Toeristische ambassadeurs van het eerste uur...

met categorie:  

  

(foto's: Jan Smets)

Niet zelden is de taxichauffeur het eerste contact met de stad die je bezoekt.  Vaak is deze ontmoeting  - zo'n eerste indruk - toch erg bepalend.    Bij Toerisme Vlaanderen beseft men dit maar al te goed.  Daarom werd door de vijf Vlaamse Kunststeden (Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen) een gloednieuw project opgezet, om te schaven aan 'die eerste indruk'.  Met het iniatief 'Info on the Go' dat vanmiddag werd voorgesteld in Mechelen, wil men taxichauffeurs, maar ook koetsiers en schippers, opleiden tot stadsambassadeurs.  In brouwerij het Anker kregen we tekst en uitleg over het project, en konden de deelnemers aan deze allereerste sessie nadien nog vertellen over hun ervaringen...

Dat zit wat in, lijkt me.  Een warm onthaal van al die mensen moet zorgen dat toeristen zich dadelijk thuis weten te voelen.  Het bezorgt ons toeristisch imago een extra duurzame aantrekkingskracht.  De nieuwe ambassadeurs worden letterlijk tripadvisors die perfect weten waarover ze spreken.  Ze bezitten als lokale experten een boel info die ze mooi kunnen delen met de toerist...

 

Gezeten onder het logo van het project, ontvouwde een zeskoppige tafel de plannen.   Mark Andries, kabinetschef bij minister Bourgeois, beet de spits af...

 

Eind 2011 beslisten de vijf kunststeden om hun samenwerking op toeristisch vlak een meer concrete vorm te geven.  Ze richtten de vzw Kunststeden Vlaanderen op, met het doel om in verschillende projecten de krachten te bundelen.  Info on the Go is het eerste grote project.  Met steun van de Vlaamse overheid, wordt dit gerealiseerd in partnership met het Sociaal Fonds voor taxi-ondernemingen.  Vanuit het inzicht dat de bezoeker lokale tips wil, kwamen we op het idee om de mensen die voor het vervoer ter plaatse zorgen, te voeden met extra kennis over hun stad.  Zo slaan we twee vliegen in één klap: de bezoeker krijgt inside info uit eerste hand, wat een leuke ervaring oplevert, en de persoon aan het stuur wordt ondergedompeld in het bad van zijn stad - en zo geruggensteund in z'n beroepswaarde.  We hebben de ambitie om toeristen aan te trekken.  Toerisme is een heel belangrijke sector.  Ook economisch.  Het zorgt onderandere voor heel wat terwerkstelling.  Moet je weten: onze kunststeden zorgen voor 3,3 miljoen overnachtingen.  Als je dan weet dat elke toerist zowat 142 euro uitgeeft per overnachting... Dan spreek ik nog niet over dagtoeristen...  Toerisme is wel degelijk big busines!   Een geslaagde vakantie begint bij de start.  Een hartelijke ontvangst doet veel.  Eerste indrukken die vaak op de achterbank van een taxi worden opgedaan zijn heel belangrijk.  Toeristen moeten zich vanaf het eerste moment goed voelen.  We geloven daarom sterk in het project waarmee we over de vijf steden zo'n 1835 taxichauffeurs, schippers en koetsiers opleiden.  Een naproject volgt hierop. Ook zal over het project worden gecommuniceerd in binnen-en buitenlandse reisgidsen.  In de miniopleiding willen we de kennis over de stad bijspijkeren, maar ook de nadruk leggen op klantvriendelijkheid.  Hierna zijn ze gediplomeerd 'Info on the Go driver'.  We zorgen dat een toeristische materiaalkit wordt aangemaakt.  De samenwerking tussen de vijf steden is erg belangrijk.  Ze liggen dan ook dicht bij mekaar.  Uitwisseling van info is primordiaal.

 

 

            

(kabinetschef Mark Andries, Schepen Frank Nobels en Kaat Peeters, coördinator vzw Kunststeden Vlaanderen)

 

De kunssteden beseffen dat ze sterk staan bij deze samenwerking, en dat ze geen concurrenten maar partners zijn.   Schepen van cultuur Frank Nobels:

 

Taxichauffeurs zijn de ambassadeurs van het eerste uur.  Zo mag ik ze wel noemen.  Vandaag is de eerste opleidingssessie gestart.  De volgende gaat door op 15 april.  We willen zoveel mogelijk ambassadurs bereiken.  In het totaal gaan dit en volgend jaar zes sessies door.  Onze stad investeert heel veel in toerisme.  We heiligen het 'klant is koning'-principe.  Gastvrijheid is heel belangrijk, naast een doorgedreven kwaliteit van dit onthaal.  Chauffeurs bieden een meerwaarde als zij de toeristische hoogtepunten van hun stad kennen, en daar ook kunnen over vertellen.  Mond tot mondreklame is ook belangrijk.  Vaak is dait dé reden waarom men kiest voor een verblijf in een bepaalde stad.  Nu horen we dikwijls: "We wisten niet dat Mechelen zo mooi was", of "We komen zeker terug, en vertellen het verder!".  Vandaag zijn de deelnemers gestart met een stevig ontbijt, en daarna gingen ze tot op de skywalk met een stadsgids.  Nadien werd er gewandeld tot het holocaustmuseum, en kuierde men door de twee begijnhoven, waarna hier in het Anker geëindigd werd.  Straks volgt nog een kwis met de deelnemers...

 

Kaat Peeters van Kunststeden Vlaanderen ondervindt veel enthousiasme bij de deelnemers.  Ze haalde een leuke anecdote aan van een Mechelse taxichauffeur: "Ik neem m'n toeristen op hun eerste ritje altijd dwars over de Grote Markt..."

 

We zijn vandaag gestart met de eerste sessie in een reeks van zestig, verspreid over de vijf kunststeden.  De training klantvriendelijkheid is een belangrijk onderdeel hierin.  Ook stel ik graag het campagnelogo voor.  Ik denk dat het heel herkenbaar is: let op de 'I' van 'info'.  Buttons met het logo kunnen op de kledij of het voertuig bevestigd worden.  Verder geven we de chauffeurs ook blocnotes mee met een stadsplan.  Hierop kunnen ze voor toeristen belangrijke info aanduiden.  Verder materiaal wordt nog ontwikkeld.

 

Na deze drie toelichtingen kwamen ook nog Stefanie Dobbelaere, sectorconsulent Sociaal Fonds Taxi en Verhuur Voertuigen met Chauffeur, en zaakvoerders Koen Van Cauwenberghe van V-Tax Gent en Frank Van Oorschot van Antwerp-Tax aan het woord.

Koen Van Cauwenberghe stelt dat chauffeurs vaak heel verschillende achtergronden hebben, maar dat ze één ding gemeen hebben: ze babbelen graag over heel diverse onderwerpen, en zeker ook over de bezienswaardigheden van hun stad.  Hij vindt het een pluspunt dat deze opleidingen worden gegeven.  Z'n collega Frank Van Oorschot voelt zich vereerd dat chauffeurs de titel van 'ambassadeur' krijgen...

 

Ondertussen zijn de deelnemers aan de eerste sessie in de brouwerij aanbeland, en mogen ze poseren voor mijn lens.  Ik ben wel beniewd naar hun ervaringen, en maak een praatje met drie van hen...

André Bollaert is een Antwerpenaar. maar hij werkt nu in Mechelen bij rederij Malinska.  Hij vaart al zes jaar op de binnendijle, en komt zo veel in contact met toeristen... Hij is gepensionneerd, en vrijwilliger.

 

Het is ongelooflijk plezant.  Ik ben dan ook een 'geboren schipper'.  Ik hou niet van de regen, maar wel van het water.  Het contact met mensen komt bij mij op de eerste plaats.  Ik kende al wel wat van Mechelen, maar ik leerde vandaag toch heel wat bij.  Mechelen is mooi.  Dat hoorde ik zelfs al Bruggelingen zeggen, die me vertelden dat Mechelen niet moet onderdoen voor hun stad.  Varen met de Malinska is dan ook gezellig.  Deze infosessies zijn echt een goed project!

 

              

 

Een andere invalhoek bij Stijn Van Looy, een jonge taxichauffeur uit Mechelen - hier geboren en getogen.  Vroeger werkte hij in de socio-culturele sector, en nadien ook in een café.  Nu is hij één jaar taxichauffeur.

 

Ik ben eerder toevallig in het beroep van taxichauffeur terecht gekomen.  Maar rijden is tof - het geeft veel vrijheid.  Ik hou van het contact met mensen.  Dat heb ik nog overgehouden uit mijn vroegere jobs.  Ik zie toeristen vaak verschieten van Mechelen.  Ze vinden het een mooie stad.  Ik kende wel al veel van Mechelen, maar toch heb ik nog veel bijgeleerd.  Zo kan ik toeristen nog beter tips geven.  Een eerste indruk is toch belangrijk.  Ik herinner me dat ik ooit eens Russen had in m'n wagen.  Ze vroegen me om wat te laten zien van deze stad...  Ik reed rond langs onze toren, KV-Mechelen...  Ik denk echt wel dat ze er iets aan gehad hebben!

 

              

 

Ludo Dom werkt bij Metropool Taxi in Mechelen.  Hij is anderhalf jaar taxichauffeur.  Voordien werkte hij 32 jaar in de logistiek.  Maar daar had hij genoeg van.

 

Ik doe dit werk erg graag.  In een vroeger leven was ik ook al ontvanger op autobussen.  Ik hou van het contact met de klanten.  Wat me opvalt is dat de Dossinkazerne erg goed in de markt ligt bij toeristen.  In de week rij ik veel rond met zakenmensen.  In het weekend gaat het meestal over toeristen.  Meer en andere klanten kregen we ook door de nieuwe spoorlijn naar Zaventem.  De cursus is een meerwaarde.  Ik heb deze kans met m'n twee handen aangegrepen.  Ja, ik heb er toch wel wat van opgestoken.  Ook over klantvriendelijkheid...

 

              

 

Daarna mag het glas Gouden Carolus gehoffen worden op een geslaagde dag en de toffe start van dit nieuwe project...