelijkheden van deze voertuigen... Ik vind zelf dat ze mensen die zo'n dingen moeten ontwerpen eigenlijk eens een paar dagen met wat bussen zouden moeten meesturen, of vrachtwagens, zodat ze de "problematiek" onder de chauffeurs omtrent haltes en straatjes inrijden eens zouden begrijpen...

 

Goed gebouwd of niet laat ik in het midden. Wat wel 100% zeker is is dat dit een goed voorbeeld van slecht onderhoud is. Of moet ik eerder zeggen totaal geen onderhoud.

Eén van de dagen zie ik zo'n klinker in een ruit belanden of erger op iemand zijn gezicht. Ik vraag me echt af hoelang het nog gaat duren éér men dit aanpakt. Hopelijk gaan ze echt niet wachten tot de heraanleg van het plein.

Volgens mij is het allemaal een pak erger geworden sinds de Lijn met haar besparingen begonnen is. Sindsdien komen er veel meer bussen aan die kant van het stationsplein. Zo rond 17u is het daar gegarandeerd pure chaos...

Helemaal eens met de buschauffeuse. Ontwerpers van de inrichtring van het openbaar domein hebben vaak mooie dromen, en realizeren die vanop hun tekentafel. Het ziet er (gelukkig maar) meestal wel mooi uit (cdaar betalen we dan ook voor) maar de ontwerpen houden geen rekening met de realiteit. Het zijn heus niet enkel de "grote" jongens als bussen en vrachtauto's die in de realiteit toch wel anders rijden dan op een computeranimatie. Soms vinden we fietspaden, die eindigen in een T-kruispunt. Een voorbeeld: op de Dijledijk onder het afrtittencomplex Mechelen Noord. Daarkomen het fietspad naar Blarenberglaan en even verder naar de Neerweg op uit.  Er is op die paar jaar al een paadje naast het verharde gedeelte ontstaan, doordat de fietsers "vanzelf" de "hoek afsnijden". - zie foto 23 op de Ronde van Mechelen 2013 op Mechelen Blogt.  Laat wie bushaltes ontwerpt een tijdje met een bus rijden, laat wie fietspaden ontwerpt een tijdje fietsen, de kwaliteit van de otnwerpen zal erop vooruitgaan.

Laten meerijden met een bus? Laten fietsen? Laat ze gewoon al eens met matchbox'kes spelen in de zandbak, daar zie je ook al dat de grote camion meer plaats nodig heeft in de bochten.

Ja, op dat plan van het Plaisanceplein reden er ook geen bussen of camions !

:-)

jullie redenering gaat op voor alle gebouwen en bouwwerken van openbaar nut. Laat een ziekenhuisarchtitekt en de ambtenaar die bepaalt hoeveel plaats een patiënt mag innemen ook maar eens een paar maanden meedraaien in een dienst waar je amper tussen de bedden door kan en waar je alle deuren ramt met de bedden omdat je maar twee cm naast het bed hebt... enzovoort.

De beste stuurlui staan steeds aan wal. Wie baas wordt moet volgens mij van onder af begonnen zijn  of alle gelederen van het bedrijf doorlopen hebben diploma op of af.

wat mij ook verwondert is het feit dat die klinkers nog niet verder uitgebroken zijn ter privé doeleinden om het propertjes te zeggen

Gevonden voor de oprit of het voortuintje van Jan met de Pet, bedoel je? Allee, Malénie, dan moeten ze eerst in groten getale vervoerd worden. Dat is hard werken, hor!

 

Jos (niet gecontroleerd) :

Waarom had dat station in 1960 moeten afgebroken worden ???
Voor zover ik mij kan herinneren was de afbraak van een station in 1957 en was het voltooid in 1959.

Betreffende de klinkerhistorie: Die ontwerper zal ook niet tot de snuggersten hebben behoord om zulke smalle stroken voor de bussen te voorzien.  Dit land heeft nu eenmaal een traditie hoog te houden op het creëren van problemen om ze daarna te moeten oplossen.... 

In Mechelen leert men bovendien nooit wat bij. Het ronde punt aan het station was al opgelapt toen men de stationsstraat ook onder handen nam. De parking daar moest weg er er kwamen enkele kantoordozen te staan. Op het kruispunt met de Arsenaalstraat moeten bussen de stationsstraat indraaien. Als je dat met klinkers oplost krijg je hetzelfde probleem als indertijd op het ronde punt. Moet ik vertellen waarvoor de idioten hebben gekozen? Na enkele weken waren alle klinkers stuk en werden er terug - juist ja - klinkers gelegd, maar nu steviger. Ga maar eens kijken hoe het daar nu bijligt!

Bushaltes aan een rond punt zijn gewoon onzin. Ik werkte indertijd op een ingenieursbureau waar een verkeersdeskundige zich al verwonderde over de banaanbussen in Mechelen.

Trouwens, ik verwacht dat buschauffeurs of buschauffeuses met een bus kunnen manouevreren. Het is misschien niet altijd even gemakkelijk maar dat is geen excuus om maar eventjes het randje mee te nemen. Jullie zijn professionals, gedraag je er dan ook naar. Helaas zien we wel wat anders in het verkeer!

Ha ha

hebben jullie het nog niet door!

kasseien in het stadscentrum  IDEAAL voor mensen die moeilijk te been zijn voor rolstoelgebruikers voor mensen met een rotator enz!

we vermelden ook de boortjes met niveauverschillen op de grootgemaakt IDEAAl om uw voeten om te slagen en dan mutatis mutandi de eerste groep te vervoegen.

Men versmalt de wegen det het een lust is om te zien.

ik weet het wel dat die groene fachisten met bakfietsen rondrijden en niet met vrachtwagens. Maar als er winkels moeten bevoorraad worden dan doen zij dat niet dan moeten andere sukkels spitsroede lopen en zich in het het stad. Proberen te wringen!

Ook de bussen hebben problemen je maakt toch geen bushalte op het belangrijkste rond punt van Mechelen! Maar ja dat doende toch!

Het kruispunt aan de plaisancebrug spant de kroon. Men kan dit bestempelen als het meesterwerk

van Geypen. Ik heb me laten wijsmaken dat het vrouwenstanbeeld zal  vervangen worden door een beeld van Frans Kafka.

moeten we nog klappen over de betonne schuilkelder aan busleidenl?

En dan de terrassen op de grote markt met hun beschimmelde parasols. De gril van de ingang van de ondergrondse parking langs de kant van Den Beer. En het aquarium langs de andere kant! Het autoluw syndroom van deze stad maakt het de zelfstandigen ook niet makkelijker.

Hebben  jullie al eens geteld hoeveel lege handelspanden er zij in het centrum?

Ik heb ooit eens een schepen daarover aangesproken en die antwoorde mij dat ze het gingen bestuderen? 

Het verwonderd mij dat zij altijd gaan studeren als de stommiteit een voldongen feit  is.

De heren in het stadhuis vegen toch hun kloten aan ons zij verkloten het en wij betalen zo simpel is het. Zelfs het stemhokje kan daar niets aan veranderen.

 

 

En dan hebben we nog die "kleurrijke" mini-kasseitjes van de Korenmarkt, speciaal overgevlogen uit... (was het China ?)

:-)

Foto Gimycko

@ Roger Kokken.

 

 

Inderdaad, het station werd afgebroken in 1957.

Er was eerst gepland dat het nieuw station zou ingehuldigd worden samen met de opening van de Expo 58 (17/04/1958). Maar allerlei problemen (Vierendelenbruggen welke niet op tijd klaar kwamen, geldgebrek (NMBS, Ministerie van Verkeer en Stad) waren er oorzaak van dat de officiële opening maar plaatsgreep op 14/12/1959.

[off-topic] En we maken vandaag de dag opnieuw de fout om een station helemaal af te breken. Iedereen heeft recht op een eigen station? De huidige lokettenzaal zou een schitterend Mijlpaal museum zijn.

[on-topic] Het aanleggen van het openbaar domein is allicht werk voor de stad? Niet van de Lijn.

Hier eentje voor de geschiedenisboeken...

Foto Gimycko

Geef mij maar deze tijd; een stille zondag in april 1971. De Miesse N°37 van Florent Cannaerts staat klaar om NMBS lijn 286 naar Boom via Willebroek te bedienen. Chauffeur stijf in 't uniform met kepie wacht zijn vertreksein af. Twee taxi's aan de stationsuitgang toen Amerikaanse sleeën nog de norm waren. Schuilhokjes waren wel niet voorzien, maar reizigers hadden een scala van café's in de stationsstraat. Zelfs het station kende nog een buffet...

 

[foto Werner Devroey]