Treinen we binnenkort opnieuw vlotjes tussen Mechelen en Den Haag met 'De Hagenaar'?



Als het aan de Nederlandse stad Den Haag én burgemeester Bart Somers ligt wél
.

Sinds op 9 december de Beneluxtrein, hier beter bekend als ‘De Amsterdammer’ en als ‘De Brusselaar’ voor de Nederlanders,  is afgeschaft, is er géén rechtstreekse treinverbinding meer tussen Den Haag en Mechelen.

De niet van - meer dan serieuze - kinderziektes  bespaarde Fyra raast, àls hij niet in panne staat toch, onverbiddelijk voorbij Mechelen, Roosendaal, Dordrecht en Den Haag, dus die  stations die wél bediend werden door de Beneluxtrein.

De Fyra-verbinding is een HST-traject dat Brussel snel met Amsterdam wil verbinden en verder enkel Antwerpen, Rotterdam en Schiphol aandoet. Het verdwijnen van de door de Beneluxtrein, bediende haltes en het ontbreken van een degelijk alternatief ervoor, zette veel kwaad bloed bij pendelaars tussen Brussel, Mechelen en Antwerpen en de pendelaars op het Nederlandse net. En de aanhoudende problemen met de Fyra, voeden de ergernis nog verder.

Den Haag bleef niet bij de pakken zitten en onderzoekt de mogelijkheden voor een treinverbinding die Den Haag met Brussel verbindt. De trein zou dan stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. De stad zette daartoe al de nodige stappen, richtte een vennootschap op en vroeg bij spoornetbeheerder Pro Rail capaciteit aan. Voor veel voormalige fervente gebruikers van de Beneluxtrein klinkt dit ongetwijfeld als mooie muziek in de oren. En behalve de reizigers is ook de Mechelse burgervader Bart Somers erg opgezet met dit initiatief.

Eerder vandaag, toen het nieuws over de plannen van Den Haag bekend geraakte via een aantal Vlaamse kranten, stuurde Bart Somers volgende tweet de wereld in:
Den Haag gaat volgens #DeMorgen zelf trein naar Brussel organiseren. Ik ga contact opnemen en kijken hoe #Mechelen kan meedoen.”

In de krant Gazet van Antwerpen zagen we Somer’s enthousiasme en steun bevestigd. Daarin zegt hij: “Mechelen is door de snelle verbinding met Zaventem een interessante hub”. De burgemeester neemt eerstdaags contact op met Den Haag en ziet het helemaal zitten. Nog in GvA verklaarde Somers: "Als er vanuit de Nederlandse steden zo'n initiatief op gang komt, zou ik een idioot moeten zijn om daar niet van het begin bij betrokken te zijn."

In dezelfde krant lezen we ook dat de Europese Commissie géén bezwaar zou maken. De Commissie wijst er wel op dat het recht om een alternatieve spoorverbinding op te zetten, kan worden beperkt "indien het economisch evenwicht van de concessie in het gedrang zou komen".

Goed nieuws dus? De kogel is natuurlijk nog niet door de kerk, we mogen het vel van de beer natuurlijk niet verkopen voor hij geschoten is, en er moet misschien nog wel wat water door Zenne, Dijle, Schelde en of Maas vloeien, ... Maar als dit lukt, is het inderdaad héél goed nieuws voor vele reizigers.

Misschien kunnen we al een nieuwe geuzennaam voor de 'nieuwe Benelux-trein' bedenken? “De Hagenaar”of 'Hagenees' misschien?

Wordt - ongetwijfeld  - vervolgd!

Tekst & foto's: © Markec
Bronnen: twitter, Belga, Gazet van Antwerpen en De Standaard

Ik kan het alleen maar toejuichen dat er iets op gang komt. Hopelijk blijft het geen droom maar wordt het werkelijkheid. 

Schitterend initiatief!

Meteen voldoende om de zeer aangename last minute dagtripjes richting Nederland te hernemen. Als die verbinding natuurlijk werkelijkheid wordt en van de fyrasietjes gespaard blijft...

Ik weet niet of Den Haag ons aller Mechelen op het verlanglijstje heeft staan. De Nederlandse misnoegdheid kwam vooral van hun Europarlementariërs die richting Brussel moesten en nu via overstappen hun bestemming konden bereiken. Afwachten maar.

Fijn artikel. En mooi dat er toch iets aan het bewegen is. Je ziet, als je maar hard en lang genoeg probeert, kan je vaak toch iets bereiken. We zijn er nog niet, maar dit klinkt wel hoopgevend.

Uit de oude doos: Een hondekop-stel (eerste generatie Benelux) klaar onder de koepel van Den Haag CS om richting Mechelen te sporen...

Zo'n hondekop is bewaard gebleven en staat in een hangar aan het station van Leuven, schitterende trein... De NMBS zelf heeft er niet echt plannen mee dacht ik en gaat de trein uitlenen aan Nederland, waarschijnlijk voor in het musuem in Utrecht...
Als die verbinding er komt, dan mag hij ineens ook in Brussel Noord stoppen... Nooit gesnapt waarom ze daar mee gestopt zijn...

Of je bent consequent in het internationale trein verhaal, en dan zou die trein dus enkel stoppen in A'pen Centraal, Bxl Centraal en Bxl Zuid. Of je laat hem stoppen in Mechelen, maar dan moet Bxl Noord er ook bij vind ik...

Mark,


Dankjewel voor het fijne stukje! Hopelijk kunnen de plannen sneller dan december worden gerealiseerd om het 'hiaat' in de dienstverlening van de NMBS in te vullen.

Laat hem inderdaad van Mechelen nog doorrijden tot Brussel Noord, dan hebben we nog een verbinding meer om de reizogersstroom naar de hoofdstad over te spreiden. Om het excuus dat de N-Z verbinding overbelast is te vermijden hoeft hij niet verder, wie naar Centraal of Zuid moet kan daar overstappen - of de metro nemen.

@Elle DW

December van welk jaar bedoel je ? Natuurlijk bestaat de mogelijkheid om zoiets in het leven te roepen. Alleen moet dat uitgaan van de prive en niet van de NMBS. Niets belet onzen Bart om samen met zijn genossen zoiets op poten te zetten. Op eigen risico en met eigen geld natuurlijk. Vorig jaar werd de privelijn Hamburg-Koln ingereden. Afstand 450 km met een achtal stopplaatsen. Drie ritten per dag heen en terug met een reistijd van 4 uur. Naakte kostprijs per rit 30 euro. Maar dan komt het, de nevenkosten. Voor een fiets bijvoorbeeld betaal je 10 euro en voor een hond weet ik het niet. Momenteel rijden ze met een bezettingsgraad van 45 %. Ik ben benieuwd hoelang ze gaan rijden. En dan Den Haag - Brussel ????

@Wieland : volledig akkoord, de trein hoeft niet verder te rijden. Meer dan genoeg treinen die je naar Congres, Centraal of Zuid brengen. Een metro hebben ze in de Noord echter niet, dan moet je met de tram tot aan Rogier en daar overstappen op de metro...

@GL : Ik ben zo goed als zeker dat de bezettingsgraad Den Haag - BXL voldoende zal zijn. Zeker als je kijkt naar de overbelasting van lijn 12 sinds de afschaffing van de Amsterdammer...

 

Gisteren vertrok mijn man om 8 u met de trein naar Utrecht.  Eerst een trein naar Antwerpen, dan een stoptrein naar Roosendaal en dan de trein naar Utrecht.  Aankomst : 12 u!  4 u onderweg geweest! 

We duimen voor dit initiatief uit Den Haag ... met hopelijk een stop in Mechelen!

 

Dat is dan toch je man zijn eigen fout... Ook al zijn er problemen met de Fyra, toch had hij die beter genomen. Fyra tot Rotterdam en dan de trein naar Utrecht...

Op deze manier vraag je gewoon zelf om 4u onderweg te zijn.

De Fyra is niet de enige hé. Overigens nooit het nut van begrepen, is krak hetzelfde marktsegment als de Thalys...

Wat ik niet begrijp is dat de Firasco niet stopt in Den Haag nb de hoofdstad van Nederland!

E en snelle verbinding tussen de beslissings centra in Europa zouden moeten belangrijk zijn.

Blijkbaar is dit geen punt van NS of NMBS!

We zijn goed bezig!

Wat Mechelen betreft ach ja een stad waar de middenstand gaat lopen en waar enkel nog jonge twee verdieners volgens de Burgemeester interessant zijn is een Firasco verbinding met Amsterdam niet interessant.

Francis

radicale voorstellen;

http://www.atv.be/item/fyra-afschaffen

zouden de fyranezen hier niet te rade kunnen gaan:

http://www.tgvmaroc.ma


i;-)))

 

 

 

Even ter info voor Francis: De hoofdstad van Nederland is Amsterdam, hoewel het parlement en de regering in Den Haag zetelen, evenals de Koningin ... Den Haag is dus wel de politieke hoofdstad van NL.

"Den Amsterdam" was inderdaad een schitterende treinverbinding waarvan ik in "de Nord" veelvuldig gebruikt gemaakt heb om tot Mechelen te spôren.  Altijd op tijd en ik  dacht dat die om 19 na het uur in Brussel Noord aankwam. Maar sommige "verschrikkelijk slumme" en vetbetaalde koppen hebben er anders over beslist, met de huidige gevolgen.  Voor de invoering van de miskleun van de Fyra is er wellicht aan enkele handen een heel klein beetje geld blijven kleven...

Bloggers, ik zit in de branche (niet den ijzeren weg) en de makers van de Fyra, het Italiaanse Ansaldo Breda valt te mijden als de pest. Slechte kwaliteit maar wel goedkoop in aankoop....

Dat ze deze combinatie terug bovenhalen, oersterke machines met weinig of geen problemen...en zonder electronica!

Ferre, ik kan u wel volgen omdat ik ook in de branche heb gezeten. Het klopt inderdaad dat die van Erlangen veel beter zijn maar ook veel duurder. Moraal van het verhaal ? Er zijn er hier weer bezig geweest te proberen met een klein visje ne grote te vangen. Maar dat mag je natuurlijk niet zeggen hé. Wat ik wel denk is dat die Jef V.D.B niet mee aan de pot heeft gezeten. Daarom is hij ook een tsjeef.

Voor mij persoonlijk mag hij wel verder doorrijden, mijn eindbestemming is Centraal.Maar het zal ook wel moeten omdat het merendeel van het Internationale Treinverkeer vertrekt vanuit Brussel Zuid. In december 2013 zou de nieuwe verbinding een feit moeten zijn.

 

Even duimen dat onze burgemeester voldoende lobbywerk kan verrichten om dit effectief tot een goed einde te brengen. Voor mijn part mogen ze de treinstellen van 'den Amsterdammer' terug op de sporen zetten, heb altijd comfortabel gereisd met de Beneluxexpress, zelfs als ik op een klapstoeltje in de gang zat ;)

 

 

 

 

Even ter info voor Francis: De hoofdstad van Nederland is Amsterdam, hoewel het parlement en de regering in Den Haag zetelen, evenals de Koningin ... Den Haag is dus wel de politieke hoofdstad van NL.

 

 

Oef, dank u Markec!! ;-)

Ferre, "Den Haag" heeft weldegelijk het plan om de eventuele nieuwe trein in elke halte van de vroegere BeNe(niksLux!nooitinLuxgeraakt!) trein te laten stoppen. 

@ Markec, dan is het een Hagenees, geen Hagenaar ;-) 

Ik had het opgezocht, Kathinka: beiden blijken  juist ;-)

Alhoewel: een nieuwe zoektocht leert me dat je eigenlijk gelijk hebt:
- Hagenaar woont i n Den Haag
- Hagenees is Hagenaar die i n Den Haag is geboren..

Laten we er vanuit gaan dat de trein niét in Den Haag is geboren/gemaakt.. Dan is het heu.. een Hagenaar... Niet?  ;-))

zolang het geen Fyra is ... mag het van mij een hagenaarse hagenees zijn hoor ;) 
laatste nieuws: Fyra is onveilig bevonden en mág niet meer rijden .... 

Mechelaar woont in Mechelen.

Mechelees is Mechelaar die in Mechelen is geboren (en veel leest).

Niet te verwarren met Leest.

Malinois is nen hond (ook voetbalploeg) uit Mechelen.

Malinees woont in Mali.

;-)

Onze burgemeester kan wel luidop dromen, maar ik vraag me af of ons stadsbestuur wel kan en mag optreden als organisator van openbaar vervoer, zeker treinvervoer.  Toen hem een tijd geleden de vraag werd gesteld of de stad geen busdiensten kon organiseren als alternatief voor de (afgeschafte) lijnbussen, liet hij verstaan dat de stad daar niet voor bevoegd is.

Bovendien, mocht de stad toch dergelijke stappen zetten, dan stel ik me nog de vraag of ze dat dan alleen gaat doen voor deze verbinding met onze noorderburen, of ook voor andere bestemmingen.  Ik ging eerder deze week voor een (overigens heel fijn) concert naar Antwerpen en stelde met verbazing vast dat de laatste trein Antwerpen-Mechelen vertrekt om 0.25 uur.  Dat zou ook gerust wat meer mogen zijn.

Hoedanook stel ik me de vraag of we in Mechelen geen andere katten te geselen hebben.  Zo zouden we beter eerst het mobiliteitsbeleid in en rond onze stad eerst wat meer op orde krijgen.  Evaluatie (en uitbreiding) van de autoluwe binnenstad, parkeergeleiding, vlotte pendeldiensten, taxiregeling voor wie geen bus kan nemen,... dát lijken me zaken waar we ons nu moeten op concentreren.  

Allez, 'we'...onze verkozenen he ;-) 

@gim

ne malinois is toch ook ne kakker hé?

Ik hoor liever s' Gravenhage dan dat gepolijste Den Haag...

Ferre "'s Gravenhage Hollands Spoor" klinkt toch ook niet zo goed ;-)

@ Ferre, ik hoor ze liever niet (bekakt en plat), maar dat is persoonlijk ;-) 

De kogel is door de Kerk Fyra, want onveilig !  

Nu mag hij zelfs het Benelux-spoorwegnet niet meer op !

Go figure.

:-)

Hier een Gouwe Ouwe uit '84 !

@gim

Verzamel jij dan ook alles?????? Knap.

Hier de oplossing voor de Fyra.  Ne Gouwe Ouwe uit '38.

Station Mechelen

En voor de freaks : hier nog wat extra Stoomlocomotiefgeluid.

;-)

Bart Somers liet een halfuurtje geleden op twitter weten dat hij op 1 februari vergadert in Dordrecht  over een "nieuwe beneluxtrein", "samen  met de collega's van Den Haag".

"1 februari naar vergadering in Dordecht, met ook #Den Haag. Samen werk maken van een nieuwe Beneluxtrein. Steden wijzen de weg !"


Goed. Hopelijk kan onze burgemeester mee wegen om dit een feit te  maken..

Hoe geraakt onze Leidense Gastblogger eigenlijk in Mechelen ?

Toch niet met de fiets ?

:-)

Sint-Katelijne-Waver,

bloggers, rond den tienen is een Fyra richting Mechelen gespoord, zonder reizigers. Dus ik denk vol Italiaanse techneuten om te zien waar de ijsklompen nu vliegen...

Ik denk eerder dat ze die Italiaanse techneuten terug naar Italië brengen.

Samen met hunnen onnozele Fyra.

Ze mogen Fyr zijn.

;-)

De chinezen lijken een goed model op de markt gebracht te hebben.
 

@ Lieven : Toch gene Chyra, hoop ik.

;-)

Ne Chiraz Gym, ne Chiraz kan der wel bij

Tsja, als je morgen een warmbloedige Italiaan in dit kouwe en besneeuwde kikkerlandje neerpoot, dan gaat die ook geen meter vooruit.

Ook al noem je Ansaldo Breda.

;-)

Hier de grote Fyra-baas bij... Oprah.

;-)

Och niet alleen de fyra spoort slecht ook de luchthaven van Mechelen zuid heeft zo zijn probleempjes

de nieuwe Boing 787 die ideaal voor Zaventem zou zijn http://datanews.knack.be/ict/nieuws/eerste-boeing-787-op-zaventem/article-4000175276180.htm wordt wereldwijd uit de lucht gehaald

http://www.knack.be/nieuws/buitenland/dreamliners-over-de-hele-wereld-aan-de-grond/article-4000234531300.htm

Is de storm nu nog niet gaan liggen ? Heel deze soap getuigd volgens mij van gebrek aan bescheidenheid en hoogheidswaanzin. Logisch denken zit er bij velen tegenwoordig niet meer in. Wie krijgt het nu in zijne kop om een trein tegen 250 km per uur door ons nieuw station te jagen. De beste kommentaar vond ik die van " maar in vier uur naar den Haag ". Als ik in den tijd dat de uilen nog spraken op maandagmorgen om 8 uur in Pfronten moest zijn dan vertrok ik thuis op zondagmorgen. Heel op mijn gemak met de auto of met de vlieger. En nog lang daarvoor, toen we onze legerplicht vervulden zaten we soms zes uur op den trein. Einstein zou zijn theorie nog eens moeten uitleggen. Zou niet slecht zijn.

Ze zullen wellicht gedacht hebben : "Laat ons treinen van Lima op het spoor zetten en denken dat het er van Fleischmann zijn"....l

(Allee Gimycko, begin Wikipedia nu maar uit te vlooien naar een prentje)  :-)

Gimyco is niet thuis. Die is met den TGV naar Mortsel.-)

Ik heb vandaag mijn oor eens te luisteren gelegd bij onze aankopers en die wisten te zeggen dat een Thalys (Alsthom) ongeveer DRIE keer meer kost dan de Fyra.....

Bestaat er niet zo iets als RyanRail ?  Het broerke van RyanAir.

Heel goedkoop want die rijden zonder wielen.

;-)

En de Fyra die komt uit Italie. En binnenkort zal het daar gaan beteren als Silvio terug aan de lmacht komt.

Nu blijkt uit stipheidsonderzoek dat de Benelux-trein het punctueelst was!!!! Maar ja, dié moest zo nodig wég he... Wat volgde kennen we, iets met de f van fiasco.. of wacht.. nee, het synoniem ervan: Fyra!

http://www.infrabel.be/nl/over-infrabel/stiptheid/rapporten/2012/1-0

@ Ferre :

Dat oud ijzer krijgen ze nog niet aan de straatstenen kwijt.

Kijk naar de Congoboot : La même chose.

;-)

@Ferre: ha!! Goede vondst... ik denk niet dat verkoper het aan de straatstenen verkocht gaat krijgen... ;-)

Markec, België zou België niet zijn als er bij de aankoop van deze miskleun eerst niet enkele zakken werden gevuld...

Roger ssssst, zoiets mag je toch niet zeggen. Alhoewel ! Ik had ooit de gelegenheid  om bij die kerels mee te gaan onderhandelen over een vrij belangrijke geplande investering. Aan het einde van de dag heb ik mijn Duitse gezel moeten tegenhouden of hij had ongelukken gedaan. Ik bedoel maar, de manier waarop daar met fatsoen wordt omgesprongen. Nu terzake nog iets. Er is natuurlijk verschil in kwaliteit tussen fabrikaten en dat zie je ook in de prijs zoals Ferre laat uitschijnen. Rijden zal hij maar het is te hopen dat hij niet uit de rails springt. Ik kruip er in ieder geval de eerste vijf jaar niet in.

Met de Snelbus was U er al geweest...

;-)

Inderdaad, Peter!
Wat mij betreft: méér dan goed nieuws !  ;-)

Het lijkt er nou eindelijk toch nog van te komen...

Al de kritiek is gelukkig niet voor niets geweest...

Press release Stad Mechelen:

 

Sinds het verdwijnen van de Benelux-trein heeft de Nederlandse gemeente Den Haag geen rechtstreekse verbinding meer met Brussel. Daar draagt ook Mechelen de gevolgen van, want waar Mechelen vroeger wel een stopplaats was voor de Benelux-trein, is dat nu met de Fyra niet meer het geval. Den Haag neemt nu zelf het initiatief om te onderzoeken of een nieuwe intercity treinverbinding een mogelijke en haalbare oplossing is. Deze verbinding zou ervoor moeten zorgen dat steden zoals Den Haag, Dordrecht en Roosendaal, maar ook Mechelen opnieuw aansluiting krijgen op het internationale treinennetwerk.  
 
Den Haag heeft intussen zelf een marktonderzoek laten opstarten om de haalbaarheid van en interesse voor een nieuwe directe treinverbinding na te gaan. Morgen, op vrijdag 1 februari, komen bestuurders en betrokkenen uit zowel Nederland als België in Dordrecht samen voor een gesprek over de meest recente ontwikkelingen rond de intercityverbinding. Burgemeester Bart Somers zal aanwezig zijn. Vertegenwoordigers van reizigersorganisaties Rover (NL) en TreinTramBus (BE), het (internationale) bedrijfsleven en andere Nederlandse en Belgische belanghebbenden zijn uitgenodigd.

Gas geven, Bart, en zeker geen stoom aflaten!

http://www.dordtinstoom.nl

Ik ga heel hard duimen morgen!!

(Bron knack)

Vanaf 18 februari zal een intercity tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel twee maal per dag rijden. Daarmee willen de Nederlandse en Belgische spoorwegen de reizigers een vervanging bieden voor de Fyratrein, die intussen al bijna twee weken geparkeerd staat in de stelplaats.

Vanaf 11 maart zal de trein acht keer per dag het traject afleggen. De trein zal vertrekken in Brussel-Zuid om dan stops te maken in Brussel-Centraal, Mechelen, Antwerpen, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam en Den Haag. Dat is bijna het volledige traject van de Beneluxtrein, die de terminus in Amsterdam had.

Mooi!! Fantastisch!

Eat this, Fyra!

Ondertussen heeft hij ook al een naam. De " Foert trein ". Wie zou dat uitgevonden hebben ?

@G.L.omgekeerd is dat troef ;-)

Jokke, gij zit er toch voor niks tussen zeker -)

Dat is nu eens goed nieuws. Al blijf ik het spijtig vinden dat hij niet in Brussel Noord stopt...

Is er al iets geweten over welke soort trein dit traject zal rijden? Een saaie Belgische of een "exotische" Hollandse?

Heel die soap lijkt toch een beetje van de pot gerukt. Eerst met uw politieke vrienden van hier en van over de Moerdijk gezamelijk politieke akkoorden afsluiten over de aankoop van treinstellen en dan als het mis gaat heel ver weg lopen en moord en brand schreeuwen. Toen vroeg de meester " wie heeft dat gedaan ", en in koor riepen ze " ikke ni, ikke ni, ikke ni " . Ja Roger inderdaad, volgend jaar is het de moeder van alle verkiezingen.

Ik ben nog even in mijn archieven gedoken en wat vond ik daar nog ? De Saphir ( Nurnberg-Brussel ), de Schweiz Express ( Chur-Basel-Frankfurt-Kassel-Hamburg-Kopenhagen ) en de Munchner Kindl ( Munchen-Keulen-Hannover ). Om den TEE Brussel- Bazel niet te vergeten. Uitvoerige reisbeschrijvingen tot op de minuut nauwkeurig. En die reden ook op de minuut nauwkeurig. En nu dertig a vijf en dertig jaar later gaat blijkbaar niets meer.

@ G.L. :

Niks politiek complot - Niks politieke gekonkelfoes - Niks ikke-ni

Het is de schuld - en alleen de schuld - van d' Italianen !

Want AnsaldoBreda kan niet enkel geen trein ineensteken.  Ze kunnen ook gene helikopter fatsoenlijk afleveren.

Artikel

En een ouwe trouwe gekende (Agusta) levert krakkemikkige helikopters aan NL als opvolger voor hun Seakings.

Artikel

Gim

" Alleen de schuld van de Italianen ". Dit is puur rascisme als ge het mij vraagt. En wie weet het alles best ? Onzen Bart, kabouter plop natuurlijk.

Zonet, komende van een vergadering, eerstvolgende trein die ik halen kon richting Mechelen: "Tiens, een IC, en zo weinig tussenstops?" De eurocent was  nog niet gevallen... en toen een beetje later de Beneluxtrein binnenreed aan perron 23 in Antwerpen Centraal werd ik haast lyrisch en euforisch... "Hij is terug!!!"

Dàt ie vanaf vandaag (vanuit Den Haag) terugkwam, wist ik natuurlijk wél, voorlopig nog maar twee keer per dag (vanaf maart 8x), maar had de tijdstippen niet van buiten geleerd en dat ik er uitgerekend in zat was toeval: en ja, blij. Euforisch zelfs. Gewoon maar omdat was ons werd ontnomen terug werd gegeven ? Ja!  ;-)))

Een fijn weerzien was het, en toen flitste ik Mechelenwaarts.... De Fyra mag wegblijven om nooit meer terug te komen

marcek, ik zie je al huppelen van blijdschap :) 

En zo is er weer een alternatief naast de auto om naar NL te gaan zónder de hele dag in treinen te moeten doorbrengen. 

G.L. goedkoop op Somers sneren, is dat je nieuwe manier van afgeven op alles wat niet in jou kraam past?