Sinds 1952 ligt er over de Leuvense Vaart, ter hoogte van de Geerdegemvaart, een voetgangersbrug, in de volksmond Passerelle genoemd.
Zowat elke Mechelaar zal door de jaren heen wel eens gebruik gemaakt hebben van dit betonnen monument.
Door zijn ligging aan de achterzijde van de school was het een uitstekend hulpmiddel om studenten van de andere oever van de vaart snel naar hun school te laten bereiken. Een metalen "spoor" zorgde er voor dat fietsen mee de brug over konden, al was dit niet altijd even eenvoudig.
Door de jaren heen begon de brug sporen van sleet te vertonen en zelfs gevaarlijk te worden in gebruik.
Gisteren werd met groot materiaal, en met de nodige vakkennis, de brug ontmanteld. 60 jaar geschiedenis is hiermee ook geschreven.
Met een grote kraan werden de betonnen overspanningen verwijderd zodat nu enkel de ruines van de trappen overblijven.
Die afbraak zal de komende dagen zeker gebeuren zodat we binnen zeer korte tijd niet meer zullen weten dat hier ooit een voetgangersbrug gestaan heeft.
Een fotoreportage:
De volledige fotoreeks kan je terugvinden op mijn flickr-account:
http://www.flickr.com/photos/windowdresser/sets/72157631547640070/
Werd tijd :-D Ik hoop maar dat men snel werk maakt van een moderne brug.
In Mechelen krijg je amper een vergunning om andere ramen te steken, maar architectuur uit de jaren '50 laten ze verkommeren en afbreken zonder pardon :-/
Stationsgebouw moet er aan. Zonde.
oei en ik heb juist een vergunning aangevraagd om ramen te vervangen :-(
Waarom werd die brug niet onderhouden ?
Dan had ze wel langer dan 60 jaar kunnen meegaan.
Eerst laten verkommeren, en daarna afbreken : komt mij bekend voor, die werkwijze.
Erg...
Volgens mij vallen alle kunstwerken over rivieren en kanalen onder de bevoegdheid van Waterwegen en zeekanaal nv en heeft de stad alleen maar aanvragen in te dienen. Dus vervangen van ramen is één, bruggen vervangen is twee.
Hopelijk komt er weer geen Lamottige brug.
Op de facebookpagina van de Mechelse Vereniging voor Stadsarcheologie hebben we enkele oude foto's gepost van de passerelle...
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.418455198211059.92925.418137818...
Hier nog eentje voor de geschiedenisboekjes...
Foto Gimycko
Mechelen heeft een traditie van verwaarlozing in ere te houden. Tijdens het bestuur onder Jos Van Roy 30 jaar geleden, was het blijkbaar een conditio sine qua non.
Men had het beter kunnen onderhouden inderdaad, maar het was gewoon een vreselijk lelijk ding. Als ik mijn kinderen vraag om met lego-blokken een brug te maken dan ziet het er ongeveer hetzelfde uit. Ik zie niet in wat de architecturale waarde van dit onding was, goed dat het weg is. Nu is er plaats voor een modern en eleganter exemplaar.
Er komt niks meer in de plaats, je kan kiezen tussen de Plaisancebrug en de nog te verwezenlijken wipbrug. Geef nu toe: de passerel was ontoegankelijk voor 60 % van de bevolking!
Het zou niet te begrijpen zijn mocht er niets nieuws in de plaats komen. Om even een kruisverband te leggen met wat andere blog-stukken: nog niet zo lang geleden ging hte hier over de verdwenen "overzetten" aan de vaart. Prachtig te zien, voor iemand die van lang na het verdwijnen van die overzetten dateert, hoe dat "vergeten erfgoed" boven water kwam (ongewilde woordspeling). Er waren blijkbaar onverwacht veel van die overzetten.
Dat toont aan dat er ten minste ooit vraag was naar meer oversteekplaatsen op de vaart. Dat hoeft ook niet te verwonderen, er zijn maar drie plaatsen waar je tussen Battel en Hofstade de vaart over kan, waarvan er dan nog twee vlak naast elkaar liggen. Nu, als Mechelen het meent met het STOP-principe voor mobiliteit, zullen ze duidelijk moeten investeren in nieuwe oversteekplaatsen. Immers, een van de redenen waarom er zo veel overzetten waren, is ongetwijfeld omdat ze aan een vraag beantwoordden: tot nog niet zo heel lang gelden moest het grootste deel van de mensen zich wel te voet, en soms met de fiets, verplaatsen, gezien weinigen een auto hadden. Als je te voet bent, in mindere mate met de fiets en nog mindere mate met de auto, dan is die paar honderd meter dat je rond moet om via een (op zich al vaak verkeersonveilige) brug over te steken wel degelijk een lastige hindernis. Te voet en met de fiets is vaak sneller in de stad, juist omdat je vaak de kortste weg kan nemen, maar als je dan aan weerszijde van de vaart een paar honderd meter heen en weer moet lopen, is dat voordeel snel vervlogen.
Voor mensen die goed ter een zijn is het stadscentrum/station vanuit een belangrijk deel van Mechelen Zuid in principe te voet goed bereikbaar. Maar als ze echt willen inzetten op de S van STOP, dan gaan ze toch echt meer oversteekmogelijkheden langs de vaart moeten invoeren, zeker na het verdwijnen van de passerelle.
Voor zover het gerucht gaat, zou de brug wel vervangen worden. Er zou een soort voetgangersbrug komen vergelijkbaar met de brug aan het Zennegat.
Wanneer deze brug er komt weet ik niet er staan tenslotte nog heel wat projecten op de planning voor de hele stationsomgeving.
Ik beken, ik heb onze burgervader er al meer dan eens van beschuldigd aan megalomanie te lijden. Was ik in zijn plaats ik zou de gelegenheid te baat nemen om dat imago een beetje af te zwakken.
Wel, een elegant en niet te duur vervangingselement voor de passerelle en een overzetje bvb ter hoogte van de kanoclub zou dat geen kleinschalig, fijn, nuttig ideetje zijn? Weliswaar hebben de middenstand en de tweeverdieners met suv er geen voordelen aan. De toeristen die een fietstocht maken in het hinterland hebben er wel voordeel bij. De bewoners en aangelanden waarschijnlijk ook. Klein hintje: maak de helling neembaar voor een buggy met baby en/of peuter erin een fietskar en een gewone fiets.
Awel se, zo een overzetbootje, dat vind ik nu eens een goed idee... Weeral een paar jobs erbij en veel moet dat niet kosten...
@tommy: een gat in de markt?
paw-er kan eraan gezet
het is dat ik geen bootje heb, maar anders een kleine bijverdienste bij mijn pensioen binnenkort
@Malenie : met een massa pet flessen maak je in één twee drie een bootje... Ik ben alvast u eerste klant :-)
Vraag het eens aan de Mechelse Scouts. Die maken zoiets al eeuwen. En die bijverdienste is goed om hun zomerkampen te spekken.
;-)
Foto Gimycko
Er zou een nieuwe voetgangersbrug komen, maar dichter bij het station.
Ik vind het in ieder geval knap lastig, als je te voet de vaart over wilt om naar het station te gaan en de brug staat open ... reken dan maar dat je je trein mist, terwijl vroeger je gewoon via de passerelle kon oversteken en op tijd je trein kon nemen.
tja, we kunnen nog niet over water lopen
met alle respect gim voor de mechelse scouts, maar waarom hebben die zwemvesten aan?
oké tommy afspraak aan de niet meer bestaande passerelle ;-) als je meehelpt petflessen verzamelen is het gratis
Men kan altijd te voet de autobrug aan de Postzegellaan gebruiken om de Vaart over te steken.
Foto Gimycko
Nee Gim, ga maar eens kijken, is ondertussen ook afgesloten aan één kant...
Oops ! Hoog tijd dat ik, met mijn fototoestel, nog eens die richting uitga !
Gim, ge moet u haasten want ze is op weg naar Tivoli. Daar ligt ze bij de andere. En de Lamotige brug komt ook nog.