De héle school in de circustent!

met categorie:  

     

(foto's: Jan Smets.  Boven: leerlingen van de basisschool bij repetitie in de tent.  Onderaan Juf Jolien Hermans met haar kleuterklasje , al helemaal in de 'circussfeer'...)

Op het grasveld achter de kleuterafdeling van De Parel aan de Kruisbaan, staat een grote circustent te schitteren in de heerlijke lentezon...  En da's beslist wel een 'apart verschijnsel' in een schoolomgeving...

 

In grote letters staat er 'circus Picolini' op.  Deze morgen liep ik er even langs, want ik was wel erg benieuwd naar wat daar te gebeuren stond...

 

De Vrije Basisschool De Parel bestaat onder die naam nu nét zes jaar.  Voorheen heette de school: 'Sint-Jan Berchmansschool'.  Om dit zesjarige bestaan te vieren wou men breken met de gewoonte van een tradioneel schoolfeest, en na wat brainstormen kwam men op een schitterend idee: héél de school zou zich van zijn beste kant laten zien in een circustent...  Jawel!: een circustent!

 

  

 

De hele school was dadelijk dolenthousiast!  Dit zou een project worden waar ze met zijn allen de schouders konden onder zetten: van de jongste kleuter tot de zesdeklasser.  Juffen en meesters togen aan het werk, en in samenwerking met het rondreizende circus Picolini dat vaker met scholen aan de slag gaat, werd een voorstelling in mekaar gebokst, met alles erop en eraan. 

Al maanden is men dit alles aan het voorbereiden.  En deze week komt alles in een stroomversnelling.  Dit weekend hebben immers de vertoningen plaats.  En het moet gezegd: nu al mag het een succes genoemd worden.  De tent zal vol zitten!

 

Gisteren werd de tent opgezet, onder grote belangstelling.  Dat kan je je wel voorstellen.  En deze dagen is men druk in de weer met repeteren.  En dat gebeurt onder de deskundige begeleiding van de ervaren circusmensten, die de kinderen al langer inwijden in de wondere wereld van het circus.

In de klassen werd er ook al duchtig gewerkt.  Affiches en kaarten werden in mekaar geknutseld.  Want de leerlngen doen alles zélf!  En op het resultaat mogen ze trots zijn!

 

De jongsten - de kleuters, mogen al eerst beginnen oefenen.  Nog zonder de ballonnen die ze zullen hanteren tijdens de voorstellingen.  De circusmensen geven nog wat richtlijnen mee: het moet vooral stil zijn achter het tentzeil nét voor het optreden.  Da's dan ook een 'stille ruimte'.  De kleuters zijn best wel onder de indruk.  Maar de juffen begeleiden hen uitstekend.  Dit komt goed!  Echt!

 

  

 

Dan is het de beurt aan de ouderen: de leerlingen van de basisschool.  En wat ze nu al tonen, bewijst dat ze het circusleven al danig in de vingers hebben.  Hier is duidelijk al flink op geoefend.

Meester Wouter Van Obberghen vertelt dat elk kind vanaf het derde leerjaar de kans kreeg om een techniek te zoeken dat het best bij hem of haar zou passen.  Al een paar maand is men hier druk mee bezig.  Elke speeltijd en elke middag werd geoefend. 

 

"Er is heel wat tijd en energie in gestoken.  Maar het loont de moeite.  Die vier voorstellingen worden schitterend!"

(meester Wouter)

 

  

  

 

Ik doe nog een babbeltje met een drietal leerlingen: Siel die in het vijfde leerjaar zit, en de twee zesdejaarsen, Toon en Pieter-Jan.

 

     

(Meester Wouter, Siel en Toon)

 

"We vonden het heel tof!  Het is eens iets anders.  Het was fijn om met échte circusartiesten te kunnen werken.  We mochten eerst twee keuzes maken: wélke techniek we het liefst zouden leren.  Dan werden we in groepjes verdeeld"

(Jolien)

 

De jongens vertellen verder:

 

"We hebben onze klasgenoten wel eens op een andere manier leren kennen.  We wisten niet dat er  zoveel talenten in onze school waren.  Enne: de meesters en juffen kunnen het niet.  Ze gaan ook wel een act doen, maar we weten nog niet wat?  Zouden ze een liedje zingen?  Ze houden het nog geheim.  Eigenlijk is dat wel niet eerlijk - want van ons weten ze het natuurlijk wel..."

(Toon en Pieter-Jan)

 

Jolien zou  later wel in een circus willen werken.  Ze heeft vroeger dan ook al een circuskamp meegemaakt. Toon zou het eerder als hobby willen doen, want dat rondreizen zal nu niet steeds zo leuk zijn.  Pieter-Jan ziet het niet zitten.  Hij wil later architect worden.

 

 

(Toon, Pieter-Jan, meester Wouter en Siel)

 

Naast mij hebben zich nog een viertal circusartiesten verzameld: vier flinke kleuters van het derde klasje.

 

"Ik zou later clown willen worden in een écht circus!"

 (Samuel)

 

Ook zijn vriendinnetje Lore lijkt dit een goed idee te vinden.  Lorien vertelt enthousiast nog wat meer:

 

"Het was héééél fijn!  We doen iets met ballonnen.  Het was niet echt moeilijk.  Later zou ik graag ook in het circus werken.  Ik ben blij dat er veel mensen komen kijken!"

(Lorien)

 

     

 

Juf Jolien  is ondertussen naar haar kleuterklasje teruggekeerd: een tof klasje dat helemaal versierd is in het teken van het circus.

Ze straalt, net als haar kleine pappenheimers.  Je merkt dat ze er allen zin in hebben.

 

"We hebben er lang aan gewerkt.  Het leeft erg bij de kinderen.  Al een hele poos heb ik het thema circus in m'n klasje uitgewerkt: geknusteld, verhalen rond verteld....  Ik ben ook bijzonder blij dat de ouders en de ouderraad zo bijzonder goed hebben meegeholpen.  Echt: er waren veel helpende handen - ook om de tent mee op te zetten..."

(Juf Jolien)

 

 

De Parel leeft.  Directie Hilde Dewulf en Chris Meeus mogen trots zijn op deze schoolgemeenschap die zich op deze manier inzet, en ongeacht leeftijd, talent of kunnen, het beste van zichzelf geeft.   En da's een mooie vaststelling op deze lentedag.  Er gebeuren leuke, hartverwarmende dingen in onze stad.  Dit is er één van!

 

 

Ik ga zaterdag alleszins kijken want twee kleinzoons treden er op.

goed idee! Hoe meer volk hoe liever ;-)

 

 

Zondag ben ik de basisstructuur van de tent mee gaan opzetten. Leuke ervaring en de vele helpende handen maakten het werk een beetje minder zwaar.

Ik verwacht 4 leuke voorstellingen komend weekend , vele blije gezichten van kinderen die ons gaan tonen wat ze de voorbije maanden werden aangeleerd.

Puike organisatie van allen die erin betrokken zijn !

ik wil niet achterlijk doen maar zelf weet ik niet goed wat een circus is.

Een circus is een ronde ruimte waarin het volksvermaak plaats vindt.

Niet te verwarren met het parlement, dat is maar een half circus :-)

is zaterdag aanwezig.