'Loodlicht en Kerkruis' brengt magie in OLV-kerk

    

(foto's: Jan Smets)

Ze wordt al eens lacherig - lichtjes oneerbiedig - 'Gods discobar' genoemd.  En dat heeft alles te maken met het wonderlijke licht en de kleuren die de modernistische glasramen van Jan Lauwers toveren op het interieur van deze kerk.  De OLV-over-de-Dijlekerk is een prachtkerk met mooie en zuivere gotische lijnen, vrij sober qua interieur, maar bijzonder sfeervol.  Deze tweede grootste Mechelse kerk zal op 24 en 25 mei het decor worden van een uniek spektakel waarin muziek, film en lichteffecten de toeschouwers zullen verrassen...  'Loodlicht en Kerkruis' (jawel: wél degelijk met één 'K' in het midden van het woord) wordt één van dé evenementen van het voorjaar, die iedere Mechelaar zou moeten beleefd hebben!  In de kerk heb ik een afspraak met drie van de 'hoofdrolspelers van deze magische presentatie: Gijs Vanhee, Aïtor Biedma en Koen Vermeulen... Zij maken me erg benieuwd naar wat ons te wachten zal staan...

 

Loodlicht en Kerkruis is een audiovisueel project waarbij via 3D mapping projecties monsters, vissen en demonen tot leven worden gewekt op de 25 meter hoge westmuur in het kerkschip.  Virtueel loodlicht en muziek van Gottland zullen de hedendaagse grafische interpretaties van de christelijke parabel van de Wonderbare Visvangst en fragmenten zoals het Gevecht van Tobias met Asmodeus uit het boek Tobias begeleiden.

 

    

(Koen, Gijs en Aïtor bij het schilderij 'De Wonderbare Visvangst' van PP.Rubens)

 

Dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat één van de twee Rubensen die onze stad rijk is: de Wonderbare Visvangst (1618-1619), hier in deze kerk hangt te schitteren.  Het doek werd indertijd besteld door het rijke ambacht van de Mechelse visverkopers voor hun altaar in deze kerk.

 

De OLV-kerk vormt nu met zijn moderne glasramen die getekend werden door de Mechelse modernistische architect Jan Lauwers een ideale setting voor dit exclusief audiovisueel project.  De vroegere glasramen waren helemaal kapot na de tweede wereldoorlog.  Lauwers mocht nieuwe ontwerpen.  Ze werden niet door iedereen gesmaakt bij aanvang.  Nu is vrijwel iedereen overtuigd van de grote estetische meerwaarde die ze geven aan het kerkinterieur.

 

(Koen, Gijs en Aïtor)

 

Aïtor Biedma...  Het is een wat vreemde naam.  Aïtor (aka Blubvideo) is dan ook een Spanjaard.  Hij werd geboren in Malaga, maar spreekt perfect Nederlands.  Aïtor Biedma is visueel artist.  Hij maakt voornamelijk videokunst voor grote live events of muziekgroepen.  Hij leerde een Vlaamse vrouw kennen - en na een tussenstop in Barcelona, besloten ze om in België te komen wonen.  Nu huizen ze op een boogscheut van Mechelen, in Hofstade.  Al zes jaar.  Sindsdien maakte Aïtor naam op de grootste Belgische festivals, zoals Pukkelpop, I Love Techno, Rampage.  Daarnaast maakte hij ook reeds visuals voor bands als Koala en Mastercab.  Zijn meest recente succesvolle project is Skull Mapping - een Leuvens bedrijfje dat zich gespecialiseerd heeft in videoprojecties op gebouwen of op maat gemaakte vormen.  Skull Mapping veroverde reeds enkele steden zoals Leuven, Mechelen, Antwerpen, Caïro...    www.skullmapping.com

 

    

(Aïtor Biedma)

 

We maken gebruik van de architectonische elementen in deze kerk.  Zo krijg je het gevoel midden in de 'film' zélf te zitten.  Het spektakel is dus echt op maat van deze kerk geschreven.  Je kan het niet zomaar verplaatsen naar een andere setting.  In die zin is de kerk ook mee een 'hoofdrolspeler'!

 

Gijs Vanhee hoeft in deze stad niet meer voorgesteld te worden.  De naam van deze street-artist is al een tijdje niet meer weg te branden van het artistieke 'podium' van Mechelen (en ver daarbuiten).  Hij interpreteert fragmenten uit het schilderij van Rubens op zijn eigen-wijze manier.  Gijs is sowieso gefascineerd door vissen....

 

 

Het schilderij 'De Wonderbare Visvangst' is een knap werk, maar kan je zelden of nooit terugvinden in boeken over Rubens.  Ik interpreteer de oude parabesl op een grafische manier.  Muziek, lichteffecten en mijn tekeningen vertellen één verhaal.  Deze elementen zijn complementair en even belangrijk in het spektakel...  Ik krijg nu ook de kans om mijn tekeningen te laten 'bewegen'.  Tot hiertoe was het altijd statisch...  De vis is een 'breed' symbool - ook vroeg-Christelijk  (al zijn er bij mij persoonlijk geen religieuze beweegredenen om hieraan mee te werken).  Deze kerk is voor mij de mooiste van de hele stad.

 

Koen Vermeulen  (Gottland) is de muzikant van het gezelschap.  Bovendien werkt hij ook op de Mechelse Erfgoedcel.

 

   

(Koen Vermeulen)

 

Gijs en ik speelden al langer met het idee om iets te creëeren met mapping projecties in eigen stad.  We lieten het idee rijpen, en vroegen hoofdconservator van de Mechelse Musea, Bart Stroobants, om raad.  Hij stelde ons voor om dit project uit te voeren in samenwerking met 'Torens aan de Dijle'.  En zo kwamen we in deze kerk terecht.  Ik zal met verschillende muzikanten live muziek ten gehore brengen, en ik wil nog niet te veel vertellen over de uitvoering.  Maar ik mag misschien wel verklappen dat er ondermeer ambient, flamenco en experimentele muziek in verwerkt zit...   Ik zal spelen met een viertal muzikanten.  De samenwerking met de vzw 'Torens aan de Dijle' verloopt prima.  De vzw stond open voor ons project en is blij dat dit erfgoed die deze kerk toch is, zo eens op een totaal andere manier getoond wordt aan een misschien totaal ander publiek...  In die zin maakt het spektakel ook promotie voor deze kerk.

 

In het voorprogramma brengt de bekende organist van de OLV-over-de-Dijlekerk, Wannes Vanderhoeven, improvisaties rond dezelfde thema's.  Hij werkt met plezier samen met de creatieve bedenkers van het programma.

 

  

(Wannes Vanderhoeven)

 

In de kerk kunnen per avond  zo'n vierhonderd mensen het spektakel bijwonen. 

 

Het licht dat door de glasramen zal vallen, zal een bijzonder effect geven.  Vanaf ongeveer 22 uur gaat de zon onder, en dan neemt kunstmatig licht het over.  Mensen gaan de kerk herontdekken.  Zéker en vast!

 

(Gijs, Aïtor en Koen)

 

www.facebook.com/loodlichtenkerkruis

uit@mechelen.be

www.torensaandedijle.be

 

Kaarten zijn te verkrijgen aan 7 euro bij Uit in Mechelen.  Jongeren betalen slechts 3 euro.  Bezitters van een Uit-pas leggen slechts 2 euro neer op de rooster.

 

 

Vrijdag 24 en zaterdag 25 mei in de OLV-kerk  ingang Gebroeders Verhaegenstraat.   Deuren om 21 uur.  Om 21u20 start Wannes Vanderhoeven met het Orgelspel 'Orgel in Loodlicht'.  Van 22 uur tot 23 uur : 'De Wonderbare Visvangst' van Blub Video, Gijs Vanhee en Gottland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En aan het mutske van Gijsje te zien, vermoed ik dat hij zijn schoenen uitgedaan had en zijn bidmatje uitgerold :-))

@Eddy: Uit respect voor de lezers zou ik toch voorstellen dat je je eigen waardigheid behoudt in deze reacties.

Uit respect voor ... Oeps daar gaan we weer. Eddy zegt gewoon wat hij en de doorsnee Mechelaar daar over denkt. Of mag de doorsnee Mechelaar nu al geen mening meer hebben. Er is de laatste decenia toch al genoeg misgelopen zou ik denken. Ook in ONZE stad.

Kwestie van respect: waar is het respect van personen die hun hoofd niet ontbloten in een katholieke kerk. Misschien is dit als een statement te beschouwen...maar espect is wat anders. Wie de kerkelijke regels wil negeren, blijft dan ook best er buiten. Ik hoop dat ik met deze bijdrage mijn waardigheid niet kwijt ben:-):-):-)

Mag het even over het evenement zélf gaan aub.  Ieder mag denken wat hij of zij wil, maar het is niet nodig om al die hoogstpersoonlijke oprispingen en meningen die uiteindelijk om steeds hetzelfde draaien  te ventileren op elke post die hier de laatste dagen verschijnt.  Dank u.

Dit gaat dus over een klank-en Lichtspektakel, georganiseerd door Torens aan de Dijle, en uitgevoerd door enkele hedendaagse Mechelse kunstenaars en de organist van deze kerk, Wannes Vanderhoeven.  Voor wie het mocht vergeten zijn.

[Off-topic] Het respect van het niet ontbloten van het hoofd in een katholieke kerk aankaarten doe je volgens mij niet door iemand anders respectloos persoonlijk aan te vallen. Ieder zijn stijl natuurlijk, maar waardig is volgens mij anders. Misschien staat het wel "stoer". :-) Vooral bij bovenstaande ex-VlaamsBelang-fractie gemeenteraadsleden ?

[On-topic] Ik vind het vooral knap dat kerken een nieuwe invulling kunnen krijgen, want het aantal gelovigen in sommige van onze kerken is op de vingers van twee handen (doorsnee Mechelaar?) te tellen.

Daarom vind ik dit soort evenementen een meerwaarde. Dit brengt mensen binnen in het schitterende erfgoed van onze kerken, en toont verdraagzaamheid.

ja, Jan, en toch vind ik ook dat Gijs zijn muts moet afdoen uit respect voor de plaats waar hij zich bevindt! en ik geloof niet dat hij in een moskee zijn schoenen zou aanhoeden......dus.

Ik ben geen specialist, maar is het niet zo dat de blote voeten in de moskee een geschreven regel is (voor iedereen), en het blote hoofd in de kerk enkel een traditie? Taditie die bijvoorbeeld door de vrouwen niet werd gevolgd: die kwamen vaak met een hoofddoek of met een hoed naar de dienst.

De dames werden geacht hun hoofd bedekt te houden in de kerk

De heren moesten hun hoofd ontbloten dat was geen traditie dat was gewoon wel-levendheid

Moesten de regels van de wel-levendheid hier en daar een heel klein beetje beter worden nageleefd het zou aangenaam vertoeven zijn in onze stad en op de rest van deze aardbol.

 

Wat de topic zelf beteft, de glasramen zijn gewoon prachtig. Het viel me laatst op tijdens een begrafenis. De oude zijn ook mooi, maar de nieuwe brengen meer rust vind ik persoonlijk

Het verwondert me dat er nog geen ene zagevent zijn werktuig gespannen heeft over de groen en witte sloefkes van den Altor!

 

;-)

@Jokke, dat zal hoogstwaarschijnlijk zijn omwille van het feit dat die sloefen in hevig(?) groen hiel groete mode zen :-)